SkyscraperCity banner

1461 - 1480 of 7872 Posts

·
Registered
5,234 Posts
Gaat dit niet over die aanbestedingen (2x) waar geen enkele fabrikant op wou ingaan?
De data van die aanbestedingen zijn al (lang) verlopen en ik heb nergens gelezen of vernomen dat er nieuwe aanbestedingen werden uitgeschreven.
De financiële situatie is er niet op verbeterd en dit vormde het grote probleem bij de laatste pogingen om trams aan te schaffen: fabrikanten zijn er genoeg en interesse ook, maar het feit dat ze zelf moesten uitzoeken hoe ze aan hun geld zouden raken (ze moesten zelf de financiering rond krijgen!), maakte dat de betrokken minister dagelijks teleurgesteld van haar brievenbus terugkwam...
Het zou inderdaad mooi nieuws zijn, maar ik betwijfel het wel een beetje.
Deze trams verlengen is technisch waarschijnlijk wel mogelijk, maar zeker niet zo vanzelfsprekend als het toen indertijd met de Düwag-trams was. Met Alstom trams (oa. Dublin, maar ook Nice?) weet ik dat het kan, maar het prijskaartje ervan ken ik niet.

focus1965

·
Registered
5,234 Posts
^^

Zo zagen de vorige aanbestedingen er ook uit, want voor de financiering moesten de fabrikanten zelf zorgen.
Op zich is dit niet zo uitzonderlijk, maar de bijkomende (rand)voorwaarden waren van dien aard dat het geheel compleet onaantrekkelijk werd.
In Frankrijk zijn er trambedrijven waar de fabrikant nog 20 jaar (of langer) het onderhoud mag verzorgen en hiervoor betaald wordt.
De Lijn wou dit zelf doen en een deel van de levering zou maar voor 20 jaar geleasd worden, zonder optie op aankoop achteraf: dan zou de fabrikant opgeschept zitten met 20 jaar oude lagevloertrams indien de Lijn ze niet zou aankopen.
Het kwam er op neer dat de trams gratis op de stoep moesten worden en de fabrikant zelf de nodige fondsen moest trachten te verwerven.
Uiteraard zijn er allerlei financiële operaties mogelijk (denk maar aan de NMBS die ooit het halve locomotiefpark aan Ikea verkocht en het nadien terughuurde) maar het kostenplaatje voor deze specifieke bestelling moet zodanig onaantrekkelijk zijn dat er van die vorige 2 aanbestedingen niets meer vernomen is en men uiteindelijk de laatste optie van 13 Hermelijnen (made by Siemens) gelicht heeft. En helaas heb ik nergens gelezen of vernomen dat men een 3e poging zal ondernemen.
Wat ik wel vernam, is dat men dringend een Vlaams dekreet moet wijzigen, want daar staat de maximale leeftijd voor trams genoteerd - 50 jaar - en dit magisch getal werd dit jaar bereikt en vanaf volgend jaar zullen er steeds meer trams zijn die dus 50 jaar en ouder zullen zijn...
Ik ben alleen benieuwd hoe ze dit zullen wijzigen en zonder dat de oppositie er over struikelt: wordt het 60 jaar? 70 jaar? 100 jaar? Of gaat men het artikel gewoon schrappen? Of gaat men gewoon niets doen, uit schrik voor de publieke opinie?

focus1965

·
Registered
278 Posts
Gisteren twee hermelijnen gezien op lijn 6. Stappen ze terug van hun eigen besparingspolitiek? Er stond ook een hermelijn met film lijn 6 op dat klein opstelspoortje in het harmonie park. Dat is de eerste keer dat ik daar een hermelijn heb zien staan.

