SkyscraperCity banner

61 - 80 of 109 Posts

·
Registered
5,234 Posts
Hetgeen hier te weinig (omzeggens niet) gebeurt, is een duidelijk onderscheid maken tussen Carpoolparkings en P&R. Ik carpool beroepsmatig en in mijn vrije tijd gebruik ik het o.v., dikwijls in combinatie met de auto, dus p&r.

Een voorbeeld van hoe het niet moet is Wommelgem: dit is een historisch, oude carpoolplek, véél te dicht bij Antwerpen - zeker sinds de files dagelijks tot in Zoersel of Herentals reiken - en plots wordt dit ook een p&r voor tramlijn 8.

Strikt genomen moet dit compleet gescheiden worden, net als het niet de bedoeling is dat overstappers (o.v. gebruikers of carpoolers) op een private (supermarkt)parking of zoals ik, gewoon in de straat (Deurne Noord) moeten staan bij gebrek aan iets beter.
Uitzonderingen zijn mogelijk, ver weg van de stad en waar er sporadisch bussen passeren, zoals in Zoersel en Kontich en waar er zodanig veel ruimte is dat het perfect mogelijk is om beide doelgroepen van dezelfde parking gebruik te laten maken.

Met trams werkt dit niet en indertijd was Metropolis een zootje: iedereen kon daar staan, ongeacht men naar de cinema ging, overstapte op de tram of auto... of daar werkte, of gewoon in een andere gelegenheid moest zijn.

Wat ik voorstel, zijn parkings voor elke doelgroep en dit in voldoende mate: voor carpoolers, voor p&r en uiteraard ook voor winkelcentra ed. Tot nader order moet een o.v. uit de Kempen maar in het Shoppingcenter of op de Makro staan en dit werd me zelfs ooit mondeling door iemand van De Lijn verteld - gelukkig iemand die geen zeggenschap had... maar die vond dat ik maar bij de Makro moest parkeren...

Als de parking effectief specifiek voor overstappers is naar/van bus/tram, dan is het logisch dat ze er een symbolisch bedrag voor moeten betalen (bv. 50 euro extra per jaar bovenop abonnement of 1 euro per keer in combinatie met een vervoersbewijs). Voor anderen, die het o.v. niet gebruiken, geldt dan een commercieel tarief.
Uiteraard kan dit ook enkel maar als er ook voor carpoolers alternatieven bestaan, zodat zij ook weer niet in woonstraten in dorpskernen hun auto moeten laten staan...

Het feit dat er nog gratis parkeerplaatsen zijn aan de gedempte zuiderdokken vind ik niet zo relevant, behalve als men daar moet zijn, maar meestal zijn deze dan ook bezet voor de activiteit waar ik heen wil... Bovendien is dit maar een heel klein stadsdeel: de meeste andere bestemmingen in de kernstad zijn veel sneller en makkelijker met het o.v. bereikbaar en parkeren kost er veel meer dan 1 of 2 euro, voor zover men natuurlijk ergens langer dan 10 minuten moet zijn, maar dan nog is de tram of bus een sneller manier om pakweg bij Grobet te geraken dan naar en door hartje Antwerpen.
Het enige dat dus ontbreekt, zijn een aantal p&r. Het succes op LO en Merksem bewijst gewoon dat mensen daar gebruik van willen maken! Betalend vind ik geen probleem, voor zover het natuurlijk de spuigaten niet uitloopt en er interessante ticketcombinaties aangeboden worden. In Brugge bestond dat al: dit herinner ik me uit het verleden. Daar kon men oa. voor een paar euro per dag parkeren en het parkeerticket gold dan als h/t vervoersbewijs naar/van het centrum voor maximaal 4 personen.

focus1965

·
Registered
823 Posts
Wat Focus neerschrijft is perfect te illustreren met de praktijk in en rond Amsterdam. ALs je je auto parkeert onder de Ajax arena betaal je parkeertarief. Maak je gebruik van het P+R systeem aan het gunsttarief krijg je een retourticket OV naar het centrum. Je kan de parking slechts verlaten na aan te tonen dat je terugticket OV gevalideerd is (dat kan meer dan een dag later) zonet betaal je de volle pot.
Een economische randvoorwaarde is echter dat parkeren in het centrum gevoelig duurder moet zijn, in Amsterdam gaat dat tot €5 per uur op de openbare weg....

