SkyscraperCity Forum banner
1 - 20 of 24 Posts

·
Registered
628 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Sint-Niklaas is zeker geen passage-stad tussen Gent en Antwerpen, daarvoor is het veel te groot (bijna 70.000 inwoners). De laatste jaren zijn daar veel projecten geweest oa de grote markt, de stationsbuurt en het winkelcentrum. Hier een paar foto's, ik ben wel geen professionele fotograaf dus de foto's kunnen soms tegenvallen
1. Parking winkelcentrum en een beetje laagbouw

2. Dit lijkt al wat meer op hoogbouw

3.

4.

5. De woonblokken gezien vanop de dakparking van het winkelcentrum

6. Binnen in het waasland shoppingcenter

7. Het waasland shoppingcenter is het 2e grootste winkelcentrum in België (na Wijnegem). Er zijn 140 winkels

8. Op weg naar het centrum

9.

10. Het stadspark

11. De vernieuwde grootste markt van België (en misschien wel West-Europa), volledig omringt door een houten promenade met trapjes (wat voor veel mensen een probleem lijkt, heel wat mensen zijn al neergekletst)

12. Historische panden op de markt, onderaan de inrit voor de ondergrondse parking met waterpartijen

13. Een zijstraat van de markt

14. De winkelstraat met een hartverwarmende verwelkoming

15. Het vernieuwde station

16. Het ziet er niet zo fraai uit, maar het telt toch 5 perrons

17. Nog enkele historische panden op het stationsplein

18. Dit ziet er toch wel stedelijk uit, een spoor boven de weg en dat een hele straat lang

19. Dit ziet er ook stedelijk uit, er zijn heel wat tunnels in s.-n. ook onder het station loopt er één

20. De half ondergrondse parking onder de markt

21. Het nieuwe siniscoop complex

22. De binnenstad

23. Nog wat laagbouw

24. De stadsschouwburg

·
Registered
6,450 Posts
Bedankt voor de fotos.
Het is mssn geen passage stad maar toch deels een Antwerpse slaapstad?
Ik heb eens gehoord dat het dialekt door Antwerpse inwijkelingen meer en meer naar het Antwerps aan het opschuiven is.

·
Registered
628 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Het is voor een groot deel een slaapstad voor Antwerpen, maar de gemeenten rond S.-N. zijn volgens mij nog meer slaapgemeenten van S.-N (zoals Lokeren, Stekene, Temse, ...). Volgens mij is Beveren een echte slaapgemeente van Antwerpen. Als je op een kaart kijkt is er toch wel een enorm industrieterrein in S.-N. en dan heb je nog het enorme aantal winkels en openbare voorzieningen die voor heel wat werk zorgen. De tewerkstellingscoëf. ligt dan ook boven 100%
En alvast bedankt voor de positieve reactie's

·
Registered
72 Posts
Het is niet echt en hele mooie, sfeervolle stad. Alleen de stad wordt zo te zien keurig onderhouden. Eigenlijk het tegenovergestelde van veel andere belgische steden, die vaak wel sfeervol zijn in potentie, maar slecht worden onderhouden.

·
Registered
6,450 Posts
N.V. said:
Het is voor een groot deel een slaapstad voor Antwerpen, maar de gemeenten rond S.-N. zijn volgens mij nog meer slaapgemeenten van S.-N (zoals Lokeren, Stekene, Temse, ...). Volgens mij is Beveren een echte slaapgemeente van Antwerpen. Als je op een kaart kijkt is er toch wel een enorm industrieterrein in S.-N. en dan heb je nog het enorme aantal winkels en openbare voorzieningen die voor heel wat werk zorgen. De tewerkstellingscoëf. ligt dan ook boven 100%
En alvast bedankt voor de positieve reactie's
Hehe, St-Niklaas is de hoofdstad van de slaapsteden op de lijn Gent-Antwerpen. Das typisch Vlaanderen, de steden staan op zichzelf maar toch deels slaapsteden van de grote steden. De invloed van Antwerpen is toch redelijk sterk in dat deel van Oost-Vlaanderen. Ik denk zelf dat de invloed van Antwerpen groter is op Lokeren dan buurstad Gent. Vergis ik mij?

