SkyscraperCity banner

8241 - 8260 of 8263 Posts

·
Registered
5,296 Posts
Ik heb de laatste weken niet veel gemist.
Een bestuurder kan zijn installatie zodanig instellen dat er geen wissels moeten verzet worden. Of: hij mag kiezen om ze overal manueel te verzetten.
In beide gevallen: er kan iets fout gaan, bv. als de tram te dicht achter zijn voorligger rijdt: dan gaat de wissel niet verspringen. En natuurlijk: bij manuele bediening (door de bestuurder vanuit zijn post) kan er ook wat mislopen, meestal: vergeten. Menselijke fout dus. Het omzetten van de wissel moet dan manueel met een wisselijzer gebeuren, maar voor bepaalde maneuvers zal de lichtencyclus pas veilig sein geven ALS er om gevraagd wordt. Het heeft geen zin om in elke lichtcyclus het hele kruispunt stil te zetten voor een mogelijke tram die naar rechts zou afbuigen als 1. die er niet is en 2. dit misschien maar faculatief gebeurt. Maar: het moet wel voorzien zijn in die cyclus.
In principe gebeurt het automatisch, als de chauffeur het manueel of automatisch tijdig en juist heeft aangevraagd. Zoniet, moet hij de wissel omleggen en op de drukknop duwen om een veilig sein te krijgen.
Als iemand een beter werkbaar idee heeft: De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer zullen u dankbaar zijn.
Ik ken minstens één plaats waar dit systeem niet aanwezig is en waardoor er inderdaad conflictsituaties ontstaan, want er is geen manuele onderbreking van de normale lichtencyclus mogelijk gemaakt: ofwel gebeurt het automatisch maar als het om 1 of andere reden niet gewerkt heeft: pech dus. Toch maar liever een knopje zeker?

·
Registered
2,207 Posts
Wat zijn ze daar eigenlijk allemaal van plan op LO. Naast een verlenging richting Zwijndrecht zijn ze ook tramsporen aan het leggen aan de andere kant van de groene berm. Blijkbaar gaan ze halte Halewijn ook helemaal verbouwen.

·
Registered
3,113 Posts
Wat zijn ze daar eigenlijk allemaal van plan op LO. Naast een verlenging richting Zwijndrecht zijn ze ook tramsporen aan het leggen aan de andere kant van de groene berm. Blijkbaar gaan ze halte Halewijn ook helemaal verbouwen.
De tramsporen waren aan het verzakken dus leggen ze nu aan de andere kant van de berm nieuwe sporen aan met een betere fundatie.

·
Registered
5,616 Posts
Zolang 'de cowboys van lijn 8' hier niet moeten rijden, gaat dat waarschijnlijk geen probleem opleveren ;)

·
Registered
2,207 Posts
Nu ik wat ervaring aan het opdoen ben met lijn 640 zou ik mijn voorstel mijn oud voorstel toch willen herhalen.

• Een alternatieve route voor lijn 2 komende van P+R Merksem via de Groenendaallaan, Noorderlaan en Italiëlei.
  • het inkorten van streekbuslijn 640 tot ergens aan de rand van de stad.
  • herstel van buslijn 28 via een alternatieve route (via de Ijzerlaan gaat niet meer) die het stuk van lijn 640 overneemt tot in Merksem en dan ook het stuk van de huidige lijn 651 overneemt.

Reden. Je doet er veel teveel tijd over om in Brasschaat en verder te geraken. En van het aantal reizigers dat aan Rooseveltplaats opstapt zijn er maar weinig die blijven zitten tot in Brasschaat en verder.
Ook rijdt de tram over eigen bedding en de bus niet. De tijd dat deze lijn verliest op het stuk Rooseveltplaats-Noorderplaats en in Brasschaat zelf is niet te doen. Dat laatste wordt natuurlijk niet verholpen door de voorgestelde aanpassing.

·
Registered
5,296 Posts
De reden waarom je voorstel noch in 2012, noch in 2020 (2021) aanvaard werd, is de capaciteitstekort op lijnen 2/3. Als reizigers (bv. aan Fortveld) moeten overstappen, dan gebeurt het op een tram en niet op een bus (28). Reizigers op de 640 richting stadscentrum kunnen kiezen of ze blijven zitten of op een tram gaan overstappen in Merksem. Er wordt rekening gehouden met een aantal zittenblijvers, al zijn het er (zoals je vaststelt) niet zo veel, maar: ze zijn er. Het is ook niet vanzelfsprekend om een zinnig eindpunt in Merksem te vinden, waar de bus rustig kan wachten zonder het overige verkeer (inclusief andere buslijnen) te storen en waar er ook nog sanitaire voorzieningen kunnen geplaatst worden. Dat verklaart dus de rare kronkels van lijnen 640/650.
Je suggestie is heel begrijpbaar maar het moet ook op elk vlak (praktisch voor de exploitant en de reizigers) en economisch realiseerbaar zijn: het heeft dus geen zin om een overstapmodel te genereren als er uiteindelijk meer bussen / kilometers moeten gereden worden dan nu (met een bijkomende lijn 28). De huidige situatie is niet ideaal, maar Merksem is Hong-Kong niet: daar wordt meteen een heel transferium gebouwd waarbij het openbaar vervoer gelijkvloers in het gebouw zit en erboven een enorme parkeertoren gebouwd werd en het geheel zodanig ingericht is dat het openbaar vervoer geen hinder ondervindt van het wegverkeer... Er is beterschap (LO en Luchtbal), maar voor Wijnegem en Merksem/Schoten (waar het hier nu over gaat) moeten we het toch stellen met hetgeen er is - weinig dus.

