SkyscraperCity banner

7821 - 7840 of 7870 Posts

·
Registered
2,060 Posts
Ik vrees toch dat je alles een beetje grondiger zal moeten bekijken, want de analyse van @focus1965 is volgens mij zeer accuraat.
Het is niet omdat er door middel van wat demagogie (want dat is het als je niet evenwichtig communiceert) een aantal mensen vinden dat ze misdeeld worden, dat ook effectief zo is.

Er gaat al enkele decennia trouwens meer dan genoeg belastinggeld naar openbaar vervoer, maar van dat geld wordt een veel te groot gedeelte gebruikt om de exploitatietekorten bij te passen.
Als de gebruiker nu eens een eerlijk deel van de kosten zou betalen, kan het vrijgekomen geld ingezet worden om iets nuttig mee te doen. Bijkomend voordeel: De Lijn zal zich dan ook meer op de reiziger moeten focussen, want nu zijn de inkomsten vanuit de tickets en abonnementen een habbekrats.
De analyse van @focus1965 klopt niet. Jullie doen heel emotioneel, omdat zoveel mensen tegen het nieuwe netwerk zijn. Er is geen grondig debat mogelijk op deze site. Al mijn ideeën worden meteen de grond ingeboord. Ik vind dat niet tof! Niet democratisch!

Dit is eigenlijk al langer bezig. De voorbije jaren werden mensen met nieuwe ideeën voor meer openbaar vervoer meteen de grond ingeboord door onder meer Focus1965.

Het is jammer dat we hier Nederlands moeten spreken. In het Nederlands hebben we weinig woorden om echt te laten zien, dat je het niet eens bent en zelfs heel boos bent. In het Engels en het Frans kun je veel harder taalgebruik gebruiken. Ta mère betekent in het Nederlands, je moeder, maar dat heeft geen betekenis bij Nederlandstaligen.

·
Registered
2,060 Posts
Trouwens de Antwerpse tram levert De Lijn heel veel reizigers op. Ik geloof dat de helft of bijna 2/3e van alle reizigers in de provincie Antwerpen op de tram zit. Een normaal bedrijf zou daar dan vooral in investeren.

Een tarievenintegratie met de spoorwegen zou wellicht voor nog meer reizigers zorgen. Enkele Antwerpse wijken worden nu al goed bediend door de trein.

·
Registered
843 Posts
Denk dat 2/3 van de reizigers in de provincie Antwerpen via de Antwerpse stadstram gerealiseerd wordt een nogal boude uitspraak is. Zeker omdat De Lijn zelf geen reizigersaantallen per provincie of stedelijke zone of zelfs per lijn vrijgeeft. Eén van de grootste fundamentele problemen dunkt mij is dat De Lijn gewoonweg niet kan (of waarschijnlijk zoals focus expliciet zegt - niet wilt) cijfers openbaar vrij te geven. Ze beloven het elk jaar te gaan doen (ook tegenover de parlementsleden van de bevoegde commissie), maar tot hier toe heb ik ze nog altijd niet gezien. Dat gebrek aan transparantie zie je wel vaker bij diensten en projectkosten gemaakt door De Lijn. Als het Rekenhof bijvoorbeeld door haar diensten iets doorlicht en onregelmatigheden vaststelt, dan begint De Lijn met een boekhoudkundige cijferoorlog om het goed te praten. En dit doet een sterk vermoeden rijzen dat De Lijn iets achter houdt. Het valt ook op dat De Lijn als ze over accurate(re) reizigerscijfers beschikt die ook nooit gebruikt om dergelijke actiegroepen te pareren of de wind uit de zeilen te halen of gerust te stellen bij zo'n 'red onze tram'-acties .... :unsure:(n):rolleyes:

Als iemand recente cijfers (van 2019 bijvoorbeeld) heeft van aantal reizigers per lijn in stad/provincie Antwerpen dan lees ik die maar al te graag. In het jaarrapport van De Lijn van 2019 heb ik ze niet gevonden. Geen enkele indicatie buiten het aantal verkochte vervoerbewijzen. Denk dat De Lijn zowat de enige vervoermaatschappij is die in haar jaarverslag niet zet hoeveel reizigers ze vervoerd heeft. Of het moet ergens goed verborgen in het jaarverslag staan ....

