SkyscraperCity banner

7901 - 7920 of 8241 Posts

·
Moderator
4,892 Posts
Overigens kreeg lang niet elke regio dezelfde middelen om het netwerk uit te breiden. Ik denk dat Antwerpen relatief weinig kreeg, net als Dendermonde en de streek rond Kortrijk. Brugge, Gent, Leuven, Limburg en het gebied rond de Luchthaven kregen meer, waarmee ze de stads- en voorstadslijnen hebben uitgebreid.
Waarom was dat zo?

·
Registered
2,174 Posts
Dat is niet zo duidelijk. Voor een deel is het politiek, wellicht spelen nog andere redenen een rol.

Antwerpen kreeg vooral extra budgetten tijdens de ringwerken. Een deel van het extra aanbod mocht men houden.

·
Registered
765 Posts
Maar geld voor extra aanbod is niet per se een garantie op succes. De Startlijnen rond Brussels Airport bijvoorbeeld sneuvelen in basisbereikbaarheid zowat allemaal en die dingen rijden intussen al jaren rond en hebben ruime amplitudes. Ze konden zich bewijzen.

·
Registered
2,174 Posts
De Startlijnen waren een verkeerd concept. Men had daar beter een paar express lijnen van gemaakt met haltes aan P+R parkings en in grotere steden. De Lijn heeft duidelijk weinig interesse in een concept met autocars. Ook de autocars naar Noord-Limburg zouden verdwijnen.

·
Registered
765 Posts
Dat die touringcars worden geschrapt is niet meer dan normaal. Voor zulke afstanden stap je in Genk of Hasselt over op de trein.
Einde off-topic

·
Registered
2,174 Posts
In Wallonië en Nederland zijn die Expressbussen wel een succes. Ze rijden vooral op verbindingen waar geen of weinig treinen rijden. De Lijn zou zo iets ook kunnen doen op snelbussen in de Kempen en Limburg die een stuk over de snelweg gaan. Een touringcar is wel aangenamer voor op de snelweg.

·
Registered
2,178 Posts
In Wallonië en Nederland zijn die Expressbussen wel een succes. Ze rijden vooral op verbindingen waar geen of weinig treinen rijden. De Lijn zou zo iets ook kunnen doen op snelbussen in de Kempen en Limburg die een stuk over de snelweg gaan. Een touringcar is wel aangenamer voor op de snelweg.
als je iets "aangenamer" wil moet je er wel voor betalen.
Het is en blijft openbaar vervoer aan een lage prijs.

·
Registered
892 Posts
Na massaal protest: hertekening tramnet Antwerpen wordt uitgesteld

De hertekening van het Antwerpse tramnet wordt uitgesteld tot er nieuwe trams zijn geleverd. Dat zei Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) in het Vlaams Parlement na een vraag van Imade Annouri (Groen).

Normaal zou in Antwerpen eind dit jaar het Vervoersplan 2021 worden ingevoerd. Trams worden in het plan opgedeeld in snelle en frequente M-lijnen op een eigen bedding (of ondergronds) en tragere, minder frequente T-lijnen in gemengd verkeer. Er zijn ook verschuivingen. Zo zal tram 7 bijvoorbeeld niet meer naar Mortsel rijden, maar naar Olympiade. Lijn 15 naar Mortsel en Boechout zal wel vaker rijden. Hoboken zal eveneens een tramlijn minder krijgen, maar de twee resterende (Lelieplaats-Wijnegem en Schoonselhof-Boekenberglei) worden frequenter ingezet. In Deurne wordt er een nieuwe verbinding gecreëerd tussen het noorden en zuiden van het district.

"Naar aanleiding van de vele vragen die ik de voorbije maanden heb gekregen, in het parlement, maar ook van burgerinitiatieven en individuele burgers, heb ik aan De Lijn gevraagd om de hervorming van het tramnet uit te stellen", zei Peeters. "Men heeft mij verzekerd dat dat kan. Weldra zal ik het kernnet van vijftien vervoerregio's moeten goedkeuren en ik zal aan de regering voorstellen om voor de regio Antwerpen het tramverhaal uit het kernnet nog even on hold te zetten.”
Het project zal dan minstens worden uitgesteld tot er meer trams beschikbaar zijn. Er zijn zestig nieuwe trams besteld die zullen worden geleverd tussen 2022 en 2024. Tegelijk worden ook de oude pcc-trams gereviseerd. Daarvoor werd begin dit jaar een nieuwe aanbesteding uitgeschreven. De gunning wordt tegen de zomer verwacht. De revisie van de oude tramstellen zal duren tot 2026.

