SkyscraperCity Forum banner

Architectuur Film Festival Rotterdam

7056 Views 11 Replies 5 Participants Last post by  Jan
Onderstaand persbericht is mij toegestuurd door de organisatie, met het verzoek om aan jullie te vragen wat jullie favoriete film, documentaire of korte film is, dit om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen. Deze kunnen in de comments!

---oooOooo---

Architectuur Film Festival Rotterdam 2009
Van donderdag 29 oktober t/m zondag 1 november, Rotterdam

Het Architectuur Film Festival Rotterdam (AFFR) betekent vier dagen lang genieten van architectuur in de film. Hier worden 's werelds beste films, nieuwste documentaires en mooiste animaties met een cruciale rol voor de stad en architectuur getoond. Er zijn inleidingen van filmmakers en ontwerpers, debatten met experts en feestelijke wereldpremières. De vijfde editie van het Architectuur Film Festival Rotterdam vindt plaats van 29 oktober t/m 1 november.

Van de 60 films die het AFFR vertoont, is het grootste deel zelden of nooit eerder te zien geweest in Nederland. Het programma is zeer gevarieerd - van docu tot tearjerker, van kort tot lang, van premèrefilm tot cultklassieker. Van films die zich afspelen tegen het spectaculaire decor van miljoenenstad Shanghai, het landschap van Ijsland, het altijd zonnige Palm Springs of van steden in nood als Havana en Asmara. Met nieuwe biografieën van wereldberoemde architecten tot zelfbouwende creatievelingen. Maar ook een documentaire over de Vinexwijk in de Haarlemmermeer en een portret van de Kop Van Zuid horen tot het programma.

Bijzondere gasten
Filmmakers, artdirectors en architecten komen uit alle windstreken van de wereld om hun werk toe te lichten. Wie u kunt ontmoeten op het festival wordt half augustus bekend gemaakt.

Hoofdlocatie van het AFFR is de Rotterdamse bioscoop Cinerama. Omdat dit bijzondere gebouw genomineerd is om gesloopt te worden, brengt het AFFR de bioscoop een eerbetoon met een tentoonstelling over het gebouw, een foyertalkshow en een behind the screens-tour tijdens het festival.

Praktisch informatie
Kaartjes voor de film kosten € 8,50 (regulier) / € 7,50 (op vertoon van OV-jaarkaart, CJP of 65+pashouders) / € 7 (matinee). De voorverkoop start 19 oktober. Kaarten zijn verkrijgbaar via de kassa van Cinerama (010-4115300) en http://www.affr.nl.

Houd voor actuele informatie over programma, locaties en extra's www.affr.nl in de gaten.
See less See more
1 - 12 of 12 Posts
A kind of architect van Rem Koolhaas vond ik persoonlijk erg interessant!
^ toevallig gisteren gezien hier. :)

Dit is mijn favoriet.
Lijkt me ook heel interessant :)
Bron: de Architect, 14 juli 2011

Architectuur Film Festival Rotterdam 2011

Het Architectuur Film Festival Rotterdam vindt dit jaar plaats van donderdag 6 tot en met zondag 9 oktober in LantarenVenster. Verse speelfilms, culthits, documentaires, filmhuispareltjes en animaties: met meer dan honderd zeer uiteenlopende films, aangevuld met interviews, excursies en debatten biedt het AFFR 2011 een groter programma dan ooit.

De zesde editie van het AFFR vindt plaats in het stukje Rotterdam dat de organisatie architectonisch het meest spectaculair vindt: het nieuwe LantarenVenster van architect Álvaro Siza op de Wilhelminapier.

Architectuurhorror
De horrorfilm Wolfen (Michael Wadleigh, 1981) en de horrorkomedie Homebodies (Larry Yust, 1974) zijn een paar voorbeelden van cultklassiekers die in eerste instantie niet op een architectuurfestival thuis lijken te horen. Maar deze films tonen het krachtenveld van megalomane plannen versus het individu, van sloop en leegstand in de USA in de jaren 70 en 80 en belichten daarmee de actuele vastgoedcrisis vanuit een andere invalshoek.

Think Big, Act Small
De slogan is dit jaar 'Think Big, Act Small', omdat kleinschalige initiatieven in de stad nieuwe mogelijkheden biedt. In dat kader zijn er documentaires over zelfbouw en autarkie en films over heroïsche acties tegen monsterlijke plannen of voor culturele statements. Maar ook zijn er nieuwe biografieën van beroemde architecten (zoals Norman Foster en Louis Sullivan) en verschillende premières met bijbehorende feestjes. Het filmprogramma neemt de kijker mee, van olieplatforms in de Kaspische zee via opgroeiende jeugd in een jaren '50 buitenwijk naar betoverende plekken aan zee.

