SkyscraperCity banner
1 - 20 of 51 Posts

·
Registered Immigrant
217 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Steds Hoger en steds breder: Apeldoorn is een van de snelst groeinde gemeentes in Nederland, en hier heb ik een paar stukjes bewijs:

Hoogbouw Plan Apeldoorn:
Oranje: woongebouwen bestaand 78
Licht Oranje/Geel: Woongebouwen Gepland 26
Paars: Katoorgebouwen Bestaand 26
Light paars/roze: Kantoorgebouwen gepland 19
___________Won.Best_Won.Plan__Kant.Best__Kant.Plan
6-8 lagen:-----46--------14---------14---------12
9-11 lagen:----18--------7-----------7----------3
>12 lagen:-----14--------5-----------5----------4

De omvang van het woningprogramma:
Het woningbouwprogramma tot 2020 omvat 15.500 nieuwe woningen
Op basis van de woningvraag zal 40% daarvan uit appartementen bestaan: 6.220 appartementen
Hoe veel is dat?
Stel dat alle appartementen gerealiseerd worden in woontorens
zoals de vier aan de oever van het Apeldoorns kanaal.
Die zijn 11 lagen hoog en bergen ca. 30 appartementen per stuk. Dat zijn: 207 torentjes
Bij die 6.220 appartementen horen 1,5 keer zoveel parkeerplaatsen: 9.330 parkeerplaatsen
dat is totaal 9.330 x 25 m2 = 23,3 hectare parkeergelegenheid.
Dat is zoveel als de helft van de binnenstad.

De omvang van het kantorenprogramma:

De geraamde behoefte tot 2020 omvat: 320.000 m2 bvo
Inmiddels is gerealiseerd: 97.500 m2
Nog te realiseren: 222.500 m2
La Tour bevat 14.000 m2 bvo.
Het nog te realiseren programma is voor te stellen als: 16 La Tours
Bij een parkeernorm van 1pp/125 m2: 1780 parkeerplaatsen: 4,5 ha. parkeervoorzieningen.
De Apeldoornse markt leert dat de grote meerderheid van de bedrijven de voorkeur heeft voor een
eigen gebouw. Grote gebouwen met gebouwde parkeervoorzieningen voor grote gebuikers (verzekeraars,
belastingdienst) en het merendeel kleine gebouwen met het parkeren op maaiveld. Weinig
risico, maar ook een weinig efficiënt grondgebruik.
Het programma doorgerekend naar de doorsnee omvang levert :
3 lagen hoog, 3000 m2 bvo 74 gebouwen
Het grondoppervlak van La Tour is 25 x 36 meter = 900 m2 1,44 ha totaal
Het grondoppervlak van een doorsnee kantoor is 1000 m2 7,4 ha totaal = 5x zoveel.

(Trouwens, ik ga van de week nog wat fotos maken van la tour als het mooi weer is: dus verwacht een paar plaatjes!)

(Paars: Kantoren Bestaand, Blauw: Kantoren Ontwikkeling/herstrukturering, Rode Stippels:Centrum Invloedsfeer/herstrukturering)

En nog een paar plaatjes van de huidige stad :) :

En tenslotte, Ik denk dat deze website "Says it All":http://www.apeldoorn.nl/data/internet/nieuws_en_media/apeldoorn/vele_gezichten.pdf

·
Stadtaffe
2,731 Posts
wow, indrukwekkende plannen daar in apeldoorn! dat de hoogste gebouwen geclusterd komen te staan is helemaal goed.

(trouwens: dat je foto's in meerdere threads post wordt over het algemeen niet erg gewaardeerd...maar het blijven lekkere foto's natuurlijk)

·
Registered
2,200 Posts
6000 appartementen is best wel veel. Maar ramingen tot 2020 vertrouw ik niet. Deze cijfers gaan vast nog naar beneden of naar boven bijgesteld worden.

·
Member member
1,685 Posts
im_from_zw038 said:
hoeveel inwoners zijn er , komen er? (daar wordt de groei van een stad toch op berekend?)
Momenteel 156.000 inwoners. Dat zal nog wel flink groeien, 180.000 zit er zeker in. Aan de noordkant zijn nog flinke mogelijkheden zonder natuur op te hoeven offeren, zijn alleen maar weilanden daar.

·
Registered Immigrant
217 Posts
Discussion Starter · #6 · (Edited)
Ja, zoals QyRoZ segt, er zijn nu ongeveer 157.000 inwoners in de Gemeente, maar eigelijk maar 138.000 in de stad zelf. Over de volgende 10 jaar komen er >20.000 extra bij.

Ook eits waar ik trots op bent ;) :

"Apeldoorn ontwikkelt zich, en wil dat duurzaam doen. Hiervoor heeft de gemeente in de afgelopen jaren al veel prijzen gewonnen. Duurzaam is een veelomvattend begrip. De gemeente Apeldoorn heeft het omschreven als:

"Een stad waar personen, huishoudens en bedrijven zich kunnen ontplooien, zonder afwenteling op andere mensen, regio’s of generaties."

