SkyscraperCity banner

1961 - 1979 of 1979 Posts

·
Registered
225 Posts
Ja ik vind het ook wel mooi, ben wel benieuwd of het onderhoudsvriendelijk is. In warmere landen blijft de kleur namelijk langer goed, ik hoop dan ook dat het niet erg verkleurd door regen enzo.

Anyway mbt de Jansstraat ben ik even bij de aannemer gaan kijken en zag daar het eigenlijke ontwerp wat er moet komen. Ziet er ook goed uit en is vele maler beter dan wat er stond:

313619

·
Registered
225 Posts
Zoals beloofd hier alvast een foto van het hekwerk (komt ook nog wel eentje wanneer deze gesloten is en ik ben benieuwd hoe deze s'avonds eruit ziet met verlichting) bij de ingang van de Eusebius:

314636

Tevens tijdens mijn rondje binnenstad ook een paar foto's bij de Broerenstraat/Rodenburgstraat/Trans/Nieuwstraat gemaakt:

314647

314649

314653

314655

314662

314666

314668

Ik moet toch toegeven dat ik de weder-wederopbouw aan de Broerenstraat het mooist vind, dat had ik van mezelf niet verwacht.

Ook nog even twee foto's gemaakt van het oude DNB kantoor (waar aan het einde de Paradigit in zat op de begane grond en daarboven het kantoor van district Oost van Min. EZ), dat pand is namelijk de laatste tijd goed gestript en verbouwd:

314682

314686

·
Registered
1,848 Posts
Ja ik vind het ook wel mooi, ben wel benieuwd of het onderhoudsvriendelijk is. In warmere landen blijft de kleur namelijk langer goed, ik hoop dan ook dat het niet erg verkleurd door regen enzo.
Ah, verhelderend. Na een beetje research was ik al tot de conclusie gekomen dat de foto's van de verbouwing niet matchte met het ontwerp dat je erbij posten (die lijken van het naastgelegen pand te zijn, waarvan de verbouwing inmiddels lijkt afgerond). Al met al weer bouwstenen voor een betere binnenstad. Sowieso gaat de route van het station naar het centrum met grote sprongen vooruit.

·
Registered
24 Posts
En weer twee updates uit de Gelderlander:
1. Als vervolg op het bericht van PJee wordt er nu al geklaagd over de plannen: Buurt vreest voor nog meer hittestress bij winkelcentrum Kronenburg in Arnhem bij bouw van 500 tot 700 nieuwe woningen
Ben benieuwd hoe het verder gaat.

2. En dan nog een update over Stadsblokken Meinerswijk:
Nieuwe (oude) plannen: Stadsblokken-Meinerswijk gaat er heel anders uitzien
De titel vind ik een beetje misleidend. Mijn eerste gedachte was namelijk dat ze nu stiekem toch vanalles in de plannen hebben aangepast, maar het lijkt erop dat dit niet het geval is. Maar goed, zeker weet ik dat natuurlijk niet. In elk geval is het aangepaste bestemmingsplan nu blijkbaar eindelijk, 4 jaar na het referendum, naar de raad gestuurd. Van toen weten we natuurlijk nog allemaal dat men zeker verdeeld is over dit project, maar ik moet zeggen dat ik wel blij ben als het gewoon een keer van de grond komt.

En nog een vraag aan jullie: Heeft iemand enig idee wat de status is van Podium 26, de twee nieuwe torens bij het station? Bouwstart zou begin 2020 zijn, maar voor zover ik weet gebeurt er nog niets (maar ben ook al een tijdje niet meer bij het station geweest). Is natuurlijk niet gek dat dit soort bouwtrajecten vertraging oplopen, maar ik ben benieuwd of de hele Covid-situatie en de impact op de economie wellicht een reden is voor zo'n groot project om toch even af te wachten met starten.

