SkyscraperCity banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Registered
1,751 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Afgelopen weekend naar Luik geweest en dat is met niet tegengevallen. :) Het was al een paar jaar geleden dat ik er nog geweest was en je blijft de vooruitgang zien daar.

Guillemins heeft zo toch iets van een ruimteschip dat in het midden van de stad is neergekomen. ;)

De place des bons enfants aan het station Liege palais. Nog niet zo lang geleden was dit een groot gapend gat in het midden van de stad maar dit begint ook netjes opgeknapt te geraken. De uitbreiding van het justiepaleis is bijna gereed en normaal gezien wordt volgend jaar begonnen aan een nieuw station zodat het daar ook nog netjes overkoepeld wordt.

·
Registered
1,751 Posts
Discussion Starter · #2 ·
Eens de heuvel van de Saint Martin af komen we in de omgeving van de place saint Lambert.

·
Registered
1,751 Posts
Discussion Starter · #3 ·
De heuvel achter het prinsbisschoppelijk paleis heeft enkele stevige klimmetjes in petto maar 't is wel de moeite waard.

De tour des vieux joncs, wat zich zowat laat vertalen als oude biezen. Enig verband dat men zou willen leggen met Alden Biezen is volledig terecht want dit is een overblijfsel van de voorganger van die landscommanderij.

De montage de bueren heb ik toch maar aan mij laten voorbijgaan ;)

·
Registered
1,751 Posts
Discussion Starter · #4 ·

De luikse tempel van de culte antoiniste zoals je dus kan lezen. De enige godsdienst die ooit in Belgie is ontstaan. ;) Ik ben nu niet de grote expert maar het lijkt een soort van kruising tussen het christendom en het boedhisme. Wereldwijd zijn er een paar duizend aanhangers.

Het vernieuwde Curtius museum. Veel groter, diverser en mooier opgesteld dan zijn verouderde voorganger maar wel een verwarrende inrichting door de samenvoeging van verschillende oude herenhuizen en de moderne toevoegingen. Een mens is daar wel een paar uur zoet door gewoon de tour te doen. :)

Typisch belgische toestanden zeker? ;)

en zo de maas over richting outre-meuse

·
Brussels sprout
16,557 Posts
Amai, dat was de moeite! Erg bedankt om de foto's te posten! Moet dringend ook nog eens naar Luik gaan eigenlijk! :)

·
Registered
1,751 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Outremeuse is een wijk gelegen op een eiland in de Maas. Het maakt deel uit van het historische centrum maar eind 19de eeuw is ze grotendeels heraangelegd op een typische wijze voor die tijd. Je vindt er dus een aantal grote brede straten met redelijk wat art nouveau en enkele kleine veel oudere straatjes daartussen.

De rue roture, blijkbaar een soort lokale tegenhanger van de rue des boucheurs maar dan minder overlopen door toeristen.

Het zeer sympatiek genaamde huis Antverpia. ;)

·
Bike It!
22,248 Posts
Dat was weer genieten! Mooi hoor.
Het is ook alweer een tiental jaren geleden dat ik de stad een weekendje bezocht, maar Luik is dus nog mooier geworden. Heel wat historische gevelrijen zagen er nog grotendeels zwart uit, met enkele gerenoveerde uitblinkers.
Nu is het net omgekeerd.
Het Curtius staat hoog op mijn verlanglijstje, een hernieuwd bezoek dringt zich dus op.

·
Registered
6,127 Posts
Prachtig. Er wordt duidelijk keihard gewerkt in Luik. Vooral de verzorgde bestrating valt me op! Met de afwerking van het station Guillemins, de vernieuwing van de omgeving er rond, de vernieuwing van Liège-Palais, Mediacité,... wordt Luik echt top.

1 - 14 of 14 Posts