·
Moderator
5,276 Posts
Die zijn volgens mij al een hele tijd niet meer in gebruik, net zoals de stelplaats Groenenhoek iets verder (nu tram- en busmuseum). De huidige stelplaatsen liggen verder van het centrum: Hoboken, Luchtbal (PAL) en Deurne.

·
Registered
5,296 Posts
Het is een zeer geschiedkundige plaats, waar het gans openbaar vervoer in Antwerpen ontstaan is.
De huidige busstelplaats ligt aan het Tramplein: daar was ooit het N.M.V.B. tramstation gelegen, waar de stoomtrams richting Kempen vertrokken. Daar is niets meer van te merken, maar de gronden hebben dus nog wel hun oorspronkelijke functie behouden: ten dienste van het openbaar vervoer.
Aan de andere kant van de brug is nog meer tramhistorie geschreven. Het mooie gebouw, waar er nog tramsporen komen, is het oorspronkelijk gebouw van de C.G.T.A., de verre voorloper van de M.I.V.A. en dus ook De Lijn en daar zijn dus de allereerste elektrische trams van / voor Antwerpen in eigen regie gebouwd! Het gebouw is nog 100 % origineel. Later werd dit dus ook de werkplaats en nog later zijn ze aan de overkant verhuisd: dat is het moderne gebouw waar nog een spoor heen loopt. Die functie, van werkplaats, is behouden gebleven tot in de 70'er jaren, waarna Hoboken de functie van centrale werkplaats heeft overgenomen. Tegelijkertijd is het gebouw grotendeels gesloopt en door het huidig gebouw vervangen.
Het moderne gebouw heeft nooit meer een tramfunctie gekregen, maar men heeft het toch (zeker in het begin) zo voorzien; het is pas later dat men de tramaansluitingen heeft verwijderd.

Dit beeld is dus niet meer mogelijk: het dat dateert uit 2002 en werd in de Kleinehondstraat gemaakt. Toen was het mogelijk om het gebouw langs de ene kant met een tram in te rijden en langs de andere kant (Tramplein) er weer uit.

De beide bestaande gebouwen worden nog gebruikt door diensten zoals wegen en werken enz, en dit voor het stallen van voertuigen en materiaal. Het moderne gebouw was ooit volgepropt met allerlei bedienden van de trammaatschappij, maar dta aantal is (niet enkel door Corona) sterk afgenomen en al jaren gaan geruchten de ronde dat de nabijgelegen school kandidaat is om het gebouw over te nemen.

De beide gebouwen dienen af en toe nog wel om trams te laten keren op het plein.
Je moet maar wat scrollen; niet toevallig was het de 7001 die ik hier uitvoerig heb belicht...

·
Registered
520 Posts
Je was me te snel af, focus1965 😉 Knappe foto, overigens. Het spoor dat naar de trein toe leidt, kan wel eens te maken hebben met het NMVB-verleden van de omgeving: de Buurtspoorwegen deden immers ook aan goederenvervoer tot in de jaren 60. Een link met de spoorwegen was bovendien ook handig bij levering van nieuwe trams, bv. de PCC's van BN.

Wat me wel opvalt, zowel aan de remise als aan het goederenspoor, als aan nog wel wat meer, is hoe Antwerpen met z'n tramverleden omspringt. Niet extreem negatief, maar ook niet echt van harte.

mvg
JJN

·
Registered
1,710 Posts
Naar aanleiding van datgeen hierboven geschreven zelf nog wat onderzoek gedaan. Het gebouw ten noordoosten van de Draakplaats wordt onderdeel van een Stadspark.

Anderen schreven 6 jaar terug ook al over mijn vragen over de Draakplaats.

