SkyscraperCity banner

3081 - 3092 of 3092 Posts

·
Registered
1,974 Posts
Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat dat beter zou zijn. Het is gewoon niet mogelijk door de problemen die dat met zich mee zou brengen. Een hogere frequentie dan 6 minuten zorgt voor problemen in de premetro. Tevens is er een personeelstekort. Het is dus gewoon niet mogelijk, ook al zou het een betere situatie zijn.
ik denk dat je dan niet goed gelezen hebt. Anderen zijn voorstander van superlange trams omdat je dan budget (personeelskosten) kan uitsparen.

En 12 trams per lijn (3) per uur door de metro gaat perfect. En door twee trams te laten stoppen aan een station kan je de frequentie opdrijven.

·
Registered
2,069 Posts
Het lijkt me toch discutabel, dat het veel duurder is om aan hogere frequenties te rijden en ook om meer tramlijnen in te leggen. Er zijn nu heel wat buslijnen die parallel aan tramtrajecten lopen. Die kun je anders laten rijden, waardoor je ook personeel en voertuigen uitspaart. Als je bij de bussen de komende jaren voertuigen kan uitsparen, betekent dat een forse besparing op de budgetten van De Lijn. Immers zijn elektrische bussen veel duurder, dan dieselbussen.

De nieuwe tramlijnen die men creëert, hoeven niet allemaal door de premetro. Er zijn ook verschillende bovengrondse trajecten denkbaar.

·
Registered
5,234 Posts
De tramlijnen in Stockholm worden wel degelijk met moderne lage vloertrams uitgebaat. De oude trams rijden op lijn 7N, dat is een verkorte dienst van lijn 7. Op lijn 7N kunnen ook oude enkelrichtingtrams rijden. Op de andere lijnen zijn er vooral kopeindpunten.

Ik denk dat het vooral efficiënter is, dat het trammuseum daar zowel de nieuwe als de oude trams uitbaat.
De efficiëntie moet je elders zoeken: het heeft hoegenaamd niets te maken met het soort trams (nieuw / oud) waarmee het personeel rijdt. Er zijn helemaal geen andere tramlijnen in de buurt: het is een stand-alone tramlijn. De stad of het vervoersbedrijf (zoek ik even niet op) heeft gewoon de exploitatie van lijn 7 (de reguliere lijn) gewoon uitbesteed aan het trammuseum. Alzo werd dit meteen een vervoersbedrijf is, zoals Keolis bv. Ze (het museum en het personeel) worden er normaal voor betaald en gelukkig ook: anders zou lijn 7 al lang niet meer rijden.

Jouw suggestie om dit in Antwerpen toe te passen: good luck om bestuurders te vinden. Die vinden ze nu al amper bij het museum - en bij De Lijn geldt hetzelfde trouwens.
In Stockholm wordt het museum gedeeld met reguliere trams, een beetje zoals in Woluwe trouwens. Woluwe heeft een omgekeerde geschiedenis: van grote naar kleine tramstelplaats, waar een museum ontstaan is, maar dat dus nog deels voor de reguliere exploitatie gebruikt wordt.
Stockholm was een museum, waar dus later reguliere exploitatie aan toegevoegd werd, omdat dit gewoon de meest logische plaats was - die al aanwezig was! Het personeel was er ook, kon meteen echt betaald worden (geen vrijwilligerswerk meer) maar er moest ook nog heel wat gerecruteerd worden, voor de exploitatie en het onderhoud.
Dagdagelijks met trams rijden volgens een dienstregeling is iets anders dan elk weekend enkele ritten te moeten doen. Nogmaals: ik nodig je uit om vrijwilliger te worden in het trammuseum van Antwerpen. Je bent welkom. Google op Vlatam en je vindt alle gegevens.

Ik blijf ervan versteld staan dat je zulke zaken blijft suggeren, die in een droomwereld passen, maar compleet onrealistisch en (in Antwerpen) onnodig zijn.

·
Registered
1,974 Posts
Een versterkte lijn 10 zou inderdaad lijnen 29x aan de ene kant en 410 aan de andere kant gedeelteiijk kunnen vervangen. Dat op die lijn nog altijd PCC's rijden snap ik niet. Er zitten heel de dag door veel mensen op, zelfs nu in coronatijden.

·
Registered
62 Posts
ik denk dat je dan niet goed gelezen hebt. Anderen zijn voorstander van superlange trams omdat je dan budget (personeelskosten) kan uitsparen.

En 12 trams per lijn (3) per uur door de metro gaat perfect. En door twee trams te laten stoppen aan een station kan je de frequentie opdrijven.
Ik zeg dat hoogfrequente kortere trams beter openbaar vervoer zouden bieden dan lange trams aan lage frequentie, niet dat het goedkoper zou zijn.

·
Registered
2,069 Posts
Nee, niet per tram. Dat snap ik. Het koppelen is een besparing op personeelskosten. Echter heb je ook nog personeel nodig om de trams te koppelen en ontkoppelen. Dat is misschien 5 man voor alle gekoppelde trams die dagelijks buiten rijden.

·
Registered
5,234 Posts
Echter heb je ook nog personeel nodig om de trams te koppelen en ontkoppelen. Dat is misschien 5 man voor alle gekoppelde trams die dagelijks buiten rijden.
Dat doet de koerdienst. Een binnenrijdende tram op een logische plaats laten parkeren (iets anders dan met winkelkarren in supermarkten: daar kan je wel een superlange rij maken en een lege rij ernaast, in een stelplaats doe je dit beter niet) en dan veel rangeren: wat naar de werkplaats moet (of ze er meteen heen rijden), de lijsten bekijken en het nodige doen, want geloof het of niet: ze bestaan. Het zijn bv. op lijn 5 altijd dezelfde volgnummers die met een lange Flexity worden gereden, maar het is niet steeds dezelfde tram. De koerman moet er dus voor zorgen dat als die rit uitrijdt, dat het ook een lange tram is die vooraan staat.
Het (ont)koppelen vergt heus geen extra werk, want dat hoort bij het rangeerwerk. Daar is geen extra personeel voor. In elke stelplaats is er een koerdienst en die moeten 's nachts (maar ook soms overdag) heel wat rangeren, om ervoor te zorgen dat telkens een uitrij voorzien is, dat het dan de juiste tram is die vooraan staat. Je zal om 06u00 niet willen dat de p.c.c., die om 06u30 moet uitrijden, voor een andere tram staat. Die moet in de juiste positie staan om om 06u30 uit te rijden.
Er is dus geen man extra (en zeker geen 5) nodig om trams te koppelen en te ontkoppelen. Overigens gebeurt dit automatisch: dit is weer wat anders dan de goederenwagons bij de spoorwegen: daar heb je wel veel mensen voor nodig, maar niet voor het (ont)koppelen van 2 trams. Ooit deden de bestuurders dat zelf op bepaalde eindpunten: daar heb ik nog foto's van. Dat was ten tijde van de beiaardavonden in Antwerpen: de losse p.c.c.'s reden dan niet binnen, maar werden gekoppeld aan de vorige of volgende tram. Dit gebeurde ook op de moeilijkste plaats: in de bocht van het eindpunt van de Schotensesteenweg. De chauffeurs klaarden de klus in minder dan 1 minuut... zelfs daar.

3081 - 3092 of 3092 Posts