SkyscraperCity banner

1 - 20 of 31 Posts

·
Registered
789 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
De afgelopen jaren zijn grote delen van de Escamp onder handen genomen. In plaats van de eindeloze functionalistische flatjes zijn op diverse plekken nieuwbouwprojecten gerealiseerd. Een deel van deze nieuwbouw is in architectonische zin best de moeite van het vermelden waard. Het is meestal niet superhoog, maar je kunt bij diverse projecten toch zien dat er best wat aandacht aan de uitstraling is besteed.

In dit topic laat ik een paar van deze projecten zien. Natuurlijk heb ik nog niet alles onder de loep lens genomen, maar ik heb inmiddels wel genoeg voor een start van dit topic. Later zal ik andere projecten toevoegen (tips zijn altijd welkom).

Hier een kaartje waarop de verschillende projecten te vinden zijn. De nummers komen overeen met de titels in de posts.

1. Erasmusgaarde
2. Wijkcentrum Bouwlust
3. Mixx Inn
4. Hunzehof
5. Hoogeveenlaan
6. Woongebouw kavel 24
7. Woongebouw kavel 25
8. Woongebouw kavel 26
9. Pharos
10. Woongebouw Erasmus

·
Registered
789 Posts
Discussion Starter #7
6. Woongebouw Kavel 24

Architect: OMA
Opgeleverd: 1998

28.

29.

30.

31.

·
Registered
3,508 Posts
Ziet er wel aardig uit. Beter dan het was iig.

·
Registered
7,360 Posts
^^Zoals? denk dat als je de Erasmusweg neemt je eerder in het centrum zit dan jij de Laan Van Meerdervoort...je bent ook sneller de stad uit...als dat al nodig is...met de Leyweg ontbreekt er niet veel aan de buurt.

·
Geregistreerd gebruiker
3,162 Posts
^^Dat is zo'n beetje wat ik ervaar in zuid-west.Je zit dicht bij uitvalswegen richting de snelweg en met de leyweg kom je inderdaad niets tekort al vind ik het winkel aanbod aan de magere kant.Ik ga dan de laatste tijd ook meer richting de boogaard waar je met de fiets in 10min bent.En je hebt behalve de ersmusweg ook nog de melis stokelaan die rechtstreeks het centrum gaat.En met tram 9 voor de deur zit je ook zo in scheveningen:)

·
Registered
1,789 Posts
Nou, misschien dat je met de auto vanaf de Erasmusgaarde wel sneller in het centrum bent dan vanaf bepaalde plekken op de Laan van Meerdervoort, maar op de fiets is het toch een aardig eindje. Laat staan als je eens naar Scheveningen wil of zo. Ik heb er nog wel eens naar huizen gekeken in die nieuwbouwprojecten omdat het hele betaalbare huizen zijn, maar dat het niet de meest geweldige buurt van Den Haag is gecombineerd met de ligging van de wijk was toch wel een belangrijke reden om daar niet te gaan wonen..

·
Registered
7,360 Posts
Tsja ik weet het niet hoor.....is het nou echt zo'n groot probleem om van Escamp op het strand te komen...beetje overdreven....en naar het centrum lijkt me dezelfde afstand als bv de Bloemenbuurt....
Er is maar 1 probleem en dat is de samenstelling van de 106 000 bewoners,en dat zal dan wel zo blijven als mensen liever ergens anders en duurder willen wonen om 3minuten eerder in de stad te zijn en een kwartiertje later op het strand.

·
Registered
1,789 Posts
Ach ja, over smaak valt niet te twisten, om woonvoorkeuren evenmin. Zoveel mensen, zoveel wensen. Nu ben ik uiteindelijk ook niet zo heel veel beter terecht gekomen qua afstanden hoor in Voorburg, maar wel in een veel betere buurt (om niet te zeggen doodsaai :D)

·
Geregistreerd gebruiker
3,162 Posts
Toch ben ik op zoek naar een plek meer richting het centrum met zicht op de haagse skyline:)Ik woonde jaren geleden in de v.brakelstraat toen had ik een mooi uitzicht op de skyline terwijl de hoftoren in aanbouw was.En het was dichtbij het centrum,dat mis ik wel.

Nog wat nieuwbouw.(Met mobiel gemaakt)

Nieuw schoolgebouw

Het podium

ps:Bedankt emmer voor de foto's en info:)

·
Registered
4,042 Posts
Escamp heeft best een aantal leuke nieuwbouwprojecten. Vooral het Hulshof ziet er zeer aantrekkelijk uit. Door dat lichte pastelkleurtje doet het geheel erg vrolijk en zomers aan (vast ook in de winter). Daarbij is het complex erg goed ingepast in de bestaande stedelijke structuur. Het spectaculaire hoogteaccent zit op de hoek Hengelolaan/Dedemsvaartweg (dé Architectuur-as van Escamp), en de intensiteit van de bebouwing loopt af richting de Hoogeveenlaan zodat deze naadloos aansluit op de rest van de wijk.

Een andere favoriet is kavel 26 aan de Dedemsvaartweg. Erg fraai gedetailleerd.

Alleen is het wel jammer dat er vrij weinig lijkt te gebeuren aan de buitenruimte. Eerst worden leuke inrichtingsplannen gerealiseerd, en vervolgens kijkt er geen hond naar om zodat veel tuinen en terrassen inmiddels behoorlijk verwilderen. Ik ben benieuwd hoe de Erasmusgaarde er over een paar jaar uit ziet. Nu is het nog gaaf, maar ik vrees dat de omgeving binnen afzienbare tijd overwoekerd wordt door onkruid.

1 - 20 of 31 Posts