·
Registered
102 Posts
De analyse van @focus1965 klopt niet. Jullie doen heel emotioneel, omdat zoveel mensen tegen het nieuwe netwerk zijn. Er is geen grondig debat mogelijk op deze site. Al mijn ideeën worden meteen de grond ingeboord. Ik vind dat niet tof! Niet democratisch!

Dit is eigenlijk al langer bezig. De voorbije jaren werden mensen met nieuwe ideeën voor meer openbaar vervoer meteen de grond ingeboord door onder meer Focus1965.

Het is jammer dat we hier Nederlands moeten spreken. In het Nederlands hebben we weinig woorden om echt te laten zien, dat je het niet eens bent en zelfs heel boos bent. In het Engels en het Frans kun je veel harder taalgebruik gebruiken. Ta mère betekent in het Nederlands, je moeder, maar dat heeft geen betekenis bij Nederlandstaligen.
Ik ben blij dat je weet wat 'ta mère' betekent. Nu het begrip 'democratisch' nog.

·
Antwerpenaar
848 Posts
Y'all need to calm down.

Je moet in Mortsel eens aan de haltes gaan kijken: zo goed als iedereen neemt er gewoon de eerstvolgende tram die passeert. Niemand stapt op de wachtende trams aan het gemeenteplein, omdat iedereen je honderd meter verderop kan kiezen uit 7 en 15 en dan gewoon de snelste neemt. De keuze is simpelweg irrelevant voor 80% van de mensen in hun dagelijkse praktijk. En voor die 20% anderen is er straks een makkelijke overstap.

Maar vraag mensen om hun mening, en je krijgt emotionele reacties als deze. Dat is niet uniek aan dit debat, dat is uitvoerig gedocumenteerd in de gedragswetenschappen. De voordelen van het nieuwe netplan op dit punt negeren om het eens te zijn met die reacties, is inderdaad gewoon demagogie van een lokale bestuurder.

·
Registered
1,972 Posts
Denk dat 2/3 van de reizigers in de provincie Antwerpen via de Antwerpse stadstram gerealiseerd wordt een nogal boude uitspraak is. Zeker omdat De Lijn zelf geen reizigersaantallen per provincie of stedelijke zone of zelfs per lijn vrijgeeft. Eén van de grootste fundamentele problemen dunkt mij is dat De Lijn gewoonweg niet kan (of waarschijnlijk zoals focus expliciet zegt - niet wilt) cijfers openbaar vrij te geven. Ze beloven het elk jaar te gaan doen (ook tegenover de parlementsleden van de bevoegde commissie), maar tot hier toe heb ik ze nog altijd niet gezien. Dat gebrek aan transparantie zie je wel vaker bij diensten en projectkosten gemaakt door De Lijn. Als het Rekenhof bijvoorbeeld door haar diensten iets doorlicht en onregelmatigheden vaststelt, dan begint De Lijn met een boekhoudkundige cijferoorlog om het goed te praten. En dit doet een sterk vermoeden rijzen dat De Lijn iets achter houdt. Het valt ook op dat De Lijn als ze over accurate(re) reizigerscijfers beschikt die ook nooit gebruikt om dergelijke actiegroepen te pareren of de wind uit de zeilen te halen of gerust te stellen bij zo'n 'red onze tram'-acties .... :unsure:(n):rolleyes:

Als iemand recente cijfers (van 2019 bijvoorbeeld) heeft van aantal reizigers per lijn in stad/provincie Antwerpen dan lees ik die maar al te graag. In het jaarrapport van De Lijn van 2019 heb ik ze niet gevonden. Geen enkele indicatie buiten het aantal verkochte vervoerbewijzen. Denk dat De Lijn zowat de enige vervoermaatschappij is die in haar jaarverslag niet zet hoeveel reizigers ze vervoerd heeft. Of het moet ergens goed verborgen in het jaarverslag staan ....
Je hoeft gewoon met tram 7 meerijden (gewone tijden) om te weten dat tram 7 een goed gebruikte lijn is. Dus op basis van reizigerscijfers kan DL helemaal geen actiegroepen pareren of wind uit de zeilen halen.

