SkyscraperCity banner

7801 - 7820 of 7870 Posts

·
Registered
1,972 Posts
"Het plan gaat nu uit van het bestaande aantal trams, zonder de levering van de nieuwe CAF-trams in 2023. Het plan kan dus uitgevoerd worden met de huidige tramstellen. De enige aanpassing die hiervoor werd doorgevoerd is een frequentie van 7,5 minuten op M1 i.p.v. 6 minuten zoals oorspronkelijk voorzien. Een verhoging van capaciteit op lijn M7 vraagt echter wel dit extra materieel. Wanneer CAF-trams geleverd worden, zijn er meer tramstellen ter beschikking op voorwaarde dat er voldoende middelen zijn om de PCC-trams te reviseren. In eerste instantie kan lijn M7 dan bediend worden met 60m trams."

Uit: VVR-verslag 26/10/2020
Die PCC's worden helemaal niet gereviseerd. De CAF's dienen om de PCC's te vervangen. En misschien de recente commentaren eens herlezen. Veel perrons op het traject van de M7 zijn tekort voor 60m trams. En een 7.5 minutenregeling op lijn M1 betekend in de praktijk een halvering van het aanbod tussen Havana en het centrum aangezien er nu een 8-minutenregeling is per lijn (1 en 6) tussen Havana en het centrum. Met de T6 geraak je niet snel in de stad.

·
Registered
1,972 Posts
Even een snelle berekening op een bierviltje, met aanname dat een 7-delige flexity een vergelijkbare capaciteit heeft als 3 pcc's, en een gekoppeld stel hermelijnen overeenkomt met 5 pcc's.

Dan kom je in het nieuwe netlan inderdaad aan 20% capaciteitsverlies op die tak in Mortsel (Mortsel-Harmonie), dus wat dat betreft heeft die actiegroep gelijk. Of dat een probleem is, hangt af van in hoeverre die 20% vandaag de dag benut wordt.

(Zij houden het op -18%, ik vermoed dat dat is omdat er vandaag de dag ook soms 5-delige flexity's op de 15 rijden, maar dat heb ik even buiten beschouwing gelaten wegens plaatsgebrek op mijn bierviltje).

Vanaf 3 gekoppelde hermelijnen per uur maak je dat capaciteitsverlies weer goed (en als je daar over gaat, verhoog je dus de capaciteit vergeleken met de huidige situatie).
Hoeveel keer moet hier nog herhaald worden dat de lijn 7 en 15 tijdens de spits vol zitten (in niet-coronatijden) En vol wil echt zeggen vol. Type sardinnenblik.

·
Registered
1,972 Posts
In Hoboken is er ook protest tegen de nieuwe plannen voor bus en tram. 4000 mensen tekenden een petitie tegen het afschaffen van lijn 4.
niet enkel daar. Ook in Ekeren omdat bepaalde wijken niet meer zullen worden en het feit de directe verbinding tussen Noord en Zuid verdwijnt zien ze in Deurne ook niet echt zitten. Een tram die 10 minuten stopt halfweg is geen directe verbinding.

·
Registered
102 Posts
En misschien de recente commentaren eens herlezen.
En misschien eens naar de datum kijken wanneer dit verslag werd geschreven. Het komt erop neer dat de middelen eindig zijn (ik weet dat je moeite hebt met dat concept), en men geeft hiermee aan dat het huidige materieel niet volstaat om hogere frequenties en gekoppelde hermelijnen te voorzien.

Dat veel haltes van lijn 15/M7 moeilijk te verlengen zijn is een feit, maar misschien moeten we wat buiten de lijntjes lezen en bepaalde haltes versplaatsen of fuseren. En daar is nog tijd voor, zolang het wagenpark niet toereikend is.

·
Moderator
4,426 Posts
^^ Goed idee. Laat ze maar eens alles zonder taboes herbekijken.
Sommige haltes zijn toch te klein en te smal. Er is vaak geen beschutting tegen regen en soms is er te weinig ruimte tussen het perron en de rijweg. Het zou beter zijn om ineens deftige haltes te maken waar er plaats is. Natuurlijk moeten er genoeg haltes zijn en moeten ze zich bevinden op plaatsen waar er reizigers zijn. Vermoedelijk zijn er echter heel wat verbeteringen mogelijk. Ik heb een paar dagen geleden al het voorbeeld Stenenbrug-Herentalsebaan gegeven.

