Skyscraper City Forum banner
1 - 7 of 7 Posts

·
Registered
1,752 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Voila, net enkele dagen vakantie achter de rug en hier ben ik om jullie lastig te vallen met een verslagje daarvan.

Om te beginnen een topic over 3 vlakbij elkaar gelegen Lotharingse steden die nu in 3 verschillende landen liggen maar alle 3 een geschiedenis delen via het oude hertogdom Luxemburg.

Arlon:

Voor ons vlamingen de meest ver gelegen stad van het land en wat mij betreft ook de minst Belgisch oogende van de hoop. Lorraine komt een stuk zuiderser over dan je op basis van zijn ligging zou verwachten.

Het oude gerechtshof

Het paleis van de provinciegouverneur.

Niet ver van het station kan je een archeologisch parkje vinden met het oude kerkhof

en de resten van een merovingische kerk en een romeins badhuis.

De oudst bewaarde synagoge van het land.

·
Registered
1,752 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Esch sur Alzette

Bij Esch sur Alzette zie je goed wat een regionaal belang kan doen voor een klein provinciestadje. Esch heeft het bevolkings aantal van een groot Belgisch dorp maar is het centrum van de oude industriële zone van het groot-hertogdom waardoor ze een veel grotere uitstraling heeft dan je zou vermoeden. Het centrum bestaat eigenlijk uit niet veel meer dan een km lange winkelstraat maar het is er eentje die de concurrentie aandurft te gaan met de meir. Ze straalt allleszins meer architecturale grandeur uit dan zowat alle andere Belgische winkelstraten. Ze had alleen net 5 meter breder mogen zijn of wat bochten mogen hebben want nu was het vrij moeilijk om dat effect ook deftig op camera vast te leggen. ;)

·
Registered
1,752 Posts
Discussion Starter · #3 · (Edited)
Thionville:

Tenslotte eindigen we hier in Frankrijk. Al heeft de stad in de loop van de geschiedenis vaak aan verschillende zijden van de grens gelegen. Eerst was ze afwisselend deel van zuidelijke nederlanden en frankrijk en daarna is ze ook heen en weer geschoven tussen frankrijk en duitsland. Dat getouwtrek heeft trouwens ook zijn sporen nagelaten die hier niet zo aan bod komen. Aan de overzijde van de moezel zijn nog uitgebreide vestingwerken van Vauban te bewonderen en in de onmiddelijke omgeving kan je forten uit de pruisische periode en de maginot linie vinden.

De tour aoux puces, een overblijfsel van het oude kasteel van de hertogen van Luxemburg

De voormalige binnenkoer van het kasteel

Bij een kleine 30 graden en een stralend blauwe hemel vormt Lorraine de dichtstbijzijnde Provence stand-in ;)

Thionville heeft ook een aardig kwartier uit de duitse periode.

Een bastion aan de moezel.

Ik heb Thionville trouwens als uitvalsbasis gebruikt en de vlaanderen vakantieland in mij voelt zich geroepen om erop te wijzen dat het ook perfect kan dienen als verblijfplaats voor een langer verblijf in de regio. Luxemburg-stad en Metz liggen op een half uurtje terwijl je op een dik uur zowat alles in luxemburg, Saarland en de omgeving van Nancy kan bereiken. Een wat onderschatte omgeving maar prachtig met een paar schitterende steden.

In het geval van Nancy heb ik dat hopelijk hier al eens bewezen.

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=757474&highlight=

·
Registered
4,213 Posts
Zeer mooie fotoreeksen, EvanG! Proficiat!

Arlon is in België vooral gekend om de legerbasis ginderachter (waar mijne pa nog gelegen heeft).

·
Bike It!
22,249 Posts
Het begint afgezaagd te klinken, maar het is alwéér een mooie serie met dito info geworden! :eek:aky:

Ik ken Arlon alleen vanuit de trein, inmiddels alweer een eeuwigheid geleden. Het blijft toch een erg provinciale provinciehoodstad. Al bij al de slechte plek niet, met zelfs enkele fraaie gebouwen.

Esch sur Alzette heb ik ooit bezocht met vrienden, maar dat is inmiddels ook al meer dan een kwart eeuw geleden. Ziet er idd wel stedelijk uit. Fraaie panden.

En in het mooie Thionville bewijzen ze dat ooit ook daar lelijke commieblokken welkom waren...

·
Registered
1,752 Posts
Discussion Starter · #6 ·
En in het mooie Thionville bewijzen ze dat ooit ook daar lelijke commieblokken welkom waren...
Dat is idd helaas zo. Ik heb er nog paar netjes buiten beeld kunnen houden maar er staan er zo wel enkele in de onmiddelijke omgeving van het centrum. Beetje jammer want hoewel ze best gezellig is heeft de stad iets meer potentieël dan wat er op dit moment mee wordt aangevangen.

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Ik speelde wat met de zoekfunctie omdat ik zaterdag zelf naar Aarlen ga, maar heb destijds blijkbaar deze serie overgeslagen, allicht doordat ik toen zelf op reis was.
Vanuit de trein zag Aarlen er alvast de moeite waard uit. Het ligt ook maar 4 km van de grens met Luxemburg, dus misschien kan ik ook even naar een voor mij nieuw land wandelen. Thionville ken ik alleen maar vanuit de auto op weg naar Zwitserland; daarvan herinner ik mij dat het er vanop de autostrade nogal lelijk (maar dus interessant) uit zag, alsook de grote zigzagbocht in de E25 en de kerk vlak naast de autostrade.

1 - 7 of 7 Posts