SkyscraperCity banner

121 - 140 of 141 Posts

·
Registered
2,069 Posts
Het lijkt me anders ook interessant om op de Bisschoppenhoflaan bovengronds een tramlijn aan te leggen. Aan het Sportpaleis zou je dan naar Merksem kunnen afdraaien of in de verdere toekomst aantakken op een Singellijn.

·
Registered
5,275 Posts
De tramlijn op de Bischoppenhoflaan zelf zal sowieso bovengronds zijn, maar zou net voor het kruispunt met de Ten Eeckhovelaan de diepte kunnen induiken en vervolgens een uitgebreid station Sport kunnen bedienen (zoals trouwens ooit gepland werd)

·
Registered
1,974 Posts
Het lijkt me anders ook interessant om op de Bisschoppenhoflaan bovengronds een tramlijn aan te leggen. Aan het Sportpaleis zou je dan naar Merksem kunnen afdraaien of in de verdere toekomst aantakken op een Singellijn.
Die lijn is gepland richting stad te rijden via de kerkstraatkoker. Net als lijn 8 een sneltramlijn.

·
Registered
2,069 Posts
Ik bedoel om aan te sluiten op de bovengrondse infrastructuur waar lijn 12 rijdt.

Is er werkelijk een open helling van de premetro voorzien naar de Bisschoppenhoflaan? Dat lijkt me niet duidelijk in de plannen te staan, terwijl er wel een aansluiting is bij het station Elisabeth.

·
Registered
5,275 Posts
Is er werkelijk een open helling van de premetro voorzien naar de Bisschoppenhoflaan?
De heer Kennis heeft daar ooit kennis van gegeven samen met een uitbreiding van station Sport, maar als De Lijn nog meer van die kostelijke nauwelijks gebruikte grapjes gaat uithalen zoals de Londenbrug en het kruisstation Opera, dan denk ik dat de geldkraan een tijdje gesloten gaat blijven.

• Like
Reactions: lyramsr

·
Registered
2,069 Posts
Hier werd wel eens plan gedeeld voor een tramlijn langs de Lakborslei en dan via lijn 5 naar de premetro. Als men dit doet, zou men ook wel op het stuk van de Bisschoppenhoflaan tussen het Sportpaleis en de Lakborslei een tramlijn kunnen aanleggen.

·
Registered
5,275 Posts
Op de plannen voor de heraanleg van de Lakborslei staan geen tramsporen. De tramlijn over de Bischoppenhoflaan gaat in eerste instantie naar Wijnegem met mogelijk een P&R aan de Houtlaan.

·
Registered
62 Posts
Op de plannen voor de heraanleg van de Lakborslei staan geen tramsporen. De tramlijn over de Bischoppenhoflaan gaat in eerste instantie naar Wijnegem met mogelijk een P&R aan de Houtlaan.
Naar waar in Wijnegem zal ze dan exact rijden?

·
Registered
5,275 Posts
Ik denk dat Houtlaan de eindhalte zal worden met misschien een dienstspoor naar de stelplaats Deurne en ooit een mogelijke verlenging richting Schilde...
Indien men verder Wijnegem zou willen inrijden, dan is wegens de versmalling van de Merksemsebaan, een keerlus aan de Fortveldstraat zowat het maximum.

·
Registered
1,889 Posts
De P&R komt waarschijnlijk op een van de bedrijventerreinen daar, net ten oosten of westen van BMW centrauto?

Het is te hopen dat ze de moeite nemen om rechtstreeks aan te sluiten ondergronds bisschoppenhoflaan - sport. Die omweg via de bestaande inrit zou echt idioot zijn. En als dat niet over de Lakborslei gaat, langs waar dan wel? Ze gaan toch geen tramlijn aanleggen in een van die andere residentiële straten eromheen? Die zijn allemaal redelijk smal. Terwijl er op de bisschoppenhoflaan plaats genoeg is. En sowieso zit je dan ergens met heel krappe bochten bij bisschoppenhoflaan-ten eekhovelei of bij een zijstraat van de gryspeerstraat.

Neenee, ik hoop dat ze het in een keer goed doen, en dat ze de centen op tafel toveren om een mooie aansluiting via Sport te maken ;)

·
Registered
5,275 Posts
Het zou gaan om een open helling ergens tussen de Albert Bevernagelei en de Ten Eckhovelei. Het stukje tunnel dat dan moet aansluiten op station Sport zou maximaal 100 meter lang zijn.