·
Registered
458 Posts
(wat dat systeem in Amsterdam betreft: werkt inderdaad echt niet top: wij hebben eens meer dan 100 euro mogen betalen voor drie dagen op zo'n P&R omdat we bij het vertrek naar links in plaats van naar rechts gewandeld waren vanaf ons hotel, en we dus zogezegd niet "in het centrum" de tram genomen hadden... en dus geen recht hadden op het voordelige P&R-tarief... :nuts:)
Dat ligt een beetje aan jezelf dan hee, op hun website kan je precies nagaan welke haltes tellen als centrumgebied, ik gebruik dat systeem bijna altijd in Amsterdam en nog nooit problemen gehad. Vooral omdat de parkeertarieven tot voor kort bij de hoogste van Europa zouden zijn. Sinds kort heb je nu een aantal centrumparkings waar je maar 10 € betaald voor 24 u

·
Registered
2,611 Posts
^^ Mja, uiteraard had ik dat beter kunnen uitzoeken. Maar als je op 100m van het museumplein op hotel zit, ga je er toch vanuit dat dit 'het centrum' is, neen? Op de kaartjes die overal uithingen, was het niet erg duidelijk in elk geval...
Soit, dat was eens, maar nooit meer weer - 'k heb Amsterdam ondertussen wel gezien (en zou normaalgezien altijd met de trein gaan).

·
Registered
823 Posts
Probleem in Amsterdam is ook dat de regels eenbeetje verschillend zijn in functie van de P+R...Maar inderdaad, met de trein ben je er (soms) sneller.

·
Moderator
19,823 Posts
Spijtig dat P+R Melsele zo onderbenut blijft. De infrastructuur is er redelijk op voorzien om een overstappunt te zijn en toch blijven de buslijnen parallel met de tram tot op F. Van Edenplein rijden.

Binnenkort verliest het wellicht ook de belangrijkheid als P+R eens de nieuwe P+R aan 't zand opent. De volledige afwerking van Melsele zal dus wellicht niet gebeuren (parking is maar voor de helft van de plannen aangelegd)

·
Registered
126 Posts
Spijtig dat P+R Melsele zo onderbenut blijft. De infrastructuur is er redelijk op voorzien om een overstappunt te zijn en toch blijven de buslijnen parallel met de tram tot op F. Van Edenplein rijden.

Binnenkort verliest het wellicht ook de belangrijkheid als P+R eens de nieuwe P+R aan 't zand opent. De volledige afwerking van Melsele zal dus wellicht niet gebeuren (parking is maar voor de helft van de plannen aangelegd)
Voor zijn huidige grootte is hij nochtans flink in gebruik. Het zou meer kunnen, maar veel heeft waarschijnlijk te maken dat je met die van Linkeroever een tram om de 2 à 3 minuten richting stad hebt met de 4 lijnen ginds. Ik gebruik die dagelijks, en die zit àltijd eivol + iedereen die zich nog eens langs de Blancefloerlaan parkeert. Een tweede lijn doortrekken naar Melsele zou zijn gebruik al veel kunnen bevorderen.

·
Registered
823 Posts
Wat is het nut voor een passagier uit het Waasland voor Antwerpen CS of Berchem station om de tram te nemen, die heeft voldoende aanbod aan treinen die hem meteen IN het station brengen. En sneller bovendien.

·
Moderator
19,823 Posts
Tegenwoordig hebben de trams de P+R als bestemming:

P+R Merksem (ipv Keizershoek)
P+R Luchtbal (ipv Luchtbal)
P+R Olympiade (was al)
P+R Wommelgem (was al)
P+R Melsele (vermoed ik?)
P+R Boechout (vermoed ik?)
...