·
Registered
1,972 Posts
En misschien eens naar de datum kijken wanneer dit verslag werd geschreven. Het komt erop neer dat de middelen eindig zijn (ik weet dat je moeite hebt met dat concept), en men geeft hiermee aan dat het huidige materieel niet volstaat om hogere frequenties en gekoppelde hermelijnen te voorzien.

Dat veel haltes van lijn 15/M7 moeilijk te verlengen zijn is een feit, maar misschien moeten we wat buiten de lijntjes lezen en bepaalde haltes versplaatsen of fuseren. En daar is nog tijd voor, zolang het wagenpark niet toereikend is.
Die middelen zijn zo eindig als de politiek wil dat ze zijn.

Bepaalde haltes verplaatsen of fuseren. Met andere woorden de service nog meer naar beneden halen.
Wel stop dan met het openen van de nu niet-afgewerkte prémetrostations en laat daar sneltrams rijden met een beperkt aantal stops zodat mensen van buiten de stad snel in het centrum en laat de lokale bevolking de bovengrondse trams gebruiken. Iemand van de betere randgemeentes van Antwerpen heeft echt geen interesse om ergens in het midden van Borgerhout uit te stappen. Twee verschillende werelden.

·
Registered
8,076 Posts
Nog even op die 18% of 20% minder capaciteit op het stuk Mortsel - Harmonie voort gaan.

Het klopt dat daar - toch pre corona - de trams vaak erg vol zaten. Vraag is in hoeverre die drukte permanent was, en in hoeverre het een gevolg was van een gebrek aan regelmaat door het feit dat daar twee lijnen reden. Eén rit die er tussenuit valt, en de volgende tram op die lijn zit stampvol, hoewel er ondertussen misschien twee andere trams van de andere lijn voorbijreden waar plaats op was.

Nu krijg je gewoon om de 6 minuten een tram die voor iedereen die daar wacht de juiste is. Dat zal zorgen voor een beter gebruik van de aangeboden capaciteit.

(ik bouw hier eigenlijk gewoon voort op een punt dat @focus1965 al een paar keer heeft gemaakt over dergelijke situaties).

·
Registered
5,234 Posts
Ik weet niet welke berekeningen zijn gemaakt. Je kunt niet in absolute reizigersaantallen vergelijken, want lijn 15 is veel langer dan lijn 7. In Boechout en op Linkeroever kun je tram 7 niet nemen.
Ik heb het nochtans al uitgelegd. De berekeningen worden gemaakt op het drukste punt van elke corridor, niet van elke lijn. Dit is: de halte waar de meeste reizigers zich tussen pakweg 07u30 en 08u30 bevinden.
De reizigersaantallen per individuele lijn hebben geen belang. Het gaat, nog eens, over het aantal reizigers dat zich op dat moment tegelijk op een bepaald punt verplaatst. Waar het drukste punt op de Grotesteenweg / Mechelsesteenweg zich bevindt, is mij niet bekend. Maar dat is het uitgangspunt. Niet dat er tijdens de spits in totaal 20 trams en 15 bussen passeren.

In Hoboken is er ook protest tegen de nieuwe plannen voor bus en tram. 4000 mensen tekenden een petitie tegen het afschaffen van lijn 4.
Heb ik daarstraks ook op ATV gezien. 4000 handtekeningen, en hoeveel echte reizigers zijn het? Met alle respect, maar de kans dat een gelede tram voor de Zwaantjes al aan volle capaciteit zit, lijkt me klein, zelfs als er maar 1 lijn rijdt. Ze zijn daar 2 tramlijnen gewoon en dan is dit exact hetzelfde fenomeen als Mortsel.

Even een snelle berekening op een bierviltje, met aanname dat een 7-delige flexity een vergelijkbare capaciteit heeft als 3 pcc's, en een gekoppeld stel hermelijnen overeenkomt met 5 pcc's.

