SkyscraperCity banner

1 - 20 of 22 Posts

·
Moderator
19,823 Posts
Discussion Starter #2
Er is weer sprake van een mogelijke nieuwe tramverlenging:

Met tram van Kioskplaats naar Schoonselhof

De lijn heeft plannen om de lijnen 2 en 4 vanaf de Kioskplaats via de Marneflaan, Moretusstraat en Krijgsbaan te verlengen naar het Schoonselhof. Vlaams Minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) heeft hiervoor de nodige budgetten klaarliggen.

Met de verlengin zou over vijf tot zes jaar kunnen worden begonnen. Steve D'Hulster, kabinetsmedewerker van Van Brempt, ziet wel enige obstakels. Zo kan de tram niet in eigen bedding rijden. Om de Marneflaan te kunnen inrijden, zou een stuk van het korfbalveld aan park Sorghvliedt moeten sneuvelen. En ook het district moet nog zijn zeg doen. "Die verlenging betekent een forse ingreep in het weefsel van Hoboken", zegt districtsburgemeester Johan Felix (sp.a). ... ... ...

(GVA 6 augustus 2007)
ter illustratie:

tramverlengingen vind ik een goed idee, enkel hier vraag ik me af wat precies de voordelen zouden zijn?!

·
Registered
5,125 Posts
ah dat is duidelijk hé, dan kan je met tram 2 en 4 tot aan eindhalte van tram 24, niet slecht gezien, en zeker mogelijk. Zo rijdt de tram dan een stuk op de Krijgsbaan, met het Fort VIII en zwembad dichtbij met tram.

btw, hier was al langer sprake over, goed dat het weer komt bovendrijven

·
Registered
1,481 Posts
tramverlengingen vind ik een goed idee, enkel hier vraag ik me af wat precies de voordelen zouden zijn?!
Aanzet tot een tramlijn langs de R11, misschien?
Ik vind dit trouwens ook een vrij onnodig project... een van de trams laten aftakken naar Polderstad lijkt me dan nog zinniger...

·
Moderator
19,823 Posts
Discussion Starter #5
Dat dacht ik toch ook, het positieve aan de zaak is, dat die straat, marneflaan zowieso moet heraangelegd worden, en dat ze van de gelegenheid gebruik willen maken om nog wa tramsporen bij te leggen, dus geen extreme extra kosten, het is ook maar een klein stukje. Ik vraag me eerder af wanneer de échte verlengingen eindelijk aanvatten. Alles van die zogenaamde "werf van de eeuw" blijft maar aan slepen en komt maar traag in gang. Maar 't komt nog wel goed voel ik :)

·
Moderator
4,455 Posts
Ik had er nog nooit op gelet dat er aan de keerlus aan het Schoonselhof een klein stukje extra spoor ligt tot aan het punt waar de St.-Bernardsesteenweg smaller wordt. Er is daar zelfs een bovenleiding! Het spoor stopt echter abrupt. Wat is daar de bedoeling van? Een restant van vroeger misschien die om bepaalde redenen (mogelijke tram naar Hemiksem?) niet verwijderd werd?

https://www.google.be/maps/@51.1684...DQMGjgLIfd-pf42orA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1 (Hier wordt het als parking gebruikt.)

·
Registered
3,053 Posts
Ik had er nog nooit op gelet dat er aan de keerlus aan het Schoonselhof een klein stukje extra spoor ligt tot aan het punt waar de St.-Bernardsesteenweg smaller wordt. Er is daar zelfs een bovenleiding! Het spoor stopt echter abrupt. Wat is daar de bedoeling van? Een restant van vroeger misschien die om bepaalde redenen (mogelijke tram naar Hemiksem?) niet verwijderd werd?
Het is inderdaad een rest uit het vrij recente verleden. Het tramspoor werd aangelegd samen met de verbreding van de Krijgsbaan voor het Schoonselhof. :|

