De waterbus en de trein zijn inderdaad een succes in Hemiksem, maar zeker niet voldoende. Ze rijden/varen beide slechts om het half uur en hebben enkel een verbinding met centrum Antwerpen. Ook is het bereik van zowel boot als trein kleiner aangezien je je ook nog moet verplaatsen hiernaartoe en verder wanneer afgestapt. De bussen hebben hier wel degelijk ook succes. Stap maar eens op aan Zuid, ze zitten vaak al van hier vol.
Een frequentie-uitbreiding naar één trein om de 20 minuten en een halfuursdienst in het weekend is dan misschien wel een goed idee, dat is ook iets waar de stad Antwerpen al langer op aandringt.
Als je zowel M2 als M4 verlengt, zal de overstap zeker niet veel tijd vergen aangezien er dan in theorie een tram is elke 3 minuten. Dit argument is dus niet zo spectaculair.
De P+R Schoonselhof is vooral niet populair aangezien er slechts enkele plaatsen zijn die ook dicht bij de tramhalte zelf liggen, waardoor je veel tijd verliest om hierheen te stappen. Als je de P+R verplaatst zal deze dit wel kunnen bieden. Veel plaatsen, dicht bij een halte, goede bereikbaarheid, goede ligging,... als je de 29x bundel hier al inkort en eventueel Hemiksem-werkplaatsen opent kan hier een groot knooppunt gecreëerd worden wat ook voor nieuwe reizigers kan zorgen.
Dit lijkt mij toch een van de P+R's met weinig potentieel. De reistijd tussen de P+R en Metro Opera bedraagt zo'n 30 minuten volgens de dienstregeling, als we optimistisch zijn en er vanuitgaan dat de tram er net als een auto zo'n 5 minuten over zal doen, komen we op 35 minuten in totaal. De trein vanuit Hemiksem doet er 21 minuten over...
Bij de P+R's met meer succes duikt de tram vrij snel de metro in of passeert die weinig verkeerslichten.
Het mooie aan de waterbus en de trein is dat ze ook nieuwe reizigers weten te overtuigen die anders niet het OV zouden nemen en mensen zo weten te verleiden om niet tot in het centrum met de auto te rijden.
Er zijn heel nuttige tramverlengingen mogelijk in het Antwerpse maar deze lijkt mij daar toch niet bij te horen, zeker in een regio waar de budgetten voor het OV toch eerder beperkt zijn.
Ze zullen heel wat buskilometers kunnen reduceren wat voor de lijn positief kan zijn.
Ineens spreken over de hele Rupelstreek vindt ik wel totaal misplaatst. Dit geldt enkel voor Hemiksem. Mensen die uit Schelle of Niel komen blijven gewoon op de bus zitten tot aan Zuid. Dit is voor hen makkelijker, mede doordat de halte van de waterbus nog een eind van de bushalte ligt.
Reizigers uit de zuidelijke Rupelstreek lijken mij toch potentiële gebruikers van die P+R. Vaak doen zij dat om parkeerkosten in het centrum te besparen en de niet al te snelle busrit over de N148 te vermijden maar die gaan nu eerder afslaan naar de waterbus voor een dagje Antwerpen of nemen de trein.
Op de 29x bundel is het naar mijn gevoel rustiger geworden de laatste jaren. Veel mensen namen die ook maar omdat er geen alternatief was of omdat ze het abonnement al hadden voor school of van hun werkgever kregen. De reizigersaantallen van de S32 zullen naast nieuwe reizigers bevatten wellicht ook een aantal ex-busreizigers bevatten.
Verder probeer ik de mobiliteit voor de hele regio te bekijken en verder te kijken dan De Lijn als oplossing, met de creatie van de vervoersregio's lijkt ook de Vlaamse Overheid in die richting te evolueren.
Ik geloof trouwens dat er aan De Lijn is gevraagd of zijn de Waterbus wilden exploiteren maar daar was weinig animo voor.