SkyscraperCity banner

7781 - 7800 of 7870 Posts

·
Registered
843 Posts
Maar dan begrijp ik iets niet goed? Dat nieuwe netplan voor 2021/2022 is toch gebaseerd op het afschaffen van veel dubbel bereden trajecten en te besparen door de frequentie te verlagen maar de capaciteit te vergroten door gekoppelde Hermelijnen, zoals lijnen 7/15? Maar als er dan géén dubbelgelede Hermelijnen komen? Dan vermindert toch effectief de capaciteit en aanbod op bepaalde trajecten? Of mis ik iets door dat de vervoerregio er blijkbaar vanuit gaat dat de vakbonden akkoord zullen gaan tegen dan met de inzet ervan? Dat lijkt me nogal riskant? :oops: :unsure:(n)

·
Registered
189 Posts
@focus De vraag was inderdaad bedoeld voor wanneer het nieuwe netplan in werking gaat.
Zijn de korte albatrossen koppelbaar? (Is waarschijnlijk al gevraagd geweest, maar bij sommige discussies pas ik om ze helemaal door te nemen) + de halte Gasthuishoeve zijn ze nu aan het verleggen/verbouwen.

@Mexxodus 53 trams kunnen gekoppeld worden, dus 26 ritten kunnen bereden worden met dubbele hermelijnen. Is dat niet genoeg voor de M3 en M7?

·
Registered
2,060 Posts
De huidige lijn 15 is niet geschikt voor gekoppelde Hermelijnen. Als men enkel 7-delige trams kan inzetten, is de capaciteit niet toereikend om lijnen 7 en 15 samen te voegen tot de M7.

Op lijn M4, de huidige lijn 10 zou men ook gekoppeld kunnen gaan rijden, maar ook daar zullen er grote werken moeten gebeuren.

·
Registered
749 Posts
Als men enkel 7-delige trams kan inzetten, is de capaciteit niet toereikend om lijnen 7 en 15 samen te voegen tot de M7.
Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Toen tram 7 maandenlang beperkt was tot keerlus Koninklijkelaan (wegens defecte wissel in Mortsel) waren er zover ik mij kan herinneren geen berichten van overvolle 15'en? Gegeven de frequentieverhoging van tram M7/15 en het aangepaste busnet lijkt mij deze aanname overdreven. Bovendien zullen er bij inzet van gekoppelde hermelijnen op lijn (M)3 meer 7-delige trams beschikbaar zijn voor lijn M7/15 dan vandaag denk ik dan.

·
Registered
2,060 Posts
Volgens de berekeningen van de stad Mortsel zou er minder capaciteit zijn, terwijl nog meer mensen in Boechout en Mortsel moeten overstappen op de tram. Immers de bussen uit Edegem, Hove en Lier komen niet meer aan het station van Berchem.

Tevens kan men door het behouden van twee lijnen in Mortsel, tramlijn 7 doortrekken richting Kontich. Dat is nu weer actueel. Op de Mechelsesteenweg is plaats genoeg voor het aanleggen van een tram. Dat gaat veel succesvoller zijn dan een bus.

·
Registered
1,972 Posts
Maar dan begrijp ik iets niet goed? Dat nieuwe netplan voor 2021/2022 is toch gebaseerd op het afschaffen van veel dubbel bereden trajecten en te besparen door de frequentie te verlagen maar de capaciteit te vergroten door gekoppelde Hermelijnen, zoals lijnen 7/15? Maar als er dan géén dubbelgelede Hermelijnen komen? Dan vermindert toch effectief de capaciteit en aanbod op bepaalde trajecten? Of mis ik iets door dat de vervoerregio er blijkbaar vanuit gaat dat de vakbonden akkoord zullen gaan tegen dan met de inzet ervan? Dat lijkt me nogal riskant? :oops: :unsure:(n)
Er gaan helemaal geen dubbele hermelijnen komen op lijn 15/M7. Veel haltes zijn daar veel te kort voor.
Vplgens het actiecomité redtram7 zal er een capaciteitsverlies zijn 18%.

·
Registered
1,972 Posts
Volgens de berekeningen van de stad Mortsel zou er minder capaciteit zijn, terwijl nog meer mensen in Boechout en Mortsel moeten overstappen op de tram. Immers de bussen uit Edegem, Hove en Lier komen niet meer aan het station van Berchem.

