Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 70 Posts

·
Registered
169 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Genk is één van de meest onderschatte steden van belgië. Ik mis op dit forum een fatsoenlijke fotoreeks over de stad genk.

Daarom stel ik voor hier allemaal jullie foto's van de stad genk te plaatsen.

·
Registered
645 Posts
Monument André Dumont:

Oekraiens-Orthodoxe kerk:

St.-Martinuskerk:

In het Zonnewijzerpark:

Waterschei:

Vliegveld Zwartberg:

·
Registered
645 Posts
Nog een paar foto's van de groene stad Genk:

Tuinwijk Waterschei:

Tuinwijk Waterschei:

Oekraiens-Katholiek Centrum (Waterschei):

Waterschei: 14de eeuwse motruïne:

Hoevenzavel: Franciscanerkerk:

Winterslag C-Mine: Media- en Designacademie in opbouw:

Tuinwijk Winterslag:

Winterslag: H. Hartkerk:

Winterslag: Standbeeld "De Mijnwerker" (met Basisschool St Michiel op de achtergrond)

Winterslag: Voormalige meisjesschool, nu opleidingscentrum Syntra:

·
Registered
339 Posts
Op komst :) Een volwaardige stad zou ik het ook nog niet durven noemen maar er wordt aan gewerkt (oa. stadsplein, dienstenzone, ...)

Genk is geen stad, ondanks de vele stedelijke elementen. Het is ook het begrip dorp letterlijk ontgroeid. Het is ook geen gemeente want hiervoor is een gemeenschap en samenhang nodig, twee eigenschappen die hier ontbreken. Genk is een modern stedelijk conglomeraat.

·
Registered
6,017 Posts
Het leuke aan Genk is dat het zo onbelgisch is, en dat het bij gebrek aan een klassiek historisch centrum de mogelijkheid zou kunnen hebben om uit te groeien tot een soort centrum voor moderne architectuur/hoogbouw (cf Rotterdam maar dan int klein).

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Miniserie Genk

Deze namiddag (vrijdag) hebben we een excursie gehad naar Genk een pas sinds de laatste decennia explosief gegroeid dorp dat zo versmolten is met dorpen in de omgeving en zo aan bijna 65.000 inwoners is geraakt. Het was al minstens 15 jaar geleden dat ik de stad op klaarlichte dag gezien had, dus wist er amper meer van. Eerst een presentatie over de geschiedenis en wat projectjes in de stad, die doorging in het Stadhuis; hierna hebben we een wandelingetje gemaakt door het centrum.
Klein, ongezellig, lelijk zijn de 3 kernwoorden. Het centrum van een stad moet normaal gezien zowat het mooiste deel van de stad zijn. Aan de hand daarvan zou je kunnen stellen dat Genk een van de lelijkste steden van Vlaanderen is. Ook de autogerichtheid straalt ervan af. Een heus netwerk van expreswegen, eigenlijk gewoon autostrades met af en toe een kruispunt, doorkruisen het grondgebied. Waar een straat te steil zou zijn voor fietsers, is gewoon geen fietspad. Voor de rest viel het op zich nog mee, al zie je dat de meeste fietsvoorzieningen vrij recent zijn.

Veel uitleg voor 10 foto's, interessanters ben ik ook niet tegengekomen op dat uurtje wandelen.

1. Het Stadsplein, de grote markt van Genk. De 3 appartementsblokken in de voorgrond staan er nog maar pas.

2. Appartementsgebouw nabij het (kop)station. Het station zelf is te lelijk om op foto te zetten.

3. Appartementen aan de Europalaan, die ook slechts binnen de laatste 10 jaar is heraangelegd. De Europalaan was de verbindingsweg van Hasselt naar het Maasland, dwars door Genk. Met 2x2, gescheiden door een volle lijn, was dit gevaarlijkheid voor de overstekende zwakke weggebruiker troef.

4. Europalaan een stukje verder.

5. De Sint-Martinuskerk, de hoofdkerk van Genk, is totaal niet dominant in de stad, ondanks ze iets hoger staat. Mensen die zelf niet in Genk wonen maar er wel regelmatig zijn, weten niet eens waar 'de' kerk van Genk is.

6. De Stationsstraat, de winkelstraat van Genk op vrijdagnamiddag rond 16u. Ondanks mensen nog aan het werken zijn, zou je toch een beetje meer leven verwachten.

7. Recentelijk is er een as gecreëerd van het Sint-Martinusplein (dat niet bij de kerk ligt!) naar het Stadsplein, waar het Stadhuis staat. Aan beide zijden hiervan staat een Lijnbaanachtige flat: een groene en een rode.