·
Registered
559 Posts

Je moet de situatie niet omdraaien hé. Deze post in itself is emotioneel... En grondig debat is wel mogelijk, maar dit welles-nietes verhaal over jouw visie versus het geplande netplan (en de visie van de meesten op het forum) is simpelweg uitgeput. Het gesprek draait kringetjes. Er komen géén fundamenteel nieuwe ideeën boven. Telkens worden dezelfde of licht aangepaste versies van jouw visie op tafel gegooid, en telkens worden die met gelijkaardige argumenten gepareerd. Je moet gewoon aanvaarden dat jouw visie sterk afwijkt van de visie van de rest van het forum hier en dat je daarmee niemand extra meer zal overtuigen, net zoals de rest hier moet aanvaarden dat we jouw nooit overtuigd zullen krijgen van het tegendeel. Agree to disagree.

Ik heb persoonlijk een nog verder doorgedreven visie op het huidige netplan. Maar ik kom daar niet élke post weer op terug. Dit is het plan dat we krijgen, en dus werk ik daar mee voort. Maar zelfs als je dat niet kan, helpt het om niet élke keer opnieuw jouw eigen ideaalbeeld overal tussen te wringen, want zo start je een nieuw kringetje. En het enige resultaat van dat kringetje is dat je er nog meer gefrustreerd van wordt en dat de rest de discussie nog meer beu geraakt. En er is niemand die na zo een extra kringetje van gedacht veranderd gaat zijn.

Dat gezegd zijnde: ik wil even aankondigen dat ik op een goudmijn van nieuwe informatie gestoten ben... Verwacht binnen enkele dagen een uitgebreide post met véél nieuw discussiemateriaal. Ik kijk er al naar uit :D

·
Registered
3,044 Posts
Een tarievenintegratie met de spoorwegen zou wellicht voor nog meer reizigers zorgen. Enkele Antwerpse wijken worden nu al goed bediend door de trein.
Wat tariefintegratie betreft geef ik je volmondig gelijk en ook op de TTB geven ze je hier gelijk in. Dat kun je vanavond op de TTB-online-werkgroep beleid vanaf 19 uur navragen. Het adres ken je. Zie agenda 23 februari 2021:
  1. Verslag werkgroep beleid van 2 februari 2021
  2. basisbereikbaarheid, rapport Mora
  3. Spartacus verprutst omdat men verbust?
  4. Voorbereiding volgend overleg De Lijn
  5. Varia
Groeten

·
Registered
7,828 Posts
Dat gezegd zijnde: ik wil even aankondigen dat ik op een goudmijn van nieuwe informatie gestoten ben... Verwacht binnen enkele dagen een uitgebreide post met véél nieuw discussiemateriaal. Ik kijk er al naar uit :D
Zijn ze gestopt met ruziemaken over het wensbeeld voor 2030 ?

·
Registered
1,972 Posts
Y'all need to calm down.

Je moet in Mortsel eens aan de haltes gaan kijken: zo goed als iedereen neemt er gewoon de eerstvolgende tram die passeert. Niemand stapt op de wachtende trams aan het gemeenteplein, omdat iedereen je honderd meter verderop kan kiezen uit 7 en 15 en dan gewoon de snelste neemt. De keuze is simpelweg irrelevant voor 80% van de mensen in hun dagelijkse praktijk. En voor die 20% anderen is er straks een makkelijke overstap.

Maar vraag mensen om hun mening, en je krijgt emotionele reacties als deze. Dat is niet uniek aan dit debat, dat is uitvoerig gedocumenteerd in de gedragswetenschappen. De voordelen van het nieuwe netplan op dit punt negeren om het eens te zijn met die reacties, is inderdaad gewoon demagogie van een lokale bestuurder.
Dat er veel mensen opstappen aan de gemeenschappelijke halte is omdat veel mensen de switch van bus op tram in Mortsel doen en niet zoals voorzien aan Berchem station.