Tevens kan men door het behouden van twee lijnen in Mortsel, tramlijn 7 doortrekken richting Kontich. Dat is nu weer actueel. Op de Mechelsesteenweg is plaats genoeg voor het aanleggen van een tram. Dat gaat veel succesvoller zijn dan een bus.
Spijtig genoeg komen die actiecomité's altijd af met argumenten die je zo kan wegvegen. Zoals het is de oudste tramlijn, iedereen is lijn 7 gewoon en dan nog die verlenging naar Kontich. De eerste twee argumenten zijn van puur sentimentele aard, de verlenging naar Kontich met een tram gaat er toch niet komen. Edegem is tegen. En het is de bedoeling dat die lijn via de Boniverlei rijdt, niet langs de Mechelsesteenweg. Het enige belangrijke punt bij deze discussie is dat de huidige lijn 7 veel reizigers vervoert.

En als het waar is dat een aantal bussen niet meer naar Berchem Station rijden dan kan de nieuwe lijn M7 de toevloed aan reizigers helemaal niet meer aan. Het gaat al problematisch worden met het wegvallen van lijnen 7 en 90. Als je nog wat meer bussen gaat inkorten dan wordt het helemaal een catastrofe.

·
Registered
559 Posts
De vraag was inderdaad bedoeld voor wanneer het nieuwe netplan in werking gaat.
Zijn de korte albatrossen koppelbaar? (Is waarschijnlijk al gevraagd geweest, maar bij sommige discussies pas ik om ze helemaal door te nemen) + de halte Gasthuishoeve zijn ze nu aan het verleggen/verbouwen.
De korte albatrossen zijn niet koppelbaar en zullen dat ook niet worden. De 23 bestelde CAF-trams zullen dat echter wél zijn, maar die zullen pas geleverd worden vanaf de tweede helft van 2022, en het nieuwe netplan gaat in op 1 januari 2022. Er kunnen overigens nog trams bijbesteld worden volgens het contract.

In eerste instantie zal enkel lijn M3 met 60m-trams gereden worden, zo blijkt toch uit de documenten van de vervoerregio die hier af en toe passeerden. Men wil op termijn wel meer lijnen met 60m-materieel berijden. De vervoerregio denkt aan lijnen M2, M4, M7 en M8 (blijkt uit het laatste verslag). Ik denk dat lijn M7 daarbij eerste in rij zal zijn, gezien deze lijn bij mijn weten nu al als een van de enige twee lijnen volledig met 45m-trams bereden wordt (de andere is lijn 3). Ik kan me ook inbeelden dat 60m-trams op lijn M7 in de 'onderhandelingen' met Mortsel over het wegvallen van de originele lijn 7 een belangrijk argument zijn.

Maar om lijn M7 met 60m-stellen uit te baten moeten er dus eerst voldoende gekoppelde trams beschikbaar zijn én moeten er een aantal aanpassingswerken aan de haltes in Berchem en Mortsel gebeuren:
  • de haltes op de Grote Steenweg intra muros
    • De Merode (parkinginritten zijn een probleem)
    • Driekoningen (parkinginritten zijn een probleem)
    • Sint-Willibrordus (verbouwing kruispunt met Uitbreidingsstraat nodig)
  • enkele haltes op de Grote Steenweg extra muros
    • Koninklijkelaan (eenvoudige verlenging van slechts enkele meters nodig, maar blokkeert anders wel een voetgangersoversteek)
    • Fruithoflaan (eenvoudige verlenging mogelijk)
  • de haltes op de Liersesteenweg
    • Station Oude God (eenvoudige verlenging mogelijk)
    • Kerkstraat (eenvoudige verlenging mogelijk)
    • Kaphaan (eenvoudige verlenging mogelijk)
    • Hof Savelkoul (eenvoudige verlenging mogelijk)
  • de eindhalte
    • P+R Boechout (ingrijpende aanpassingen nodig, de tram zou de toegang voor de bussen sowieso op een of andere manier blokkeren en al in de bocht staan)
Ietwat ergerlijk wel dat het grootste probleem zich aan de eindhalte voordoet, gezien dat nog geen 10 jaar oud is... Om andere tramlijnen (M2 of M4 bv.) op 60 meter lengte te brengen zijn eveneens een hoop investeringen nodig, dus ik denk niet dat zoiets ervoor zal zorgen dat M7 naar achteren geschoven zal worden ten opzichte van andere tramlijnen.
53 trams kunnen gekoppeld worden, dus 26 ritten kunnen bereden worden met dubbele hermelijnen. Is dat niet genoeg voor de M3 en M7?
Ik vraag me af of alle 53 trams al wel verbouwd zijn eigenlijk? Iemand die weet wat de stand van zaken is?

