Skyscraper City Forum banner
1 - 18 of 18 Posts

·
Registered
5,750 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

·
Registered
5,750 Posts
Discussion Starter · #5 ·
Graag gedaan. Ben eerst wat buiten het centrum gaan kijken. Toch een aparte mix van gebouwen. Mooie statige gebouwen vol art noveau details afgewisseld met betonachtige, vervallen, huizenblokken.

foto23, 26 en 28 laten een gebouw zien dat door zijn lelijkheid bijna een bepaalde schoonheid heeft. Het schijnt zo'n 30 jaar geleden te zijn gebouwd als voorbode van het nieuwe Antwerpen. Het zou de start worden van een geheel nieuwe gebiedsontwikkeling. Volgens een man die daar woonde (foto 27) is er van die ontwikkeling niks meer terecht gekomen en waren er een aantal jaren geleden plannen om het te slopen. Hetgeen ook niet doorging. Was wel amusant om met deze man te praten, o.a. omdat hij tijdens ons gesprek het aan de stok kreeg met de kastelijn van de tegenover het pand gelegen kroeg. Die deed zijn beklag omtrent de plek waar de hond van deze man zijn behoefte doet (voor zijn deur klaarblijkelijk).

Verder een stad vol tegenstellingen. Wat me opvalt is dat herstructurering ook in Antwerpen plaats vind echter meer ad hoc en per pand in plaats van een groter gebied. Zo staan nieuw ontwikkelde (mooie) kantoorpanden en appartementen recht tegenover vervallen betonnenbouwblokken vol sociale woningbouw.

Antwerpen, een stad vol contrasten en een stad met een echte ziel. Een winkelcentrum en een hoofdkantoor van politie (te zien op resp. foto 57 en 53+58) zouden in Nederland hoogstwaarschijnlijk allang gesloopt zijn. Zeker gezien het feit dat ze zo dicht tegen het historische centrum gesitueerd zijn en er zo verlopen en vervallen uitzien.

Maar nogmaals een fijne stad en heb er een plezante dag gehad. :)

·
Registered
1,962 Posts
foto23, 26 en 28 laten een gebouw zien dat door zijn lelijkheid bijna een bepaalde schoonheid heeft. Het schijnt zo'n 30 jaar geleden te zijn gebouwd als voorbode van het nieuwe Antwerpen. Het zou de start worden van een geheel nieuwe gebiedsontwikkeling. Volgens een man die daar woonde (foto 27) is er van die ontwikkeling niks meer terecht gekomen en waren er een aantal jaren geleden plannen om het te slopen. Hetgeen ook niet doorging.
Die man was niet geheel correct. Achter dat sociaal woonblok ligt er inderdaad een verlaten rangeerterrein waarop een nieuwe wijk gebouwd zou worden. Die plannen bestaan echter nog "maar" van 1990, dus dat blok werd helemaal niet gebouwd als voorbode. De plannen zijn ook niet opgeborgen, er wordt nu enkel prioriteit gegeven aan andere ontwikkelingsgebieden. Het nieuw Antwerpen noemen is bovendien ferm overdreven, de naam van de geplande wijk is Nieuw Zuid (naar anologie met het "oude" Zuid, waar jij die foto's getrokken hebt). Volgens de laatste plannen zou die blok inderdaad wel afgebroken worden.

·
Registered
1,962 Posts
Verder een stad vol tegenstellingen. Wat me opvalt is dat herstructurering ook in Antwerpen plaats vind echter meer ad hoc en per pand in plaats van een groter gebied. Zo staan nieuw ontwikkelde (mooie) kantoorpanden en appartementen recht tegenover vervallen betonnenbouwblokken vol sociale woningbouw.
Tja, dat is toch ergens logisch, niet? Elke eigenaar van een pand beslist voor zichzelf of hij een pand renoveert. Het is hier allemaal zo communistisch niet als in Nederland. ;)

·
Registered
5,750 Posts
Discussion Starter · #8 ·
^^
Hier koopt een kapitalistische investerings/vastgoedmaatschappij de boel in zijn geheel op voor grootschaligere aanpak. Maar begrijp me goed, Oud Zuid heeft mij positief verrast. Was nog nooit in dit stuk van Antwerpen geweest, ookal ligt het vlak bij het centrum.

