lees hem zelf. Lijn 6 blijft aan die halte staan. Er wordt dus niets vrijgehouden.
Ik speel niet graag op de man, maar hier zal ik even op de man spelen, en ook speciaal voor jou, op de bal.
Mijn vrouw staat (ook, nu bijna voltijds) in het onderwijs, leeftijd : 12 - 19 jaar (alle middelbare klassen), publiek: sponsen (die alles opnemen) tot criminelen, soms recht uit de gevangenis (!!), met enkelband (!), buiten gevlogen op een ander school of voor de jongeren: in een jeugdinstelling.
Zij is nog nooit huilend / schreeuwend / gedesilusioneerd uit een klas weggelopen, ziekenbriefjes voor 9 maand binnengebracht of de handdoek in de ring gegooid. Ze kan ze allemaal de baas en vooral: meekrijgen in haar lessen. Een ware kunst en ze vertelt me soms welke truuks ze uithaalt. Ik leer er ook van.
Zelf geef ik occasioneel (en nu: bijna voltijds) cursussen op mijn werk. Hiervoor heb ik ooit zelf een cursus gevolgd 'train the trainer'. Het komt me van pas: soms grote groepen, soms kleinere, soms allemaal geïnteresseerden maar gemeenschappelijk: zowel ik als mijn vrouw weten hoe we met spelbrekers en potentaten moeten omgaan die denken dat ze interessant zijn door allerlei opmerkingen te geven, een zinsnede uit de context te halen en fier als een gieter een foutje of onvolmaaktheid kunnen vinden 'want het staat er toch niet' of 'zie eens, een fout!'. Zulke figuren komt mijn vrouw geregeld tegen in haar klassen, en ik als ik een cursus moet geven.
Denk echt niet dat je interessant bent met die opmerking over de keerlus Groenenhoek. Helemaal niet: je hebt heel goed begrepen waar het om ging, en iedereen hier ook. Meer nog: het werd nog verduidelijkt door andere posters, en toch blijf je doordrammen.
Op een bepaald moment is het ook zo dat zowel mijn vrouw als ikzelf even de stoorzender (in de klas of zaal) moeten aanspreken. Er is de fase van twijfel (elke vraag moet beantwoord worden, misschien hij of zij het niet begrepen, misschien was mijn uitleg te vaag), maar hier: neen. Als je niet begrijpt wat ik bedoel: daar heb ik geen probleem mee en dan mag je gerust (en iedereen) de vraag stellen hoe het komt dat een calamiteitslus voor lijn 6 toch gebruikt kan worden. En de vraag is an sich geen probleem.
Maar je krijgt het antwoord. Ik beloofde ook op de bal te spelen.
Zowel de Koninklijkelaan als Groenenhoek worden als calamiteitskeerlus beschouwd, dat niet als regulier eindpunt gebruikt kan worden. Regulier: een definitief, vast eindpunt.
Daarentegen mag die wel voor calamiteiten gebruikt worden. Dat is allemaal duidelijk omschreven in richtlijnen. Zo'n plaats mag als tijdelijk eindpunt gebruikt worden, zie ook lijn 6 aan de Groenenhoek of lijn 7 aan de Koninklijkelaan. Tijdelijk: dit is alles wat niet definitief is. Dit kan een paar uur zijn, een hele dag, weekend, maand... zolang de hinder op het normale traject duurt en de dispatching is van deze situatie op de hoogte. Als nu een 4/9 aan Berchem station moet keerlussen (oei: sorry: Groenenhoek, ik moet me juist uitdrukken) dan weet de dispatching ook dat daar een 6 kan eindigen en gaat de dispatcher zelf de nodige schikkingen treffen: als er al een 6 staat, dan zal die uitzoeken of die andere tram er bij kan (dispatching kent de lengte van de beschikbare sporen), wanneer die eerste moet vertrekken, hoelang die 2e tram er zou moeten staan, en maatregelen treffen.
Ik zal je zelfs iets anders vertellen. Als er een defect is (bv. tram hapert) of geen aflos: dan mag de dispatching beslissen om de lege tram bv. aan de Koninklijkelaan achter te laten. Dit zal dan ook zo genoteerd worden (elektronisch) en de keerlus wordt tijdelijk buiten gebruik gezet voor calamiteiten (inkortingen), tot het kapotte voertuig afgesleept is of er een aflosser is opgedaagd.
Nu kan je inderdaad zeggen: dat wist ik allemaal niet, en ik zal je wel geloven, of althans: doen alsof ik je geloof. Je weet het dan nu.
En als je het wel wist, dan hoefde je helemaal niet door te drammen.
Ondertussen lijkt het dat minister Peeters ook voorstander is voor het behoudt van lijnen 4 en 7.
Ik heb ze daarstraks ook op ATV gezien en vooral gehoord. Ken je dat, de Zwarte Piet doorgeven, of doorschuiven? Ken je de uitdrukking?