En jouw redenering volgend kan men ineens ook lijn 6 afschaffen. Want halte Olympiade ligt ook op een steenworp van de gemeenschappelijke halte van lijnen 2 en 6. En dat laatste stuk van lijn 6 tussen Merksem en Havana kan gemakkelijk door lijn 12 overgenomen worden (zoals gepland is)

·
Registered
1,972 Posts
Wat tariefintegratie betreft geef ik je volmondig gelijk en ook op de TTB geven ze je hier gelijk in. Dat kun je vanavond op de TTB-online-werkgroep beleid vanaf 19 uur navragen. Het adres ken je. Zie agenda 23 februari 2021:
  1. Verslag werkgroep beleid van 2 februari 2021
  2. basisbereikbaarheid, rapport Mora
  3. Spartacus verprutst omdat men verbust?
  4. Voorbereiding volgend overleg De Lijn
  5. Varia
Groeten
de prijsintegratie van DL en de NMBS binnen de zone Antwerpen bestaat toch al. De City Pass. Geldig op alle bussen en trams van DL en in de treinstations van Antwerpen.

·
Registered
5,234 Posts
De gewone bevolking trekt het zich wel aan. Voor het redden van tram 7 is er een heel actiecomitée. De Vlaamse minister van verkeer kreeg meer dan 2000 klachtenbrieven. Dat mag toch tellen?
Neen en je krijgt 2 voorbeelden waarom ik (noch enige beleidsmaker) onder de indruk is.

1. 120000 klachten/jaar tegen geluidsoverlast op Zaventem: dit is indrukwekkend. De waarheid: ingediend door 2479 personen. Nu anders uitgelegd: 2479 personen, verspreid over de provincies Brabant / Antwerpen / Brussels gewest, dienen klacht in tegen geluidsoverlast van de luchthaven. Geluidsoverlast Zaventem: tijd om misbruik ombudsdienst te stoppen
2. Ooit door mij in de Gentse draad gepost, geen tijd of goesting om er achter te zoeken: die bewuste pendelbus in Gentbrugge. Na 6 maanden wou De Lijn er de brui aan geven, maar er werd een hele betoging georganiseerd, met buurtcomité, die ocharme, ochgottekes, al de kindjes (de meesten konden amper lopen en hadden zelfs niet de leeftijd om te kunnen lezen of schrijven) hadden opgetrommeld (wellicht uit een kleuterschool) en het liet uitschijnen dat de wijk in een isolement zou terechtkomen als die pendelbus afgeschaft ging worden. Ze hebben hun goesting gekregen en De Lijn heeft dan gedurende 6 maand de reizigers geteld. Op DAGBASIS waren dat er minder dan het aantal betogers (ik dacht 40 reizigers/dag of zoiets, ik zeg maar wat) en de pendellijn is dan ook definitief afgevoerd.
Wellicht was er iemand uit het vakbondsmilieu (die dat kon organiseren) die ook nog de nodige connecties met de pers had.

Ik loop veel minder rond nu (Covid-19), maar anders word je bijna altijd (op drukke plaatsen) wel aangesproken om 'iets te tekenen': een contract voor godweetwat, of een petitie tegen ook weer godweetwat. Online? Zoveel als je wil. Ik beken kleur: ik heb maar 1x een petitie ondertekend waar ik eigenlijk niet betrokken bij was: de opheffing van de tram in Dzerhinsk. Ik was daar geweest en het personeel was bijzonder vriendelijk tegen mij die dag dat ik er was: verrassend voor Rusland, maar daar pamperen ze minder dan bij ons: we sluiten de boel en iedereen is zijn job kwijt. Dat was eigenlijk de bewegenreden dat ik ooit die petitie heb ondertekend.

In Mortsel verdwijnt geen meter spoor (ja: natuurlijk: het eindpunt Gemeenteplein) en geen mens gaat zijn job verliezen omdat er een lijnnummer verdwijnt.
Ik wil de mensen de kost niet geven die 1. professioneel niets anders doen dan petities ondertekenen zonder er zelf betrokken bij te zijn en 2. zij dit doen 'uit sympathie' (werd me ooit ergens gevraagd toen ik weigerde omdat ik het nut er niet van inzag) 3. die hier ondertekenen zonder er zelf nadeel van te ondervinden.