·
Registered
1,848 Posts
En nog een vraag aan jullie: Heeft iemand enig idee wat de status is van Podium 26, de twee nieuwe torens bij het station? Bouwstart zou begin 2020 zijn, maar voor zover ik weet gebeurt er nog niets (maar ben ook al een tijdje niet meer bij het station geweest). Is natuurlijk niet gek dat dit soort bouwtrajecten vertraging oplopen, maar ik ben benieuwd of de hele Covid-situatie en de impact op de economie wellicht een reden is voor zo'n groot project om toch even af te wachten met starten.
Er staat me iets bij - nadat ik deze vraag ook al eens gesteld had, een tijd terug - dat de gemeente en de ontwikkelaar nog wat moesten afkaarten over de verhouding woningen-kantoorruimte in deze gebouwen. Maar dat kan zomaar ook al meer dan een jaar geleden zijn. Dus het wordt wel tijd, inderdaad.

·
Registered
4 Posts
Er staat me iets bij - nadat ik deze vraag ook al eens gesteld had, een tijd terug - dat de gemeente en de ontwikkelaar nog wat moesten afkaarten over de verhouding woningen-kantoorruimte in deze gebouwen. Maar dat kan zomaar ook al meer dan een jaar geleden zijn. Dus het wordt wel tijd, inderdaad.
Ik heb contact gezocht met de projectontwikkelaar over het project podium 026. Deze geeft te kennen dat de doelstelling is, om eind 2021- begin 2022 te beginnen met de bouw. Dus hopelijk is dit haalbaar. Ze zijn bezig met de benodigde bestemmingsplanwijziging en omgevingsvergunning te verkrijgen. Als het concreter wordt gaan ze dit naar de media delen. Voor zover de informatie omtrent het project.

·
Registered
1,224 Posts
Nieuw leven voor Prinsenhof Arnhem

Er hangt nu een spandoek aan 1 van de leegstaande gebouwen. Zal er binnenkort wat gaan gebeuren? Mooie locatie om heel wat woningen aan de binnenstad toe te voegen.
Planning:
Naar verwachting komt er in de 2e helft van 2020 meer duidelijkheid over het circulair delven en het vervolgtraject voor de verdere ontwikkeling van het gebied.
(dit staat op dezelfde pagina)

link naar document voor de te slopen delen: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiUkPaug8HrAhXM_qQKHaQoAhAQFjAFegQIBhAB&url=https://platform.negometrix.com/doc/c1701fb4-b98c-43e1-8138-137597a0df3c/Marktconsultatie%20Circulair%20delven_def_22-08-2019.pdf?type=saveas&usg=AOvVaw3UVopX4E1RUxxPXRVmk69Z

·
Registered
24 Posts
Een paar dagen terug gezien dat ook een pand aan de Jansstraat blijkbaar goed wordt aangepakt. Heb hier nog niets over gelezen. Dit betreft het pand waar eerder beneden zo'n boeken-outlet in zat. De bovenverdieping stond echt al jaren leeg. Ergens in 2009 zat daarboven nog een club in, maar daarna was dat ook niet meer lang zo.

Foto's zijn niet geweldig, want me m'n mobiel gemaakt, maar hey, het is iets:
498573

498575

Kon hier ook online zo snel niets over vinden. Weet iemand wat het gaat worden?

·
Registered
1,848 Posts
Kon hier ook online zo snel niets over vinden. Weet iemand wat het gaat worden?
Zie deze post:

Anyway mbt de Jansstraat ben ik even bij de aannemer gaan kijken en zag daar het eigenlijke ontwerp wat er moet komen. Ziet er ook goed uit en is vele maler beter dan wat er stond:

View attachment 313619

·
Registered
24 Posts
Ah, dankjewel! Dat had ik wel gelezen, maar had dat dus niet meer scherp. Dat ontwerp verklaart ook de stalen constructies, die dus al voor de balkons zijn geplaatst. Vind trouwens ook dat het nieuwe ontwerp in elk geval beter is dan wat er eerder stond, maar ben er ook niet echt een groot fan van. Maar als het straks klaar is zal de hogere benedenverdieping met glazen facade deze hoek zeker mooier maken.

