Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 34 Posts

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Afgelopen zomer ben ik een maand in Beijing geweest. Het is alweer een tijdje geleden, maar bij deze wil ik dan toch de foto’s met jullie delen. In totaal zal ik drie series posten. Iedere serie zal gaan over een bepaald deel van de stad.

Ik verbleef gedurende een maand een kilometer of 7 ten zuidoosten van het geografische hart van Beijing: de Verboden Stad. In de omgeving van mijn verblijfplaats zijn nauwelijks toeristische plekken te vinden, daarom komt in deze serie vooral het leven op straat aan bod. Ook het bekendste zakendistrict van Beijing is in dit deel van de stad gevestigd.

00. Alle foto’s in deze serie zijn geschoten binnen het rode kader, dus voornamelijk tussen de 3e en 4e ringweg.

01. “Mijn” straat

02.

03.

04. Werkelijk waar overal staan mensen met primitief kookgerei op straat eten te bereiden.

05.

06. Geïmproviseerde eettentjes waar je voor een paar dubbeltjes een maaltijd kunt nuttigen.

07.

08. Chinezen zijn goede figuranten voor op foto’s, men gaat gewoon door met waar men mee bezig is. Kinderen zijn hier zo te zien huiswerk aan het maken.

09. Chinees schaken

10.

11.

12. Deze ‘bejaardenspeeltuinen’ zijn ook een opmerkelijk verschijnsel in het Pekinese straatbeeld. Ouderen maken hier veelvuldig gebruik van om zo een beetje in shape te blijven.

13.

14. Contrast tussen bouwvallen (links) en een enorme shopping mall (rechts), waarin westerse bedrijven zoals McDonald’s, Starbucks en nog veel meer gevestigd zijn. Erg handig als je bijvoorbeeld even genoeg hebt van het Chinese eten (dat overigens compleet afwijkt van wat we hier in Nederland bij de afhaalchinees op de kaart vinden).

15. Jezelf per bus verplaatsen in de stad is spotgoedkoop, voor 10 cent mag je onbeperkt blijven zitten.

16. De Pekinese metro is de laatste jaren gegroeid en die zal de komende jaren nog verder uitgebreid worden. Ook goedkoop: voor 20 cent onbeperkt reizen!

17. In de metro is het nooit rustig, zeg maar altijd zo druk.

18.

19. Beijing is zeker geen hoogbouwstad, maar er zijn wel een paar aardige jongens te vinden. Rechts Beijings hoogste: het WTC (330m.) en links Beijings op een na hoogste: Yintai Center (250m.)

20.

21. Loopbruggen zijn de manier om drukke wegen over te steken.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29. CCTV van Koolhaas (234m.)

30. Het gebouw (159m.) dat een kleine 2 jaar geleden volledig door brand verwoest werd is nog steeds een opvallende ruïne.

31.

32.

33.

34.

35.

36. Uitzicht vanaf een van de gebouwen aan de rand van het campusterrein van de Beijing University of Technology.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43.

44. Veel kleinschalige bebouwing in Beijing wordt gesloopt om er wat nieuws neer te zetten, zo ook in deze wijk.

45.

46.

47.

48.

49.

50.

51. 3e ringweg

52.

53.

54.

55. Tot slot het uitzicht vanaf de kamer.

Bedankt voor het kijken! Reacties zijn altijd erg welkom! :cheers:

Bekijk ook: deel 2 & deel 3

·
Registered
271 Posts
mooie serie!
is het ook zo dat Beijing een knus gedeelte heeft zoals europese steden hebben?
en zijn het gewoon losse skyscrapers, puur voor kantoren of is het ook nog levendig , zoals in manhattan?

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #7 ·
@hb010: was daar voor school, deed daar een zomercursus Chinees.