Die man trouwens vroeg eerst of ik van de krant was, ivm zijn vijf hennepplanten op het balkon. Dus helemaal 100% serieus nam ik die beste man ook niet, leek een klein beetje van de wereld om heel eerlijk te zijn. :)
Hoe zit het met het hoofdkantoor van Politie? Gaat daar ook binnenkort de sloopkogel doorheen?

·
Registered
35,102 Posts
Verder een stad vol tegenstellingen. Wat me opvalt is dat herstructurering ook in Antwerpen plaats vind echter meer ad hoc en per pand in plaats van een groter gebied.

Antwerpen, een stad vol contrasten en een stad met een echte ziel.
Dat is een treffende beschrijving van de indrukken die ook ik van Antwerpen heb. Ik kom er graag, maar niet vaak. Je foto's zijn weer bijzonder sfeervol. :)

·
taboe
2,261 Posts
Hoe zit het met het hoofdkantoor van Politie? Gaat daar ook binnenkort de sloopkogel doorheen?
Dat is de Politietoren van Renaat Braem, de belangrijkste na-oorloogse 20e eeuwse Belgische architect. Gaat eerder opgeknapt en beschermd worden dan afgebroken... Best een mooi gebouw, moet gewoon eens opgekuist worden. En die winkelgalerij ervoor zou een mooi pleintje kunnen worden als ze die afbreken...

·
Registered
6,231 Posts
De Politietoren zal inderdaad niet snel afgebroken worden, helaas! Ik vind het een gruwel, een ware schandvlek in het centrum van de stad.

Hier op de achtergrond, hij verpest heel het plaatje:

·
Registered
1,962 Posts
^^
Hier koopt een kapitalistische investerings/vastgoedmaatschappij de boel in zijn geheel op voor grootschaligere aanpak. Maar begrijp me goed, Oud Zuid heeft mij positief verrast. Was nog nooit in dit stuk van Antwerpen geweest, ookal ligt het vlak bij het centrum.
Beetje raar eigenlijk. Het Zuid is toch al jaren een bekende trendy uitgaansbuurt in Vlaanderen, waar ook nogal culturele evenementen en enkele van de belangrijkere Antwerpse musea zijn.

·
City Geek
1,200 Posts
De Politietoren zal inderdaad niet snel afgebroken worden, helaas! Ik vind het een gruwel, een ware schandvlek in het centrum van de stad.

Hier op de achtergrond, hij verpest heel het plaatje:
Ik vind dat die toren eigenlijk perfect in dat plaatje past.... Hij heeft wel een renovatiebeurt nodig maar ik zou hem zeker niet afbreken.

·
Registered
1,753 Posts
Ik was vroeger ook niet zo'n fan van het gebouw maar ik begin het meer en meer te appreciëren. Als je de omgeving ziet is hij natuurlijk op een compleet verkeerde plaats opgetrokken, al is het nog meer de parking en dat winkelcentrum die het daar verpesten. Vanop een afstand past hij idd zelfs vrij goed in het beeld. Op die foto, maar ook vanaf de nationalestraat en het zuid of vanop linkeroever.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Ja freeksregistration, daar dacht ik gelijk aan toen ik de Millenniumtoren voor de eerste keer zag in 2003 ;) Zullen dus wellicht meer mensen zijn opgevallen.
Laat die Politietoren daar maar staan, staat daar goed. Voor mij zijn de kathedraal, Boerentoren en Politietoren zowat de Heilige Drievuldigheid qua torens in 't Stad.

1 - 18 of 18 Posts