SkyscraperCity banner

81 - 100 of 109 Posts

·
Registered
2,256 Posts
Belachelijke promopraat. 't Is nu 15 minuten van Diamant naar Luchtbal station met de 6, hoe kunnen ze daar 2 seconden later op Havana staan... Tram 1 (als die al komt), passeert niet eens langs het station.

·
Registered
5,234 Posts
En wanneer komt er eens een P&R bereikbaar vanop de E19 komende van Brussel/Mechelen?
In Kontich is er nochtans een mooie p&r: carpoolers kunnen er perfect afspreken en de parking heeft een bushalte waar de bus meteen de E19 oprijdt. Ik denk dat dit het beste is wat men *daar* van kan maken. Een tramlijn die langs de E19 ligt, heeft totaal geen zin: men teert dan enkel op de overstappers van die p&r en wees realistisch: dat zijn er niet veel: hoop en al enkele reizigers per rit. Daar kan men geen tramlijn voor aanleggen en alle andere verbindingen vergen veel tijd. Of het nu via Kontich, Mortsel, Edegem, Wilrijk is: al deze opties zijn bijzonder tijdrovend. Daarom vind ik het aanbod uit Kontich correct: een bus die gewoon langs de autoweg rijdt. Toegegeven: geen hoge frequentie, maar je kan de situatie langs een autoweg niet vergelijken met de Luchtbal, Merksem of Linkeroever, waar nabij de autoweg wel veel bebouwing is en er een groot potentieel aan (tram)reizigers bestaat. Dit heb je langs de E19 niet en het is natuurlijk mogelijk om een p&r aan het UZA te bouwen, maar de bijhorende tramlijn zal er veel langer over doen om het centrum te bereiken (via Wilrijk of de Prins Boudewijnlaan) dan gewoon met de auto verder te rijden: op 5 minuten ben je van daar uit in de Craeybecktunnel.
Soms is een bus handiger dan een tram en dit geval (Kontich E19 p&r) is dit zeer zeker het geval. Zelfs als tramliefhebber erken ik dit.

focus1965

·
Registered
593 Posts
Klopt: de reistijd per tram zou vanuit Kontich te lang zijn om er een succesvolle P+R van te maken. Maar er zijn nog andere mogelijkheden. Het lijkt me wel interessant om een P+R-gebouw neer te zetten aan de overkant van de huidige carpoolparking aan de Prins Boudewijnlaan. Die locatie lijkt me een mooi evenwicht tussen reistijd en het doel om wagens zo ver mogelijk buiten het centrum te houden.

·
Registered
5,275 Posts
Die carpoolparking dient vooral om de pendelaars richting Brussel te verzamelen en de congestie op de E19 wat te verlichten. Richting Antwerpen heeft een P & R daar geen enkele zin wegens de aanwezigheid van de Craeybextunnel zoals focus1965 al aanhaalde.
Een P & R op het einde van de Craeybextunnel zou wel zinvol zijn, maar daar is geen plaats voor.
Tenzij men ze als deel van de overkapping over de Ring bouwt...

·
Registered
2,611 Posts
Het lijkt me wel interessant om een P+R-gebouw neer te zetten aan de overkant van de huidige carpoolparking aan de Prins Boudewijnlaan. Die locatie lijkt me een mooi evenwicht tussen reistijd en het doel om wagens zo ver mogelijk buiten het centrum te houden.
Dat kruispunt wordt binnekort heraangelegd blijkbaar (is al jaren een zwart punt), waarbij volgens de eerste ideeën ook die Carpoolparking (en buurtparking) die er al ligt zou verdwijnen - erg jammer, want die wordt flink gebruikt door mensen die hun kinderen gaan afzetten in de nabijgelegen school, en die in't vervolg door heel de wijk zullen moeten rijden :nuts:

Evengoed: daar een P&R voorzien zou inderdaad behoorlijk logisch zijn, zeker wanneer er daar een tram verschijnt. Om Kontich te kunnen doen werken als P&R moet de snelheid en frequentie van de tram al zo hoog zijn, dat het economisch onzin wordt (door gebrek aan andere vraag dus). Al heb je daar iets verder nog een grote school en het centrum van Kontich natuurlijk, en kan ik me ook inbeelden dat de lijn (en de parking) niet zozeer als P&R naar Antwerpen centrum, maar wel voor al wat er voor ligt zal gebruikt worden: Kontich, Mortsel, Berchem (of Kontich, Wilrijk, Berchem als er via de Prins Boudewijnlaan gereden wordt, daar ligt nog meer werkgelegenheid, maar de congestie is er minder, dus wellicht minder winst door de P&R).