Enkele aanraders
• Wolfen (Michael Wadleigh, 1981) – horrorfilm uit de jaren ’80, met een schitterende hoofdrol voor het inmiddels gesloopte South Bronx in New York.
• Homebodies (Larry Yust, 1974) – horrorkomedie waar bejaarden in een flat in Cincinnati zich verzetten tegen sloop onder het motto ‘A murder a day keeps the landlord away’.
• My Playground (Kaspar Astrup Schröder, 2009) – documentaire over freerunners in Kopenhagen en hun relatie met architect Bjarke Ingels.
• The Man Next Door (Mariano Cohn & Gastón Duprat, 2009) – een roerende speelfilm over een burenruzie in de enige Le Corbusiervilla in Zuid Amerika.
• Slapstickprogramma – Laurel & Hardy, Harold Lloyd en Buster Keaton bewijzen dat er met architectuur best wel te lachen valt.
• How much does your building weight, mr. Foster? (Norberto Lopez & Carlos Carcas, 2010) – trefzekere biografische film over de carrière van de wereldberoemde Lord Norman Foster.
• Medianeras (Gustavo Taretto, 2011) – dit ‘lichtkomish essay over het leven in de moderne stad Buenos Aires’, gaat in Nederlandse voorpremière op het AFFR.
• Lost Town (Jörg Adolph, 2009) – twee jonge Duitse architecten winnen een prijsvraag aan de Engelse kust. Maar wat nu?
• Utopia London (Tom Cordell, 2010) – een virtuoze film over de ambitieuze en idealistische woningbouw in London uit de periode 1939-1970.
• In Comparison (Harun Farocki, 2009) – de basis van het bouwen: een poëtische film over de traditionele en innovatieve toepassingen van baksteen.
• Antwerp Central (Peter Krüger, 2011) – adembenemende beelden van het mooiste station van Europa, in het kader van een themaprogramma over stations van de vereniging Deltametropool.
See less See more
Ik kan niet vinden hoe ik kan reserveren of een kaartje kan kopen. Kan dat alleen op locatie?
Bron: Architectenweb, 5 oktober 2011

Europese premières tijdens AFFR

Donderdag start de zesde editie van het Architectuur Film Festival Rotterdam (AFFR). Dit jaar staan de documentaires en (speel)films in het teken van 'think big, act small'.

Op de derde dag van het festival beleven een aantal films hun première. De film 'Perspectieven' is een portret van de Nederlandse architect Wiel Arets. De makers, Geert van Gemert en George Vogelaar, reisden een aantal maanden met Arets mee en spraken met hem over zijn architectuur, zijn design, zijn kijk op grootstedelijke ontwikkelingen en zijn kleding.

Ook wordt de documentaire 'Mission Statements' van architect Jord den Hollander getoond. Deze vertelt het verhaal van de meest opvallende nieuwe Nederlandse ambassadegebouwen in het buitenland. In 1991 besloot het ministerie van Buitenlandse Zaken om Nederlandse architectuur in het buitenland te promoten. Over de hele wereld werden toen door Nederlandse architecten nieuwe ambassades ontworpen.

Tijdens het AFFR worden ook buitenlandse producties voor het eerst in Europa getoond. De film 'Unfinished Spaces' gaat over de gestaakte bouw van een kunstacademie in Cuba. De bouw is inmiddels met hulp van Fidel Castro weer van start gegaan. De film 'John Portman, a life of building' is een portret van de Amerikaanse architect die een enorm atrium ontwierp voor het Hyatt Regency Hotel.

Naast de films die worden getoond, worden er ook debatten gevoerd tijdens het AFFR. Zo gaat het debat 'And the winner is…' over de knelpunten rond Europese prijsvragen. In het debat The African Metropolis worden de contrasten van de Afrikaanse metropool besproken. Afrika kende de afgelopen jaren een enorme bevolkingsgroei en veel economische investeringen.

AFFR goes North!
Op 8 en 9 oktober vindt het AFFR ook in Groningen plaats onder de naam AFFR goes North!. De Groninger editie is een samenwerking tussen het AFFR, ForumImages en Platform GRAS. Een aantal thema's van het hoofdfestival in Rotterdam keren terug in het programma van Groningen.

John Portman, a life of building. Fotografie: AFFR
See less See more
  • Like
Reactions: 1
Maar een algemeen draadje van maken, dus zonder 2009 in de topictitel?

Bron: www.ovg.nl

12 september 2013

Rooftopsreening van het Architectuur Film Festival op OVG Dakterrras

Door: Nathaly Fernandez

Voorafgaand aan het Architectuur Filmfestival Rotterdam (AFFR) 10-13 oktober 2013, worden er iedere maand architectenfilms getoond in de buitenlucht op top locaties. AFFR doet dit om bijzondere locaties in Rotterdam te vieren en dat doen ze door een film te vertonen op een locatie die coherent is met het onderwerp van de film. Dit maakt dat het AFFR altijd op zoek is naar de mooiste locaties van Rotterdam.
Categorie: OVG Nieuws

Ons geweldig uitzicht over Rotterdam en het feit dat OVG als geen ander een stempel op de skyline van Rotterdam heeft gedrukt, maakt ons dakterras de ideale setting voor de Rooftopscreening van het AFFR. OVG doet graag een culturele bijdrage aan de stad Rotterdam en zijn architectuur liefhebbers, en delen hierom graag onze unieke locatie.