@focus1965 wat je komt vertellen, is onzin. Er is veel protest tegen de plannen, ook van burgers.
Er is veel lawaai, ja. De meeste betrokkenen (mensen uit Mortsel) liggen er niet wakker van. Buiten Mortsel is er volgens mij niemand die er wakker van zal liggen. Ik zou die petitie willen analyseren: als iemand uit Brussel / Zoersel protesteert tegen de afschaffing van lijn 7, wat is zijn probleem?

Als die Vervoerregio wel zijn eigen budgetten zou beheren, denk je dan dat ze het huidige beleid zouden verder zetten?
Hangt er vanaf wat ze in de kassa hebben en hoe de financiering loopt.

Zou het niet meer zoals in Brussel zijn? De Brusselse regering investeert wel veel in openbaar vervoer.
Als er morgen een Aliris wordt opgericht waar plots 660 miljoen uit de lucht komt gevallen, dan zal er heel veel kunnen in Antwerpen.

En misschien nog wat EU geld...

Hoh maar. Ik ben voorstander van goed o.v., ben ook in die materie hobbyist maar als gebruiker ook realist.
De Stevaert/Lieten/Van Brempt mentaliteit ligt me niet: een hoop luchtkastelen bouwen en presenteren en mensen hoop geven op iets dat er nooit zal kunnen komen.
Jij bent (ook) een kunstenaar, en jouw kunstwerken waardeer ik wel. Maar het blijven kunstwerken, die niets met de realiteit te maken hebben. En ik krijg veel te geregeld het gevoel dat jij dat onderscheid niet kan maken, zeker toen je een paar dagen geleden in alle ernst een tramlijn Berchem Station - Berchem Kerk (via Harmonie) voorstelde.
Een verlenging van een tram richting Kontich? Daar kunnen we over praten, maar dit is nu niet aan de orde. Het behoort ook in een fantasiewereld. Het enige dat ik in Antwerpen zie komen (als nieuwe tramlijnen) is een lijn over de Bisschoppenhoflaan en misschien een verlenging van de tram in Wijnegem, als die lijn van de Bisschoppenhoflaan tot aan de grens Wijnegem / Schilde zou rijden.
Maar jouw ideeën van heel veel lijnen die overal wat kronkelen maken mij en andere gebruikers niet bijster warm. En dat is helaas ook democratisch.

Je moet in Mortsel eens aan de haltes gaan kijken: zo goed als iedereen neemt er gewoon de eerstvolgende tram die passeert.
Niet alleen in Mortsel, maar overal (ter wereld) zo. Mensen kijken amper naar de display van de bus of tram en zien dan wel. Sinds de hertekening van lijn 410/412, rijdt er om de 15' een bus naar St. Antonius. 1 op de 2 eindigt daar, 1 op de 2 rijdt verder richting Malle en Turnhout. Aan die laatste halte (voor het ziekenhuis) staat nu altijd +/- 10 man, die dus uit een beperkte rit komen, en wachten op de doorgaande bus.
Ironisch genoeg, is dit net hetgeen waar JHPart wenst: een groot aantal lijnen, waarvan enkele met een zeer lage frequentie rijdt (30/60', zie ook Berchem Station - Berchem Kerk) en alle andere lijnen wat aan frequentie gaan inboeten. Dan krijg je het fenomeen dat een reiziger op het eerste voertuig instapt en dan wel zal zien hoe ver hij geraakt en waar hij dan moet overstappen. Ook mijn manier van reizen in steden als Magnitogorsk met +30 tramlijnen, die allemaal in rare vormen rijden (8/9/6 of gewoon recht) met rare frequenties en geen interval - door hun vormgeving, kan je op 10 minuten op een tak 3 trams zien in dezelfde richting en dan een uur niets meer.
Er zijn meerdere redenen om inderdaad het eerste te pakken dat zich aandient: een stuk wantrouwen tov het openbaar vervoer (wanneer gaat de juiste lijn er komen, en gaat die er echt komen), het feit dat men weg wil van waar men staat en men met het eerste voertuig dichter ter bestemming geraakt en het feit dat men zijn plan kan trekken (men vindt wel een manier op er te geraken) en dat men weinig te verliezen heeft om toch het eerste voertuig te nemen: in het slechtste geval stapt men over op het volgend voertuig - waar men ook aan het vertrekpunt had kunnen wachten. Ook wellicht een logica voor die reizigers die in Malle moeten zijn, maar in St. Antonius stranden...

