SkyscraperCity banner

8221 - 8240 of 8241 Posts

·
Registered
849 Posts
en dan heb je nog de druk van publiek en politiek. Het plan dat nu in de koelkast staat beoogde een samengaan van een metro-benadering op de grote assen (en dus met hogere frequentie en overstappen) met een trambenadering punt naar punt lijntjes). De herrie rond lijn 7 is er een voorbeeld van. DL en naar ik begreep ook de vervoersregio, wilde een metrobenadering voor de lijn naar Mortsel en er is tegenstand vanwege de de aanhangers van een trambenadering.
Mocht de oorspronkelijke idee van een koker van de Mechelsesteenweg naar het Tolhuis gerealiseerd zijn aanhad niemand gemopperd over een M7 over lijn 7 en het schrappen van lijn 15.
We zijn nog lang niet klaar met een volwassen OV-systeem in deze stad.

·
Registered
8,298 Posts
Daar zijn aanpassingen aan te doen hé, bijvoorbeeld met relatief beperkte kosten is de huidige situatie te herschikken naar een lijn DeurneZuid - Linkeroever en een lijn Merksem - Berchem, als je afstapt van al de rest te proberen open te houden
Ik ben het principieel wel met je eens, maar om de Reuzenpijp te gaan koppelen aan de Meirtunnel heb je volgens mij wel wat meer werk dan een "relatief beperkte kost". :)

·
Registered
3,097 Posts
Ik ben het principieel wel met je eens, maar om de Reuzenpijp te gaan koppelen aan de Meirtunnel heb je volgens mij wel wat meer werk dan een "relatief beperkte kost". :)
Het oorspronkelijke plan liep vanaf de hoek Carnotstraat-Ommeganckstraat door de dierentuin naar Antwerpen-Centraal. :unsure:

·
Registered
8,194 Posts
Ik bedoel vooral dat de stations er al liggen, en dat poller1 gelijk heeft dat die 90° bochten en splitsingen een probleem zijn.

Ergens tussen de haltes Kerkstraat en Meirbrug een snellere bocht leggen moet mogelijk zijn, bijvoorbeeld onder de Jezusstraat ? Dierentuin lijkt me ondertussen uitgesloten met de spoortunnel, maar ik kan mis zijn .

·
Registered
5,484 Posts
Speciaal wel dat de zoo blijkbaar eigendom is van de ondergrond tot aan China terwijl dat voor gewone stervelingen toch niet het geval is.

·
Registered
3,097 Posts
Ik bedoel vooral dat de stations er al liggen, en dat poller1 gelijk heeft dat die 90° bochten en splitsingen een probleem zijn.

Ergens tussen de haltes Kerkstraat en Meirbrug een snellere bocht leggen moet mogelijk zijn, bijvoorbeeld onder de Jezusstraat? Dierentuin lijkt me ondertussen uitgesloten met de spoortunnel, maar ik kan mis zijn .
De Jezusstraat lijkt me een oplossing want in een metrobenadering van slechts twee elkaar kruisende sneltramlijnen met genoeg aftand tussen de stations is het station Opera na het kruisstation Astrid een overbodig station. :whistle:

Ik herinner mij nog wel een plan te hebben gezien met een shortcut onder de Anneesensstraat zodat men ondergronds vanuit Astrid via de Anneesensstraat naar Opera kon trammen en zo verder naar Meir maar dat was meer een trambenadering. Ik zal nog eens contact moeten opnemen met ir. Cor Breun en ir. De Ridder om hun archieven nog eens te kunnen bekijken. :unsure:

·
Registered
8,194 Posts
Ik herinner mij nog wel een plan te hebben gezien met een shortcut onder de Anneesensstraat
Anneessensstraat heb je ook 2 90° bochten toch, zoals je vandaag zou hebben ?

·
Registered
8,194 Posts
Niks moet uiteraard, maar ik noemde dat als voorbeeld van hoe relatief eenvoudig naar een metro kan gegaan worden, en blijkbaar zijn er anderen die daar ook wel eens een paar minuten over willen nadenken.

Een metro een overstapmodel noemen, is iets als een orka een dolfijn noemen : niet per se verkeerd, maar toch een andere schaal :p

Geef gerust mee hoe jij met een kostprijs in dezelfde grootte-orde het huidige net tot een metro zou omzetten, ik twijfel er niet aan dat er betere manieren zijn dan wat ik hier in een kwartiertje neerschrijf.