En sowieso, voor eender welke andere (zinvolle) tramlijn dan M3 zijn eerst nog een hoop aanpassingswerken nodig, welke zeker niet klaar zullen zijn tegen de ingang van het plan. Maar ik vermoed dat met 26 ritten aan 6-minutenfrequentie je niet toekomt voor én M3 én M7 volledig met 60m uit te baten, maar dat kan ik niet hard maken. Misschien iemand anders wel?

·
Registered
1,972 Posts
Dat geloof ik eerlijk gezegd niet. Toen tram 7 maandenlang beperkt was tot keerlus Koninklijkelaan (wegens defecte wissel in Mortsel) waren er zover ik mij kan herinneren geen berichten van overvolle 15'en? Gegeven de frequentieverhoging van tram M7/15 en het aangepaste busnet lijkt mij deze aanname overdreven. Bovendien zullen er bij inzet van gekoppelde hermelijnen op lijn (M)3 meer 7-delige trams beschikbaar zijn voor lijn M7/15 dan vandaag denk ik dan.
We zitten wel in een coronaperiode waardoor vooral op lijn 7 het aantal reizigers serieus is teruggevallen. Mocht het huidige reizigersaantal het normale volume zijn dat zaten we met een andere discussie.

·
Registered
1,972 Posts
De korte albatrossen zijn niet koppelbaar en zullen dat ook niet worden. De 23 bestelde CAF-trams zullen dat echter wél zijn, maar die zullen pas geleverd worden vanaf de tweede helft van 2022, en het nieuwe netplan gaat in op 1 januari 2022. Er kunnen overigens nog trams bijbesteld worden volgens het contract.

In eerste instantie zal enkel lijn M3 met 60m-trams gereden worden, zo blijkt toch uit de documenten van de vervoerregio die hier af en toe passeerden. Men wil op termijn wel meer lijnen met 60m-materieel berijden. De vervoerregio denkt aan lijnen M2, M4, M7 en M8 (blijkt uit het laatste verslag). Ik denk dat lijn M7 daarbij eerste in rij zal zijn, gezien deze lijn bij mijn weten nu al als een van de enige twee lijnen volledig met 45m-trams bereden wordt (de andere is lijn 3). Ik kan me ook inbeelden dat 60m-trams op lijn M7 in de 'onderhandelingen' met Mortsel over het wegvallen van de originele lijn 7 een belangrijk argument zijn.

Maar om lijn M7 met 60m-stellen uit te baten moeten er dus eerst voldoende gekoppelde trams beschikbaar zijn én moeten er een aantal aanpassingswerken aan de haltes in Berchem en Mortsel gebeuren:
  • de haltes op de Grote Steenweg intra muros
    • De Merode (parkinginritten zijn een probleem)
    • Driekoningen (parkinginritten zijn een probleem)
    • Sint-Willibrordus (verbouwing kruispunt met Uitbreidingsstraat nodig)
  • enkele haltes op de Grote Steenweg extra muros
    • Koninklijkelaan (eenvoudige verlenging van slechts enkele meters nodig, maar blokkeert anders wel een voetgangersoversteek)
    • Fruithoflaan (eenvoudige verlenging mogelijk)
  • de haltes op de Liersesteenweg
    • Station Oude God (eenvoudige verlenging mogelijk)
    • Kerkstraat (eenvoudige verlenging mogelijk)
    • Kaphaan (eenvoudige verlenging mogelijk)
    • Hof Savelkoul (eenvoudige verlenging mogelijk)
  • de eindhalte
    • P+R Boechout (ingrijpende aanpassingen nodig, de tram zou de toegang voor de bussen sowieso op een of andere manier blokkeren en al in de bocht staan)
Ietwat ergerlijk wel dat het grootste probleem zich aan de eindhalte voordoet, gezien dat nog geen 10 jaar oud is... Om andere tramlijnen (M2 of M4 bv.) op 60 meter lengte te brengen zijn eveneens een hoop investeringen nodig, dus ik denk niet dat zoiets ervoor zal zorgen dat M7 naar achteren geschoven zal worden ten opzichte van andere tramlijnen.

