SkyscraperCity banner

1 - 20 of 812 Posts

·
I (L) The Hague
941 Posts
Discussion Starter #1
U vraagt wij draaien!

Naar aanleiding van het topic "mooiste project van de BeNeLux" is dit topic gestart, want uit dat topic blijkt dat België ontzettend veel mooie projecten heeft waar wij -als Nederlanders- weinig tot niets vanaf weten.

Voorbeelden van die mooie projecten zijn de Lange Wapper in Antwerpen of het nieuwe station Luik-Guillemins in Luik. Post hier de mooiste projecten van onze zuiderburen, en dan zal ik ze wel in de openingspost zetten ;).

·
Registered
4,966 Posts
Een paar weken gelden een paar dagen in het mooie centrum van Brugge geweest. Ik zag daar een bouwplaats met wel 10 kranen, iemand een idee wat daar komt?.

Ik moet wel zeggen dat de ruimtelijke ordening in NL best goed werkt. Zittend met mijn vriendin in de auto op de ringweg Antwerpen, keken we elkaar aan en riepen gelijkertijd, tjee,.het lijkt hier wel een oorlogsgebied.

Alles grauw, oud en die wegen vol met gaten (geen files). In de vorige topic wat nieuwbouwprojecten in Belgie gezien en dat was zeker een opluchting.

·
Registered
1,354 Posts
Een paar weken gelden een paar dagen in het mooie centrum van Brugge geweest. Ik zag daar een bouwplaats met wel 10 kranen, iemand een idee wat daar komt?.

Ik moet wel zeggen dat de ruimtelijke ordening in NL best goed werkt. Zittend met mijn vriendin in de auto op de ringweg Antwerpen, keken we elkaar aan en riepen gelijkertijd, tjee,.het lijkt hier wel een oorlogsgebied.

Alles grauw, oud en die wegen vol met gaten (geen files). In de vorige topic wat nieuwbouwprojecten in Belgie gezien en dat was zeker een opluchting.
^^
eerst en vooral vind ik deze thread een goed initiatief...want als buurlanden zijn we vaak toch te weinig op de hoogte van elkaars projecten...

Wat de Antwerpse ring betreft, ik neem aan dat je het vooral over stuk van het viaduct van merksem hebt, waar het zicht idd niet altijd even mooi is, maarja in welke stad rijd de autosnelweg wel langs de mooiste plaatjes...en natuurlijk van boven af lijkt een stad altijd lelijker...maar idd er is nog wel wat werk, maar is hoop, zelfs zeer grote hoop.

Ik denk dat er in België de laatste 10 jaar veel aan het veranderen is, er zijn terug mooi projecten...Antwerpen speelt hier momenteel de leiderrol in ons Belgenlandje maar vele andere steden volgen.

Antwerpen:
Nieuwe gerechtsgebouw
Oosterweelverbinding (met Lange Wapper brug...)
MAS
Kattendijk-Westkaai torens
London Tower
Vernieuwing + uitbreiding Antwerpen - Centraal
Nieuwe gebouwen Hogeschool Antwerpen, en Plantijn Hogeschool
Heraanleg van de leien
Heraanleg van kaaien
Ontwikkeling "oude dokken"
Nieuwe wijken: Nieuw Zuid, Regatta, Miltair hospitaal, Nieuw Zurenborg
Nieuw voetbalstadion
Nieuw Havenhuis
Ingebruikname ongebruikte premetrotunnels

Brussel:
Nieuw hoofdkwartier NAVO
Nieuw stadion
Tour & Taxis
Herontwikkeling Heizelvlakte
Premium Tower
Nieuw treinstation "Luxemburg"
Ontwikkeling kanaalzone

Gent:
Renovatie Gent - Sint Pieters
Nieuw Station
Nieuw Stadion AA Gent

Luik:
Nieuw station

Oostende:
Renovatie station + nieuwe overkapping

Knokke:
Casionetoren

Natuurlijk zijn dit maar enkele projecten, ik ken natuurlijk ook niet alle projecten van Brussel, Gent...vanbuiten maar daar zullen andere forumleden wel voor zorgen...

