SkyscraperCity banner
1 - 20 of 23 Posts

·
MP
10,108 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Vorige week landde ik in Boekarest. 't Was het begin van een lange reis langs vier Europese hoofdsteden. Daar komen de volgende dagen nog wel fotoreeksen van, nu begin ik met Boekarest. Die stad is een eigen topic zeker waard.

Boekarest, in het Roemeens București, is een grote stad, te groot voor 'n mens soms zelfs: de boulevards die de dictator Ceaușescu door de stad liet trekken missen iedere menselijke maat. Zijn pleinen zijn akelig gigantisch. Zijn paleis is het op één na grootste gebouw ter wereld. Maar hij is er niet meer.

Boekarest is verweesd en verwilderd. Massa's mensen moesten tijdens de bouw van de boulevards en paleizen van Ceaușescu hun huizen verlaten, en met hen vertrok iets van "ziel". Boekarest voelt vaak aan als een stad die van niemand is. Met het vertrek van de bewoners werden ook hun honden dakloos, en zij zijn het die nu de straten, pleinen en leegstaande panden - toch niet gesloopt, te laat gered - bevolken. Ze doen je niks, die honden. Ze zijn bijna charmant, maar droevig ook. Ze beladen de stad.

Er is meer natuurlijk. Boekarest barst van gebarsten schoonheid, hier en daar zelfs al gerestaureerd. Schoonheid die niet minder beladen is, want bijna was ze verdwenen, en bijna verdwijnt ze alsnog, want Roemenië wil verder, ook als er voor glazen kantoren oude villa's moeten wijken.

1.

Groots, dat is Boekarest. Hier oud groots, rond het voormalige koninklijk paleis.

2.

3.

4.

5.

6.

Een oud orthodox kerkje, dat alleen onder de sloop uitkwam omdat architecten erin slaagden dat plan uit Ceaușescus hoofd te praten. Roemenen zijn nog altijd overwegend orthodox en het kerkje werd druk gebruikt. De gezangen waren ook buiten in het parkje te horen, waar we nog een praatgrage Roemeen ontmoetten die een liefhebber van Nederlandse schilders en Focus bleek.

7.

Een pittoresk theatertje.

8.

En draden! Ze zijn overal. In Nederland stoppen we zulks in de grond, in Roemenië niet. Of toch lange tijd niet. Het vergt nog jaren werk om deze warboel onder de stoep te verbergen. Het ziet er niet uit, natuurlijk, het moet anders - maar ja, er moet nog zoveel anders.

9.

10.

11.

12.

Zo anders, bijvoorbeeld! In het resterende oude centrum zijn al veel straatjes gerestaureerd. Nu zitten er cafés en boetiekjes. 's Avonds is het er gezellig druk.

13.

14.

15.

Her en der is nog werk...

16.

17.

18.

19.

De Dâmbovița, de rivier van Boekarest. Niet ver van de stad mondt ze uit in de Donau. De Dâmbovița was lang een open riool, maar inmiddels lijkt het weer ergens op. Nu nog fijne kades.

20.

21.

Terug in de bochtige oude binnenstad, voor wat laatste indrukken voor de megalomanie aan bod komt.

22.

23.

24.

25.

De orthodoxe kathedraal en het patriarchaal paleis zijn schitterend gelegen op een groene heuvel.

26.

27.

28.

29.

Dit prachtige historische complex wordt omringd door de gedrochten van Ceaușescu. Als je de heuvel afloopt sta je op het gigantische Plein van de Eenheid, een verkeersknooppunt, maar vooral een lege vlakte.

30.

31.

Een boulevard, inmiddels aangenaam groen gegroeid, voert naar het paleis van de dictator, dat te groot is om te fotograferen.

32.

33.

34.

Achter de grote blokkendozen langs de boulevards liggen dan weer vervallen buurtjes. Hier valt nog te urbexen hoor.

35.

Ach ja. Boekarest is altijd een stad met ambities geweest, en altijd is er voor die ambities veel opgeofferd... Zelden was wat er voor terugkwam de offers waard. Ambities strandden, macht verbrokkelde, hoop stierf. Maar ooit komt het helemaal goed met Boekarest, heus. Als ze maar gewoon die oude pracht restaureren, en hun geld niet in megalomane bouwwerken steken. Wat ze natuurlijk toch doen. Want zo is Boekarest.

36.

Reacties zijn welkom!

·
Moderator
53,091 Posts
Leuke foto's. Was je er op een feestdag? De stad is normaal gigantisch druk. Het grootste probleem in de stad schijnt het gebrek aan fatsoenlijke parkeerruimte te zijn, er zijn te weinig parkeergarages en gewone parkeerplaatsen waardoor op veel plekken op de stoep geparkeerd wordt. In de jaren '60/'70 hebben ze talloze commieblocks neergezet zonder rekening te houden dat die bewoners ook parkeerplaatsen nodig hadden. Vooral nu de welvaart stijgt is dat problematisch en lelijk.