Je hoeft gewoon met tram 7 meerijden (gewone tijden) om te weten dat tram 7 een goed gebruikte lijn is. Dus op basis van reizigerscijfers kan DL helemaal geen actiegroepen pareren of wind uit de zeilen halen.
Natuurlijk is lijn 7 een goed gebruikte lijn. Lijn 2 naar Linkeroever was ook een goed gebruikte lijn en lijn 2 uit Merksem is ook een goed gebruikte lijn. En lijn 15 is ook een goed gebruikte lijn.

En jouw redenering volgend kan men ineens ook lijn 6 afschaffen. Want halte Olympiade ligt ook op een steenworp van de gemeenschappelijke halte van lijnen 2 en 6.
Olympiade is er nooit gekomen om die paar blokken rond de Kruishofstraat te bedienen.
1. Bij een heraanleg van dat kruispunt ging de keerlus 'Jan De Voslei' verdwijnen. Men wou zeker daar een keermogelijkheid behouden voor de Boekenbeurs en andere drukke activiteiten in Antwerp Expo.
2. Bij dezelfde heraanleg van dat kruispunt, werden de sporen zodanig aangelegd en verlegd dat verlengingen naar Wilrijk (meervoud) altijd mogelijk gingen zijn, zonder bijkomend bouwaanvraag daar, of zonder bijkomende werken. De sporen liggen zowel op de Boomsesteenweg als op de Populierenlaan strategisch om zonder dat kruispunt op te breken, of zonder nieuwe wissels te moeten leggen, verlengd te kunnen worden richting Wilrijk.
3. Tegelijk werd een p&r daar aangelegd.
4. Het huidig eindpunt Olympiade is in vergelijking met al de rest abominabel en ziet er maar tijdelijk uit: dat was ook de bedoeling.

Men heeft later een lijn 6 bedacht. En nu komt de lus van pas voor een lijn 7. Het bedienen van die wijk is echter nooit het (eind)doel op zich geweest.

de prijsintegratie van DL en de NMBS binnen de zone Antwerpen bestaat toch al. De City Pass. Geldig op alle bussen en trams van DL en in de treinstations van Antwerpen.
De meerprijs bedraagt nu 11 euro/maand of 145 euro/jaar. Net daar wringt het schoentje: veel mensen gaan de goedkoopste formule kiezen en liever een half uur langer onderweg zijn. De echte pendelaars (met een N.M.B.S. abonnement) stappen wel (komende uit Boechout) in Oude God af en zullen wel verder sporen naar hun (eind)bestemming.
Als morgen de City Pass de enige overblijvende mogelijkheid zal zijn, dan zal je plots wel veel reizigers zien die in Oude God of zelfs Berchem opstappen naar het stadscentrum te rijden. Zolang het duurder is en er een goedkopere oplossing blijft, zal men daar voor kiezen. Als de vervoersregio's een abonnement aan de man zullen brengen dat enkel daar geldig is: dan zal dat wel goed verkopen, zolang het goedkoper is als een netabonnement. Als de vervoersregio Antwerpen een abonnement verkoopt tegen dezelfde prijs als een netabonnement van De Lijn, maar enkel geldig in Antwerpen + de N.M.B.S. in Antwerpen, dan kies ik ook voor die laatste. Gelukkig heb ik een velo kaart en kon ik zo een tijd geleden de afstand Berchem Station - Zuid station overbruggen. Een los treinticket kopen vond ik waanzin, zwart rijden behoort niet tot mijn principes en een abonnement / rittenkaart van de N.M.B.S. heb ik niet.
En ik blijf jaloers op de Duitse tariefverbonden, waar het gewoon standaard is. Geen speciale citypass, geen extra tickets, geen poespas: standaard voor iedereen.

·
Registered
2,060 Posts
Dank je wel voor het compliment over mijn kunstwerken. Dat is vriendelijk.

