SkyscraperCity banner

B-Tower, Rotterdam

• 10

Votes: 3 3.6%
  • 9,5

Votes: 1 1.2%
  • 9

Votes: 6 7.2%
  • 8,5

Votes: 13 15.7%
  • 8

Votes: 23 27.7%
  • 7,5

Votes: 9 10.8%
  • 7

Votes: 13 15.7%
  • 6,5

Votes: 4 4.8%
  • 6

Votes: 5 6.0%
  • 5,5

Votes: 1 1.2%
  • 5

Votes: 5 6.0%
  • 4

Votes: 0 0.0%
  • 3

• 2

• 1

1 - 20 of 118 Posts

·
Zeeuwsche Rotterdammert
881 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gegevens
Naam:
B-Tower
Plaats: Rotterdam
Hoogte: 70m (functional height)
Oplevering: 2012
Architect: Wiel Arets

Picture by Momo1435

Picture by Ossip

Pictures by jb_nl

Picture by Eric Offereins

G

·
Een 7. Architectonisch geen hemelbestormer, maar goed afgewerkte stadsopvulling en een bescheiden maar nuttige toevoeging aan het woningareaal.

·
Skyscraperfan
1,251 Posts
7/10

·
Registered
20,591 Posts
Zou een mooi gebouw zijn... zonder die balkonnetjes.
Maar wel goed afgewerkt. 7/10
waarom? Die balkonnetjes passen in stijl goed bij dit gebouw. sluiten er goed bij aan. Daarnaast vind ik juist woontorens zonder balkons een groot minpunt. Het is toch fijner wonen met balkon en ook naar buiten toe laat het een stad levendiger ogen als er met mooi weer mensen op het balkon zitten.

Deze mooie horen er ook nog bij van foekepot:

·
Registered
86 Posts
@jb_nl Ik ben het helemaal met je eens dat het fijn is en zelf heb ik ook een erg groot balkon waar ik heel blij mee ben, maar, ik vind het gewoon niet bepaalt mooi die uitsteeksels. Maar bijvoorbeeld bij New Orleans vind ik het wel mooi omdat het niet zo uitsteekt.

·
Bas
14,379 Posts
Prachtig gebouw, zou in mijn woonplaats ook niet misstaan. In Rotterdam slechts een opvullertje, maar woongenot staat hier voorop. Prachtig afgewerkt aan buitenzijde, veel glas, alles in de juiste verhoudingen. En waar sta je als bewoner in 40 voetstappen bij de balie van de Burger King? Hier! :eat:

·
Administrator
30,096 Posts
Ziet er inderdaad strak uit, ik weet alleen niet of ik op die plek zou willen wonen. Overdag te veel winkelpubliek, 's avonds geen moer te doen. Zo'n toren als deze zou je eigenlijk naast de Witte de With, Meent of Oude Binnenweg willen hebben.

·
Registered
2,460 Posts
Heel bijzonder van binnen, echt beter dan al die 13/12 appartementen. Alleen is wat Jan aangeeft inderdaad een probleem. Gelukkig helpt dit gebouw zelf aan het oplossen van dat probleem, samen met Forum aan de overkant.

·
Administrator
30,096 Posts
Gelukkig helpt dit gebouw zelf aan het oplossen van dat probleem, samen met Forum aan de overkant.
Het is volgens mij een misvatting om te denken dat wanneer je maar genoeg woningen bouwt dat het dan vanzelf wel goed komt met een plek, in die zin dat het daardoor een plek wordt waar je graag wilt wonen. Daar zijn denk ik wel wat meer ingrediënten voor nodig. Met woningen alleen kun je de aard van een plek niet veranderen. Hier op het Wijnhaveneiland wonen inmiddels net zo veel mensen als in een fatsoenlijk formaat dorp, maar enig buurtgevoel ontbreekt hier volledig.