·
Registered
5,296 Posts
Oorspronkelijk lag de aansluiting tussen tram en trein aan de andere kant, waar dus de busgarage nu is. Daar (waar de busgarage nu is) werden de eerste p.c.c.'s afgeleverd - foto's ter beschikking.
Toen die installatie afgebroken werd (en de huidige busgarage daar later gebouwd werd) werd er 'voor de zekerheid' een nieuwe verbinding tussen tram en trein gebouwd. Die heeft niets te maken met de N.M.V.B. en trams zijn daar nooit afgeleverd. Daarentegen acht ik het wel mogelijk dat toen stukgoederen vervoer (losse wagens) nog bij de N.M.B.S. bestond, dat de M.I.V.A. toen langs daar groot materiaal heeft laten aanleveren, zoals bv. bovenleidingsmasten of eenders wat: men kon een treinwagon daar parkeren en de goederen op platte wagens overladen.
Of de aansluiting ooit echt gebruikt is geweest, weet ik niet. Ooit hebben ze daar wat oude trams afgesteld en ook die dieselloc van Franki heeft er ooit gestaan, maar dat was eerder omdat het een uithoek was. Als echte aansluiting tussen tram en trein heb ik er geen weet van - niets van gelezen en geen foto's.

·
Registered
3,113 Posts
Oorspronkelijk lag de aansluiting tussen tram en trein aan de andere kant, waar dus de busgarage nu is. Daar (waar de busgarage nu is) werden de eerste p.c.c.'s afgeleverd - foto's ter beschikking.
Toen die installatie afgebroken werd (en de huidige busgarage daar later gebouwd werd) werd er 'voor de zekerheid' een nieuwe verbinding tussen tram en trein gebouwd. Die heeft niets te maken met de N.M.V.B. en trams zijn daar nooit afgeleverd. Daarentegen acht ik het wel mogelijk dat toen stukgoederen vervoer (losse wagens) nog bij de N.M.B.S. bestond, dat de M.I.V.A. toen langs daar groot materiaal heeft laten aanleveren, zoals bv. bovenleidingsmasten of eenders wat: men kon een treinwagon daar parkeren en de goederen op platte wagens overladen.
Of de aansluiting ooit echt gebruikt is geweest, weet ik niet. Ooit hebben ze daar wat oude trams afgesteld en ook die dieselloc van Franki heeft er ooit gestaan, maar dat was eerder omdat het een uithoek was. Als echte aansluiting tussen tram en trein heb ik er geen weet van - niets van gelezen en geen foto's.
Het spoor op de helling van de "Omheining der Statie van Borgerhout werd gebruikt door de firma Franki om goederen van het station Antwerpen-Oost naar de premetrowerken te vervoeren. Bovenaan aan het Ooststation werden de goederen via een kraan van normaalspoor op meterspoor overgeladen. Ik heb het spoor nog weten bouwen en later de wissel weten uitbreken.

·
Registered
902 Posts
Politie controleert zes lijnbussen: 9 drugstoeristen en 49 zwartrijders betrapt

Tijdens de controleactie werden 121 reizigers op zes lijnbussen gecontroleerd .... Controleurs van vervoersmaatschappij De Lijn betrapten tijdens de actie 49 zwartrijders.
Dat betekent dus per lijnbus die gecontroleerd werd er gemiddeld 8 zwartrijders waren? :oops: :unsure:
Denk dat De Lijn zwartrijden schromelijk onderschat als ze denken dat het maar om paar procenten gaat van de reizigers.

Politie betrapt vier busreizigers op bezit van drugs, ook 45 zwartrijders lopen tegen de lamp

Woensdagvoormiddag hield de politiezone Geel-Laakdal-Meerhout een grootschalige controleactie op bussen van De Lijn. Vier reizigers werden betrapt op drugsbezit en daarnaast bleken 45 van de 271 gecontroleerde reizigers ook geen geldig vervoersbewijs bij zich te hebben.
Dus als er eens gecontroleerd wordt, blijkt 16% van de reizigers zwartrijders te zijn? :oops: :unsure: (n)

·
Registered
2,310 Posts
Verwondert dat? In Brussel minstens van t zelfde. Je zou ze eens moeten zien vluchten als er controle is, hoe vaak ik al niet geduwd ben aan een poortje, de wachtrij om met de lift in Merode naar boven te gaan (zonder poortjes),...

·
Registered
2,207 Posts
Politie controleert zes lijnbussen: 9 drugstoeristen en 49 zwartrijders betrapt

Dat betekent dus per lijnbus die gecontroleerd werd er gemiddeld 8 zwartrijders waren? :oops: :unsure:
Denk dat De Lijn zwartrijden schromelijk onderschat als ze denken dat het maar om paar procenten gaat van de reizigers.

Politie betrapt vier busreizigers op bezit van drugs, ook 45 zwartrijders lopen tegen de lamp

Dus als er eens gecontroleerd wordt, blijkt 16% van de reizigers zwartrijders te zijn? :oops: :unsure: (n)
bij de eerste controle zijn het zelfs 40% zwart/roetveeg/rijders

·
Moderator
5,276 Posts
Er is praktisch geen controle. Je met dus op burgerzin rekenen en dat is jammer genoeg ver te zoeken bij velen.

·
Registered
852 Posts
De eerste reeksen PCC's werden geleverd via de spoorwegen maar de laatste (2126-2165) dacht,ik werden aangevoerd langs de weg en afgeladen op het stuk dienstspoor tussen Lambermont- en Bolivarplaats.

8241 - 8260 of 8263 Posts