Ik vraag me af of alle 53 trams al wel verbouwd zijn eigenlijk? Iemand die weet wat de stand van zaken is?

En sowieso, voor eender welke andere (zinvolle) tramlijn dan M3 zijn eerst nog een hoop aanpassingswerken nodig, welke zeker niet klaar zullen zijn tegen de ingang van het plan. Maar ik vermoed dat met 26 ritten aan 6-minutenfrequentie je niet toekomt voor én M3 én M7 volledig met 60m uit te baten, maar dat kan ik niet hard maken. Misschien iemand anders wel?
Een hele aanpassing en waarom? Om een paar chauffeurs minder te hebben.

·
Registered
2,060 Posts
De reizigersaantallen op lijn 7 kunnen wellicht snel stijgen, want die heeft ook veel te doen tijdens de weekends.

Delen van lijnen 51, 52, 53, 91 en 92 zouden worden gekoppeld aan de gesplitste buslijn 33. Die gaan dus niet meer naar Berchem kunnen gaan.

In het nieuwe plan zou een bus 91 die via de Mechelsesteenweg naar Kontich rijdt. Deze is dan niet meer nodig, als er een tram komt.

Een tram enkel tot de Delhaize in Kontich is nooit goed onderzocht. Men wilde altijd doorgaan tot de P+R parking in Kontich. Ik denk dat Edegem niet zo hard tegen een tram op de Mechelsesteenweg zal zijn. Dat is echt op de Gemeentegrens en heeft geen gevolgen voor buslijn 32. De Mechelsesteenweg kan dan meteen een stuk veiliger worden aangelegd. Daar is de laatste nog veel bijgebouwd.

·
Registered
117 Posts
(y) (toch iets dat nog de moeite is om op te reageren. De handdoek lag al klaar, ik vond de ring niet)

Enkel de halte Gasthuishoeve was wat problematisch, maar het is oplosbaar.
De halte Gasthuishoeve is ondertussen heraangelegd. Voor wie al een tijdje niet meer in Merksem is geweest: de slinger in de sporen daar is rechtgetrokken en takt nu goed aan op de nieuwe Theunisbrug. De nieuwe halteperrons waren nog niet klaar toen ik er was op 6 februari.

https://flic.kr/p/2kDFxAf

·
Registered
1,972 Posts
De reizigersaantallen op lijn 7 kunnen wellicht snel stijgen, want die heeft ook veel te doen tijdens de weekends.

Delen van lijnen 51, 52, 53, 91 en 92 zouden worden gekoppeld aan de gesplitste buslijn 33. Die gaan dus niet meer naar Berchem kunnen gaan.

In het nieuwe plan zou een bus 91 die via de Mechelsesteenweg naar Kontich rijdt. Deze is dan niet meer nodig, als er een tram komt.

Een tram enkel tot de Delhaize in Kontich is nooit goed onderzocht. Men wilde altijd doorgaan tot de P+R parking in Kontich. Ik denk dat Edegem niet zo hard tegen een tram op de Mechelsesteenweg zal zijn. Dat is echt op de Gemeentegrens en heeft geen gevolgen voor buslijn 32. De Mechelsesteenweg kan dan meteen een stuk veiliger worden aangelegd. Daar is de laatste nog veel bijgebouwd.
Het is nu net de bedoeling dat die lijn richting P+R Kontich rijdt en niet enkel tot aan de Delhaize. Nu zo vol zitten die bussen 9x nu ook niet en zo heel frequent zijn ze ook al niet. De frequentie bij lijnen 5x ligt iets hoger. Maar een tramlijn doortrekken tot enkel de Delhaize is nutteloos. De mensen die daar wonen gaan niet zo snel hun wagen laten staan.

·
Registered
5,234 Posts
Ik ga weinig aanvullen, want het meeste is al geschreven.
Mortsel: er is geen enkel actief plan om de tram naar Kontich te verlengen. Als het al ooit zover komt (over welk horizon spreken we dan?) dan zal er wel een bijkomende tramlijn komen.
18 % minder capaciteit: dat zal wel kunnen kloppen. Capaciteit = aantal plaatsen per uur. Die 18 % kan men blijkbaar missen, er zullen heus cijfers beschikbaar zijn, over drukte. En hierboven stond het al: toen lijn 7 gedurende vele maanden in Berchem eindigde, was het verlies aan capaciteit veel meer dan 18 %.
De rest over die gekoppelde Hermelijnen / CAF-trams werd objectief en correct beantwoord.

