SkyscraperCity banner
1 - 16 of 16 Posts

·
Registered
628 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Dendermonde is een verrassend mooie stad met een prachtig historisch centrum (vooral goed bewaarde gebouwen van de vroege twintigste eeuw). Na Gent, de meest historische stad (enkel Oudenaarde en Aalst komen in de buurt) van Oost-Vlaanderen en toch amper een toerist te vinden. Ook een zeer sfeervolle stad door het vele groen en water. Zelf had ik te weinig tijd om heel Dendermonde grondig te doorzoeken, er ontbreken dus heel wat monumenten zoals de gevangenis, Sint-Egidiuskerk, enz. Dendermonde heeft ook een rijke ommegang-traditie met o.a. Ros beiaard, de reuzen en carnaval. Er wonen zo'n 43.000 mensen in Dendermonde waarvan 22.000 in Dendermonde zelf. De ligging kan ook tellen, in het middelpunt van Brussel, Antwerpen en Gent. Zeker het bezoeken waard!
1. Het park is bedekt met overblijfselen van de stadsomwalling, ook de oude stadspoorten zijn bewaard gebleven. Hier de Brusselse poort.

2. Het park met het Ros beiaard monument

3. De watertoren naast de ringweg

4. De stationsbuurt

5. De Sint-Gillis-Binnenkerk

6. Oorlogsmonument

7. Da(n)ma(a)r zonder t

8. Sint-Pieter en Paulus abdij

9. Zwartezusterklooster

10. abdij en klooster

11. De benkendste foto van Dendermonde met het stadhuis en het gerechtsgebouw

12. Typisch Vlaamse trapgeveltjes op de markt

13. Het vleeshuis

14. Nog enkele herenhuizen op de markt

15. De achterkant van het stadhuis en gerechtsgebouw

16. De knaap met de vis

17. Café's genoeg in de buurt van de markt

18. het gerechtsgebouw

19. Onze-Lieve-Vrouwekerk

20. De kerkstraat is nog zo goed als intact, en werd gespaard van de nieuwbouwgekte

21. De voormalige vakschool

22. De Oude dender

23. De oude dender met het gerechtsgebouw

24. Dit is echt een prachtige wijk, enkel gebouwen van de vroege twintigste eeuw

25. Nog een straat naast de oude dender

26. Het stadhuis en gerechtsgebouw naast de dender

27. De oude vismijn

28. En dan nog een stukje werelderfgoed, het begijnhof

29. Ondanks de renovatie van verschillende huisjes ligt het begijnhof er wel een beetje verloederd bij.

·
City Geek
1,200 Posts
Inderdaad een mooie stad die de laatste jaren goed is opgeknapt. Ik herinner me dat ze er een tiental jaar geleden nogal verloederd uitzag. Of ze na Gent de meest historische stad van O-VL is betwijfel ik toch hoor. Aalst en Oudenaarde (die jij al noemde) steken er toch nog bovenuit volgens mij.

·
Registered
6,375 Posts
:applause:

Hier kan men een zeer mooi plein maken zonder auto's , dacht ik...

Heb daar een vriendin wonen in het centrum.... :naughty:

·
Registered
628 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Josh said:
Inderdaad een mooie stad die de laatste jaren goed is opgeknapt. Ik herinner me dat ze er een tiental jaar geleden nogal verloederd uitzag. Of ze na Gent de meest historische stad van O-VL is betwijfel ik toch hoor. Aalst en Oudenaarde (die jij al noemde) steken er toch nog bovenuit volgens mij.
Ik weet dat Oudenaarde en Aalst meer opvallende monumenten hebben, die stukken mooier zijn dan die in Dendermonde. Maar ik vind dat de details het soms uitmaken of een stad nu meer historisch is. Daarmee bedoel ik de gewone huizen in het straatbeeld naast de grote monumenten, en daar is Dendermonde toch beter dan Oudenaarde en Aalst.

·
Registered
578 Posts
Dendermonde is een prachtig stadje !!! Ik ken mensen die er wonen, dus ik ga er regelmatig naartoe. En elk jaar ga ik naar een ommegang, telkens de laatste donderdag van augustus, dacht ik.
Dendermonde is zeker de moeite om eens te bezoeken !!!

·
Moderator
12,826 Posts
Ziet er wel gezellig uit. Ben er een paar keer min of meer doorgestapt, maar herinnerde mij enkel dat de poorten er nog stonden. Dat plein voor de Sint-Petrus en Paulusabdij zou inderdaad een mooi stadsplein kunnen worden als ze de auto's zouden weren.

·
Registered
1 Posts
(B) Dendermonde

Een paar foto's van Dendermonde ...

1.

2. Station van Dendermonde

3. Statieplein

4.

5. Stationsstraat

6.

7.

8.

9. Brusselsepoort

10.

11.

12.

13. 't Rond punt, met standbeeld van t'Ros Beiaard

14.

15. Viaduct naar St. Gillis

16. Richting Centrum

17.

18. Geldroplaan

19. Appartementen langs de Leopold II-laan

20.

21. Leopold II-laan

22. Watertoren

23.

24. Dit moet zowat het hoogste gebouw zijn in Dendermonde

25. Oude Vest

26. Again

27. Heldenplein

28.

29. Vlasmarkt

30.

31. het VTI

32. Oud Ziekenhuis

33. Zwarte Zusterstraat

34. t'Saske

35.

36.

37. Oude Dender in het centrum

38. Dender

39. Achterkant Gerechtsgebouw

40.

41. Achterkant Stadhuis

42.

43. Brug over de Dender

44. Koningin Astridlaan aan de Dender

45.

46.

47.

48. De Grote Markt

49. Stadhuis

50.

51.

52.

53. Steegje aan de Grote Markt

54. :cheers:

55. Kerkstraat

56.

57.

58.

59. Kerkstraat

60. Vleeshuis

61.

62.

En een afsluitertje ....

·
Registered
1,751 Posts
Eens iets anders, niet het centrum nu maar de deelgemeente Baasrode met zijn scheepswerven die nu een scheepvaartmuseum vormen.

·
BPM'er
City Explorer
238 Posts
Heb Dendermonde alleen nog maar gezien van foto's en vind het nu al een prachtige stad! Als ik eens tijd heb zal ik het zéker eens bezoeken :)

1 - 16 of 16 Posts