In de praktijk betekent dit dat wij het verder ontwikkelen van burgers en bedrijven stimuleren wanneer er een goed evenwicht is tussen
1. Sociaal – cultureel
2. Economisch
3. Ecologisch
Dus "win, win, win".
Verderop op deze pagina’s ziet u voorbeelden van activiteiten. De gemeente kijkt wat zij zelf kan doen. Daarbij wil zij stimuleren dat ook inwoners en bedrijven toekomstgericht aan de slag gaan. Voor de ontwikkeling van de stad gaat het immers om degenen die er wonen en werken!"

(bron: apeldoorn.nl)

·
Banned
7,712 Posts
de afgelopen jaren is het inw.aantal zelfs nog gedaald (in 2002 en 2003 meen ik :banana: )...
1990 147 586
2004 156 000

NL:

1990 14 892 574
2004 16 258 032

ong. 1/100 NL-er woont dus in die gemeente en zoals je ziet, groeit A******** dus bepaald NIET snel ... Gelukkig maar!

·
Stadtaffe
2,731 Posts
in aanvulling op eusebius:

groeipercentage apeldoorn over de periode 1990-2004:
156000/147586=1,057 --> groeipercentage= 5,7%

groeipercentage nederland over de periode 1990-2004:
16258032/14892574=1,092 --> groeipercentage= 9,2%

·
Banned
7,712 Posts
a******** werkt o.a. door de gemeentelijke reclames van 10 jaar geleden zo op mijn zenuwen. Apeldoorn '8e' doorgestreept stond er, en dan in een grotere letter '7e!' stad! Stad :eek:hno: Het StadsGewest heeft 212.000inw (Arnhem 465.000)

·
Banned
7,712 Posts
A******** kreeg ook de eer als 'smerigste stad' toch? :yes: Het is een 'oude' gemeente. Arnhem heeft meer huishoudens (met 15,000inw minder) EN een beduidend jongere bevolking. Of Arnhem gezonder zal zijn, betwijfel ik maar A******** heeft meer zorg nodig.

De lucht is hier (Veluwe) helemaal niet zo gezond namelijk! De honden gaan na een weekeinde bij mijn schoonouders in Schoorl (Alkmaar) altijd niezen. Zand en nergens water (nergens wind) plus A12, A50, A348, A325, A30, A1. Echt een A-lokatie :eek:hno:

·
Registered Immigrant
217 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Huh?! Waarom hebben jullie zo'n hekel aan apeldoorn?
Ik vind het juist luek dat het niet een Urban sprawl is.....Arnhem enz. vind ik ook allemaal pragtig, maar Ik vind dat Apeldoorn wat bijzonders heeft.

En trouwens, de lucht hier is ZO veel frisser dan in het westen! (rotterdam, Amsterdam) ;)

·
Registered Immigrant
217 Posts
Discussion Starter · #14 · (Edited)
P.S: Sinds waneer heeft Arnhem >400.000!!??

Edit: Ik heb net Arnhem.nl bekenen en hier zijn de cijfers die ik heb gevonden:

Aantal Inwoners Arnhem: 141.599 (2004)

Bijna hetzelvede als Apeldoorn, dus. :bash:

·
a hacked brain
837 Posts
Let maar niet op Eusebius hoor Natataek. Hij zit met zijn signature en reacties als de naam Apeldoorn valt altijd respectloze opmerkingen te maken.

Apeldoorn heeft tienduizenden Arnhemmers opgevangen aan het (bijna) einde van de Tweede Wereldoorlog omdat de stad ontruimd werd door de Duitsers.
Apeldoorn heeft tijdens haar groei amper bos gekapt in vergelijking met bijvoorbeeld Amersfoort. Bovendien maken wij niet dergelijke opmerkingen over Arnhem en toch gaat hij door.. beetje zielig vind ik zelf.

Iets mooi of lelijk vinden mag je best uitspreken maar dan graag wel met inachtneming van enig respect.

·
Registered Immigrant
217 Posts
Discussion Starter · #17 ·
Jha Idd! lol!

Maar volgends mij gaat dat lang niet geburen....aleen Ecofactorij (industrieel gebied) mag de snelweg overtreden tot nu toe.

·
Willem II Tilburg
2,232 Posts
Errik said:
6000 appartementen is best wel veel. Maar ramingen tot 2020 vertrouw ik niet. Deze cijfers gaan vast nog naar beneden of naar boven bijgesteld worden.
die tweede opmerking is echt zinloos :)

·
Registered Immigrant
217 Posts
Discussion Starter · #20 ·
Oké, zoals ik had beloofd, Hier zijn wat foto's van de 75m hoog (en prachtig, vind ik) La Tour. Vers van de Camera! :colgate:

Straks More to come... :)

1 - 20 of 51 Posts