·
Registered
2,060 Posts
Ik weet niet welke berekeningen zijn gemaakt. Je kunt niet in absolute reizigersaantallen vergelijken, want lijn 15 is veel langer dan lijn 7. In Boechout en op Linkeroever kun je tram 7 niet nemen.

Wellicht zal men vanuit Mortsel proberen om de tram toch een eind verder te krijgen. Men zou ook een nieuwe P+R parking en grote fietsenstalling kunnen aanleggen aan de Delhaize. De bediening van de P+R aan de E19 kan ook door een andere tramlijn gebeuren, bijvoorbeeld voor het bedienen van de UZA.

·
Registered
1,972 Posts
Ik ga weinig aanvullen, want het meeste is al geschreven.
Mortsel: er is geen enkel actief plan om de tram naar Kontich te verlengen. Als het al ooit zover komt (over welk horizon spreken we dan?) dan zal er wel een bijkomende tramlijn komen.
18 % minder capaciteit: dat zal wel kunnen kloppen. Capaciteit = aantal plaatsen per uur. Die 18 % kan men blijkbaar missen, er zullen heus cijfers beschikbaar zijn, over drukte. En hierboven stond het al: toen lijn 7 gedurende vele maanden in Berchem eindigde, was het verlies aan capaciteit veel meer dan 18 %.
De rest over die gekoppelde Hermelijnen / CAF-trams werd objectief en correct beantwoord.
je gaat een inkorting ten tijde van corona vergelijken met toestanden in normale tijden. In normale tijden zitten zowel lijnen 15 en 7 goed vol zitten schijnt maar niet door te dringen.
Ik heb het al een paar keer gezegd, en het nog eens herhalen. Lijn 7 zit in normale tijden tijdens de spits propvol. Een lijn in dergelijke omstandigheden schaf je niet af omdat dit op papier beter lijkt.

·
Registered
102 Posts
"Het plan gaat nu uit van het bestaande aantal trams, zonder de levering van de nieuwe CAF-trams in 2023. Het plan kan dus uitgevoerd worden met de huidige tramstellen. De enige aanpassing die hiervoor werd doorgevoerd is een frequentie van 7,5 minuten op M1 i.p.v. 6 minuten zoals oorspronkelijk voorzien. Een verhoging van capaciteit op lijn M7 vraagt echter wel dit extra materieel. Wanneer CAF-trams geleverd worden, zijn er meer tramstellen ter beschikking op voorwaarde dat er voldoende middelen zijn om de PCC-trams te reviseren. In eerste instantie kan lijn M7 dan bediend worden met 60m trams."

Uit: VVR-verslag 26/10/2020

·
Registered
2,060 Posts
Dat klopt. Die onderbreking van tramlijn 7 was net voor de coronacrisis begon. Vorig jaar in februari en maart waren veel mensen ziek, niet alleen door corona, maar ook door andere virussen. Deze winter circuleren die andere virussen veel minder.

·
Registered
2,060 Posts
In Hoboken is er ook protest tegen de nieuwe plannen voor bus en tram. 4000 mensen tekenden een petitie tegen het afschaffen van lijn 4.

·
Registered
8,076 Posts
Even een snelle berekening op een bierviltje, met aanname dat een 7-delige flexity een vergelijkbare capaciteit heeft als 3 pcc's, en een gekoppeld stel hermelijnen overeenkomt met 5 pcc's.

Dan kom je in het nieuwe netlan inderdaad aan 20% capaciteitsverlies op die tak in Mortsel (Mortsel-Harmonie), dus wat dat betreft heeft die actiegroep gelijk. Of dat een probleem is, hangt af van in hoeverre die 20% vandaag de dag benut wordt.

(Zij houden het op -18%, ik vermoed dat dat is omdat er vandaag de dag ook soms 5-delige flexity's op de 15 rijden, maar dat heb ik even buiten beschouwing gelaten wegens plaatsgebrek op mijn bierviltje).

Vanaf 3 gekoppelde hermelijnen per uur maak je dat capaciteitsverlies weer goed (en als je daar over gaat, verhoog je dus de capaciteit vergeleken met de huidige situatie).

7781 - 7800 of 7870 Posts