·
Registered
5,275 Posts
Er zijn daar zeer rare keuzes gemaakt qua rijrichting van de bussen

·
Registered
545 Posts
Jammer dat het station Antwerpen-Noorderdokken niet is meegenomen in dit overstappunt. Ze hadden het op z'n minst kunnen verbinden met een tramlusje?

·
Registered
2,256 Posts
Dat zullen ze vermoedelijk niet doen maar eenmaal Noorderdokken wat geüpgrade wordt zowel in omgeving als treinaanbod kan men makkelijk de busbundel daar laten eindigen ipv aan Havana.

·
Registered
7,836 Posts
Bij het eerste ontwerp (en de onteigeningen) werd uitgegaan van een (toekomstige) verlenging naar Ekeren toe. Eenmaal duidelijk dat werd dat die er niet kwam, is jou vraag ter sprake gekomen, maar is beslist dat het station Luchtbal minstens een gelijkwaardige oplossing is voor de overgrote meerderheid van de gebruikers, en dat dit het vertragen van de processen niet waard was.

• Like
Reactions: FrederikD

·
Registered
1,780 Posts
Het eindpunt is trouwens ook vrij eenvoudig aan te passen als de verlenging naar Ekeren er op termijn zou komen.

·
Registered
2,069 Posts
Om nog op de P+R Prins Boudewijnlaan terug te komen. Het zou logisch zijn om een tram zeker tot hier aan te leggen met keerlus.
Ik zou dit dan als een extra lijn doen. Bus 32 zou ik behouden, maar eventueel omgelegd via de hoofdingang van het Middelheimziekenhuis.

Voor de Luchtbal zou het goed zijn als er zowel een tram is naar het MAS, als naar de omgeving van de Opera. Dit kost natuurlijk geld.

Extra lijnen passen helaas niet in de besparingswoede van de huidige Vlaamse regering. Hopelijk doet de volgende regering beter.

·
Registered
3,053 Posts
Voor de Luchtbal zou het goed zijn als er zowel een tram is naar het MAS, als naar de omgeving van de Opera. Dit kost natuurlijk geld.
Vanaf het najaar 2018 rijdt tramlijn 70 van P+R Luchtbal naar het MAS en vanaf 2019 tramlijn 1 van P+R Luchtbal langs de Opera naar het Zuid. :)

·
Registered
2,069 Posts
Ik las ergens dat lijn 1 naar Luchtbal ook nog niet zeker is. Die kan ook naar het havenhuis gaan.
Alleen tram 11 of 24 naar Havenhuis lijkt me niet zo goed. Een tram naar het Centraal Station is handig voor werknemers van het havenhuis, maar niet voor toeristen en gebruikers van de P+R parking.

·
Registered
1,780 Posts
Luchtbal zal wel zeker twee lijnen krijgen. Dat is nodig om de reizigers uit het noorden op te vangen, enkel tram 6 biedt te weinig capaciteit. Of het een tram via de Italiëlei (tram 1) wordt is nog niet zeker. Die zou namelijk ongeveer dezelfde relatie aanbieden als tram 6 (Luchtbal-CS). Een andere optie is een lijn via het historisch centrum, vergelijkbaar met wat lijn 4 voor Hoboken doet. Dan heeft elk quasi district (behalve BeZaLi) een tram of buslijn naar het historisch centrum, als je Luchtbal voor Ekeren meerekent.

Voor het havenhuis zal één lijn waarschijnlijk voldoende zijn. Dat is ook maar een kleine aftakking die enkel het verdergelegen deel van de Cadixwijk bedient en het Havenhuis. De parking daar is trouwens voorzien voor de werknemers, niet als P+R zoals Luchtbal. De rest van het Eilandje wordt al goed bediend door de tram in de Londen/Amsterdamstraat en de grote halte aan de Noorderplaats. Bovendien heeft het eindpunt aan het Havenhuis geen twee aparte wachtperrons, enkel een passeerspoor.

·
Registered
371 Posts
ANTWERPEN, TRAM-BUS P+R hubs Berchem/Zuid

Als men de bussen van de 70 bundel op Luchtbal wil houden moet er een vervangende,rechtstreekse, tramverbinding (lijn1?) zijn met omgeving Rooseveltplaats en geen die toertje rond gaat draaien zoals de 4!

81 - 100 of 109 Posts