Het begint met een georchestreerd protest, waar bij de gemeente (sorry Falcone: stad) Mortsel niemand durft tegen te spreken: niemand wil politiek voorstander zijn van de afschaffing van tram 7: daar gaat men geen stemmen mee winnen. De tram blijft immers, er gaat geen parkeerplaats bijkomen door tramlijn 7 af te schaffen en nog eens: politiek scoort men daar niet mee. Extreem links tot alle centrumpartijen tot extreem rechts: niemand zal dat steunen.
Mevrouw de minister Peeters: tot voor kort had ze nog nooit van tramlijn 7 gehoord en dat verwijt ik haar niet: buslijn 7 in Leuven, Oostende of Gent: het zegt me niets en aan alle gebruikers van deze lijnen: vergeef me. Ik ben wel openbaar vervoer liefhebber, geen minister, maar noch van mij, noch van haar moet men verwachten dat men alle lijnen in Vlaanderen kent.
Maar haar reactie vond ik geweldig: ik heb geleerd om tussen de lijnen (...) te lezen. Zij schoof de hete aardappel / de Zwarte Piet / het probleem meteen door naar De Lijn.
Fantastische zet: De Lijn kan dit onderzoeken en vaststellen dat dit eigenlijk een probleem van de vervoersregio is. En die zullen ook alles bekijken en ook heel kundig de patat doorschuiven naar ja... de ontvangen budgetten zeker?
Ik moet soms beroepsmatig ook weinig populaire maatregelen nemen, maar ik neem wel mijn verantwoordelijkheid. Dat is krek het omgekeerde van de politiek: daar wordt gepalaverd, oneindig gediscuteerd en de verantwoordelijkheid wordt ofwel vooruitgeschoven, of afgeschoven.
Niemand in de politiek zal zijn verantwoordelijkheid opnemen bij een minder populaire maatregel.
Tot slot: lijn 7. Die telt op het grondgebied van Mortsel 4 haltes, niet meer, niet minder en die haltes zullen bediend blijven worden. Nog eens: 4 haltes. De huidige lijn 15 (M7) volgens mij het dubbele. Mag je natellen, corrigeren of bevestigen.
Die 4 haltes in Mortsel zijn een fractie van de ganse lijn / verbinding. En de rest: daar is al genoeg over geschreven geweest.
Die petitie: idem. Geen enkele politieker durft de waarheid tegen die mensen te zeggen, wegens 'te schokerend voor sommigen' en de schrik om politiek hierop afgerekend te worden (zie boven).
Je moet maar hier lezen: er staan 2 handtekeningen op de petitie voor 1 h/t rit van 1 persoon. En er is weinig kans dat je veel bv's op tram 7 zal tegenkomen, laat staan dat lijn 7 voor hun onmisbaar zou zijn. Maar ook hier: gratis reclame is mooi meegenomen, lees: naambekendheid en in de boekskes komen.
Hoboken verliest wel zijn directe verbinding met de Groenplaats, maar aangezien het een lijn is met veel allochtonen is is de aanpassing van de route eerder een voordeel dan een nadeel.
Bedankt voor deskundige toelichting. Ik spreek voor mezelf, ik heb iets bijgeleerd, maar wellicht zullen er hier nog heel wat andere forumleden zijn die jou dankbaar zijn voor deze nuttige bijdrage. We zullen maar geen bronvermelding vragen.
Zowel in de discussie over het nieuwe tram- en busnet, als over de uitbreiding van de premetro en het tramnet, lees ik bijna niets over de spoorwegen. Nochtans zou de trein een grotere rol kunnen spelen in het Antwerpse openbaar vervoer.
Mee eens, maar dat is inderdaad door de ligging van deze vervoersregio (Antwerpen). In de Kempen werd en wordt Noorderkempen bv. wel gebruikt als overstappunt naar Antwerpen, en bijkomend: ook als eindpunt van buslijnen.
Antwerpen en omliggende gemeentes is daar minder geschikt voor, wegens dichtbevolkt en in verhouding (tot de bevolking) een matige bediening van de stoptreinen.
Noorderkempen en de omliggende gemeentes kunnen leven met de uurdienst van de N.M.B.S.: voor Wuustwezel, of Brecht (bv. wijk Klein Veerle): dat gaat allemaal. Het is er dun bevolkt, en zowel de bus als de trein doen hetgeen daar verwacht wordt.
Hoboken, Mortsel... daar zit je met een dichter bevolkt gebied en mocht het een echte S-Bahn zijn, die minimaal overdag om de 15 minuten rijdt: dan is het al wat bruikbaarder, ook uit Mortsel. Nu moet men de dienstregeling van de treinen kennen om er voordeel uit te halen. Het heeft weinig zin om vanuit Boechout aan Oude God uit te stappen, om dan een kwartier of langer te wachten op de trein richting Antwerpen centraal: dan kan men even goed op de 15 blijven zitten. Als die stoptrein dermate frequent zou rijden, dat men weet dat men maximaal 10 minuten moet wachten (als men er een gemist heeft) EN er zou ook nog een zinnig tariefverbond zijn: dan zou het beeld anders zijn. 2 x als: een tariefovereenkomst en een betere verbinding.
Falcone: we hebben het al gehad over de citypass. Scroll naar boven of de vorige bladzijde als je de discussie hierover wil lezen. OK?