·
Registered
2,178 Posts
Na de kust, nu ook in Gent: verkeerslicht springt automatisch op groen als tram aankomt

Het openbaar vervoer staat te vaak stil en daarom start De Lijn in Gent met een proefproject. Op twee lijnen schiet het verkeerslicht automatisch op groen als er een tram in aantocht is. De test loopt nog tot eind dit jaar.

In Gent loopt momenteel een testproject op de tramlijnen 2 en 4. Dat bleek uit een vraag van raadslid Stijn De Roo (CD&V) aan mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen). Op de twee lijnen springen de verkeerslichten automatisch op groen als er een tram aankomt. Het voertuig stuurt gps-signalen door naar de verkeersregelaars. Zo hoeft de tram niet nodeloos stil te staan.

“Bij de kusttram bestaat het systeem al langer”, legt Watteeuw uit, “maar voor Gent is dit een pilootproject. Ik hoop dat er nog andere tramlijnen zullen volgen.” Of het idee geslaagd is, weten we pas over enkele maanden. Het project startte in januari en loopt nog tot eind dit jaar. Wat later volgt een evaluatie. De trams tussen het UZ Gent en de Bernard Spaelaan zouden vlotter moeten rijden. Dan wordt gekeken of dit effectief het geval is.
Parkeerplaatsen schrappen
Voor Gent is het proefproject slechts een onderdeel van een groter plan. Het openbaar vervoer moet vlotter circuleren en daar wordt de jongste jaren op ingezet. Zo werden bijvoorbeeld in de Sleepstraat al parkeerplaatsen geschrapt omdat wagens te dicht bij of op de sporen halt hielden. Ook op de Coupure Rechts staat binnenkort een soortgelijke ingreep gepland. Daar verdwijnen begin volgend jaar vijftig plaatsen.
Mijn ideeën zijn blijkbaar toch geen science fiction. Een systeem dat kostenefficiënt werkt en voor één keer in het voordeel van de reiziger werkt.

Dat nu nog in Antwerpen uitproberen.

·
Registered
5,484 Posts
Redelijk lachwekkend dat men hierover nog eerst een proefproject moet realiseren. Die lichtenregeling bestaat al meer dan 50 jaar in andere steden. Dat zijn daar allemaal idioten die niet weten waar ze mee bezig zijn fwa?

• Like
Reactions: Ivan

·
Registered
2,099 Posts
Oei, wat een nodeloos complex project gaat dat zijn. De trams moeten dus hun gps-positie doorgeven waardoor een verkeerscomputer de lichten voor hen gaat moeten aanpassen. Ik zie al meteen een 5-tal plekken waar de communicatie kan foutlopen. Dat allemaal in plaats van gewoon een detectie van de tram op het spoor dat dan verder informatie doorgeeft tot de verkeerscomputer, zoals dat bij een detectielus op de weg het geval is... Of als je het nog wat beter wilt doen: werk met een afstandsbediening vanuit de tram om aan te geven dat men zo goed als klaar is om te vertrekken (bijvoorbeeld bij haltes net voor de lichten). In beide gevallen moet er dan wel een indicatie zijn dat de tram aangemeld is, met een oplossing om manueel nog aan te melden met een sleutel of zo.

Het klinkt misschien minder modern, maar het werkt wel veel betrouwbaarder én beter dan een locatie door te sturen en de lichten zo te gaan aansturen. Het enige dat je misschien kan bekomen is dat je zo al meer op voorhand de lichtenfases zou kunnen klaar maken om de tram door te laten of zo. Maar dat kan even goed met een detectielus die nog verder af ligt van het kruispunt. Verder denk ik dat men dit systeem vooral gekozen heeft omdat men nu toch al de exacte locatie van de meeste trams kent via een ander project en men zo wat onderhoud tussen de sporen uitspaart. Maar dit lijkt me geen slimme besparing.

·
Registered
553 Posts
Dit lijkt me gewoon een fout bericht. Als ik mij niet vergis gaat het over de uitrol van korte afstandsradio (KAR), ongeveer het systeem dat je hierboven beschrijft eigenlijk :)

·
Registered
1,374 Posts
Was er vroeger ten tijden van T70 ook geen 'knopje aan een paal' net voor de keerlus aan het MAS waar de trambestuurder op moest drukken om de verkeerslichten te bedienen?

1364671

·
Registered
5,484 Posts
Dus dan moet die bestuurder effe uit zijn tram stappen om op een knopje te gaan drukken? Klinkt erg 21e eeuw wel...

8221 - 8240 of 8241 Posts