SkyscraperCity banner

1 - 20 of 6777 Posts

·
Registered
7,508 Posts
Ik ben per toeval op deze site gekomen. Een soort Tram - Antwerpen reisverhaal van een Nederlander uit 1996. Verrassend... :)
http://home.casema.nl/framenso/ant.htm
Gaf me een goed gevoel. Als je dit leest zie je toch dat er op 11 jaar veel is veranderd, in positieve zin.

De tijd dat door de premetrokoker onder Antwerpen-Noord slechts één ongekoppelde PCC voorbijreed om de 10 minuten is gelukkig voltooid verleden tijd (en bijna onbedenkbaar).
Vandaag is tramlijn 3 met zo'n 20 miljoen reizigers per jaar de populairste tramlijn van Vlaanderen, en wordt die premetrokoker bediend door 3 verschillende tramlijnen, zodat er in de spits om de 3 minuten een Heremelijntram voorbijrijdt...

·
Registered
7 Posts
Weet er iemand eigenlijk waarom het tramvolgsysteem (of hoe die rode lampjes aan de meeste tramhaltes waarop je kan zien hoe lang de tram nog wegblijft ook mogen heten) niet overal hangt?

·
Moderator
11,982 Posts
Ik denk dat er al ergens een thread op het algemene .Be forum bestaat over stadsgewesten. De discussie kan misschien naar daar verplaatst worden...

Ohja, ik kan nog even mijn ergernis over de Lijn + concerten in de Lotto Arena aanhalen:

Dat ze daar bij de Lijn er eens rekening mee houden dat er na een concert honderden mensen tegelijk richting station moeten trekken en daarbij behoorlijk gehaast zijn, omdat de NMBS veel te vroeg stopt met rijden en zij hun trein moeten halen om niet te stranden.

Als ik woensdag niet had geduwd, gewrongen en getrokken, ik had daar mooi gestaan in het CS, met mijn zus. En zij had 's anderendaags wel school. Ik kan mij inbeelden dat ik niet de enige ben die zich die opmerking maakte, en ik vermoed dat er behoorlijk wat mensen de dupe van waren en met de taxi naar huis mochten. Pendeltrams anyone?

·
Registered
5,728 Posts
Station Luchtbal zouden ze moeten uitbouwen tot een écht knooppunt, waar je tot +/- 0u nog een trein kunt nemen naar Gent, Brussel, Kempen en Nederland.

·
Registered
39 Posts
Station Luchtbal zouden ze moeten uitbouwen tot een écht knooppunt, waar je tot +/- 0u nog een trein kunt nemen naar Gent, Brussel, Kempen en Nederland.
Ik heb eens ergens gelezen dat er plannen zijn om dit station uit te breiden, meer weet ik er niet van.

·
Registered
1,481 Posts
Als Antwerpen zichzelf een stad vindt, zou het toch eens mee mogen investeren in zijn nachtnet... Ik haal (nog eens) het voorbeeld van Boedapest aan, waar een dertigtal lijnen de hele nacht door om het kwartier of om het halfuur rijdt. Goed, zoiets uitgebreids in Antwerpen is onzin, maar een basisnet mag van mij gerust de hele nacht door gaan...

·
Registered
1,747 Posts
absoluut, zeker nu dat het gedoogbeleid voor nachtparkeren op de meir gedaan is gaan ze daar toch echt eens werk van mogen maken.

·
Registered
5,728 Posts
In Stockholm, toch niet zoveel groter dan Antwerpen eigenlijk (qua inwoners), en kleiner dan Brussel, rijdt de METRO vrijdag en zaterdag volwaardig tot 3u30.

·
Moderator
11,982 Posts
^^ U vergist zich. De Gemeente Stockholm heeft evenveel inwoners, ongeveer, als Groot-Antwerpen (een kleine 800.000). Groot-Stockholm heeft wel bijna 2 miljoen inwoners. Dat is meer dan de hele provincie Antwerpen, dus het verschil is toch net iets te groot om de parallel te trekken.

Soit, ik vind dat enkele hoofdstamlijnen de hele nacht door om het halfuur zouden mogen rijden op de normale uitgaansavonden (dus de vrijdag en de zaterdag).