Dan kom je in het nieuwe netlan inderdaad aan 20% capaciteitsverlies op die tak in Mortsel (Mortsel-Harmonie), dus wat dat betreft heeft die actiegroep gelijk. Of dat een probleem is, hangt af van in hoeverre die 20% vandaag de dag benut wordt.
Daar komt het inderdaad op neer. De capaciteit van lijn 15 werd al in 2012 verhoogd en nu gaat dit (met een verhoging van frequentie) ook zo het geval zijn, net om de reizigers op te vangen van lijnen die nu wegvallen. Hetzelfde is in 2012 gebeurd zonder noemenswaardige problemen, behalve dan in het begin, omdat lijn 9 (Berchem Station) nog onbekend was. Maar dat was ook vrij snel verholpen.
Die 18 of 20 % zal dus het probleem niet vormen.
Verder is de theoretische capaciteit ook gekend: voor elke rit is er een bepaald theoretisch tramtype voorzien. Er zijn ritten waar een 43 m tram voorzien wordt, bv. op lijn 5: het zullen ook altijd dezelfde ritten zijn. En waar het niet lukt, wordt inderdaad 1 stap terug gezet: een 43 m tram wordt dan door een 32 m vervangen, een 32 m door een koppelstel PCC, een koppelstel PCC door een losse PCC. Zo werkt het.

Hoeveel keer moet hier nog herhaald worden dat de lijn 7 en 15 tijdens de spits vol zitten (in niet-coronatijden) En vol wil echt zeggen vol. Type sardinnenblik.
MAS/Mortsel - LO/Boechout, sardinnenblik.
Het is net met zulke populistische uitspraken, dat De Lijn / Vervoersregio geen goesting meer heeft om naar al die actiegroepen en individuen te luisteren.
Op zijn minst kan je uitleggen waar (tussen welke haltes en welke richting) en wanneer dit zo is.
Voor de duidelijkheid: er zijn situaties waar De Lijn niets aan kan veranderen. Als Don Bosco op de St. Bernardsesteenweg leegloopt, heb je de kans dat net dan een tram wordt 'aangevallen' - of niet als het mooi weer is. Dan spreiden ze zich meer....
Maar mij, noch De Lijn, maak je wijs dat alle ritten van lijnen 7/15 tijdens de spits over de ganse lengte (over)vol zijn.
Ik ga het nog eenmaal proberen uit te leggen: als er op het drukste punt van een corridor een probleem bestaat met de capaciteit, dan wordt dit opgelost. Als het probleem eenmalig is, door een school bv. (is het meest voorkomend) dan valt er niets aan te doen.

·
Registered
62 Posts
Heb ik daarstraks ook op ATV gezien. 4000 handtekeningen, en hoeveel echte reizigers zijn het? Met alle respect, maar de kans dat een gelede tram voor de Zwaantjes al aan volle capaciteit zit, lijkt me klein, zelfs als er maar 1 lijn rijdt. Ze zijn daar 2 tramlijnen gewoon en dan is dit exact hetzelfde fenomeen als Mortsel.

Hoboken is geen probleem. Eén tramlijn per as in Hoboken is voldoende. Tenminste als er in Hoboken centrum niet met PCC’s gereden wordt zoals nu vaak het geval is. Het Kiel is het probleem. De capaciteit van M4 zal zeker hoog genoeg moeten zijn om daar geen problemen te veroorzaken.

Ik denk gewoon dat over de gehele lengte van M4 meer capaciteit nodig zou moeten zijn. In Wijnegem zodat bus 410 ingekort kan worden, aan opera/astrid om de overstap vlot te laten verlopen aangezien dit de enige lijn blijft aan opera -3, op de leien om de bussen die daar afgelopen jaren verdwenen zijn op te vangen en op het Kiel en Hoboken om de lijn minder op te vangen. Eigenlijk is het gewoonweg een schande dat op die lijn nog steeds PCC’s rijden.

·
Registered
559 Posts
Ik zie veel meer verliezers dan winnaars.
Gevoelsmatig 'zie' jij meer verliezers dan winnaars. Maar dat is maar jouw 'gevoel'. Om dat objectief te bekijken moet je zoiets laten uitrekenen met verkeersmodellen.

Niet geheel toevallig is dat dan ook gebeurd. Uit een doorrekening van het nieuwe tram- en busnet van de vervoerregio Antwerpen zoals gepland voor 2022 blijkt dat dit 7% extra reizigers zal opleveren (zie de verslagen van de vervoerregioraad), en dat dus met dezelfde middelen.

Uiteraard, dat is op basis van een verkeersmodel en dat kan altijd een beetje afwijken, maar geen 7%. Met andere woorden: er zijn meer winnaars dan verliezers. Jouw 'gevoel' zegt van niet, maar de wetenschappelijk onderbouwde methode zegt iets anders. En ja: dat model houdt geen rekening met het feit dat mensen het netwerk eerst nog moeten leren kennen. Dus in het eerste jaar zal het allicht minder zijn, maar na verloop van tijd geeft dit netwerk dus effectief een reizigerswinst.