·
Registered
635 Posts
weg met die palen en het kruispunt minder verwarrend aanleggen.
tot 2015 was daar nog elektrische spanning aanwezig, schakelkast en kabels zijn nu weg

·
Moderator
19,823 Posts
Discussion Starter #10 (Edited)
recentelijk had ik nog aan dit aanzetje gedacht met andere problematieken in het hoofd (nieuwe stelplaats Hoboken)

Even in beeld gezet:

hoboken by B Meurisse, on Flickr

- Tramverleningen van Kioskplaats & Schoonselhof tot aan spoorweg (zoals gepland) (oranje)
- trambrug over spoorweg (al zeker voor tram) (en samen met stelplaats bouwen, geen Gentse toestanden...)
- nieuwe stelplaats op vroegere terreinen van echo trilko (oranje vlakje)
- aan kruising nieuwe halte op spoorlijn (wit)
- transferium thv nieuwe stelplaats (eindhalte bussen, trams en overstap trein)

Stelplaats kan dienen voor lijnen 2,4 en 24. Met sporen op de R11 kan de toekomste tram naar Wilrijk (rood) ook verbonden worden én ooit misschien ook de districtenlijn (blauw).

Ik las wel dat Umicore ondertussen deze terreinen opkocht voor uitbreiding... dan maar verder doortrekken richting Hemiksem en daar een plekje zoeken? :)

·
Registered
62 Posts
Lang geleden precies dat er hier nog nieuws over geweest is? Hoe komt dit eigenlijk? Dit lijkt me een heel makkelijke uitbreiding die wel wat voordelen zou kunnen hebben, zeker als er aan Hemiksem-Werkplaatsen een knooppunt gecreëerd wordt.

·
Registered
2,069 Posts
Op zich zijn er heel wat verlengingen en nieuwe tramlijnen die er gemakkelijk kunnen komen. Dan bedoel ik, dat er plaats voor is.

De aanleg van de Oosterweelverbinding is vele malen duurder en duurt veel langer, dan de aanleg van tramlijnen.

·
Registered
1,780 Posts
Dit zit vrij diep in de diepvriezer, vrees ik, hoewel het een mooi projectje voor een lokale tramverlenging is. Maar met een heropening van Hemiksem-Werkplaatsen als treinstation kom je ook al ver, denk ik.

·
Registered
1,974 Posts
met de Groenen in een regering kunnen ze misschien wat stations heropenen in Antwerpen. Kan handig zijn om auto's van de weg te halen tijdens de Oosterweelwerken.

·
Registred User
466 Posts
De situatie is toch wel wat veranderd.
Als je ziet wat voor succes de waterbus is in Hemiksem.
De meeste mensen in de Rupelstreek vinden dat een veel aangenamer vervoermiddel, de meest gehoorde argumenten: "sneller/geen overstap aan busbundel Zuid (dat houdt toch wel mensen tegen), stipt, aangenaam om nog te lezen/werken, fiets kan mee, rustig publiek/weinig incidenten".
Wie niet in het Historisch Centrum moet zijn maakt tegenwoordig eerder gebruik van de trein die sinds december 2017 om het half uur rijdt en in het weekend 1 keer per uur. Aan het station van Hemiksem is de parking ook flink uitgebreid waardoor je daar quasi altijd een parkeerplaats zult vinden.

De P+R aan het Schoonselhof is nu ook geen groot succes (staan nooit veel auto's) en die 2 km dichter naar Hemiksem brengen zal daar niet veel aan veranderen.