·
Registered
126 Posts
Tegenwoordig hebben de trams de P+R als bestemming:

P+R Merksem (ipv Keizershoek)
P+R Luchtbal (ipv Luchtbal)
P+R Olympiade (was al)
P+R Wommelgem (was al)
P+R Melsele (vermoed ik?)
P+R Boechout (vermoed ik?)
...
Voor "P+R Merksem" stond er gewoon "Merksem" op de films. "P+R Melsele" heb ik al een aantal keer opgemerkt, maar veel trams rijden nog met "Zwijndrecht". "P+R Boechout" heb ik persoonlijk nog niet gezien, de meeste rijden nog steeds met de oude films "Boechout".

Nog ééntje: "P+R Linkeroever" ipv "Linkeroever", maar dat filmbeeld is ook nog lang niet op alle trams aangepast.

·
Registered
823 Posts
Ik had liever dat een aantal ondertussen foute bestemmingen niet meer zichtbaar waren zoals die op de lijnen 8 en 10: lambermont en melkmarkt!

·
Registered
635 Posts

·
Moderator
19,823 Posts
gva.be

Betalend parkeren op nieuwe Park and Ride-terreinen

Vandaag om 19:48 | Bron: ATV

Steeds meer mensen laten hun auto tijdens de wegwerken aan de rand van de stad staan en stappen vervolgens over op het openbaar vervoer. Tot nu toe kon parkeren bijna overal gratis, maar dat zal in de nieuwe Park and Ride-zones allicht niet het geval zijn.

Antwerpen probeert de Park and Ride-zones buiten de stad al langere tijd actief te promoten, en met succes. “Zeker op de drukke momenten staan de parkings vol, overvol zelfs op sommige plekken,” zegt Antwerps schepen van mobiliteit Koen Kennis (N-VA) maandag tegen atv.

Tegen 2020 komen er daarom drie nieuwe parkeertorens bij, in Merksem, Luchtbal en op Linkeroever. Maar gratis zullen die torens waarschijnlijk niet zijn. “We willen de parkeerkosten in een totaal pakket voor openbaar vervoer steken,” aldus Kennis. Hoe hoog die kosten zullen zijn, is nog niet duidelijk. “Men moet daar aan een zeer schappelijk tarief kunnen parkeren,” wil Kennis er nog over kwijt.

De parkeertorens moeten klaar zijn voor de start aan de werken aan de Oosterweel.​

·
Moderator
19,823 Posts
gva.be

P&R zone op Havanasite krijgt vorm: “binnenkort op kwartiertje naar Centraal Station”

Vandaag om 12:47 door wowi

ANTWERPEN / LUCHTBAL-ROZEMAAI - De nieuwe P&R hub aan de Havanasite op de Noorderlaan krijgt stilaan vorm. Schepen van mobiliteit Koen Kennis opende er vanmorgen een nieuw fietspaviljoen, dat plaats biedt aan 440 fietsen. Via een directe aansluiting kunnen fietspendelaars meteen de tram of bus opstappen.

De nieuwe fietshub is goed nieuws voor wie bijvoorbeeld in Ekeren of nog verder woont. Je kan er makkelijk je fiets kwijt én er is een vlotte doorstroming richting stad via het openbaar vervoer. Al staat dat laatste nog niet helemaal op punt. Er moeten immers nog wat nieuwe tramlijnen in gebruik genomen worden, maar volgens Koen Kennis sta je in de toekomst op een kwartiertje van aan de Havanasite aan het Centraal Station.

Ook voor automobilisten is dat goed nieuws. Momenteel beschikt de site over een tijdelijke park-and-ride, goed voor een honderdtal wagens. Die zal worden vervangen door een gloednieuw parkeergebouw, voor 1800 wagens. Zo kan je met de wagen van op de A12 of de E19 vlot overstappen op het openbaar vervoer richting centrum, of gebruikmaken van het Velo-station ter hoogte van het politiekantoor. Het parkeergebouw wordt gerealiseerd door aannemer Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel en de stad Antwerpen. De bouw start in 2019.​

·
Registered
8,077 Posts
Op een kwartier van P&R Havanna naar het station lijkt me wat straf, zowel met tram 6 als in de toekomst met tram 1 zou ik toch eerder aan 20 à 25 minuten denken?

·
Registered
5,275 Posts
Dezelfde promopraat als toen P&R Keizershoek in gebruik werd genomen. Ook daar is 20 à 25 minuten realistischer dan de vooropgestelde 17 minuten.

61 - 80 of 109 Posts