@daneo2: wat bedoel je precies met een knus gedeelte? Laat ik beginnen te zeggen dat ik Beijing een hele gezellige stad vond. Overal op straat is vanalles te doen: mensen zijn aan het eten of verkopen eten, mensen zijn allerlei soorten spellen aan het doen enzovoort. Als je westerse gezelligheid bedoelt, zoals pleinen met terrassjes/restaurantjes, dan is dat er niet veel, maar het is er wel. Er is bijvoorbeeld een meertje met daar omheen allemaal restaurantjes (in deel 2 komen wat foto's hiervan voorbij). Door de traditionele rode lammpionnetjes die 's nachts een romantisch effect geven lijkt het allemaal erg autenthiek, maar het is speciaal voor toeristen aangelegd, en je betaalt daar dan ook toeristenprijzen. Voor een hoofdgerecht en een biertje was ik omgerekend iets van €17,- kwijt. Dat is enorm veel voor Chinese begrippen, maar het was het wel waard, erg gezellig daar! Ik ben een maand lang twee maal per dag uit eten gegaan en dat kostte me normaal meestal een Euro of 2 per keer, en dan had ik uitgebreid gegeten. Maar goed, er is dus wel iets 'knus' te vinden.

Die skyscrapers zijn inderdaad allemaal kantoren, op de straten er omheen staan voor een groot gedeelte van de dag file's en er waren ook redelijk wat mensen op straat, maar in Beijing zijn er geen plekken waar geen mensen zijn. De plinten zijn veelal wel doods. De contrasten in die kantoren wijk zijn wel groot, want zoals je bijvoorbeeld op foto #26 kan zien is er ook heel wat oudere bebouwing waarin mensen nog gewoon wonen. Alleen de vraag is hoe lang hun huis zal mogen blijven staan, aangezien er veel gesloopt wordt om plaats te maken voor wat nieuws.

·
visit the world
8,177 Posts
sodeju zeg komt even aanzetten met een fotoserie, en wat voor 1 !!!!!!!! :cool:
Superserie wat mij betreft! Teveel leuks en toppers! :cool: :eek:kay:
:banana: op naar de rest!!!

·
visit the world
8,177 Posts
^^ ff offtopic dan maar: vietnam zit 'voorlopig' in de planning; kan trouwens ook nog een combireis van vietnam met cambodja worden. Ik zat te denken aan juni of in het najaar (september of juist november (oktober is altijd zeer drukke maand op het werk)) Maar goed ik heb nu nog een jaarcontract (31-5-11) met wel zeer goede vooruitzichten naar onbepaalde tijd, maar dat wil ik eerst echt zeker weten voordat ik daadwerkelijk de vietnam (of combi) reis ga boeken....

Sorry DvW :)

·
Registered
4,674 Posts
Geweldige serie! Dat CCTV gebouw is echt bizar, toen ik een aantal jaar geleden de eerste renders zag kon ik niet geloven dat het echt gebouwd ging worden. Moet een apart gezicht zijn als je er voor staat.

Jammer dat ze veel kleinschalige bebouwing slopen, zullen waarschijnlijk anonieme flats (of een niet veel zeggende kantoortorens) voor terug komen?

·
Registered
5,413 Posts
Discussion Starter · #16 ·
Dank voor de reacties! :)

@Apostle: ik vind juist dat Beijing enorm divers is. Door bijvoorbeeld zomaar ergens een zijstraatje in te slaan kan je ineens 100 jaar terug de tijd in gaan. Overal kom je verrassingen tegen, geweldig is dat.

·
Registered
7,793 Posts
Schitterende serie! Mooi om te zien hoe dat oude straatleven nog steeds in tact is. Ik ben jaren geleden met mijn vader ook de buitenwijken ingetrokken en dat beeld is me bijgebleven. Van mensen die op straat geknipt worden etc.

Wat betreft de architectuur. Die lelijke betonkolossen zijn ook zo typisch Chinees.

·
-
3,632 Posts
Mooie en interessante fotoserie! Ook is het leuk weer eens wat van je zien DvW. :)

·
Registered
6,070 Posts
Het heeft zo moeten zijn, dat ik deze serie net pas voor het eerste zien en dat terwijl ik net een Wan-Tan soep aan het eten ben. Bizar joh!
Ik zie, ruik en proef Beijing gewoon. Ha, ha....

Geweldige serie! Zo zie ik ze graag. Thanx man!

1 - 20 of 34 Posts