Zelf ben ik - persoonlijk - geen liefhebber van museumlijnen type Eeklo - Maldegem: het is - voor mij, als spoorwegliefhebber - vis noch vlees. Men restaureert de Belgische infrastructuur, maar rijdt er met een allegaartje aan materiaal dat in België nooit gereden heeft en totaal onbekend is. Het beleid is daarenboven dikwijls ondoorzichtig en dit is de hoofdreden waarom ik dergelijke verenigingen ook niet (financieel) steun met een lidmaatschap: wat moet men denken van de aanschaf van een Poolse sneltreinlok - 130 km/u - voor een lokaal lijntje, terwijl een Poolse stoomlocomotief in België nooit gereden heeft?
Het neemt niet weg dat ik het werk van de vrijwilligers waardeer en het resultaat mag gezien worden. Het was ondertussen een flink aantal jaar geleden dat ik daar geweest was en een deel van het bijeenverzameld schroot - ze hadden ooit zelfs oostduiste slaaprijtuigen - is verdwenen en het emplacement van Maldegem zag er al heel wat ordentelijker uit.
De reden dat ik dus naar daar ben geweest, was de komst van de NMVB loc 808. Bewaarde stoomlocomotieven van de Buurtspoorwegen kan men op 1 hand tellen en de rijvaardige exact op 1 vinger...
Zonde: het is een belangrijk onderdeel van onze vervoersgeschiedenis, maar beter 1 dan geen!
Die 808 is dan ook nog een bijzonder exemplaar, want het is een normaalsporige, terwijl het overgrote deel smal(meter)sporig waren. Die normaalsporige loc deed dienst op de al lang verdwenen lijn Groendaal - Overijse.
Helaas is de inzet van die 808 in Mariembourg pure folklore... hoewel er in 2007 een fantastische rit geweest is met de enigste bewaarde normaalsporige tramrijtuigen van de NMVB: schitterende historische combinatie, want zo'n lok met een NMBS wagon.... dat vloekt.
De komst van die lokomotief naar Maldegem was dus een goede reden om er toch nog eens naartoe te rijden: ik had gelezen dat er een rit was om 12u00 met een reizigerstrein & dat nadien er wat gemaneuvreerd ging worden in Maldegem.
De enige wat mooie plaats op deze saaie lijn vindt men aan in Balgerhoeke: daar is er een oude brug over het Schipdonkkanaal.
Voormelde 808 sleept een M1 rijtuig op 3 mei. Uiteraard is dit puur folklore, maar het is wel een leuk fotostandpunt.
Het afrijden van de brug geeft een totaal ander en achteraf bekeken minstens even leuk motief: dat veel te groot M1 rijtuig - de verhouding locomotief / wagon is inderdaad echt lelijk - werd alzo weggewerkt:
In Maldegem stelde het maneuvreren weinig voor; het hele station was omgetoverd tot een Vlaamse Kermis inclusief bier en pensen: kortom: de plaats om zo snel mogelijk te verdwijnen, want mooie foto's maak je er toch niet. De inkom heb ik uiteraard betaald en ik kreeg ook een dienstregeling: groot was mijn verbazing dat iemand mij vertelde dat die stoomloc ook een fotorit ging doen "dat niet op de dienstregeling stond" en dat met goederenwagons!
In het station toch nog een "portretfoto" kunnen maken - wat ik met schroot bedoel, kan men op de achtergrond ontdekken.
De combinatie stoomloc en Vlaamse Kermis gaf het volgend sfeerbeeld:
De lijn is oersaai en biedt weinig mooie fotostandpunten, op Balgerhoeke na dus.
Het is dus alweer daar dat ik terecht kwam om die trein op te wachten:
Een meevaller was dat de dienstregeling totaal niet klopte en dat de trein terug achteruit moest rijden, zodat de tegentrein op het halve maneuverspoor kon uitwijken... maar de volgende reizigerstrein was dan ook al in 't zicht...
Dat maneuvreren maakte dat ik deze ditmaal schitterende combinatie op een andere wijze kon fotograferen:
In Eeklo mag de vereniging niet meer op NMBS terrein komen, zodat de treinen noodgedwongen aan de overzijde van de overweg moeten eindigen en er daar een noodperron gebouwd werd.
Het is onmogelijk om daar zinnige foto's te maken als er een reizigerstrein is, maar de goederentrein ging er nog "enige tijd" blijven staan, want de vertragingen waren te groot geworden... Dit stoorde me helemaal niet: het gaf alleen maar perspectieven tot mooie foto's.
Zeg nu zelf: wie zou er kunnen raden dat deze foto in Eeklo genomen werd?
Om te eindigen: in hetzelfde Eeklo, de goederentrein wachtend op een latere vertrektijd (werd telkens uitgesteld): dit gaf het exacte beeld van hoe de NMVB deze lok ooit benut heeft: voor het overbrengen van korte NMBS treinen: zo moet het er ooit hebben uitgezien tussen Overijse en Groenendaal. Al bij al een schitterend initiatief voor tram- en treinliefhebbers, maar waar helaas veel te weinig publiciteit over gemaakt is geweest. Ik kan mij niet meer herinneren of en wanneer deze lok een goederentrein getrokken heeft in haar museaal bestaan maar dit was toch wel een bijzonder evenement, want het gaf een unieke gelegenheid om de lok te zien met een waarheidsgetrouwe combinatie.
Focus1965