Bij de bussen zijn er hier en daar nog zaken die wat efficienter kunnen (...) Voor de trams zou men met een beperkt extra budget al een aantal dingen kunnen verbeteren.
Dat kan ik dan weer niet ontkennen. Met behoud van de huidige middelen kan ik me ook wel een beperkt aantal wijzigingen voor de geest halen waarvan ik vermoed dat die het net nog efficiënter zouden maken. En als je een aantal kleine extra investeringen kan doen, al helemaal. Maar ik weet zéker dat wat ik me dan voor de geest haal, vrijwel tegengesteld is aan wat jij je voor de geest haalt ;) In grote lijnen zit het plan echt wel goed, getuige de 7% reizigerswinst.

P.S. Je hoeft nu niet in te gaan op welke wijzigingen je dan graag zou zien. We weten allemaal waar je voor staat, je hebt dat al vaak genoeg herhaald ;)

·
Registered
102 Posts
Wel stop dan met het openen van de nu niet-afgewerkte prémetrostations en laat daar sneltrams rijden met een beperkt aantal stops zodat mensen van buiten de stad snel in het centrum en laat de lokale bevolking de bovengrondse trams gebruiken. Iemand van de betere randgemeentes van Antwerpen heeft echt geen interesse om ergens in het midden van Borgerhout uit te stappen. Twee verschillende werelden.
Als ik de trein van Brussel naar Antwerpen neem, stopt deze soms ook in stations als Mechelen-Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God. Ik heb daar niets te zoeken, maar het blijft op dat moment de snelste optie, en de extra reizigers die die stations opleveren laten toe dat er meer treinen kunnen rijden, dus minder lang wachten op je trein. Dat speelt ook mee.

Minder lang aan een natte en tochtige halte staan wachten op een tram die twee minuutjes langer over je rit doet (om meteen het centrum van het dichtstbevolkte district van Antwerpen hoogwaardig te bedienen), is geen probleem voor mij, en ik denk voor de meeste mensen niet.

·
Registered
2,060 Posts
Mensen mogen toch ook nog comfortabel worden vervoerd? Moet elke tram al van aan zijn beginpunt vol zitten?
Zeker vanuit Hoboken zijn er veel opstappers en afstappers onderweg voor het Kiel. Het Kiel is eigenlijk ontstaan als een stad op zich, zodat het niet meer dan logisch is dat daar nog altijd veel belangrijke zaken zijn zoals scholen en winkels.

·
Registered
2,060 Posts
Vandaag verschenen nog videoboodschappen van de stad Mortsel over het verdwijnen van lijn 7 en het aanpassen van buslijnen. Zelfs de burgemeester komt aan het woord. Men verwijst ook naar het protest in Hoboken.

·
Registered
62 Posts
Het is maar een idee, maar is het geen mogelijkheid dat de gewone bevolking zo tegen het netplan is door de negatieve media-aandacht. Alvorens er nog maar iets vaststond was er al een netplan gelekt. Bovendien had een van de eerste artikels die ik las een titel als ‘twee tramlijnen verdwijnen en één ingekort’. Dit zorgt er niet voor dat mensen positief tegenover de plannen staan. Als in de media telkens gepraat wordt over hoe slecht alles wel niet is, heeft de lijn gewoonweg niet de mogelijkheid om de daadwerkelijke plannen op een correcte manier tot bij de reiziger te brengen. Ik vraag me af hoeveel van de protestanten voor tram 7 weet dat de frequentie van tram 15 daarvoor omhoog gaat, dat Mortsel rechtstreekse verbindingen krijgt met Hoboken, Deurne en Merksem en dat de verbinding met Berchem station niet verdwijnt. Dat zijn allerlei zaken die de lijn niet heeft kunnen uitleggen aangezien er toen al luidkeels verkondigd geweest was hoe slecht alles is.

·
Registered
7,828 Posts
De gewone bevolking trekt zich daar allemaal niks van aan.

Zoals die 100 huizen die ze willen kopen in de ten eekhovelei, groot nieuws dat 3 man kwam klagen, maar ondertussen wil al 70 man verkopen...

