SkyscraperCity banner

1 - 20 of 3092 Posts

·
Moderator
12,380 Posts
ƒƒ said:
Die reclame op de oude trams mag zeker weg. Ik hoop dat de Hermelijns snel overal komen.
Het is niet per sé zo dat een Hermelijn ook kan rijden op alle lijnen - een Hermelijn kan niet dezelfde scherpe bochten nemen als een PCC. Ik ken de tramlijnen van A'pen niet goed genoeg om voorbeelden aan te halen, maar bvb. in Gent rijden er Hermelijnen op 1, 21&22, maar niet op 4, omdat de 4 rond de Muide, en aan de Coupure héél krappe bochten moet nemen, en dat een Hermelijn daardoor schade zou oplopen.

De meeste PCC hier zijn niet zo lang geleden volledig vernieuwd, en ik vind dat die er lang zo slecht niet uitzien... 'k Vind ze wel karakter hebben. Zijn er geen vernieuwde PCC's in Antwerpen?

·
Registered
3,219 Posts
Ik vind die PCC's ook wel aardige beestjes, en ligt het aan mij of niet, maar ze voelen robuuster aan en lijken minder te schokken...

·
Banned
3,775 Posts
Ik was eens met mijn Engelse vriendin op uitstap in Gent en ze vond direct die ouwe pcc's prachtig! En de trolleybus!:)

·
Registered
5,125 Posts
Ik vind die Hermelijntrams niet zo comfortabel, veel te kleine plaatsen!! Twee panlatten kunnen er misschien net naast elkaar zitten, maar twee normale mensen niet of je zit bijna op elkaar

En het uitzicht is ook niet wauw. Geef mij maar de Brussels of Duitse stellen.
Misschien een idee voor de Singeltram of Kaaientram

·
Bike It!
22,243 Posts
Ik was eens met mijn Engelse vriendin op uitstap in Gent en ze vond direct die ouwe pcc's prachtig! En de trolleybus!:)
Ik vind de Gentse PCC's ook wel mooi en best wel comfortabel, vooral sinds ze gerenoveerd zijn. Ik houd heel erg van die ronde vormen en de neus met ronde lichtjes.

De Antwerpse variatie -hoewel sterk gelijkend- bekoren me een stuk minder.
Die gekoppelde rammelbakken hebben wel een nostalgische waarde, maar zijn een grootstad als Antwerpen onwaardig. Ik heb ook niet de indruk dat ze gerenoveerd worden, of heb ik dat mis?
Ik veronderstel/hoop dat ze vlug vervangen worden door nieuwe lange lagevloertrams, een Hermelijn of andere.

Een beetje Off Topic: Die trolleys in Gent vind ik gewoonweg lelijk en verouderd. Ze combineren de nadelen van een trammet die van een (oude) stadsbus. Zelfs het logo van het reeds lang ter ziele gegane electrobedrijf ACEC prijkt er nog op.
Ze rijden bovendien meer wel dan niet, omdat op het lange en drukke traject van trolleylijn 3 altijd wel ergens gewerkt wordt. Bij de minste omleiding moeten dan ook steeds gewone bussen worden ingezet (bijna altijd). Intussen hangen die kabels daar gewoon het zicht op de historische gebouwen te verpesten.
In de toekomst: Afschaffen en vervangen door milieuvriendelijke bussen van de nieuwste generatie.

·
Registered
587 Posts
ANTWERPEN | Bus | Rollend materieel

Vanaf 16 juni kan je tussen Antwerpen en Lier rijden met een zogenaamde waterstofbus.Het is een prototype (kostprijs 3 miljoen euro) en het zou gaan om een wereldprimeur.Het is een proefproject voor 6 maanden.Nadien volgt een evaluatie.

·
Registered
8,077 Posts
Hoe kom je eigenlijk aan die informatie? Ken je mensen bij de Lijn ?

Ik vind wel dat die Herman Welter een punt heeft: op lange tramijnen zoals de 7, de 11 en de 8 horen die kleine PCC-tjes zeker tijdens de spits niet thuis.

Die zouden eigenlijk moeten worden ingezet op korte tramlijnen en eventueel tijdens de weekends of 's avonds. (ik vind het perfect dat ze nu bijvoorbeeld worden ingezet op de korte tramlijn 12, terwijl de langere lijnen 5 en 24 die daar voor een deel parallel mee lopen met gekoppelde trams en Hermelijnen rijden)

Wanner de Kaaientram en de Leientram zullen worden gebouwd, zal men die kleine trams misschien ook daar kunnen inzetten: het zal mooi passen bij het historische karakter van de stad, en aangezien die lijnen vooral toeristisch zijn, zullen ze waarschijnlijk niet zo vol zitten tijdens de spits.

·
Registered
8,077 Posts
In dit geval, ja. Als je zegt: "ik ga dat eens opzoeken", waar zoek je dat dan concreet op? Of zijn die documenten gewoon openbaar?

·
Registered
7 Posts

·
Registered
7 Posts
Dit was totaal de bedoeling niet! Ik heb gewoon twee bewerkbare foto's gekozen en deze waren de besten die ik ben tegengekomen. Maar je hebt gelijk: die korte is inderdaad geen zicht.

Is men eigenlijk ooit van plan alle PCC's te vervangen door HermeLijnen (wat ik wel zonde zou vinden...)?

·
Moderator
12,380 Posts
In de context van Antwerpen zou ik je daar geen antwoord op kunnen geven.

In Gent blijven de PCC's. Lijn 1 is volledig aan de HermeLijnen, Lijn 21/22 is gemengd, met steeds meer HermeLijnen, en Lijn 4 is enkel met PCC's. Omdat dit een minder drukke lijn is én omdat die ook enkele zeer scherpe bochten kent die een HermeLijn niet aankan. Bovendien zijn hier de meeste PCC's recent verbouwd, met bredere in- en uitgangen, minder lawaai, dat soort dingen.

Het zou fijn zijn als er in Antwerpen ook wat PCC's worden vernieuwd. 't Zijn veel te geestige dingskes om af te danken :)

1 - 20 of 3092 Posts