SkyscraperCity banner
1 - 20 of 43 Posts

·
Member
4,559 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Het Raadhuis van Hilversum werd ontworpen door W.M. Dudok. Het wordt beschouwd als zijn belangrijkste werk en is wereldberoemd. De bouw duurde van 1928 tot 1931. De toren is 47m hoog. Het interieur, meubels en decoraties zijn ook ontworpen door Dudok. Het gebouw is in de periode 1989-1996 gerestaureerd en zoveel mogelijk in oorspronkelijke staat teruggebracht. Iedere zondag is er om 14.00 uur een rondleiding (vrije inloop, ticket € 7,50) gevolgd door een torenbeklimming. Er waren deze keer 20 mensen voor de rondleiding. Alle foto's: 17 oktober 2010.

Buitenkant

1.

2.

3. Schaduwvoeg: de voeg loopt schuin naar binnen toe. Het hele gebouw is gevoegd door één metselaar zodat de voeg overal hetzelfde is.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

Binnenkant

12. Trouwkamer. Dudok ontwierp ook de stoelen en vloerbedekking.

13. Ingang burgerzaal.

14.

15. Zicht op de binnentuin vanuit de burgerzaal.

16.

17. Raadzaal.

18.

19. Je gaat toch niet van zulke plastic bakjes neerzetten in zo'n 'design' zaal?

20.

21. Zoals al gezegd, ook de wanddecoratie en de klokken zijn van Dudok.

22.

23.

24.

25. Boven de trap.

26.

27. Mocht het je nog niet zijn opgevallen, het marmer heeft op veel plekken in het gebouw veel vieze bruine plekken. Schoonmakers hebben een verkeerd schoonmaakmiddel gebruikt. Het spul zit in het poreuze marmer en is niet meer weg te krijgen...

28.

29.

30. Binnentuin.

31. Ook de vloerbedekking in de tuinkamer is ontworpen door Dudok.

32. Kamer B&W.

33. De door Dudok ontworpen lamp in de kamer B&W.

34. Detail van een klok van Dudok in de kamer B&W.

35. Nog een detail van de klok.

36. Kamer burgemeester.

37. Aan deze gang aan de linkerkant zijn de kamer B&W en kamer burgemeester.

38.

39.

40.

Torenbeklimming

41. Eerst deze trap op...

42. ...daarna deze trap...

43. ...dan langs het carillion...

44. ...en tenslotte deze steile trap om op het torendak te komen.

45. Utrecht.

46.

47. Mediapark.

48.

·
Mapmaker
2,434 Posts
Schitterend! Wat een parel is het toch. Ik ben er helaas nog nooit binnen geweest.

Helemaal met jouw fotoos!

Echt wel een plaatsje waard ergens op het internationale forum..

·
Registered
104 Posts
Misschien een heel domme vraag, maar wat is er zo bijzonder aan het gebouw? Het is saai, strak en vierkant. Daar heb ik zelf helemaal geen problemen mee, maar ik vind het niet bijzonder. Hooguit dat het er modern uitziet voor de tijd waarin het gebouwd is...

·
Registered
34,679 Posts
Dit is toch echt één van de mooiste en meest overtuigende gebouwen uit de 20e eeuw. De foto's zijn weer van een hoog hoogbouw010 niveau. :) Dat alles maakt een super reportage van je openingspost. Geweldig. :)

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Het grote publiek kiest liever voor een trapgeveltje, maar dit is toch echt wel een van de mooiere bouwstijlen in de architectuurgeschiedenis!

·
Registered
3,209 Posts
Schitterende serie. Het is een opmerkelijk gebouw. Toch lijkt het me niet een prettig gebouw om te werken, als ik die kille gangen zie en die kamer van de burgemeester (al ligt dat natuurlijk ook aan zijn persoonlijke inrichting).

·
Registered
5,750 Posts
Brilliant gebouw, mooie foto´s. Doet me terugdenken aan de tijd dat ik in Hilversum woonde. Zat daar niet al te ver op de basisschool. :) Hele mooie stad ook, ik hou van de jaren 30 stijl woningen die je daar in overvloed kan vinden. Dudok heeft zijn stempel achtergelaten op deze stad/gemeente.

·
Registered
1,881 Posts
Architectuur met een hele grote A. En fotografie met een grote F. Prachtserie!

·
Registered
7,793 Posts
Fantastische serie van een briljant gebouw.

In de goede oude tijd lette men nog op de details en was de architect betrokken bij alles.

Het gebouw is ongeveer van rond de tijd van het Barcelona paviljoen van Mies van der Rohe. En net als designs aldaar zijn ook de designs van bijvoorbeeld de lampen en de klok hier tijdloos en nog steeds actueel zoveel jaren later!

·
-
3,630 Posts
Erg mooie en interessante fotoserie van een inderdaad architectonisch wonder. Vraagje, wat is er rechts aan de horizon te zien op foto 47?

1 - 20 of 43 Posts