Persoonlijk vind ik dat we in België de laatste jaren een nieuwer weg zijn ingeslagen, dat is nog niet in elke stad of in elke straat zichtbaar, maar binnen een 20 jaar zullen vele Belgische steden er toch beter voorstaan, daar waar men in Nederland al langer bezig is met de grote modernisering in de binnensteden komt dit in België nu maar pas echt op gang...

greetz

·
Registered
5,461 Posts

Alles grauw, oud en die wegen vol met gaten (geen files).
Ah, zo'n topic wordt het dus weer...

·
Bike It!
22,068 Posts
^^ Ach, de stadsranden van Antwerpen en andere Belgische steden zien er inderdaad niet altijd even mooi uit, om van de lintbebouwinbg nog maar te zwijgen.
Maar bij grijs en miezerig weer wordt dit beeld natuurlijk ook alleen maar versterkt.
Dat is zo in België, maar ook in Nederland.
Wandel eens op een zonnige dag rond in één van onze steden en je waant je in Zuid-Europa, terwijl Nederland er toch altijd Noord-Europees blijft uitzien. Wat zeker geen belediging is.

Nu, een groot deel van de Vlamingen leeft tegenwoordig niet in de achterbuurten van de grote steden, maar in de soms zo gehate "verkavelingen" in grote dorpen en kleine steden. Buitenlanders krijgen die vrijwel nooit te zien, maar dat zijn best wel aangename buurten met veel groen, een puike openbare ruimte en hier en daar toch wat fraaie villaatjes.
Architecturaal stellen deze verkavelingen weinig voor, maar ik vind ze in elk geval leefbaarder en mooier dan de zoveelste saaie Vinexwijk.

Soit, de Belgische steden werden de voorbije eeuw nogal verwaarloosd en ook de ruimtelijke ordening liet sterk te wensen over. Maar sinds een decnium of 2 zijn we toch aan een inhaalbeweging bezig, met toch een boel fraaie stadsvernieuwingsprojecten.

Een tweede Nederland zal het bij ons nooit worden, en dat hoeft ook niet.
Het wanordelijke zal altijd blijven bestaan, of we dat nu jammer vinden of niet.
Maar een oorlogsgebied ziet er mijn inziens nog wel anders uit...:)

·
I (L) The Hague
941 Posts
Discussion Starter #6
Ah, zo'n topic wordt het dus weer...
Als het zo'n topic gaat worden licht ik een moderator in, don't worry.

Overigens, het zou leuk zijn als iemand de Belgische versie van dit topic op zich kan nemen, dan plaats ik een link daarvan hier in de openingspost, en andersom :). Dat bevordert de samenwerking natuurlijk.

·
Banned
3,775 Posts
Is het technisch mogelijk om een thread tegelijk op twee plaatsen te laten verschijnen? (In het Belgisch en Nederlands forum dus.)

·
The only way is up
82,445 Posts
^^ Lijkt mij alleen een kwestie van een linkje plaatsen in beide forums.

Overigens zijn er al 2 Nederlandse threads in het Belgische forum, voor Amsterdam en Rotterdam

·
I (L) The Hague
941 Posts
Discussion Starter #11
Ziet er allemaal mooi uit, ik ben overigens overmorgen in Antwerpen te vinden. Blijf het een heerlijke stad vinden :).

·
Moderator
50,894 Posts

Alles grauw, oud en die wegen vol met gaten (geen files).
Heh, dat vind ik nou juist leuk aan België, haast een nostalgisch gevoel krijg je bij die snelwegen. Wallonië is dan ook mijn favoriet. Eens wat anders dan de strakke Nederlandse RO waar alles gesloopt wordt wat niet gebruikt wordt.

·
Registered Abuser
4,969 Posts
Wat dat betreft zijn er weinig buurlanden die zoveel van elkaar verschillen als Nederland en België. Chargerend gesteld kan je ze zeggen dat België het land van hoge pieken en diepe dalen is en Nederland van de middelmaat.

·
Moderator
12,093 Posts
Je zou wat specifieker moeten zijn in het bepalen van wat je te zien wil krijgen Moby92. Anders riskeer je op termijn nog dat elk alledaags bouwproject of infrastructuurwerk hier nog zal voorgesteld worden als was het architecturaal wereldnieuws.