De petitie van lijn 7 heb ik mogelijk wel getekend, net als van bus 22. Ik ben geen regelmatige gebruiker meer van het Antwerpse openbaar vervoer, maar ik gebruik die lijnen nog af en toe. Daarnaast doe ik dat uit solidariteit met vrienden en familie die ze wel nodig hebben.

Mijn moeder gebruikt lijn 7 wel vaker en zou die lijn echt wel missen. Met lijn 15 kom je niet aan het Eilandje. Tijdens de zomers voor corona spraken heel wat mensen af in tram 7 om samen van Mortsel naar het Eilandje te gaan voor dansavonden op Kattendijkdok. Dat is iets dat niet meer kan, zodra corona voorbij is en lijn 7 is opgeheven.

Op zich lijkt het invoeren van tramlijn T12 me een goede zaak, maar dan wel bovenop de bestaande lijnen. Dat kan met losse PCC's. Op die manier hebben de wijken rond de Jan Van Rijswijcklaan opnieuw een tramverbinding met het stadscentrum. Tijdens het spitsuur zou die lijn een welgekomen ontlasting kunnen zijn van andere drukke lijnen zoals 17 en 22.

Je moet het aantal reacties toch wel in perspectief zetten tegen het aantal inwoners. Mortsel heeft maar tussen 25.000 en 26.000 inwoners, waarvan zeker een derde lijn 7 niet echt kan gebruiken. Anderzijds zijn er wel mensen uit de omliggende gemeenten die wel lijn 7 gebruiken.
Als ze een miljoen handtekeningen zouden ophalen, zou dat helemaal buiten verhouding van die tramlijn zijn. Men zou natuurlijk wel een petitie kunnen beginnen tegen het hele plan. Dan zou het wel heel goed zijn om een miljoen handtekeningen op te halen.

·
Registered
8,076 Posts
Alé vooruit, elke Antwerpenaar moet een rechtstreekse verbinding hebben naar... "dansen aan het Kattendijkdok".

👍

·
Registered
5,234 Posts
Dank je wel voor het compliment over mijn kunstwerken. Dat is vriendelijk.
Is ook gemeend. Het is niet omdat ik het niet eens ben met hetgeen je soms schrijft, dat ik iets tegen jou heb (of iemand anders in het forum).

De petitie van lijn 7 heb ik mogelijk wel getekend, net als van bus 22. Ik ben geen regelmatige gebruiker meer van het Antwerpse openbaar vervoer, maar ik gebruik die lijnen nog af en toe. Daarnaast doe ik dat uit solidariteit met vrienden en familie die ze wel nodig hebben.
'mogelijk' getekend. Mogelijk??? Weet je dan zelf niet meer wat je ondertekent? En loopt er ook al eentje over bus 22?

Eigenlijk is dit een (eerlijke) bevestiging van wat ik schreef: jij dieed het uit solidariteit, wat nobel is maar net hier aantoont dat heel wat protesteerders dit uit solidariteit doen, maar eigenlijk: voor hoeveel?

Mijn moeder gebruikt lijn 7 wel vaker en zou die lijn echt wel missen. Met lijn 15 kom je niet aan het Eilandje. Tijdens de zomers voor corona spraken heel wat mensen af in tram 7 om samen van Mortsel naar het Eilandje te gaan voor dansavonden op Kattendijkdok. Dat is iets dat niet meer kan, zodra corona voorbij is en lijn 7 is opgeheven.
Fijn (meen ik) dat je moeder zich op zaterdagavonden nog kan amuseren op het Kattendijkdok.
2 zaken: 'amuseren' en 'dansavonden'.
Als ze dat wil laten vallen omdat ze aan de halte Harmonie moet overstappen en jij ze niet wil overtuigen dat ze daar kan overstappen om erna te kunnen dansen en zich te amuseren en jij dit ook nog ondersteunt? En bevestigt? Heb jij haar dan niet gezegd dat ze maar gewoon aan de Harmonie moet overstappen om zich als gewoonlijk te amuseren, en dat als ze pech heeft (met het overstappen) dat ze h/t dan langer onderweg is, maar ze zich geen zorgen moet maken, want de tram rijdt nog steeds, maar anders, en de haltes blijven bestaan? Leg dit even uit. Als je wil.