·
Registered
62 Posts
De situatie is toch wel wat veranderd.
Als je ziet wat voor succes de waterbus is in Hemiksem.
De meeste mensen in de Rupelstreek vinden dat een veel aangenamer vervoermiddel, de meest gehoorde argumenten: "sneller/geen overstap aan busbundel Zuid (dat houdt toch wel mensen tegen), stipt, aangenaam om nog te lezen/werken, fiets kan mee, rustig publiek/weinig incidenten".
Wie niet in het Historisch Centrum moet zijn maakt tegenwoordig eerder gebruik van de trein die sinds december 2017 om het half uur rijdt en in het weekend 1 keer per uur. Aan het station van Hemiksem is de parking ook flink uitgebreid waardoor je daar quasi altijd een parkeerplaats zult vinden.

De P+R aan het Schoonselhof is nu ook geen groot succes (staan nooit veel auto's) en die 2 km dichter naar Hemiksem brengen zal daar niet veel aan veranderen.

De waterbus en de trein zijn inderdaad een succes in Hemiksem, maar zeker niet voldoende. Ze rijden/varen beide slechts om het half uur en hebben enkel een verbinding met centrum Antwerpen. Ook is het bereik van zowel boot als trein kleiner aangezien je je ook nog moet verplaatsen hiernaartoe en verder wanneer afgestapt. De bussen hebben hier wel degelijk ook succes. Stap maar eens op aan Zuid, ze zitten vaak al van hier vol.
Als je zowel M2 als M4 verlengt, zal de overstap zeker niet veel tijd vergen aangezien er dan in theorie een tram is elke 3 minuten. Dit argument is dus niet zo spectaculair.
De P+R Schoonselhof is vooral niet populair aangezien er slechts enkele plaatsen zijn die ook dicht bij de tramhalte zelf liggen, waardoor je veel tijd verliest om hierheen te stappen. Als je de P+R verplaatst zal deze dit wel kunnen bieden. Veel plaatsen, dicht bij een halte, goede bereikbaarheid, goede ligging,... als je de 29x bundel hier al inkort en eventueel Hemiksem-werkplaatsen opent kan hier een groot knooppunt gecreëerd worden wat ook voor nieuwe reizigers kan zorgen.
Ze zullen heel wat buskilometers kunnen reduceren wat voor de lijn positief kan zijn.
Ineens spreken over de hele Rupelstreek vindt ik wel totaal misplaatst. Dit geldt enkel voor Hemiksem. Mensen die uit Schelle of Niel komen blijven gewoon op de bus zitten tot aan Zuid. Dit is voor hen makkelijker, mede doordat de halte van de waterbus nog een eind van de bushalte ligt.

·
Registered
1,780 Posts
Misschien moet je je afvragen of Hemiksem wel voldoende potentieel heeft voor een tram elke 3 minuten...?

De stijging in treinreizigers op de hele lijn 52 is trouwens ronduit spectaculair te noemen: de stations tussen Antwerpen-Zuid en Puurs tellen tussen 2017 en 2019 een stijging van 32% (Ruisbroek-Sauvegarde) tot 106% (Hoboken-Polder) in reizigersaantallen, met een gemiddelde van 63%. Vaak gaat het om de hoogste reizigerscijfers sinds 1984, toen de prille voorstadsdienst door IC-IR werd gekortwiekt.

·
Registered
62 Posts
Misschien moet je je afvragen of Hemiksem wel voldoende potentieel heeft voor een tram elke 3 minuten...?

De stijging in treinreizigers op de hele lijn 52 is trouwens ronduit spectaculair te noemen: de stations tussen Antwerpen-Zuid en Puurs tellen tussen 2017 en 2019 een stijging van 32% (Ruisbroek-Sauvegarde) tot 106% (Hoboken-Polder) in reizigersaantallen, met een gemiddelde van 63%. Vaak gaat het om de hoogste reizigerscijfers sinds 1984, toen de prille voorstadsdienst door IC-IR werd gekortwiekt.
De tram zou niet eens in Hemiksem komen. Ze zou al stoppen aan de rand, wat trouwens een veel logischere locatie is voor zo’n P+R.