·
Architecture Fanatic
6 Posts
Praat mee over Arnhem in 2040
Wie mee wil praten over hoe Arnhem er in 2040 uit komt te zien, kan vanaf 16 september terecht op de website www.koerswijzerarnhem.nl. Koerswijzerarnhem is een online stemwijzer waarmee Arnhemmers aan de hand van stellingen kunnen laten weten hoe zij denken over uitdagingen waar de stad de komende jaren voor staat.
Na het invullen van de stemwijzer krijgen deelnemers een toekomstbeeld van Arnhem in 2040 voorgespiegeld dat is gebaseerd op hun keuzes. Voor minder digitaal vaardige Arnhemmers is later dit jaar ruim de gelegenheid om hun stem te laten horen tijdens de 'Week van de Stad' die begin november wordt georganiseerd.
Wethouder Cathelijne Bouwkamp, verantwoordelijk voor Ruimtelijke Ordening: "Ik nodig alle Arnhemmers uit om mee te praten en te denken over de toekomst van onze stad. De uitdagingen waar onze stad voor staan zijn fors. Denk maar aan het bouwen van voldoende woningen, het omgaan met het veranderende klimaat en het zorgen voor een goede bereikbaarheid. Grote uitdagingen dus en een beperkte ruimte. Dat vraagt om keuzes. Ik hoor graag welke keuzes de Arnhemmers zouden maken. Daarom ook mijn oproep om je stem te laten horen."
Input voor omgevingsvisie
De reacties van de Arnhemmers worden meegenomen bij het opstellen van de omgevingsvisie. De omgevingsvisie beschrijft op hoofdlijnen hoe Arnhem er in de toekomst uit zal komen te zien en vormt de basis waarop toekomstige ontwikkelingen worden getoetst. Daarmee is de omgevingsvisie een belangrijk en bovendien ook verplicht instrument voor de ruimtelijke ordening van de stad. De planning is dat de Arnhemse gemeenteraad in het eerste kwartaal van 2021 de omgevingsvisie vaststelt.

www.koerswijzerarnhem.nl

Scenario: Arnhem Netwerk Stad
Afbeelding Arnhem Netwerk Stad

De stad groeit vooral rondom bestaande en nieuwe knooppunten in de stad. Knooppunten zijn stations, winkelcentra of andere goed bereikbare plekken waar veel mensen samen komen. Bij de grote knooppunten komt een mix van voorzieningen, woningen en bedrijven. Schone en veilige routes verbinden de knooppunten. De schone bus rijdt elke 5 tot 10 minuten tussen de centra. Elke wijk grenst aan een knooppunt en aan het groen.

Scenario: Arnhem Compacte Stad

Afbeelding Arnhem Compacte Stad

De stad groeit vooral in het hart van de stad. We vergroten het centrum over de Rijn. Zo verbinden we Arnhem-Noord met Arnhem-Zuid. In het centrum komt een mix van woningen en bedrijven. De Rijn stroomt dwars door het hart en wordt een verbindend rivierpark tussen noord en zuid. Het centrum is autoluw. De bruggen in het hart vormen een ring met snelle openbaar vervoer verbindingen. De wijken omringen het hart en bieden rust en ruimte.

Scenario: Arnhem Stad van Boulevards
Afbeelding Arnhem Stad van Boulevards

De stad groeit vooral langs de belangrijke invalswegen zoals de Velperweg, Amsterdamseweg en de Burgemeester Matsersingel. Deze invalswegen bouwen we om naar boulevards met een mix van woningen en bedrijven. De boulevards worden groen ingericht en zijn goed bereikbaar voor alle vormen van vervoer. De wegen vormen niet langer de grens tussen stadsdelen maar verbinden de omliggende buurten. De boulevard als bruisende ontmoetingsplek.

·
Moderator
3,133 Posts
Ik kom uit op de compacte stad, grappige beschrijving ontvang je vervolgens :)