• Like
Reactions: KrisL and focus1965

·
Registered
5,234 Posts
Mensen mogen toch ook nog comfortabel worden vervoerd? Moet elke tram al van aan zijn beginpunt vol zitten?
Zeker vanuit Hoboken zijn er veel opstappers en afstappers onderweg voor het Kiel.
1. Niemand heeft ooit beweert dat mensen oncomfortabel vervoerd moeten worden.
2. Ik ken GEEN ENKEL eindpunt in Antwerpen waar trams of bussen vol, laat staan overvol (sardinnenblik © Falcone) vertrekken.
3. Je legt zelf uit wat overal gebeurt: er zijn onderweg afstappers en opstappers.

Nog eens: de drukste uren van de dag worden in overweging genomen, tussen 07u30 en 08u30. Dat is even iets anders dan een zaterdagnamiddag om 14u00: dan zijn de vervoersstromen anders.
Reizigers die in de spits in Boechout opstappen, rijden lang niet allemaal door naar Antwerpen: station Oude-God zal al daar al voor uitstappers zorgen: ideaal voor de trein naar Mechelen / Brussel, maar ook wie naar St. Niklaas moet via Berchem. Dat soort vervoersstromen heb je enkele uren later niet meer. Maar dan zijn er ook minder opstappers.
Voor Hoboken heb je zelf al voor een antwoord gezorgd.

Vandaag verschenen nog videoboodschappen van de stad Mortsel over het verdwijnen van lijn 7 en het aanpassen van buslijnen. Zelfs de burgemeester komt aan het woord. Men verwijst ook naar het protest in Hoboken.
Het nadeel van ons systeem 'een ander betaalt': dan is het leuk om eisen te stellen, en als het nog even kan: met het geld van een ander te spelen. Hoe populair toch om geld te eisen van een hogere overheid, of daar eisen te stellen. En het is héél gemakkelijk om mee met de bevolking te roepen en tieren, als men zelf geen enkele bijdrage in het openbaar vervoer moet leveren.
Gent wou een wandelbus: ze hebben hem en bekostigen hem zelf. Het nut ervan, is een ander discussie, maar op zijn minst: ze doen het. Als Mortsel persé een verbinding wil naar het MAS: dat ze het dan zelf organiseren en betalen.
De Lijn / Vervoersregio zorgen voor een frequente railverbinding. Wil Mortsel meer, dat ze het dan zelf betalen.

Het is maar een idee, maar is het geen mogelijkheid dat de gewone bevolking zo tegen het netplan is door de negatieve media-aandacht. Alvorens er nog maar iets vaststond was er al een netplan gelekt. Bovendien had een van de eerste artikels die ik las een titel als ‘twee tramlijnen verdwijnen en één ingekort’.
Dit komt natuurlijk door de journalist. Populaire praat en halfslachtige waarheden (hetgeen er stond klopte, maar was onvolledig) verkoopt goed. Idem dito voor politici, wat het succes verklaart van extreem links (PVDA) en rechts (VB): uitvoerbare voorstellen zullen ze niet formuleren, wel uitspraken waar iedereen het mee eens is: ook ik wil dat alle rijken boven 100 miljoen 50 % belasting betalen, ook ik wil op 55 op pensioen en dat minstens met 1500 euro netto, en liefst meer. Zo kan ik het ook, en in het verlengde: een frequentere 15 (M7) is goed, maar de oude 7 moet zeker ook blijven.
En dat verkoopt beter dan de plannen droogweg uit te leggen.

De gewone bevolking trekt zich daar allemaal niks van aan.

Zoals die 100 huizen die ze willen kopen in de ten eekhovelei, groot nieuws dat 3 man kwam klagen, maar ondertussen wil al 70 man verkopen...
+1. Die 70 springen een gat in de lucht: hun abominabele rijhuisjes, met dikwijls nog enkel beglazing en een ramen die nooit open kunnen, noch vooraan (straatlawaai), noch achteraan (ring en geur van dat waterzuivingsstation): hun geluk kan niet op. Die 3 hebben elk een eigen reden: ofwel gokken ze op een nog grotere opbrengst, ofwel is dit het publiek type lijn 7: ik heb daar altijd gewoond, vind de stank en het lawaai niet erg en ben het altijd zo gewoon geweest.
Vertaald naar lijn 7: ik heb altijd lijn 7 gekend om naar de Meir en de Groenplaats te rijden. De 15 reed maar tot het CS. De premetro is niets voor mij, is gevaarlijk, donker en het duurt veel langer.