Je moet het aantal reacties toch wel in perspectief zetten tegen het aantal inwoners. Mortsel heeft maar tussen 25.000 en 26.000 inwoners, waarvan zeker een derde lijn 7 niet echt kan gebruiken. Anderzijds zijn er wel mensen uit de omliggende gemeenten die wel lijn 7 gebruiken.
De vraag is gewoon hoeveel mensen ENKEL lijn 7 kunnen gebruiken. Eén persoon ken ik al: uw moeder, 1x/week h/t op zaterdagavond. En neen: ik lach er niet mee, het is niet ironisch bedoeld. Maar helaas: 2 personen (zij en jij) hebben de petitie ondertekend voor 1 h/t verplaatsing per week.
En ja: er zijn natuurlijk mensen uit de omliggende gemeenten die naar het MAS / Kattendijkdok enz. willen. Lijn 70 was een logische verbinding, maar geen succes. Ik geloof best dat er mensen uit Edegem zijn die met de 7 naar het MAS rijden, maar dat geldt evenzeer voor mensen uit Wilrijk, Hoboken, Merksem, Zoersel en Brussel. De sporen blijven er liggen, de tram blijft er rijden en men zal andere verbindingen moeten kiezen. Was in 2012 zo, zal in 2022 zo zijn en in 2032 (dat van 2030 met vertraging) ook zo zijn.
En het is al zo dikwijls gezegd: er zijn altijd winnaars en verliezers en voor het overige veel mensen die hun reisgedrag zullen moeten wijzigen. Ach ja: ik was op de laatste rit van lijn 8 door de Lange Leemstraat, met fanfare en protesteerders. De dag erna ging lijn 4 rijden, maar dat ging nooit meer hetzelfde zijn... Foto's ter beschikking.

·
Registered
2,060 Posts
Dat van mijn moeder is een voorbeeld. Lijn 7 is een historische verbinding die al lang bestaat. Mensen richten zich op bepaalde lijnen die ergens naar toe gaan.

Een capaciteitsberekening heb ik hier nooit gezien. Volgens de berekeningen van de stad Mortsel gaat de capaciteit met 18% achteruit.

Trouwens 15 jaar geleden waren de plannen van De Lijn helemaal anders. Naast het mogelijk verlengen van lijn 7 naar Kontich, dacht men ook na over het opdrijven van de frequenties van tramlijnen. In theorie moet het mogelijk zijn om op alle lijnen die nu door de premetro rijden een 6-minutendienst tijdens de spits te bieden. Zulke hoge frequenties zijn er in de Brusselse Noord-Zuid-tunnel en de tramtunnel in Den Haag al geweest.

·
Moderator
4,426 Posts
Ik vind het geen goede argumentatie. Er zijn de laatste jaren veel tramverbindingen gewijzigd. Soms waren het veranderingen ten goede, andere keren was het een verslechtering. Ik zie nu echter niet waarom in Mortsel alles eeuwig moet blijven zoals het is. Mortsel is niet heel groot en het is ook veel onafhankelijker en verder af gelegen dan de meeste Antwerpse districten.
Ik geloof wel dat de gemiddelde inwoner in die omgeving meer bezig is met dit soort zaken en beter weet hoe hij zijn stem moet laten horen dan de gemiddelde inwoner op andere plaatsen. Dat zou echter niet mogen betekenen dat de stem van Mortsel zwaarder doorweegt.

·
Registered
7,828 Posts
Dat zou echter niet mogen betekenen dat de stem van Mortsel zwaarder doorweegt.
Da's het voorbeeld van onafhankelijk zijn hé

·
Registered
1,972 Posts
Alé vooruit, elke Antwerpenaar moet een rechtstreekse verbinding hebben naar... "dansen aan het Kattendijkdok".

👍
En de tentoonstellingswijk zou 2 lijnen naar de Groenplaats moeten hebben. (lijnen 22 en de nieuwe lijn T12). Zoveel mensen zitten er niet op die lijn 22. Waarom dan nog een tweede (tram)lijn? En dat om een goedgebruikte lijn 7 te vervangen. En ik bedoel daarmee het specifieke traject van lijn 7, niet het stuk dat parallel loopt met lijn 15.

7821 - 7840 of 7870 Posts