8. Zelfs deze mooie huizen worden niet met rust gelaten door de flat.

9. De groene flat en de as. Het gebouw met de gele verticale strepen is het Stadhuis. Zo staan er een stuk of 10 strepen naast elkaar als goedkope vorm van aandachtstrekking. De 3 die je links ziet, is het nummer van het Shopping Center. In Genk doen ze namelijk geen moeite het kind een fatsoenlijke naam te geven, ze nummeren het gewoon.
In 1968 kwam Shopping 1 als eerste winkelcentrum van België. Later kwam Shopping 3, dan Shopping 2 (je leest het goed!), en nu zijn ze bezig met Shopping 4. De eerste drie zijn de lelijkste shoppingcentra, of dat zou het toch moeten voorstellen, die ik ooit gezien heb. Lelijke gebouwen in ieder geval, maar als je Shopping 1 (alleen gelijkvloers) door bent, steek je even een autoluwe straat over naar Shopping 2, dat wel een verdieping heeft die echter via een marginaal trapje bereikbaar is: grote leegstand daar dus. Shopping 2 buiten heb je een pleintje en een doorgang naar de Stationsstraat, alleen is het absoluut niet duidelijk waarheen je juist moet. Shopping 3 ligt een paar blokken verder. Daar zijn we niet in geweest, maar dat zou wel in orde zijn.

10. Hier zijn ze nog enigszins inventief geweest met de straathoek.

De laatste tijd is de stad meer haar best het doen met allerlei projecten, maar een mislukking is natuurlijk gemakkelijker gemaakt dan hersteld.

·
Registered
787 Posts
Het nieuwe stadsplein is onmiskenbaar een verbetering.

De enige jaren geleden heraangelegde Europalaan is volgens mij een gemiste kans geweest. Niet meer dan een nieuw jasje zonder structurele wijzigingen. Daardoor blijft Genk een 'station', waar je langs de ene kant in rijdt en langs de andere kant uit rijdt.

Je foto's zien er idd triestig uit, vooral de eerste. Sombere weersomstandigheden en bladerloze bomen, maar in die omstandigheden kan je ook Brugge de hel op aarde laten lijken.

De kunst is Genk zodanig fotograferen vanuit verrassende opnamepunten dat het wel aantrekkelijk oogt. Maar dan moet je minstens wachten tot de vroege zomerzon.

·
Registered
12,505 Posts
Genk ziet er erg onvlaams uit. Bij vlagen doet het mij zelfs een beetje aan een Nederlandse stad denken (al weet ik niet of de Nederlanders mij dat in dank zullen afnemen :)).

·
Registered
32 Posts
Het stadscentrum van Genk is echt triestig. Maar die mijnwerkerswijken hebben echt een heel aparte (vaak zuiderse) sfeer. De grotere gebouwen en huizen daar zijn vaak ook nog wel mooi.

In feite bestond Genk vroeger uit meerdere centra (van die mijnwerkerswijken), maar ze wilden één echt centrum creëeren. Het heeft nu wel een centrum, maar er is toch nog véél werk aan eer dat aangenaam wordt. Mooi zal het wel nooit worden.

Daarbuiten is er ook echt wel bijna niks te doen qua uitgaan, wat wel mag voor die grootte vind ik.

·
Registered
4,213 Posts
Wat oudere foto's:

Dit is/was echt walgelijk...

In 1968 kwam Shopping 1 als eerste winkelcentrum van België. Later kwam Shopping 3, dan Shopping 2 (je leest het goed!), en nu zijn ze bezig met Shopping 4. De eerste drie zijn de lelijkste shoppingcentra, of dat zou het toch moeten voorstellen, die ik ooit gezien heb. Lelijke gebouwen in ieder geval, maar als je Shopping 1 (alleen gelijkvloers) door bent, steek je even een autoluwe straat over naar Shopping 2, dat wel een verdieping heeft die echter via een marginaal trapje bereikbaar is: grote leegstand daar dus. Shopping 2 buiten heb je een pleintje en een doorgang naar de Stationsstraat, alleen is het absoluut niet duidelijk waarheen je juist moet. Shopping 3 ligt een paar blokken verder. Daar zijn we niet in geweest, maar dat zou wel in orde zijn.
Een beetje zoals de geschiedenis van Euroshopping Mechelen... vreselijke gebouwen.

·
Registered
339 Posts
Mij ga je Genk centrum niet mooi horen noemen maar de projecten van de laatste 10 jaar zijn wel allemaal verbeteringen. Shopping 1 (eind dit jaar) en het station (volgend jaar?) zijn de volgende op het lijstje. Als ze nog eens 5-10 jaar aan hetzelfde tempo kunnen doorgaan kan je van een centrum beginnen spreken. Genk is vanuit de wijken gegroeid: daar ga je eerder mooie gebouwen vinden.

De fluogele pilaren aan het stadhuis is een "kunstproject" en zal na maart verdwijnen.

De europalaan als een ader door een autostad in één keer afsluiten ging niet, maar ik vind deze fasering zeker geslaagd; over 30? jaar mss wel autoluw?

Iedereen heeft wel iets met zijn eigen stad: je kent de voor en na van de projecten, je ziet als het een verbetering is of niet maar het is dan wel jammer zo'n negatieve "review" te lezen die veel focust op de mislukkingen van het verleden - die idd niet makkelijk weg te werken zijn - ipv van op de verbeteringen van de laatste jaren.

1 - 20 of 70 Posts