Zo'n personen krijgen teveel aandacht, om de redenen die ik hierboven schreef. En als men pech heeft, dan sleuren ze nog een aantal mensen in hun kielzog, dankzij politieke steun uit een bepaalde hoek. Zie ook Oosterweel...
Heel de financiering van het o.v. mag voor mij herbekeken worden. Laat dit maar door de vervoersregio's zelf doen, en de daarbij horende steden en gemeentes beslissen zelf hoeveel ze in de pot steken. Veel kans dat Mortsel heel tevreden zal zijn met één lijn en ze dan zullen uitleggen dat een tweede lijn veel te duur is...

·
Registered
2,060 Posts
De gewone bevolking trekt het zich wel aan. Voor het redden van tram 7 is er een heel actiecomitée. De Vlaamse minister van verkeer kreeg meer dan 2000 klachtenbrieven. Dat mag toch tellen?

Als de vervoerregioraad meer te zeggen zou hebben over de uitwerking van plannen, zouden ze wellicht al aangepast zijn. Of zou men zich vooral concentreren op de plannen voor 2030. Basisbereikbaarheid gaat vooral over een minimaal aanbod, terwijl het hele gebied waar de Vervoerregio Antwerpen over gaat, zeer verstedelijkt is. Daar verwacht men toch iets anders dan in West-Vlaanderen of Limburg?

·
Registered
2,060 Posts
@focus1965 wat je komt vertellen, is onzin. Er is veel protest tegen de plannen, ook van burgers.
De stad Antwerpen heeft zich al uitgesproken voor een groener beleid, maar de Vlaamse regering is daar niet erg mee bezig. Als die Vervoerregio wel zijn eigen budgetten zou beheren, denk je dan dat ze het huidige beleid zouden verder zetten? Zou het niet meer zoals in Brussel zijn? De Brusselse regering investeert wel veel in openbaar vervoer.

·
Registered
822 Posts
Het is natuurlijk een hels probleem om over die netwijziging correct te communiceren. IN één lijn kan je roepen dat lijn 7 verdwijnt. Of dat er slechts één ipv twee lijnen uit Hoboken vertrekt. Kort, bondig, iedereen begrijpt dat, wat bekend is verdwijnt. Daar tegenover staat de boodschap dat' tegen einde 2021 de frequentie (wat is dat?) gaat verhoogd woorden op de lijnen M4 en M7 (wat is dat?). Tegenover de zekere afschaffing staat een belofte... Achttien maanden laten tussen een plan en zijn realisatie zorgt voor achttien maanden onrust. Dan hebben we het nog niet over het natuurlijk wantrouwen ten aanzien van De Lijn gevoed door haar onhandige en onvolledige communicatie....
Aftellen, binnen een jaar weten we meer.

·
Registered
630 Posts
@focus1965 wat je komt vertellen, is onzin. Er is veel protest tegen de plannen, ook van burgers.
De stad Antwerpen heeft zich al uitgesproken voor een groener beleid, maar de Vlaamse regering is daar niet erg mee bezig. Als die Vervoerregio wel zijn eigen budgetten zou beheren, denk je dan dat ze het huidige beleid zouden verder zetten? Zou het niet meer zoals in Brussel zijn? De Brusselse regering investeert wel veel in openbaar vervoer.
Ik vrees toch dat je alles een beetje grondiger zal moeten bekijken, want de analyse van @focus1965 is volgens mij zeer accuraat.
Het is niet omdat er door middel van wat demagogie (want dat is het als je niet evenwichtig communiceert) een aantal mensen vinden dat ze misdeeld worden, dat ook effectief zo is.

Er gaat al enkele decennia trouwens meer dan genoeg belastinggeld naar openbaar vervoer, maar van dat geld wordt een veel te groot gedeelte gebruikt om de exploitatietekorten bij te passen.
Als de gebruiker nu eens een eerlijk deel van de kosten zou betalen, kan het vrijgekomen geld ingezet worden om iets nuttig mee te doen. Bijkomend voordeel: De Lijn zal zich dan ook meer op de reiziger moeten focussen, want nu zijn de inkomsten vanuit de tickets en abonnementen een habbekrats.

7801 - 7820 of 7870 Posts