Op het Be.-forum hebben we, op initiatief van forummoderator Meurisse, een "mozaïek van België" gezet. Dat is een topic met maar één post, waarin thumbnails staan die verwijzen naar de sappigste projecten die op het moment lopen in België. Die mozaïek vind je door hier te klikken.

antigoon99 said:
Gent:
Renovatie Gent - Sint Pieters
Nieuw Staion

Luik:
Nieuw station

Toch enige aanvulling en bijsturing aan deze beide lijstjes:

Gent:
  • Project-Gent-Sint-Pieters:
    Dit project omvat véél meer dan louter een "renovatie van het station". Het is een urbanistisch totaalproject. Het Sint-Pietersstation in Gent, het 3e drukste station van België en het drukste Belgische station buiten Brussel, wordt inderdaad verbouwd: het historische stationsgebouw wordt opgeknapt, en al de rest wordt gaandeweg volledig vernieuwd. De sporen worden ondergraven om er een grote hal voor reizigers, en een grote hal voor Openbaar Vervoer in onder te brengen. Er wordt ook dieper onder de grond gegaan om een gigantische parking en een hele hoop fietsstaanplaatsen te bouwen.

Behalve het station zelf, wordt ook de hele buurt errond aangepakt: het station krijgt een tweede hoofdtoegang langs de andere kant, waar een heel nieuw plein zal worden gebouwd. De diverse straten en lanen rondom het station worden heraangelegd, oa. met vernieuwde traminfrastructuur, en er wordt een nieuwe verbindngsweg tussen de ring en het station gebouwd.

Als klap op de vuurpijl, hetgeen het meeste de aandacht trekt ook, wordt een gebied van 100m op 1,5 kilometer - een lange, smalle strook - ontwikkeld tot grootschalige nieuwbouwwijk, met, naar Belgische schaal, vrij hoge bebouwing met volumes tot 65meter langs de ene kant en tot 90 meter aan de andere kant. Dit alles doorspekt met een aantal nieuwe pleinen, straten en een heuse verzonken esplanade.

Een uitgebreide voorstelling van het project, dat nu nog in een vroege uitvoerende fase zit, kan je vinden in het desbetreffende topic op het Be.-forum: KLIK
  • Arteveldestadion: In het Zuiden van de stad is op dit moment een stadion in aanbouw. Het énige stadion van een nieuwe generatie in België dat momenteel werkelijk in uitvoering is. De andere stadionprojecten bestaan voorlopig enkel in hoofde van voetbalenthousiasten en één ander stadion bestaat voorlopig ook al als een getekend ontwerp. In dat opzicht is het wel een spectaculair project op Belgische schaal, ook al is het met z'n 20.000 zitjes (uitbreidbaar tot 40.000) geen groot stadion en geen WK-stadion, waardoor het een beetje aan de aandacht voorbijgaat. Het topic over dit stadion vind je door hier te klikken.
  • Oude Dokken: De Oude Dokken, het oudste deel van de Gentse Zeehaven, zijn sinds enige jaren door het havenbedrijf verlaten en daarom is enkele jaren geleden een wedstrijd uitgeschreven om dit industriële havengebied te converteren tot een moderne, dense stadswijk. Die wedstrijd is toen gewonnen door het Rotterdamse Office for Metropolitan Architecture (O.M.A.) van Rem Koolhaas. Het verrast dus niet dat er een heel hoofdstuk hoogbouw aan verbonden is. De exacte omvang van het project is nog steeds niet helemaal bekend - meer duidelijkheid zal dit jaar volgen omdat dit jaar de meeste plannen ter goedkeuring voor de gemeenteraad zullen verschijnen. Feit is wel dat hiermee zowat het hele Oosten van Gent-centrum van gedaante zal veranderen. Uitvoering op het terrein start in 2010, en zal in totaal zo'n 10 jaar gaan duren. Het topic vind je hier. (vooral de laatste pagina's zijn interessant).
  • "The Loop": Naast het project Gent-Sint-Pieters en Oude Dokken is dit het derde grote urbanisatieproject in Gent. Op de terreinen van Flanders Expo, een grote expohal op het voormalige vliegveld van Gent, wordt een hele nieuwe wijk gepland, met gemengde functie maar vooral een sterk accent op kantoorhoogbouw. De hoogte kan daarbij oplopen tot 27 bouwlagen, of zo'n 110 meter. De ontwikkelingen starten dit jaar, en er lopen sterke geruchten over een toren van een kleine 120 meter, waarvan de bouw mogelijk binnen 2 maanden al start. Het topic vind je hier - en alweer zijn vooral de laatste 6 pagina's de interessantste.
  • Waalse Krook: De Waalse Krook is de naam van een bocht en samenvloeiing van 2 van de talrijke waterlopen in het hartje van Gent. Het is altijd een beetje een stadskanker geweest, en er lopen al heel lang plannen om het op te waarderen tot een site met Europese uitstraling, want het is een echte toplocatie. Enkele jaren geleden was er al een vergevorderd project uitgewerkt, met ontwerpen van enkele wereldarchitecten (oa. Toyo Ito en jullie Rem Koolhaas), waarvan het ontwerp van Neutelings-Riedijk zou uitgevoerd worden. Dat project is ter elfder ure geschrapt omdat dat Vlaamse Overheid besliste dat ze, ondanks eerdere beloftes, enkel geld zou vrijmaken voor het MAS in Antwerpen en daardoor geen geld zou overhebben voor het Muziekforum, zoals het zou geheten hebben, in Gent.

