SkyscraperCity banner

Welke stad snapt het niet helemaal?

• Maastricht

Votes: 8 18.2%
  • Breda

Votes: 9 20.5%
  • Arnhem

Votes: 23 52.3%
  • Haarlem

• Leiden

• Dordrecht

Votes: 5 11.4%
1 - 20 of 28 Posts

·
Registered
5,054 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Welke 'belangrijke' stad hobbelt helemaal achteraan in de hoogbouwrace?

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Uhm, Utrecht is de enige die ik kan noemen, maar die zijn ondertussen ook wakker geworden en doen weer mee. Rijtje af: Eindhoven ook niet, Tilburg niet, Groningen niet, Almere dan?

edit: Nu is de poll er pas. :) Dan kies ik Maastricht. Ik zou absoluut niet willen zien dat er hoogbouw komt in het centrum, maar de stad heeft een belangrijke functie in de regio (met Duitsland en België), en kan daarom wel wat 'stedelijkere' projecten gaan ontwikkelen om niet achter te raken bij andere steden. De oude binnenstad is mooi, nu is het ook tijd voor mooie nieuw (hoog-)bouw aan de rand van de stad.

·
Registered
5,054 Posts
Discussion Starter · #3 ·
Nee, Tilburg en Eindhoven hebben juist lef! Kort gevolgd door Groningen, niets enorm hoog maar wel forse gebouwen in het centrum en in buitenwijken. Almere is volstrekt onbelangrijk. Er wonen alleen vrij veel mensen.

·
Registered
5,054 Posts
Discussion Starter · #5 ·
:D
Na jouw aanvulling is mijn reactie ook niet meer geldig.
Het centrum van Maastricht is kwetsbaar maar dat kan juist een enorme uitdaging zijn om er een geschikte toren te bouwen. De Eifeltoren past uiteindelijk ook in Parijs.

·
Registered
5,054 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Lichtstad said:
^ Met 'niet' bedoelde ik dat ze niet bij de 'bange' steden horen :)
Ja, dat begreep ik! Toch moet Eindhoven die stomme bossen langs de A2 kappen want die bederven het uitzicht op Regent, Admirant en Vestdijk.

·
Registered
1,214 Posts
Ik ga voor Arnhem, reden is simpel: Die andere steden hebben een té goed geconserveerd historisch centrum, waardoor hoogbouw in het centrum de stad geen goed zal doen. Arnhem heeft weliswaar een historisch centrum, maar heeft daarnaast een behoorlijke hoeveelheid jaren '60/70-bouw in het stadshart staan. Hier is de absolute historische harmonie dus al min of meer verbroken, dus een torentje kan er ook nog wel bij. Nu hebben ze al het lef getoond om twee torens bij het station neer te knallen, maar die zijn niet echt hoog (en niet echt mooi, maar dat terzijde) en ik hoor ook maar weinig aan nieuwe ambitieuze geluiden uit die hoek, terwijl Arnhem toch een relatief grote en betekenisvolle stad is, die zonder problemen een heel mooi hoogbouwarsenaal zou kunnen herbergen. Is het niet in het centrum, dan is het wel aan de Rijn... :cheers:

Wat betreft de andere steden: Dordrecht zet volgens mij af en toe al wat neer in de buitenwijken. In Breda begrijpen ze het heel goed voor een historische stad; daar liggen dan ook mooie plannen op tafel. Haarlem en Leiden kan ik het niet kwalijk nemen dat ze de ambitie niet hebben, moeten ze ook niet willen en Maastricht idem dito. Dat zijn steden die enkel baat hebben bij periferiehoogbouw en dat vind ik niet echt van toepassing in dit geval. Dat is veel meer praktisch, dan gezichtsbepalend.

De Eifeltoren is misschien wel hoogbouw, maar vind ik anders dan een 'gebouw'. Dat vind ik meer een kunstwerk. Bovendien is het gat tussen de bouw van het centrum van Parijs en de bouw van de Eifeltoren niet zo gigantisch, dus stylistisch gezien loopt dat redelijk parallel.

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
Bikkel said:
Ja, dat begreep ik! Toch moet Eindhoven die stomme bossen langs de A2 kappen want die bederven het uitzicht op Regent, Admirant en Vestdijk.
Inderdaad, die staan behoorlijk in de weg. Jammer genoeg is er al een heel nieuw groenplan gemaakt voor na de verbreding van de A2, en daarin is (wederom) een strook met bomen langs de snelweg gepland. Wellicht dat we tíjdens de ombouw kunnen genieten :)

·
Registered
21 Posts
Hoogbouw is echt niet overal op zijn plaats, zeker niet in steden als Haarlem en Leiden. Dus m.i. zijn ze daar niet bang en hebben het VEEL beter begrepen dan sommigen. Ik doe aan deze poll niet mee.

·
Registered
4,042 Posts
Van het gegeven rijtje kies ik voor Arnhem. Met de komst van de Park- en Rijntoren is de skyline van de stad toch al grondig veranderd, bouw dat nu maar verder uit. Dan domineren die dingen de skyline van de stad tenminste niet meer.

Liefst geen hoogbouw in Maastricht.

·
Wereldburger
869 Posts
Ik kies ook voor Arnhem!

·
Moderator
47,184 Posts
Leiden

Ze hebben een zeer strikt hoogbouw beleid, bij de stations mag niet hoger dan 60m worden gebouwd en bij de snelweg niet hoger dan 70m. En dan moet het nog worden getoetst worden aan een aantal punten waar de betekenis voor het stadssilhouet het belangrijkste is. Een gebouw mag dus niet gezien worden vanuit de historische binnenstad. Ze zijn er inderdaad gewoon bang, want er zijn plekken genoeg waar je gewoon de hoogte in kan zonder dat het inbreuk maakt op de historische binnenstad.

·
pazfoto.nl
867 Posts
Arnhem is qua hoogbouw inderdaad een 'bange' stad:
"Ze" zijn bang dat het centrum niet meer hetzelfde zal zijn.
"Ze" zijn bang dat de het aanzicht op de veluwe verknald wordt(de rede dat er niet hoger dan hoogste boomtop gebouwd wordt(max ~100m) )
Ze ze ze.

Arnhem gaat de komende jaren daar en tegen toch de lucht in, denk aan het rijnboog project bij het Station in buurt, hier worden toch 10 torens gebouwd. Het wordt alleen geen echte hoogbouw maar zo'n netjes niet hoogbouw.

Ook in A-Zuid bij het Gelrdome/rijnhal/kronenburg zal het een en ander de lucht in gaan.

·
pazfoto.nl
867 Posts
ik heb trouwens voor leiden gekozen, mooi centrum maar heeft zal ruimte voor echte hoogbouw.

(ik mis Den bosch trouwens, de eigelijke nummer1 van bange hoogbouwsteden)

·
Registered
1,549 Posts
Breda gaat n 140+er krijgen (als t n beetje mee zit) en n woontoren van 84m.
In t centrum zijn nu n stuk of 4 mooie projecten bezig, aan de heuvel gaat veel gebeuren, via Breda komt eraan, poeh ik zou bijna zeggen haal Breda van t lijstje maar ik kan wel begrijpen dat Breda erbij staat want ik heb ook 10jr gebaalt dat hier niet hoog gebouwd werdt....

1 - 20 of 28 Posts