·
Registered
8,077 Posts
Gisteren twee hermelijnen gezien op lijn 6. Stappen ze terug van hun eigen besparingspolitiek? Er stond ook een hermelijn met film lijn 6 op dat klein opstelspoortje in het harmonie park. Dat is de eerste keer dat ik daar een hermelijn heb zien staan.
Zaterdag en eerste weekenddag van de solden, dan zie je wel vaker dat de Lijn meer capaciteit inzet (o.a. ook gekoppelde pcc's op tram 4, iets dat je op gewone werkdagen nooit ziet)

·
Registered
5,234 Posts
Wegens pc problemen thuis, gauw dit kort antwoord: op lijn 6 verschijnen er wel eens meer "grote trams" (koppelstellen en hermelijnen), o.a. wanneer er ('s avonds of 's middags) iets in het Sportpaleis te doen is.

Dat opstelspoor aan de Harmonie wordt o.a. gebruikt als er geen aflosser opdaagt en de trambestuurder om uiteenlopende redenen niet verder kan rijden (bv. moet een half uur later zelf een collega aflossen, zit in tijdskrediet waar overuren verboden is...)

focus1965

·
Registered
4,213 Posts
En ik heb een werkend infobord gespot! Aan Nationale Bank, om 07:47

Het is nog wel vatbaar voor verbetering, want bus 9 staat met 3 minuten aangekondigd terwijl je 'm op de foto ziet binnenrijden...

·
Registered
4,213 Posts
Ieder perron heeft zo'n scherm... Al is het bord van de 7/8/9 stadinwaarts wel aan de verkeerde kant van het perron geplaatst.

·
Registered
1,699 Posts
Ik vind het scherm behoorlijk slecht leesbaar (en de informatie klopt dus kennelijk niet). De letters zijn in de breedte uitgerekt, teksten zijn langer dan noodzakelijk en van een te kleine puntgrootte.

In Nederland heeft het bekende bureau Mijksenaar een (wellicht voor sommigen) interessant rapport hierover geschreven. Ik ben het alleen niet eens met de constante weergave van "min.) in het scherm, als dit eenmalig bovenaan geplaatst kan worden.

·
Registered
3,057 Posts
Reizigers tram 6 in de kou

Tegen het einde van het jaar 13 nieuwe trams...

ANTWERPEN - Het is drummen op tram 6 tijdens de spits. Reizigers geraken vaak niet eens op de tram en blijven letterlijk in de kou staan. Grote en nieuwe Hermelijntoestellen die aanvankelijk werden ingezet, zijn vervangen door oude en kleinere tramtoestellen. Thomas Verheyen
De Antwerpse tramlijn 6, beter bekend als de evenementenlijn, verbindt de noordelijke wijk Luchtbal met het Kiel. Haar bijnaam dankt deze lijn aan het feit dat ze onder meer langs Metropolis, het Sportpaleis, het Diamantmuseum, het Centraal Station, Antwerp Expo en het provinciehuis passeert.

De afgelopen maanden wordt er echter meer en meer geklaagd over een capaciteitsgebrek tijdens de spitsuren. Dat zou te wijten zijn aan de vervanging van de nieuwe Hermelijntoestellen, die oorspronkelijk gebruikt werden en veel ruimer zijn, door oudere en kleinere varianten.

Stress

'Het is echt niet meer normaal', vertelt een tramchauffeur die liever anoniem wenst te blijven.

'De schooljeugd kan 's morgens vaak niet meer op de tram stappen omdat hij vol zit. Die mensen moet je dus op straat laten staan. Ik kan je vertellen dat ik nog nooit last heb gehad van stress, maar nu is het toch echt uit de hand aan het lopen. Ik denk overigens dat mijn collega's dit zullen beamen.'

En dat blijkt te kloppen. Jerry Van Camp, die al 23 jaar voor de lijn werkt, treedt zijn collega bij. 'Tijdens de spitsuren is het echt een ramp. Dan moeten we inderdaad mensen aan de halte laten staan. Maar anderzijds kan ik De Lijn ook wel ergens begrijpen. Overdag is dit namelijk een vrij rustige lijn en indien er terug overgeschakeld zou worden op Hermelijntoestellen of gekoppelde trams om de capaciteit te vergroten, zouden die overdag nagenoeg leeg zijn.'