Nu is er een nieuw project opgestart, met meer slaagkans, namelijk een bibliotheek en centrum voor nieuwe media - opnieuw een soort van forum, maar meer gericht op kennis en technologie, ipv muziek. Het verkeert weliswaar nog in een meer embryonale fase, maar dat zou in de loop van dit en volgend jaar gaan veranderen. Er is reeds een duidelijke intentie vastgelegd, en deze zomer wordt een architectuurwedstrijd georganiseerd, waarmee men hetzelfde internationale niveau nastreeft als bij de vorige poging. Hét grote referentieproject is hierbij de futuristische bibliotheek van Seattle, ook al een realisatie van... Rem Koolhaas from Rotterdam. 't Is dat Nederlanders hier stiekem wel populair zijn.

Een topic over de Waalse Krook vind je hier. Het gaat in het begin nog over het ter ziele gegane muziekforumproject, en op het einde over de nieuwe berichten over het geplande multimediaforum & bib. Een veelbelovend project.

Er lopen voor de rest uiteraard nog wel talrijke bouwprojecten en stadsvernieuwingsprojecten in Gent, net zoals in de meeste Belgische steden, maar dit lijken mij de 5 die het meest interessant zijn voor niet-Gentenaren en niet-Vlamingen om ook op te volgen.

Ik wou hierna nog een uitbreiding schrijven op het Luikse lijstje, maar ik heb honger en wil eten. Er gaat wel meer rond dan enkel het nieuwe TGV-station van Calatrava:

• Behalve het station wordt heel de wijk errond binnenkort met de grond gelijkgemaakt om plaats te maken voor een nieuwe, moderne wijk.
  • Niet ver van het station wordt een behoorlijk indrukwekkend media- en shoppingcentrum gebouw, genaamd Médiacité.
  • De sociale woonwijk "Droixhe", welbekend bij Nederlanders die vanuit Maastricht naar Luik sporen, wordt ook gesaneerd. Enkele woonblokken worden gedynamiteerd, andere worden verbouwd tot ze bijna onherkenbaar worden.
  • In het Noorden van het eiland in de Maas wordt een nieuwe, dense wijk gecreëerd, genaamd Bavière. Hier zou ook een bescheiden toren kunnen bijzitten.
  • In Luik is men ook duchtig aan het denken over een nieuw, WK-waardig voetbalstadion voor Standard.
De stad Luik heeft ook z'n eigen subforum op het Belgisch forum. Helaas ontbreekt het er wat aan forumactiviteit, waardoor de bouwactiviteit in deze stad ons slechts zeer fragmentarisch ter ore komt.

Voor de rest had ik ook nog graag gewezen op de uitgebreide activiteit in 's lands meest als zodanig bekende studentenstad, namelijk Leuven. Die begint hoe langer hoe meer op een stukje Nederland in België te lijken :D, maar dat is voor een andere keer.

·
Registered Abuser
4,969 Posts
Voor de rest had ik ook nog graag gewezen op de uitgebreide activiteit in 's lands meest als zodanig bekende studentenstad, namelijk Leuven. Die begint hoe langer hoe meer op een stukje Nederland in België te lijken :D, maar dat is voor een andere keer.
Langzaam maar zeker nemen we het zaakje over :yes:

·
I (L) The Hague
941 Posts
Discussion Starter #19
Jammer dat het mij niet lukt die mozaiek van België te quoten, kan iemand mij de codes geven? Het is namelijk perfect voor in de OP.

1 - 20 of 812 Posts