Boekarest is ook op Street View te kijken. Ergens vindt ik het wel iets van Parijs weg hebben (de brede chaotische wegen en de bouwstijl soms) maar dan veel rommeliger en minder onderhouden. Ergens wel indrukwekkend, maar als je naar een mooie stad wil kan je beter naar Praag of Budapest gaan.

·
Gouda's Glorie
7,879 Posts
Interessante serie van een stad die heel erg veel sterke punten lijkt te hebben die niet worden gewaardeerd door de eigen inwoners...

·
MP
10,108 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Deze foto's zijn gemaakt op zondag. De stad was ook toen behoorlijk levendig, ik heb wat om de drukte heen proberen te fotograferen (wachten op een rood stoplicht en dan klikken, bijvoorbeeld). In de gerestaureerde oude stad is het vooral 's avonds echt gezellig druk.

Boekarest is echt 'n mooie stad met veel erfgoed; we hebben er maar een deel van kunnen zien. De stad heeft vooral veel grootse 19e eeuwse gebouwen, die destijds niet allemaal even duurzaam zijn gebouwd, een probleem waar Boedapest ook mee kampt. Onderhoud is een grote kostenpost, een te grote voor het straatarme land dat Roemenië nog altijd is. Hopelijk kan de EU een helpende hand bieden.

Toch zijn de afbladderende gebouwen niet het grootste probleem, dat zijn toch echt de straten zelf, die overvol zijn met rijbanen, geparkeerde bolides en dus die stroomdraden heel de tijd. Als dat opgeknapt wordt - bijvoorbeeld door parkeergarages onder de pleinen, en die bedrading dan meteen ook ondergronds - kan de stad zich meteen een stuk beter presenteren. Boekarest kan dan de concurrentie met Boedapest zelfs aangaan, de steden hebben een vergelijkbare schoonheid. Boekarest is groener, Boedapest panoramischer, maar allebei hebben ze die sierlijke, "oosterse" 19e eeuwse architectuur waarmee je toeristen prima een weekendje kunt amuseren.

·
Registered
34,644 Posts
Dank voor je foto's Plaas. Hier is inderdaad nog ongelofelijk veel te doen. Ik twijfel er ernstig aan of men daarmee wel succesvol zal zijn. Niettemin is het wel interessant om deze plaatjes te bekijken.

·
Fremdkörper
1,227 Posts
Als ik het goed begrepen heb is die Dâmbovița niet eens een echte rivier, maar een project van Ceaucescu, die vond dat Boekarest ook een waterloop moest hebben zoals elke andere grote stad.

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
Dank voor deze mooie serie, Plaas! Als ik 'Boekarest' hoor moet ik onwillekeurig denken aan de gebeurtenissen in december 1989, toen ik net oud genoeg was om te beseffen wat voor groot wereldnieuws er zich live aan het voltrekken was in die maanden. Toen zag je dagelijks de indrukwekkende beelden van de revolutie op het journaal, in de maanden daarna gevolgd door eindeloze reportages over de grootheidswaan van de Conducator (wat een woord eigenlijk), zijn smakeloze paleis dat een potpourri aan conflicterende stijlen is, het 'Parijs van het Oosten' dat daaraan ten prooi viel, de nietsontziende staatsterreur en de schrijnende armoede.

Inmiddels zijn we ruim twintig jaar verder en ziet het er logischerwijs een stuk beter uit. Waar ik wel benieuwd naar ben is de aanheling en aansluiting (als daar überhaupt sprake van is) van die megalomane boulevards op de gespaarde oude buurtjes er achter. Toch maar eens op mijn lijst zetten, deze stad...

·
MP
10,108 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Die aanhechting is er niet. Dat maakt het zo pijnlijk, die boulevards communiceren helemaal niet met de rest van de stad. 't Is ook moeilijk om daar nog iets moois van te maken, vrees ik. De Roemenen zelf denken dat het wel goedkomt als ze een nog megalomanere kathedraal achter dat paleis neerpoten, daar is kennelijk geld voor. Zo ploegen ze voort.
Er zou eigenlijk een EU-budget moeten worden uitbesteed aan team van tien knappe architecten en stadsplanners, aangevuld met enkele van onze forummers natuurlijk, om dan in een periode van zeg tien jaar die stad flink op te knappen. Er is immers zoveel uit te halen!

·
Registered
12,441 Posts
Leuke reportage. Boekarest doet mij om een of andere reden aan Brussel denken. Ook veel 19de eeuwse gebouwen en grootheidswaanzin gecombineerd met heel wat stedenbouwkundige flaters (de Noord-Zuidverbinding in Brussel versus de "Boulevard van de Eenheid").
Leuke foto's. Was je er op een feestdag? De stad is normaal gigantisch druk. Het grootste probleem in de stad schijnt het gebrek aan fatsoenlijke parkeerruimte te zijn, er zijn te weinig parkeergarages en gewone parkeerplaatsen waardoor op veel plekken op de stoep geparkeerd wordt. In de jaren '60/'70 hebben ze talloze commieblocks neergezet zonder rekening te houden dat die bewoners ook parkeerplaatsen nodig hadden. Vooral nu de welvaart stijgt is dat problematisch en lelijk.
Jij wil toch niet elke stadsbewoner een parkeerplaats geven? Dat is stedenbouw uit de jaren '50 en '60. Compleet uit de tijd.