·
Registred User
466 Posts
De waterbus en de trein zijn inderdaad een succes in Hemiksem, maar zeker niet voldoende. Ze rijden/varen beide slechts om het half uur en hebben enkel een verbinding met centrum Antwerpen. Ook is het bereik van zowel boot als trein kleiner aangezien je je ook nog moet verplaatsen hiernaartoe en verder wanneer afgestapt. De bussen hebben hier wel degelijk ook succes. Stap maar eens op aan Zuid, ze zitten vaak al van hier vol.
Een frequentie-uitbreiding naar één trein om de 20 minuten en een halfuursdienst in het weekend is dan misschien wel een goed idee, dat is ook iets waar de stad Antwerpen al langer op aandringt.

Als je zowel M2 als M4 verlengt, zal de overstap zeker niet veel tijd vergen aangezien er dan in theorie een tram is elke 3 minuten. Dit argument is dus niet zo spectaculair.
De P+R Schoonselhof is vooral niet populair aangezien er slechts enkele plaatsen zijn die ook dicht bij de tramhalte zelf liggen, waardoor je veel tijd verliest om hierheen te stappen. Als je de P+R verplaatst zal deze dit wel kunnen bieden. Veel plaatsen, dicht bij een halte, goede bereikbaarheid, goede ligging,... als je de 29x bundel hier al inkort en eventueel Hemiksem-werkplaatsen opent kan hier een groot knooppunt gecreëerd worden wat ook voor nieuwe reizigers kan zorgen.
Dit lijkt mij toch een van de P+R's met weinig potentieel. De reistijd tussen de P+R en Metro Opera bedraagt zo'n 30 minuten volgens de dienstregeling, als we optimistisch zijn en er vanuitgaan dat de tram er net als een auto zo'n 5 minuten over zal doen, komen we op 35 minuten in totaal. De trein vanuit Hemiksem doet er 21 minuten over...
Bij de P+R's met meer succes duikt de tram vrij snel de metro in of passeert die weinig verkeerslichten.
Het mooie aan de waterbus en de trein is dat ze ook nieuwe reizigers weten te overtuigen die anders niet het OV zouden nemen en mensen zo weten te verleiden om niet tot in het centrum met de auto te rijden.
Er zijn heel nuttige tramverlengingen mogelijk in het Antwerpse maar deze lijkt mij daar toch niet bij te horen, zeker in een regio waar de budgetten voor het OV toch eerder beperkt zijn.

Ze zullen heel wat buskilometers kunnen reduceren wat voor de lijn positief kan zijn.
Ineens spreken over de hele Rupelstreek vindt ik wel totaal misplaatst. Dit geldt enkel voor Hemiksem. Mensen die uit Schelle of Niel komen blijven gewoon op de bus zitten tot aan Zuid. Dit is voor hen makkelijker, mede doordat de halte van de waterbus nog een eind van de bushalte ligt.
Reizigers uit de zuidelijke Rupelstreek lijken mij toch potentiële gebruikers van die P+R. Vaak doen zij dat om parkeerkosten in het centrum te besparen en de niet al te snelle busrit over de N148 te vermijden maar die gaan nu eerder afslaan naar de waterbus voor een dagje Antwerpen of nemen de trein.
Op de 29x bundel is het naar mijn gevoel rustiger geworden de laatste jaren. Veel mensen namen die ook maar omdat er geen alternatief was of omdat ze het abonnement al hadden voor school of van hun werkgever kregen. De reizigersaantallen van de S32 zullen naast nieuwe reizigers bevatten wellicht ook een aantal ex-busreizigers bevatten.
Verder probeer ik de mobiliteit voor de hele regio te bekijken en verder te kijken dan De Lijn als oplossing, met de creatie van de vervoersregio's lijkt ook de Vlaamse Overheid in die richting te evolueren.
Ik geloof trouwens dat er aan De Lijn is gevraagd of zijn de Waterbus wilden exploiteren maar daar was weinig animo voor.

1 - 20 of 22 Posts