'Het afschaffen van buslijn 23 speelt volgens mij ook wel zijn rol in deze kwestie. Zij volgde immers gedeeltelijk het zelfde traject als tram 6 over de Groenendaallaan, dus alle mensen die oorspronkelijk die bus namen om op het werk of op school te geraken, moeten die afstand nu overbruggen met tram 6', vertelt Van Camp nog.

Nieuwe trams

'Wanneer er een optreden is in het Sportpaleis, is de tramlijn uiteraard ook druk bezet. Maar indien De Lijn op de hoogte is van zulke evenementen, worden er extra toestellen ingezet. Het probleem speelt zich dus echt wel bijna uitsluitend af tijdens de spitsuren.'

Een eenduidige oplossing voor het probleem blijkt dus moeilijk te vinden. 'We hebben de Hermelijntoestellen namelijk weggenomen juist omdat de capaciteit ervan te hoog was en op andere lijnen de nood aan grotere trams hoger was', vertelt woordvoerder van De Lijn Koen Peeters. 'Maar we willen het probleem zeker niet ontkennen. In de spits zit tram 6 inderdaad aan of zelfs boven zijn maximumcapaciteit. Op het einde van het jaar komen er 13 nieuwe trams bij. Dan zullen we opnieuw berekenen waar ze efficiënt kunnen worden ingezet. Of dat dan daadwerkelijk op tram 6 zal zijn, daar bestaat nog geen uitsluitsel over.'
Bron: Het Nieuwsblad

·
Moderator
19,820 Posts
Vandaag in GVA:

De Antwerpse trams zouden vorig jaar 120 miljoen reizigers vervoerd hebben! Tram 3 blijft de tapper met 31 miljoen, tweede beste tramlijn is de 15.

het volledige lijstje:

lijn - reizigers (in miljoenen)

lijn 3: 31,4
lijn 15: 13,1
lijn 2: 12,8
lijn 24: 11,9
lijn 5: 9,8
lijn 8: 8,9
lijn 7: 6,5
lijn 6: 6,3
lijn 11: 5,3
lijn 10: 5,1
lijn 4: 4,7
lijn 12: 4,2​

Maw de Antwerpse trams vervoeren bijna een kwart van alle passagiers die DeLijn vervoert in heel Vlaanderen volgens de tellingen van DeLijn tenminste...

·
Moderator
12,379 Posts
Opvallende kloof tussen lijn 3 en de andere lijnen. Heeft dat niet ergens te maken met het feit dat het tramvervoer inbegrepen zit in tickets voor het Sportpaleis en de Lotto Arena, en dus dat ongeveer iedereen (of pakweg 50% van die lui) die naar het Sportpaleis gaat als een tramreiziger wordt geteld?

Ik neem lijn 3 vrijwel dagelijks, en het is absoluut een erg drukke lijn, die in de spits over zijn capaciteit heen zit, maar ik merk voor de rest niet zo'n enorm verschil met lijnen 2 en 15, terwijl volgens die cijfers het verschil enorm zou moeten zijn.

·
Moderator
19,820 Posts
Ik vermoed inderdaad dat delijn een (groot) aantal % van de sportpaleisbezoekers automatisch opneemt in haar statistieken. Aan heel het telsysteem van delijn hangt wel een reukje...

Men had wel al lang tram 15 kunnen verlengen naar Melsele (of de 5). En wat voor een lijn kan de 24 wel niet worden eens die onder de grond zit!

Het artikel gaat precies niet op de website verschijnen dus typ ik het maar even over:

GVA 7/2/11

De Lijn. Populaire Lijn 3 verbindt twee druk bezochte autoparkings

Antwerpse trams vervoeren samen 120 miljoen reizigers

Eén vijfde van alle passagiers van De Lijn vindt u op een Antwerpse tram. Samen waren dat er 120 miljoen in 2010, of dubbel zoveel als vijf jaar eerder. Dat heeft te maken met nieuwe tramlijnen en parkings.

De Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn telde vorig jaar 547 miljoen reizigers. In Antwerpen werden 208,5 passagiers geteld op tram en bus samen.
De trams namen daarvan het leeuwendeel voor hun rekening. Zij vervoerden 120 miljoen mensen. In 2005 waren dat er nog maar 63,4 miljoen.
Die bijna verdubbeling kent verscheidene oorzaken. De tramverlenging tot Zwijndrecht lag al achter de rug. Maar in 2006 werd de nieuwe tramlijn 5 ingehuldigd (van het Wim Saerensplein in Deurne-Noord tot Linkeroever).
In 2008 zag de evenementenlijn tussen Olympiade en Luchtbal het licht. Lijn 6 verbindt elf belangrijke locaties. Een jaar later volgde de verlenging, ook al in Deurne-Zuid, van lijn 8: van de Dascottelei tot Silsburg.
Intussen wordt in dat district nog altijd gewerkt aan de tramverlenging Brabo I, van Deurne naar Wijnegem.
De populairste lijn, of de lijn die het meeste volk trekt, is tramlijn 3 tussen Merksem en Zwijndrecht. Niet toevallig ligt aan beide kanten een grote en druk bezochte parking. Hier speelt De Lijn de combinatie auto-tram ten volle uit.
Met nieuwe lijnen allen kom je er niet. Vandaag... (lees verder in premetro thread)​

·
Registered
1,369 Posts
Dit geeft stof tot nadenken:

Tram 3:

Wat het succes van tram drie betreft (laten we de tellingen van DeLijn als indicatiepunt nemen, de echte reizegersaantallen zullen we wel nooit weten). Kan toch vooral verklaart worden door:

-Modern materieel: mss niet de beste tram die op het oude continent rondrijden maar wel degelijk voor de job. Zo zijn ook alle trams op lijn 3 uitgerust met led-borden, halteomroeping...dit staat soms in schril contrast met de oude stadslijntjes waar men ronddenderd met oude PCC'tjes tussen het gewone verkeer.

-Vrij baan: Als ik me niet vergis rijd lijn 3 bijna voor 100% in vrije baan (toch zeker het gedeelte in Merksem) en natuurlijk door de premetro-tunnels onder de stad.

Trammaterieel & bussen

We hebben het hier al vele malen gehad over het feit dat men de streekbussen zou moeten laten stoppen aan de tramknooppunten en niet meer tot het centrum laten rijden zodat de binnenstad letterlijk 1000'den bussen lichter zou zijn...maar om dit ooit te realiseren moet er toch echt wel gigantisch veel geinvesteerd worden in nieuwe trams (waarvan toch zeker de premetro-lijnen 3,15 & 2 met langere trams moeten rijden dan nu)...anders raken sommige lijnen echt wel oververzadigd (al is dit nu al soms tijdens de spits, zeker op het premetrogedeelte tussen opera/astrid/diamant en groenplaats).

Tramtunnel

In de papieren versie van de GVA stond er een iets uitgebreider artikel waar men oa. sprak van een verdere renovatie van de premetrostations: Meir, Groenplaats & Plantijn.

Er was ook een klein artikeltje over de ingebruikname van de Reuzenpijp...de bouwaanvraag zou "binnenkort" worden ingediend om er dan tegen 2014 trams door te laten rijden...mja ze zullen eerst nog wel eens een wandeling organiseren om toch nog eens hun goed bestuur te laten blijken...beter laat dan nooit zeker.

Uit de cijfers van DeLijn lijkt volgens mij toch dat er echt wel een groeiende vraag is naar stad-OV. De uitbreidingen zijn een goede zaak, maar men moet toch echt is gaan investeren in modernisering en uitbreiding van het trampark dit staat in schril contrast met de vele moderne bussen voor het stads- en streekvervoer...

·
Registered
5,234 Posts
Met heel veel interesse heb ik weer dat staaltje van propaganda gelezen.
Tot 2007 waren de cijfers zelfs per lijn beschikbaar, tot op de eenheid na:

http://www.antwerpen.be/docs/Stad/B...juni_2007/VERKEER EN MOBILITEIT juni 2007.pdf

(zie blz. 27 tem. 30; bemerk ook de aanwezigheid van de toen onbestaande lijn 30 die af en toe in de statistieken een paar honderd reizigers per jaar vervoerde! Lijn 30 was een geplande minderhinderlijn die er nooit gekomen is, maar spookte verder nog enkele jaren met reizigers in de statistieken vrolijk rond!!!!!)