·
Registered
8,077 Posts
De Halte Sport, ligt die niet iets voorbij de bocht richting Gabriel Theunisbrig, ter hoogte van de Lotto Arena?

M.a.w. stel dat je zo'n nieuwe helling richting Bisschoppenhoflaan maakt, kan die tram dan stoppen aan het Sportpaleis, of moet je dan naast de bestaande premetrohalte en bovengrondse halte aan de helling van de 5 nog een derde station creëren?

In dat geval lijkt het me precies efficiënter om toch maar de bestaande helling van de 5 te gebruiken (en eventueel die wat zielige halte te upgraden?) en dan verder bovengronds een weg te zoeken naar de Bisschoppenhoflaan? Ofwel rechtstreeks via de Ten Eeckhovenlei (dan heb je een wat onnozele bocht, maar kan je ook de wijk ten noorden van de Bisschoppenhoflaan bedienen mits een goed geplaatste halte), ofwel door een stuk de sporen van de 5 te volgen en dan aan de Lakborslei af te takken?

·
Registered
7,836 Posts
Die halte zou deel moeten uitmaken van de herinrichting met het ringpark daar, maar ik heb ook de definitieve plannen nog niet gezien

·
Registered
5,275 Posts
Voor zover ik begrepen heb, zou het gaan om een uitbreiding van station Sport richting onder en voorbij het Raoul Grégoirplein. Dat zou samen kunnen gaan met de definitieve herinrichting van het kruispunt daar (maar is, denk ik, nog niet voor morgen).
Op de plannen van de her-aanleg van de Lakborslei die ik kon inkijken, stonden in ieder geval geen tramsporen. Die her-aanleg zou voor binnenkort (2021?) zijn.

• Like
Reactions: Polri

·
Registered
561 Posts
Áls er ooit plannen komen voor een rechtstreekse inrit naar de Bisschoppenhoflaan mét uitbreiding van het premetrostation met 2 perrons, is het beste wat ze kunnen doen daar meteen ook tram 5 laten passeren met een nieuwe afslag vlak na dat station met een nieuwe uitrit in het (aan te leggen) ringpark het Schijn. De enige meerkost is de extra afslag en uitrit, wat wellicht wel meevalt gezien de extra graafwerken daarvoor relatief beperkt zouden zijn en grotendeels op dat nu nog braakliggende terrein plaats kunnen vinden. De oude uitrit van lijn 5 zou je dan voorgoed sluiten. Qua capaciteit maakt dit geen verschil, want even verderop komt lijn 5 er nu ook alsnog bij. Je maakt er het mobiliteitsknooppunt wel volledig mee, en verhoogt de capaciteit na evenementen nog verder. De huidige halte Sportpaleis op lijn 5 functioneert erg suboptimaal door zijn ligging op 400 meter van de andere halte en op 500 meter van het Sportpaleis.

·
Registered
5,275 Posts
Als je die afslag van lijn 5 wil realiseren stad-uitwaarts van het station Sport, zal je de perrons wel een eind richting stad moeten opschuiven. Met de afbraak van het viaduct is dat zondermeer mogelijk, al wordt de noodzaak van station Schijnpoort op een goeie 200 meter afstand dan wel twijfelachtig. Op zich zou het buiten gebruik stellen van dat station een goede zaak zijn vermits het anders een flinke bottleneck zou worden.

·
Registered
3,057 Posts
Het valt me wel op dat in het 2030 netwerk de tram naar de Houtlaan niet stopt aan sport. Dat belooft niet veel goeds voor extra perrons voor Sport.

·
Registered
5,275 Posts
Schijnpoort gaat in de rol van overstapstation een serieuze bottleneck worden. Op termijn gaat die uitbreiding van Sport er moeten komen tenzij men de vertragingen op liefst 4 lijnen aanvaart.

• Like
Reactions: lyramsr

·
Registered
2,069 Posts
Het is jammer dat de Singellijn een bus blijft. Dit zou beter een tramlijn zijn waarop andere lijnen kunnen aantakken. Zo zou de tram op de Bisschoppenhoflaan bovengronds via de Damwijk naar de Leien kunnen gaan.
De aanleg van een tramlijn tussen Schijnpoort en de Noorderlaan via de Damwijk is vermoedelijk ongeveer even duur als de bouw van een nieuw premetrostation aan Sportpaleis.

121 - 140 of 141 Posts