Wat de binnenkant van de B-Tower betreft vind ik het esthetisch gezien erg mooi om te zien, maar ook te klinisch voor mezelf om er te willen wonen. Zoiets moet echt je smaak wezen, en ik vermoed dat diegenen wiens smaak dit is deze toren liever op de plek van de Vopaktoren hadden gezien. Plus, en dat viel me ook al op bij de lager gelegen verdiepingen van de Karel Doorman, het uitzicht op de nabije omgeving is niet echt denderend.

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Het is volgens mij een misvatting om te denken dat wanneer je maar genoeg woningen bouwt dat het dan vanzelf wel goed komt met een plek, in die zin dat het daardoor een plek wordt waar je graag wilt wonen. Daar zijn denk ik wel wat meer ingrediënten voor nodig.
Helemaal mee eens en ik denk dat dit door de bouw van Forum bereikt kan worden. Logischerwijs zullen er winkels zijn die de Lijnbaan verlaten om in zich in Forum te vestigen, waardoor deze lege plekken opgevuld kunnen worden door b.v. cafés en restaurants. Maar ook galleries (met avondopenstelling) en hotels zouden hier de levendigheid kunnen vergroten.

Daarnaast moeten die Lijnbaanwinkels gewoon plat en vervangen worden door kwalitatief hoogwaardige bebouwing, want deze containerdozen zien er gewoon niet uit.

·
Banned
13,695 Posts
Het is volgens mij een misvatting om te denken dat wanneer je maar genoeg woningen bouwt dat het dan vanzelf wel goed komt met een plek, in die zin dat het daardoor een plek wordt waar je graag wilt wonen. Daar zijn denk ik wel wat meer ingrediënten voor nodig. Met woningen alleen kun je de aard van een plek niet veranderen. Hier op het Wijnhaveneiland wonen inmiddels net zo veel mensen als in een fatsoenlijk formaat dorp, maar enig buurtgevoel ontbreekt hier volledig.

Wat de binnenkant van de B-Tower betreft vind ik het esthetisch gezien erg mooi om te zien, maar ook te klinisch voor mezelf om er te willen wonen. Zoiets moet echt je smaak wezen, en ik vermoed dat diegenen wiens smaak dit is deze toren liever op de plek van de Vopaktoren hadden gezien. Plus, en dat viel me ook al op bij de lager gelegen verdiepingen van de Karel Doorman, het uitzicht op de nabije omgeving is niet echt denderend.
Deze toren had inderdaad het uitzicht van Vopak verdient en de lokatie van Vopak had deze toren verdiend.

·
The only way is up
86,587 Posts
Ziet er inderdaad strak uit, ik weet alleen niet of ik op die plek zou willen wonen. Overdag te veel winkelpubliek, 's avonds geen moer te doen. Zo'n toren als deze zou je eigenlijk naast de Witte de With, Meent of Oude Binnenweg willen hebben.
Zodat je gelijk in het uitgaansgebied staat als je de deur uitloopt.
Hoewel er ook wel mensen zullen zijn die de rust 'savonds wel kunnen waarderen.
Maar zolang de Lijnbaan alleen maar winkels heeft zal er aan het straatbeeld 'savonds niet veel veranderen.

·
Banned
13,695 Posts
Zo vandaag binnen gekeken met Jan en Puur. Plint is echt onbeschoft slecht. Wiel Arets heeft geen enkel gevoel voor de aansluiting van gebouwen in de stad lijkt het wel.

Woningen zijn voor NL'se begrippen ongekend afgewerkt maar de bovenste glaslijn van de gevel zit veel te laag. De balkon zijn lekker groot maar ik schat zo in dat niemand er comfortabel op zal gaan zitten aangezien ze net zo hard veren als de 3-meter plank in het olympische zwembad in London, doodeng en dan heb ik absoluut geen hoogtevrees.

De bovenste appartementen zijn spectaculair goed alleen jammer dat het weer verzeilt in het bekende NL'se hokjes maken die we dan slaapkamer noemen. Al bij al een erg nuttig bezoek.

Met dank aan Göran Boon van TW3 makelaars voor het laten zien van de appartementen!

1 - 20 of 118 Posts