·
Cosa dire cosa fare
3,437 Posts
Weet er iemand hoogtes van hoge gebouwen in Sint-Niklaas eigenlijk? Ik weet alleen dat de Belforttoren van het Stadhuis 40m is...

Ik denk eigenlijk dat heel het Waasland toch nog slaapsteden van Gent bevat. Ik hoor veel studenten die hun middelbaar in het Waasland afgemaakt hebben, die dan in Gent gaan studeren...

En NV, ge moogt ook is zo'n fotosessie van Eeklo geven hoor. Ik vind de 99,5m hoge Sint-Vincentiuskerk wel gaaf (hoogste kerk van Oost-Vlaanderen?), zeker als ge het 35m hoge Belfort ervoor ziet, superstedelijk zo ^^

·
Registered
628 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Woonblokken -> 43m
Onze-lieve-vrouwe kerk -> 45 m (madonna-beeld -> 6 m)
Er is ook nog een andere kerk op de markt, maar die is niet zo hoog net zoals andere kerken in de stad
Het belfort is inderdaad 40 m
Meer andere hoge gebouwen heb je daar niet, er zijn nog een paar woonblokken van zo'n 10 hoog

Wieland, ik ga zien of ik morgen een paar foto's kan maken van Eeklo als het weer wat meezit.

·
Registered
628 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Het is slecht weer vandaag, ik zal dus geen foto's gaan nemen. Hier heb je een foto van Eeklo die ik nog liggen had. Later zal ik wel nog eens wat meer foto's maken

·
Registered
6,450 Posts
Wieland. said:
Ik denk eigenlijk dat heel het Waasland toch nog slaapsteden van Gent bevat. Ik hoor veel studenten die hun middelbaar in het Waasland afgemaakt hebben, die dan in Gent gaan studeren...

^^
Ja, Gent heeft veel invloed als studenten stad maar qua tewerkstelling en economie domineert Antwerpen de regio denk ik. Moet wel zeggen dat hier in Gent relatief weinig St Niklazen studeren, in tegenstelling tot de duizenden West-Vlamingen.

·
Registered
218 Posts
Bah die hoogbouw is wel erg grauw.Uitgaande van de hoogbouw niet beter dan een gemiddelde Sovjet stad.Gelukkig heeft Sint-Niklaas ook nog een min of meer historisch hart(je) en een prachtig gerestaureerd marktplein.

(BTW:Moet je kijken naar de bewegwijzering op onderstaande foto.Intern verlichte Decaux-armaturen.Onze heilige kindervriendstad voelt zich blijkbaar groot genoeg om dezelfde modeletjes te plaatsen als Brussel en Parijs.

)

·
Registered
6,450 Posts
Alfa said:
Bah die hoogbouw is wel erg grauw.Uitgaande van de hoogbouw niet beter dan een gemiddelde Sovjet stad.
Euh, ga toch maar eens kijken in Oost-Duitsland. :| :dizzy:
Ik vind die Amelinkx blokken niet mis zolang ze maar per 3 of per 5 staan. Ze mochten wel wat hoger :yes:

·
Registered
6,362 Posts
snot said:
Bedankt voor de fotos.
Het is mssn geen passage stad maar toch deels een Antwerpse slaapstad?
Ik heb eens gehoord dat het dialekt door Antwerpse inwijkelingen meer en meer naar het Antwerps aan het opschuiven is.
Ga eens naar Beveren , t'is er nog erger...

Sint Niklaas is goed bezig , tal van grondige renovaties én vernieuwingen.
Stadje met potentie

·
Registered
6,289 Posts
Ben er gisterenavond toevallig nog geweest.

Moet zeggen, ziet er allemaal erg netjes uit... maar wel érg netjes... gebeurt daar soms ook wat, behalve ballonvaarten?

(geintje)

·
Registered
1,759 Posts
Zondag een aardige wandeling door heen Sint-Niklaas gemaakt. Voor de middeleeuwse straatjes en grootse kathedralen moet je het niet doen maar de stad heeft een heel aardig 19de en 20ste eeuwse patrimonium :)

Ik zou dit een ietwat ongelukkige combinatie durven noemen

De Mgr. Stillemansstraat, één van de mooiste art-deco ensembles van het land.

1 - 20 of 24 Posts
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.