·
MP
10,108 Posts
Discussion Starter · #10 ·
Blijkbaar niet, want ieder huishouden wil een auto. Zelfs in Boekarest, waar het OV toch best behoorlijk is (er is zelfs een degelijke metro). Maar de binnenstad is er niet helemaal voor ingericht. Parkeergarages kunnen een uitkomst bieden, als de gemeente er een paar aanlegt onder de pleinen en desnoods onder delen van parken dan zou dat al een hoop opleveren. Zorg dan dat het parkeertarief gelijk is aan de prijs van een metrokaartje, dan laat je mensen een heel redelijke keuze.

·
Moderator
53,091 Posts
Jij wil toch niet elke stadsbewoner een parkeerplaats geven? Dat is stedenbouw uit de jaren '50 en '60. Compleet uit de tijd.
Je kunt beter realistisch zijn dan claimen dat een auto bezitten "uit de tijd" is en hopen dat men wel met het OV gaat.

Zo ziet het er in Boekarest dus uit bij gebrek aan fatsoenlijke parkeergelegenheden:

·
Registered
12,441 Posts
Je kunt beter realistisch zijn dan claimen dat een auto bezitten "uit de tijd" is en hopen dat men wel met het OV gaat.
Je kan beter realistisch zijn en zien dat iedere stadsbewoner een parkeerplaats aanbieden onmogelijk is tenzij je de halve stad sloopt. In Amsterdam heeft ook drie kwart van de inwoners geen auto. Nergens voor nodig in de stad met een goed werkend openbaar vervoer en eventueel fietspaden. Het beleid mag gerust autobezit in de stad ontmoedigen.

Ondergrondse parkeergarages kunnen nuttig zijn. Alleen moet je zien dat je er niet teveel bouwt. Anders trekt dat ook weer auto's aan die er anders niet zouden komen.

·
mentula agricolæ vulgaris
1,328 Posts
Wat doen Romulus en Remus daar eigenlijk? Zijn dat Roemenen? En hoe diep verweven zijn dat Rome en Roemenië eigenlijk? De taal doet heel diep vermoeden, maar meer weet ik er niet van.

·
MP
10,108 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Roemenië dankt in ieder geval zijn naam aan Rome en dus eigenlijk ook aan Romulus. Het Roemeens is een echte Romaanse taal die wel doet denken aan Zuid-Italiaanse dialecten, maar een bijzondere grammatica heeft (een "Balkangrammatica": Roemeens, Bulgaars, Grieks en Albanees delen, hoewel het talen van verschillende oorsprong zijn, veel grammaticale kenmerken die verder nogal zeldzaam zijn); het Roemeens heeft als enige Romaanse taal nog naamvallen.

·
Registered
5,949 Posts
Heb Boekarest nog niet vaak of misschien wel nog niet eerder voorbij zien komen hier. Tof om te zien.
Favo's 8, 9, 16 en 32

·
Registered
1,213 Posts
Afgaande op je foto's zou Boekarest mijn favoriete stad zijn. Het lijkt me een prachtige mix van vergane 'Parijse' glorie en gebouwen die nooit glorieus zijn geweest. Ook de taal vind ik interessant vanwege de Latijnse invloeden. Ja, Boekarest ga ik zéker nog bezoeken in de nabije toekomst. Waarschijnlijk gecombineerd met wat kleinere steden en natuurlijk de Transfăgărășan.

·
MP
10,108 Posts
Discussion Starter · #20 ·
't Is als gezegd zondag op de foto's, en ik heb om de drukte heen gefotografeerd. Ik vind mensen wel leuk op foto's, maar niet als ze er met heel veel en dan toch maar half op staan. Boekarest voelt als je er bent echt heel grootstedelijk en massaal aan.

Afgaande op je foto's zou Boekarest mijn favoriete stad zijn. Het lijkt me een prachtige mix van vergane 'Parijse' glorie en gebouwen die nooit glorieus zijn geweest. Ook de taal vind ik interessant vanwege de Latijnse invloeden. Ja, Boekarest ga ik zéker nog bezoeken in de nabije toekomst. Waarschijnlijk gecombineerd met wat kleinere steden en natuurlijk de Transfăgărășan.
In architectonisch opzicht was Boekarest denk ik de interessantste stad van onze reis (of nu ja, Skopje was natuurlijk ook wel heel "interessant"...). De stad staat echt vol waardevolle architectuur, ik had er nog wel veel langer kunnen ronddwalen met een camera in de hand. Of misschien liever met een pot verf en zakken pleister, want er is nog zoveel te herstellen, zoals hier al eerder door mij en anderen is gezegd. In potentie is Boekarest een Europese topper. Maar ja, potentie hè.

1 - 20 of 23 Posts