Imade Annouri reageerde positief op het antwoord en hoopt dat er de komende jaren een antwoord wordt gevonden op de gaten die er vallen met het nieuwe tramnet. "Ik denk dat dit een opportuniteit creëert om in tussentijd de evaluatie goed te maken en te zorgen dat elke Antwerpenaar goed bediend wordt", zei hij.

·
Registered
8,299 Posts
Uitstel tot 2026 omdat ze eerst de pcc's (!) nog eens gaan oplappen? Ok...

Hopelijk wordt die tussentijd goed besteed om de haltes aan de Grotesteenweg te vergroten en de premetro haltes op de Turnhoutsebaan af te werken...

·
Registered
2,174 Posts
Dat krijg je als je een verandering bijna twee jaar van tevoren aankondigt...dat werkt niet. Nimby staat al in de weg voor uitbreidingen, nu worden ook nog wijzigingen onmogelijk.
Dat is wel democratisch. Men wil alle lijnen herbekijken. Dat kun je niet zomaar effe doen. Daar heb je toch wel tijd voor nodig.

·
Registered
2,178 Posts
Uitstel tot 2026 omdat ze eerst de pcc's (!) nog eens gaan oplappen? Ok...

Hopelijk wordt die tussentijd goed besteed om de haltes aan de Grotesteenweg te vergroten en de premetro haltes op de Turnhoutsebaan af te werken...
maar ze gaan de haltes helemaal niet vergroten want er gaan daar geen 60m-trams rijden. Dat is een idee fix dat jij hebt.

·
Registered
2,178 Posts
Dat krijg je als je een verandering bijna twee jaar van tevoren aankondigt...dat werkt niet. Nimby staat al in de weg voor uitbreidingen, nu worden ook nog wijzigingen onmogelijk.
Een goed gebruikte tramlijn schrappen is geen NIMBY. Je kan eerder zeggen dat die lijn T12 een overbodige lijn is.

·
Registered
3,119 Posts
Er zijn zestig nieuwe trams besteld die zullen worden geleverd tussen 2022 en 2024. Tegelijk worden ook de oude pcc-trams gereviseerd. Daarvoor werd begin dit jaar een nieuwe aanbesteding uitgeschreven. De gunning wordt tegen de zomer verwacht. De revisie van de oude tramstellen zal duren tot 2026.
Er zit hier toch wat nieuws in:
  • bestelling van 60 nieuwe trams. Dit zal toelaten dat er veel meer met 60m trams gereden zal kunnen worden. Na M3 (Merksen) komen M7 (Mortsel, nu 15) en M4 (Hoboken - Wijnegem). Samen met de koppelbare hermelijn trams krijgen we dan een 100tal trams die gekoppeld kunnen rijden.
  • Revisie van de PCC trams? Iemand een idee wat het plan hiervoor is? Willen ze die ook 4 x koppelbaar maken (stel je voor?) of is het gewoon om ze nog wat langer rij-klaar te houden en als buffer te kunnen gebruiken?

·
Registered
2,178 Posts
Natuurlijk gaat dit wel gebeuren. Het is enkel de vraag hoe snel.

Je opmerking deed me aan dit plaatje denken...

View attachment 1228448
je hebt daar geen gekoppelde trams nodig. Je hebt daar een hogere frequentie nodig.

En wat ik al lang zeg staat ook in het artikel. Met het huidige plan mag je die modal shift vergeten. Langere reistijden door al die overstappen gaan de mensen nog meer doen weglopen van het OV.

En het is te hopen dat men er op de één of andere manier toch in slaagt om die lijn 7 door te trekken naar Kontich. Langs de Boniverlei waarschijnlijk niet wegens te veel tegenstand daar.

