SkyscraperCity Forum banner

Architecten presenteren ontwerp Utrechtse bieb

4703 Views 31 Replies 24 Participants Last post by  railway stick
Bezoekers van de Centrale Bibliotheek in Utrecht mogen meedenken over de nieuwe bibliotheek in de stad. Maandag presenteren zeven architectenbureaus in de huidige bieb hun visie voor de nieuwe bibliotheek.

Bezoekers van de boekenuitleen mogen in de maand juni hun mening daarover geven. De nieuwe bibliotheek moet in 2012 verrijzen naast het centraal station in Utrecht.

artikel : http://www.architectenweb.nl/aweb/redactie/redactie_detail.asp?iNID=14330

See less See more
1 - 20 of 32 Posts
Futuristische gebouwen, maar niet echt iets wat ik super mooi vind. Als ik moet kiezen kies ik dan voor Dok Architecten.
Van de 7 ontwerpen spreekt deze mij het meest aan.

De meeste ontwerpen komen op mij ook iets TE over. Het leukste is wel dat de tram en de bus net als het nieuwe stadskantoor door het gebouw komen te rijden.
See less See more
^^ erg mooi. De link werkt bij mij trouwens niet.
Voor de compleetheid, alle inzendingen.

1. 3XNielsen

2. RAPP+RAPP

3. Claus en Kaan

4. BIG

5. Dok architecten

6. VMX

7. SeARCH
See less See more
7
Wat een grafbureau is dat RAPP+RAPP toch ook, ze zouden al hun apparatuur moeten verbranden :(

3xNielsen, DOK en Search vind ik veruit de mooiste ontwerpen, maakt niet uit welke het wordt wmb! Openheid en licht komen hier mooi tot uiting.
Ook ik kan mij het meeste vinden in de ontwerpen van 3xNielsen en Search. De anderen spreken mij wat minder aan alhoewel de schets van Klaus & Kaan wel heel erg onduidelijk is. Een betere render zal waarschijnlijk een wat reeëler beeld van de situatie geven.

De openheid van die ontwerpen geeft een mooie blik op het toekomstige gerevitaliseerde stationsgebied in Utrecht. Alhoewel de meest kwetsbare boeken eigenlijk niet in het licht mogen staan. Ik weet echter niet of die niet ergens apart worden gehouden (als de bibliotheek van Utrecht dergelijke kwetsbare werken überhaupt wel in haar collectie heeft).
Om eerlijk te zijn vind ik ze allemaal afschuwelijk. Ik zou wel eens willen weten wat in de hoofden van de architecten omging toen ze dit verzonnen.
Het ontwerp van Rapp en Rapp blijkt toch niet het winnende ontwerp te zijn (gelukkig). Het is het ontwerp van VMX geworden (nr. 6). Natuurlijk een blunder van jewelste, maar ik kan er vrede mee hebben.

Niet Rapp + Rapp, maar VMX Architects ontwerpt de nieuwe Bibliotheek ++ in Utrecht. Er blijkt een fout te zijn gemaakt bij de verwerking van de scores, waardoor het eerstgenoemde bureau onterecht als beste uit de bus kwam. De gunning wordt nu herzien.

Volgens de gemeente Utrecht bleek uit een natelling van VMX dat de architectenvisie te zwaar is meegewogen. Deze behoorde volgens de regels voor zestig procent mee te tellen, maar kreeg uiteindelijk een aandeel van 65 procent. Dit verschil zorgde ervoor dat de nummers 1 en 2 van de prijsvraag van plaats verwisselden.

De gunning was niet definitief aan Rapp + Rapp gegeven. Hierdoor kon VMX volgens de gemeente ‘zonder gevolgen’ alsnog tot winnaar worden uitgeroepen.

Leon Teunissen, oprichter en partner van VMX, ontdekte de fout in de telling toen hij terug kwam van vakantie. De architect zegt gemengde gevoelens te hebben. ,,We zijn blij omdat we zo’n grote opdracht hebben gewonnen, maar het is erg vervelend voor Rapp. Voor beide partijen is de manier waarop het gegaan is niet zo heel leuk.”

Rapp + Rapp kan op dit moment nog niet reageren.

See less See more
3
Ik vermoed dat de dienstdoende architect bij VMX geïnspireerd werd door zijn puntenslijper. Desalniettemin, best een mooi ontwerp. Utrecht loopt niet over van de geslaagde moderne architectuur, maar de nieuwe bibliotheek zal een positieve uitzondering gaan vormen. Voorwaarde is wel dat het gebouw zo transparant wordt als op de maquette.
^^
Ben bang dat je dan niet goed op de hoogte bent, in Leidsche Rijn is een hoop geslaagde moderne architectuur bijgekomen.
^ Ik doelde meer op het centrum. Leidsche Rijn ken ik niet zo goed, daarvan ben ik inderdaad minder op de hoogte.
VMX is een mooie keuze. Goed dat ze hier voor iets spectaculairs willen gaan. :)
VMX ziet er op de laatst getoonde renders veel beter uit dan in de eerste serie van plaatjes. Het is zeker een goede keus naar mijn bescheiden mening. Goed nieuws voor Utrecht dus!
Goed nieuws idd. Dit gebouw komt overigens op steenworp afstand van het nieuw te bouwen muziekpaleis te liggen en eveneens niet ver van het nog te bouwen Poortgebouw van HC :).
^^
Ben bang dat je dan niet goed op de hoogte bent, in Leidsche Rijn is een hoop geslaagde moderne architectuur bijgekomen.
En met name de Uithof, dat is toch wel een beetje de architectuurbakermat van de stad :)

Het centrum staat vol met gebouwen van 300 jaar oud en uiteraard de Neudeflat!
1 - 20 of 32 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.