Mensen mogen toch ook nog comfortabel worden vervoerd? Moet elke tram al van aan zijn beginpunt vol zitten?
Zeker vanuit Hoboken zijn er veel opstappers en afstappers onderweg voor het Kiel.
1. Niemand heeft ooit beweert dat mensen oncomfortabel vervoerd moeten worden.
2. Ik ken GEEN ENKEL eindpunt in Antwerpen waar trams of bussen vol, laat staan overvol (sardinnenblik © Falcone) vertrekken.
3. Je legt zelf uit wat overal gebeurt: er zijn onderweg afstappers en opstappers.
Nog eens: de drukste uren van de dag worden in overweging genomen, tussen 07u30 en 08u30. Dat is even iets anders dan een zaterdagnamiddag om 14u00: dan zijn de vervoersstromen anders.
Reizigers die in de spits in Boechout opstappen, rijden lang niet allemaal door naar Antwerpen: station Oude-God zal al daar al voor uitstappers zorgen: ideaal voor de trein naar Mechelen / Brussel, maar ook wie naar St. Niklaas moet via Berchem. Dat soort vervoersstromen heb je enkele uren later niet meer. Maar dan zijn er ook minder opstappers.
Voor Hoboken heb je zelf al voor een antwoord gezorgd.
Vandaag verschenen nog videoboodschappen van de stad Mortsel over het verdwijnen van lijn 7 en het aanpassen van buslijnen. Zelfs de burgemeester komt aan het woord. Men verwijst ook naar het protest in Hoboken.
Het nadeel van ons systeem 'een ander betaalt': dan is het leuk om eisen te stellen, en als het nog even kan: met het geld van een ander te spelen. Hoe populair toch om geld te eisen van een hogere overheid, of daar eisen te stellen. En het is héél gemakkelijk om mee met de bevolking te roepen en tieren, als men zelf geen enkele bijdrage in het openbaar vervoer moet leveren.
Gent wou een wandelbus: ze hebben hem en bekostigen hem zelf. Het nut ervan, is een ander discussie, maar op zijn minst: ze doen het. Als Mortsel persé een verbinding wil naar het MAS: dat ze het dan zelf organiseren en betalen.
De Lijn / Vervoersregio zorgen voor een frequente railverbinding. Wil Mortsel meer, dat ze het dan zelf betalen.
Het is maar een idee, maar is het geen mogelijkheid dat de gewone bevolking zo tegen het netplan is door de negatieve media-aandacht. Alvorens er nog maar iets vaststond was er al een netplan gelekt. Bovendien had een van de eerste artikels die ik las een titel als ‘twee tramlijnen verdwijnen en één ingekort’.
Dit komt natuurlijk door de journalist. Populaire praat en halfslachtige waarheden (hetgeen er stond klopte, maar was onvolledig) verkoopt goed. Idem dito voor politici, wat het succes verklaart van extreem links (PVDA) en rechts (VB): uitvoerbare voorstellen zullen ze niet formuleren, wel uitspraken waar iedereen het mee eens is: ook ik wil dat alle rijken boven 100 miljoen 50 % belasting betalen, ook ik wil op 55 op pensioen en dat minstens met 1500 euro netto, en liefst meer. Zo kan ik het ook, en in het verlengde: een frequentere 15 (M7) is goed, maar de oude 7 moet zeker ook blijven.
En dat verkoopt beter dan de plannen droogweg uit te leggen.
De gewone bevolking trekt zich daar allemaal niks van aan.
Zoals die 100 huizen die ze willen kopen in de ten eekhovelei, groot nieuws dat 3 man kwam klagen, maar ondertussen wil al 70 man verkopen...
+1. Die 70 springen een gat in de lucht: hun abominabele rijhuisjes, met dikwijls nog enkel beglazing en een ramen die nooit open kunnen, noch vooraan (straatlawaai), noch achteraan (ring en geur van dat waterzuivingsstation): hun geluk kan niet op. Die 3 hebben elk een eigen reden: ofwel gokken ze op een nog grotere opbrengst, ofwel is dit het publiek type lijn 7: ik heb daar altijd gewoond, vind de stank en het lawaai niet erg en ben het altijd zo gewoon geweest.
Vertaald naar lijn 7: ik heb altijd lijn 7 gekend om naar de Meir en de Groenplaats te rijden. De 15 reed maar tot het CS. De premetro is niets voor mij, is gevaarlijk, donker en het duurt veel langer.
Zo'n personen krijgen teveel aandacht, om de redenen die ik hierboven schreef. En als men pech heeft, dan sleuren ze nog een aantal mensen in hun kielzog, dankzij politieke steun uit een bepaalde hoek. Zie ook Oosterweel...
Heel de financiering van het o.v. mag voor mij herbekeken worden. Laat dit maar door de vervoersregio's zelf doen, en de daarbij horende steden en gemeentes beslissen zelf hoeveel ze in de pot steken. Veel kans dat Mortsel heel tevreden zal zijn met één lijn en ze dan zullen uitleggen dat een tweede lijn veel te duur is...