·
Registered
146 Posts
Zo makkelijk is dat toch niet, denk ik. Ik heb ooit nog eens in het centrum in een betrekkelijk kleine straat gewoond waar een tram doorheen ging. Moet er toch niet aan denken dat dat de hele nacht het geval zou zijn geweest...

Ondergrondse lijnen, geen probleem. En misschien de in de toekomst de singeltram en kaaitram...

·
Registered
5,728 Posts
^^ U vergist zich. De Gemeente Stockholm heeft evenveel inwoners, ongeveer, als Groot-Antwerpen (een kleine 800.000). Groot-Stockholm heeft wel bijna 2 miljoen inwoners. Dat is meer dan de hele provincie Antwerpen, dus het verschil is toch net iets te groot om de parallel te trekken.

Soit, ik vind dat enkele hoofdstamlijnen de hele nacht door om het halfuur zouden mogen rijden op de normale uitgaansavonden (dus de vrijdag en de zaterdag).
µ

Al eens gekeken op welk grondgebied?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stockholms_län

1,8 miljoen inwoners op een grondgebied zo groot als provincie Antwerpen + Oost-Vlaanderen...

·
Moderator
11,982 Posts
Dat is waar, maar de inwoners van die provincie zijn wel heel sterk aangewezen op Stockholm en haar openbaar vervoer. Een gemiddelde inwoner van Brakel of Mol maakt geen wekelijks gebruik van het OV in Antwerpen. De gemiddelde inwoner van Stockholms län maakt wel wekelijks gebruik van het OV in Stockholm - zeker op vrijdagen en zaterdagen. Dat is een belangrijk verschil.

Bovendien is de oppervlakte van de gemeente Antwerpen quasi gelijk aan dat van de gemeente Stockholm. De gemiddelde bevolkingsdichtheid van Stockholm is wel bijna dubbel zo groot. Stockholm groeit ook sneller. Tussen 2000 en 2005 groeide het aan met 21.000 inwoners. Antwerpen in dezelfde periode met 11.000.

Daarbovenop heeft Stockholm een centralere functie (de hoofdstad) binnen Zweden dan Antwerpen binnen België.

Kort gesteld bestaat er voor het Stockholmse OV een veel ruimer publiek dan voor het Antwerpse OV, waardoor het ginder veel makkelijker te verantwoorden is om de volledige METRO (overigens een OV-modus die Antwerpen niet heeft), tot een gat in de nacht volwaardig te laten rijden.

·
Registered
5,728 Posts
Dat is waar, maar de inwoners van die provincie zijn wel heel sterk aangewezen op Stockholm en haar openbaar vervoer. Een gemiddelde inwoner van Brakel of Mol maakt geen wekelijks gebruik van het OV in Antwerpen. De gemiddelde inwoner van Stockholms län maakt wel wekelijks gebruik van het OV in Stockholm - zeker op vrijdagen en zaterdagen. Dat is een belangrijk verschil.

Bovendien is de oppervlakte van de gemeente Antwerpen quasi gelijk aan dat van de gemeente Stockholm. De gemiddelde bevolkingsdichtheid van Stockholm is wel bijna dubbel zo groot. Stockholm groeit ook sneller. Tussen 2000 en 2005 groeide het aan met 21.000 inwoners. Antwerpen in dezelfde periode met 11.000.

Daarbovenop heeft Stockholm een centralere functie (de hoofdstad) binnen Zweden dan Antwerpen binnen België.

Kort gesteld bestaat er voor het Stockholmse OV een veel ruimer publiek dan voor het Antwerpse OV, waardoor het ginder veel makkelijker te verantwoorden is om de volledige METRO (overigens een OV-modus die Antwerpen niet heeft), tot een gat in de nacht volwaardig te laten rijden.