De intercity uit Berlijn dendert over de Westervoortse brug. Erkan schrikt wakker en ziet vier windmolens traag draaien. Op het moment dat de trein vaart mindert bij Arnhem Centraal, beseft hij dat de stad er heel anders uitziet dan in zijn studententijd. Er is veel hoogbouw bijgekomen en op straat is het druk met voetgangers, fietsers en bussen. De auto's zijn niet langer in de meerderheid, maar lijken zich bijna verontschuldigend te bewegen tussen de fietsers en voetgangers. De stationshal doet nog altijd verrassend modern aan. Op de 20e verdieping van Hotel Haarhuis is een advertentie geprojecteerd voor de opening van de RijnIJssel Universiteit in Malburgen. Nu begrijpt hij wat zijn broer bedoelde toen die zei dat Arnhem op dit moment booming is. Dat 'Den Haag' vanaf 2050 niet langer grootschalig wil investeren in de lage delen van de Randstad, heeft ertoe geleid dat verschillende bedrijven zijn uitgeweken naar Oost- en Zuid-Nederland. Onlangs maakte ook de Bijenkorf bekend weer terug te komen naar Arnhem en wel met een vestiging in het hippe Coehoornkwartier.
Iedereen vooral even invullen, mooie laagdrempelige manier van meedenken over de ruimtelijke ordening van Arnhem! Maak vooral ook gebruik van de mogelijkheid om extra input te leveren aan het einde van het vragenformulier.

·
Registered
24 Posts
Zeker een mooie manier om zelf input te kunnen geven aan de toekomstelijke ontwikkeling van de stad!
Heb mijn stem ook uitgebracht en kwam ook uit op de compacte stad. Maar misschien is dat niet zo heel verrassend bij mensen die op een website zitten die "skyscrapercity" heet ;-)

Ben erg benieuwd wat er uiteindelijk uit komt en hoe de visie er uit komt te zien.

·
Registered
279 Posts
Ik hoop dat er echt een visie uit komt. Arnhem is toch vaak een stad waarbij het niet al te spannend mag worden. (het station daar gelaten). In het centrum bouwen we niet hoger dan 3 a 4 woonlagen, terwijl daar echt een schaalsprong gemaakt moet en kan worden. We hoeven niet naar 20 verdiepingen, want daar zal (helaas) veel weerstand tegen komen, maar verdichten is toch echt een must.

Fietsinfrastructuur verdient op sommige plekken echt een upgrade. Vooral richting het centrum zijn bredere fietspaden naar mijn inziens hard gewenst.

Ook hoop ik dat we veel klimaat adaptiever gaan herinrichten. De Jansbeek is een hele goede eerste stap, maar vervolgens is alle ruimte om de beek heen bestraat!? Vanaf Dudok tot aan de Rijn ligt van gevel tot gevel steen, met een paar bomen er tussen. Dat kun je toch weinig klimaat adaptief noemen.

En ik hoop dat we in te toekomst eindelijk eens echt HOV krijgen, waarbij we s avonds niet met 2x uur of zelfs 1x uur opgescheept zitten, maar minstens 4x uur een bus.

·
Registered
24 Posts
Ahnemmer, ik ben het helemaal met je eens, vooral je eerste alinea. Het is ook een onderwerp dat hier bij een hoop recente bouwprojecten in de binnenstad bijna altijd wordt benoemd. Op zich vind ik de ontwikkelingen in de binnenstad zeker positief, alleen lijkt er inderdaad vaak toch een gebrek aan lef te zijn. Als je als stad ambitie hebt, en dat mag Arnhem vind ik echt wel hebben, dan moet je vind ik ook bereid zijn om a) in elk geval in de binnenstad echt te gaan verdichten, en b) om uitgesprokenere architectuur neer te zetten. Het station is vind ik echt een mooi voorbeeld van beide. Twee wat grotere torens waar een beetje kleur aan zit en die niet van die rechthoekige bakstenen kolossen zijn, zoals men die in Nederland heel graag bouwt, en een station met een mooie vorm, die hier ook uniek is.

Bij veel andere projecten in de binnenstad snap ik echter niet zo goed waarom het uitgangspunt vaak lijkt te zijn "doe vooral niet te gek", niet te grootschalig, niet te uitgesproken qua ontwerp. Begrijp me niet verkeerd, ik wil zeker niet dat we een soort Rotterdamse aanpak gebruiken met een hoop grootschalige projecten, die echter weinig met elkaar verbonden lijken. Dat Arnhem probeert het centrum een beetje uniform te houden heeft absoluut ook zijn voordelen.

Maar Arnhem mag meer willen. Daarom dus ook mijn voorkeur voor "de centrale stad", waarin ook duidelijk staat dat de focus juist op verdichting van het centrum ligt en op ambitie voor de binnenstad.

1961 - 1979 of 1979 Posts