Hierom zullen er, geheel passend bij de setting van OVG, twee architectuur films worden vertoond. Vrijdagavond 13 september zal Rotterdam 2040 van kunstenaar Gyz La Riviere (http://www.gyzlariviere.nl/) worden vertoond met uitzicht op nieuw en oud Rotterdam. Zaterdagavond wordt de film Men at lunch getoond, wat vertelt over de vele emigranten bouwvakkers die in de jaren 20 aan het Empire State Building hebben gewerkt met uitzicht op onze Rotterdamse Empire State building “De Rotterdam”.

Mocht je geïnteresseerd zijn in het bijwonen van deze laatste en unieke Rooftopscreening, meld je dan aan via http://affr.nl

Voor meer informatie aangaande het AFFR kunt u contact opnemen via [email protected]
afgelopen woensdag was de openingsfilm Cholet. Die naam is een samenvoeging van een chalet en Cholo. Dat laatste is een verzamelnaam voor de inheemse volken van Zuid Amerika. Cholets zijn panden met winkelruimte op de begane grond, daarboven een kleurrijke partyzaal, daarboven appartementen en helemaal bovenin een chalet voor de eigenaar van het hele pand. Ze staan vooral in het Boliviaanse El Alto, een grote voorstad van La Paz, en zijn ontworpen door ene Freddy Mamani, een ongeschoolde architect die veel motieven en vooral kleuren uit zijn gebruikt bij zijn ontwerpen. Die zien er dan (hou je vast!) zo uit. Hier wat meer achtergrondinformatie, hier de trailer.

Ik vond dit een documentaire met een interessant onderwerp maar een matige uitvoering. Er kwamen veel van die talking heads in voor die hier met een wetenschappelijk of kunstzinnig blik naar keken, terwijl ik vooral had willen weten wat de bewoners ervan bezielt en de plaatselijke bevolking er van vindt. Er een bezitten schijnt veel status op te leveren.

Verder weinig tips voor het programma. Er zit voor mijn gevoel veel "maatschappelijk geëngageerde" documentaires bij. Iets waarvan ik meteen dacht "da's leuk" kan ik zou gauw niet vinden, maar als iemand nog tips heeft hoor ik ze graag.

De nogal schijtlollige voorzitter van het AFFR had nog wel het goede nieuws te melden dat dit voortaan een jaarlijks evenement wordt. :)
See less See more
  • Like
Reactions: 4
Zometeen in ieder geval even kijken bij LV met stichting hoogbouw. :cheers:
In het AD een artikel dat Francine Houben tijdens een AFFR debat heeft gepleit voor een Rotterdams architectuurinstituut, dit vooral na aanleiding van het wegvallen van het NAi als plek waar plaatselijke architectuur uitgedragen wordt. Dat was dan in het kader van een "International Advisory Board". Het bijbehorende citaat: "Omarm dat Rotterdam een innovatieve architectuurstad is!". Dat er momenteel niet echt een boegbeeld van de Rotterdamse architectuur rondloopt is juist, maar aan de andere kant wordt een imago van "architectuurstad" toch ook bepaald door de productie. Als ik Francine was zou ik me dan ook vooral richten op opdrachtgevers, investeerders en publiek want die bepalen dat uiteindelijk.

Wat het AFFR betreft nog een paar redelijke tot aardige dingen gezien, met als leukste Relics of the Future.
  • Like
Reactions: 2
Het was weer een waar genoegen afgelopen weekend. Elf films gezien, allemaal goed tot uitstekend, met de documentaire over de Siberische nikkelmijnstad Norilsk als persoonlijke favoriet. Ondanks dat veel films die we hebben gezien minder dan halfvolle zalen trokken (bij een mooie docu over de verbouwing van de National Gallery of Ireland zaten we met z'n tienen) denk ik dat het in algemeen een prima bezocht festival is geweest. Geen enkel bekend gezicht gezien uit de plaatselijke architectuurwereld, wat toch te denken geeft voor een stad die zich Architectuurstad noemt. Wat ook opvalt is dat dit, net als het iffr, een volstrekt autochtone bedoeling is. Ik vraag me dan zonder bijbedoeling af hoe dat komt, juist ook omdat tegenwoordig veel aandacht in deze wereld uitgaat naar zachte onderwerpen als inclusieve stad en multiculturele stad.
1 - 12 of 12 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.