De reizigers worden bij de Lijn forfaitair geteld: iedereen die een abonnement bezit (ongeacht gekocht of verplicht gekregen), wordt reiziger op een bepaalde lijn. Natuurlijk klopt er met deze simpele logica gauw niets meer: de streekbusreizigers nemen aansluitend vervoer in de stad (maar welk?) en er wordt nogal veel met de streekbus gereden tot het Shoppingcenter van Wijnegem, om maar van de Kustlijn te zwijgen: hoe ze daar forfaitair tellen, weet ik ook niet.

Het Sportpaleis is een geval apart. In een ticketprijs voor eenders welke event, zit 0,50 € "bijdrage" voor gebruik van het openbaar vervoer in: de facto is elk verkocht ticket ook een vervoersbewijs, ongeacht men er mee gereden heeft of niet, want als er 15000 tickets voor 1 avond verkocht worden, zijn dit ook 15000 vervoersbewijzen (die trouwens niet ontwaard moeten worden). Het Sportpaleis draagt in dit geval 7500 € af aan De Lijn en dan is er de vraag hoeveel reizigers effectief met de tram komen: men weet dat het +/- 21 % is (soms wat meer, soms waar minder), maar hoeveel komen er in de statistieken terecht? 15000 wegens zoveel verkochte tickets (en ontvangsten)?

Zolang er geen echte tellingen worden uitgevoerd - jaren geleden kwam ik dit voor de eerste keer in Porto tegen, waar ook elke abonnee elektronisch moet ontwaarden - blijven deze cijfers hallucinant.

Dat er een groei is, zowel naar aantal reizigers als naar de vraag, betwijfel ik niet: de bevolking stijgt enorm en de verplaatsingsbehoeftes dus ook.
Maar hoeveel reizigers en wat de vervoersstromen zijn, kan men anno 2011 alleen maar de visu meten: op zich al beschamend, maar wel schandalig als dit al als norm gebruikt wordt.

En nu goed nieuws: af en toe zou er nu een Hermelijn op lijn 24 verschijnen! Nog niet gezien en het zou beperkt blijven tot 1 wagen, maar is de laatste dagen al meermaals gebeurd - zelf helaas nog niet gezien.

focus1965

·
Registered
201 Posts
Opvallende kloof tussen lijn 3 en de andere lijnen. Heeft dat niet ergens te maken met het feit dat het tramvervoer inbegrepen zit in tickets voor het Sportpaleis en de Lotto Arena, en dus dat ongeveer iedereen (of pakweg 50% van die lui) die naar het Sportpaleis gaat als een tramreiziger wordt geteld?

Ik neem lijn 3 vrijwel dagelijks, en het is absoluut een erg drukke lijn, die in de spits over zijn capaciteit heen zit, maar ik merk voor de rest niet zo'n enorm verschil met lijnen 2 en 15, terwijl volgens die cijfers het verschil enorm zou moeten zijn.
Dat tram 3 bijna dubbel zoveel passagiers hebben als 2 of 15 is niet zo raar.
Tram 3 is alle volk van Merksem en alle volk van Zwijndrecht . En is daardoor druk in beide richtingen en voor een groot deel van het traject zijn ze de enige lijn.
Lijn 2 en 15 stoppen al op linkeroever en delen hun sporen altijd wel met een andere lijn.

·
Registered
5,816 Posts
^^het is ook (zowat) de langste lijn, en de lijn met de meeste P&R faciliteiten, enz...

Al vind ik Lijn 5 'sneller' overkomen (bijna geen verkeerslichten in Deurne... wat een verschil met pakweg de Bredabaan en de Belgiëlei...)

1461 - 1480 of 7872 Posts