·
Registered
914 Posts
De laatste PCC tram zal in 2026 gerenoveerd worden wat dus betekent dat we na 2030 nog met die trams zullen opgescheept zitten want een tram renoveren is iets voor tenminste 10 jaar mee te gaan anders zou dat de moeite niet zijn om dat nog te doen.
Ik vraag me af wanneer die PCC trams eindelijk uit het straatbeeld zullen verdwijnen, dat zal waarschijnlijk ten vroegste in 2040 zijn dan kunnen die trams dan hun 80ste verjaardag vieren, daarmee zal het record van de oude vierassers (voorgangers van de PCC) gebroken worden want deze trams hebben 74 jaar dienst gedaan nl van 1901 tot 1975.

·
Registered
3,119 Posts
je hebt daar geen gekoppelde trams nodig. Je hebt daar een hogere frequentie nodig.

En wat ik al lang zeg staat ook in het artikel. Met het huidige plan mag je die modal shift vergeten. Langere reistijden door al die overstappen gaan de mensen nog meer doen weglopen van het OV.

En het is te hopen dat men er op de één of andere manier toch in slaagt om die lijn 7 door te trekken naar Kontich. Langs de Boniverlei waarschijnlijk niet wegens te veel tegenstand daar.
Ze praten over extra capaciteit, niet over extra tramlijnen.

Soit. We bekijken mijn bericht wel eens terug over 5 jaar...

·
Registered
2,178 Posts
Ze praten over extra capaciteit, niet over extra tramlijnen.

Soit. We bekijken mijn bericht wel eens terug over 5 jaar...
ik heb het nu ook niet over extra tramlijnen (dat is een andere discussie) wel over de verlenging van een bestaande lijn.

Men heeft het altijd over gekoppelde lijnen behalve op de plaats waar het misschien nuttig kan zijn en dat is op lijn 10. Parallelle buslijnen (29x en 410) kunnen dan ingekort worden tot respectievelijk Schoonselhof en Wijnegem, volledig in lijn met de logica van andere inkortingen van streeklijnen.

·
Registered
607 Posts
Ik kan me wel vinden in dit compromis. De meeste problemen met dit plan situeerden zich in het gegeven dat ze alles op de bestaande infrastructuur met bestaand materieel moesten zien in te voeren. Dat terwijl kleine infrastructurele wijzigingen een aantal zaken veel efficiënter zouden kunnen maken, maar die niet op tijd af zouden zijn voor de invoering van het plan. Dat zou dan op termijn alsnog gebeuren, maar is uiteraard niet ideaal om eerst 2 jaar met een aantal handicaps te moeten werken. Ook naar de reiziger toe is het niet ideaal als er dan zo kort op een volledige nethervorming alweer wijzigingen gepland zijn.

Ik hoop alleen dat men nu heel sterk zal inzetten op het tijdig afwerken van de volgende projecten:
  • Opening premetro Kerkstraat (geen tijdelijke T6 maar direct M6, een bovengrondse T13 (huidige 12))
  • Opening stations Turnhoutsebaan (nooit een tram T13 op de Turnhoutsebaan, van in het begin T11 naar Havenhuis en T13 (huidige 12) naar Melkmarkt)
  • Geschikt maken voor 64m-trams van lijn M7 en eventueel ook lijn M4 (van in het begin uitbating met 64m CAF-trams, dus geen tijdelijke capaciteitsdip)
  • Keerlus Boekenberglei (nodig voor het originele plan zonder koppeling M2 en M9 aan Parkweg en om T13 op de Turnhoutsebaan te kunnen missen)
  • Aanleg halte Ruggeveld voor lijn M2, zodat overstap op M4 mogelijk wordt
  • Minstens 1 van de 2 tramverlengingen voorbij Zuidstation (Lageweg of Olympiade) om het vermoedelijke tekort aan keercapaciteit aan Zuid te voorkomen (wellicht best Lageweg om de extra trams meteen ook te kunnen stallen)
  • Het verder rijpen van het idee dat een tramverlenging van lijn T12 over de Londenbrug naar bv. Merksem géén totale implosie van het tramnetwerk zal veroorzaken
  • Huidige lijn 12 vanaf nu lijn T12 noemen en de geplande lijn T12 lijn T13 noemen (voorkomt verwarring ten opzichte van huidige lijn 12 die zonder reden van nummer zou veranderen)

7901 - 7920 of 8241 Posts