Ge hebt daar gelijk in. Ik voelde de bui al hangen in mijn post, en sleurde er dan maar ineens Brussel bij, dat wél 'vergelijkbaar' is met Stockholm (alleen in theorie, in de praktijk is Stockholm op alle vlak natuurlijk veel mooier en beter dan Brussel, dat alleen blij mag zijn dat er 4 treinen per uur naar Antwerpen rijden):)

·
Registered
40 Posts
Discussion Starter #17
De gemiddelde bevolkingsdichtheid van Stockholm is wel bijna dubbel zo groot
Op wikipedia staat inderdaad 2.280 inw./km² voor stad Antwerpen en 4.160 inw./km² voor Stockholm, maar dat komt toch omdat voor Antwerpen heel het havengebied mee in rekening genomen? (ook bezali draagt hiertoe bij) :

Als je de districten apart bekijkt :
Borgerhout : 10.589 inw./km² (3,93 km²)
Berchem : 6.874 inw./km² (5,79 km²)
Deurne : 5.315 inw./km² (13,06 km²)
Mersem : 4.942 inw./km² (8,28 km²)
Hoboken : 3.228 inw./km² (10,67 km²)
Wilrijk : 2.820 inw./km² (13,61 km²)
Ekeren : 2.759 inw./km² (8,07 km²)
Antwerpen : 1.910 inw./km² (87,3 km²)
Bezali : 181 inw./km² (52,66 km²)

·
Moderator
11,982 Posts
In Stockholm wordt het water meegerekend in de oppervlakte van de gemeente.

Antwerpen (- BeZaLi): 151 km²
Stockholm (- Water): 187.7 km²

Het verschil blijft.

Maar in feite reik je geen argument aan: de bevolking van Antwerpen zit meer opeengepakt in een kern, terwijl die van Stockholm over een groter gebied woont, waardoor zij meer aangewezen zijn ophet OV naar huis te gaan 's nachts als ze zijn uitgeweest. In Antwerpen is het voor de meeste mensen doenbaar om het te voet te doen (alles is relatief - als ge woont in Hoboken en ge gaat uit in de buurt van het Eilandje, dan hebt ge een probleem - maar dat zullen niet zo veel mensen zijn dat het volledige OV (of enkel het tramnet) 's nachts moet blijven rijden).

Het makkelijkste is wel: doorfuiven tot het OV weer begint te rijden. Iedereen content ^_^
Of een uitbreiding van het nachtbussensysteem...

Misschien eens denken over welke (bij voorkeur tram-)lijnen je 's nachts om de 20 minuten/half uur zou kunnen laten doorrijden de vrijdag en zaterdag, om zo voldoende dekking te bieden...

·
Registered
5,728 Posts
Op wikipedia staat inderdaad 2.280 inw./km² voor stad Antwerpen en 4.160 inw./km² voor Stockholm, maar dat komt toch omdat voor Antwerpen heel het havengebied mee in rekening genomen? (ook bezali draagt hiertoe bij) :

Als je de districten apart bekijkt :
Borgerhout : 10.589 inw./km² (3,93 km²)
Berchem : 6.874 inw./km² (5,79 km²)
Deurne : 5.315 inw./km² (13,06 km²)
Mersem : 4.942 inw./km² (8,28 km²)
Hoboken : 3.228 inw./km² (10,67 km²)
Wilrijk : 2.820 inw./km² (13,61 km²)
Ekeren : 2.759 inw./km² (8,07 km²)
Antwerpen : 1.910 inw./km² (87,3 km²)
Bezali : 181 inw./km² (52,66 km²)

goed opgemerkt.

in NL bv. tellen ze alleen het land, bij dichtheid.

Antwerpen heeft ook enkele tientallen km² binnenwateren.

Ik neem aan dat in Stockholm al het water ook niet meegeteld wordt.
Al het bos natuurlijk wel, waardoor dat ook weer een vertekend beeld geeft.

Maar Fluim heeft wel gelijk : in Stockholm zijn ze meer aangewezen op OV en de stad heeft op natuurlijke wijze een lang en snel metronet.

·
Moderator
11,982 Posts
^^ zoals hierboven opgemerkt: in Stockholm wordt al het water (en het is er meer dan in Antwerpen) wél meegeteld.

Wel niet gecontroleerd met welke oppervlakte de dichtheid berekend is.

Edit: eff gecontroleerd: was berekend zonder het water. Antwerpen minus BeZaLi komt net niet aan 3000 inw/km².

1 - 20 of 6777 Posts