SkyscraperCity banner
1 - 20 of 85 Posts

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Als Belg praat ik regelmatig eens met Nederlanders en het valt me soms op dat veel Nederlanders beginnen over de slechte wegen in banen en over de vuilheid van de steden. Persoonlijk vind ik dat altijd een beetje zwart/wit en daarom had ik graag eens geweten wat jullie van België en in het bijzonder de Belgische steden vinden.

Hoe groot vinden jullie het verschil tussen bijvoorbeeld Antwerpen en Rotterdam of Gent en Utrecht...

Wat vinden jullie leuk aan België en wat vinden jullie minder leuk?

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
De mensen in België zijn leuker dan die in Nederland; Belgische (Vlaamse, Walen ken ik niet echt) jongeren zijn stijlvoller dan Nederlandse. Belgische steden zijn zeker anders dan Nederlandse. Dat 'vuile' valt wel mee maar volgens mij hebben jullie veel gebouwen van kalksteen, dat valt meer op dat het het vies is dan baksteen.

·
Moderator
53,123 Posts
Wat mij altijd opvalt is de rommeligheid van de openbare ruimte. Nu hoeft het niet zo klinisch te zijn als in Nederland, maar België is wel het andere uiterste.

·
Gay love is love too
13,450 Posts
Die slechte wegen is vooral een beeld dat nog over is gebleven van de slechte staat van het Belgische wegennet uit de jaren 80 en vroege jaren 90, tegenwoordig vind ik de Belgische wegen niet merkbaar slechter dan de Nederlandse (alhoewel jullie ook wel zoab in zouden moeten voeren, zo heerlijk stil).

Wat mij opvalt is dat de Belgische ruimtelijke ordening een beetje rommelig is (lintbebouwing e.d.). Vlaanderen doet vaak 'voller' aan dan Nederland terwijl de bevolkingsdichtheid lager ligt, echt een gemiste kans.

Ik vind dat de grootste Belgische steden Brussel en Antwerpen zich in dezelfde categorie bevinden als Amsterdam en Rotterdam, Nederland heeft wel meer steden van de B-categorie maar dat is ook logisch gezien de verschillen in bevolkingsgrootte.

Verder ben ik ervan overtuigt (maar dat komt misschien omdat ik Zeeuws ben) dat de beste Belgische eigenschappen en de beste Nederlandse eigenschappen gecombineerd subliem zijn. Onze marketing skills en jullie top producten bijvoorbeeld (bier, chocolade). Nederlandse eerlijkheid en Belgische vriendelijkheid (Nederlanders zijn vaak te bot, Belgen vaak te achter-je-rug-om).

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
^^ Hé inderdaad! Vooral dat laatste zinnetje vind ik heel herkenbaar. Ik had daar eigenlijk nog nooit echt bij nagedacht, maar nu je het zegt denk ik inderdaad dat het wel ongeveer klopt! :)

De mensen in België zijn leuker dan die in Nederland; Belgische (Vlaamse, Walen ken ik niet echt) jongeren zijn stijlvoller dan Nederlandse.
Niet mee eens. Ik denk dat Vlaamse en Nederlandse jongeren wel ongeveer dezelfde levenwijze -en stijl erop na houden. Ook qua gedrag en vrienden etc merk ik weinig verschil tussen Vlaamse en Nederlandse jongeren.
Wel bijzonder eigenlijk, want bijvoorbeeld Duitse, Engelse en Franse jongeren zijn weer heel anders dan de Nederlandse en Vlaamse. Zo vind ik veel Duitsers bijvoorbeeld vaak hele vriendelijke mensen die wel van een feestje houden, maar ze zien er vaak onverzorgd uit. Fransen zijn weer net andersom en Engelsen bungelen daar een beetje tussenin. ;)

Ik ken geen Waalse jongeren dus daar kan ik verder weinig over zeggen.

·
Moderator
53,123 Posts
Vlaanderen is dichter bevolkt dan Nederland.

Overigens is het slechte wegensyndroom nog gedeeltelijk op zijn plaats. Er zijn nog een hoop slechte wegen, al is er de laatste jaren al flink wat aangepakt. Maar wegen als de E42 zijn gewoon vaak slecht. Ik heb wel het idee dat Vlaanderen dat beter aanpakt dan Wallonië.

Vaak is het ook niet echt dat de wegen echt slecht zijn, maar een combinatie van oud, versleten wegdek, een rommelige wegomgeving en slechte bewegwijzering leidt er wel toe tot het beeld van "in België zijn alleen maar slechte wegen".

Grensgevallen zoals bijvoorbeeld de E25 bij Visé dragen hiertoe ook bij, je komt vanaf Nederlands ZOAB op decennia oud beton, maar na een tweetal kilometers is het wegdek al weer beter. Dat oude beton is echter wel op kilometers afstand te horen.

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
We zijn gewoon verwend hier in Nederland als het om de kwaliteit van de wegen gaat. Daarom denken we ook vaak dat buitenlandse wegen 'slecht' zijn, terwijl we hier gewoon wegen van zeer goede kwaliteit gewend zijn. Vooral ZOAB ben ik gek op, iets wat veel landen volgens mij niet eens kennen.

Was het niet zo dat Nederland de beste wegen van Europa of zelfs de wereld had? Zoiets staat me bij in ieder geval.

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
@cpt.Iglo post#5: Ik bedoelde meer qua uiterlijke verzorging. 'Lang' haar bij jongens is volgens mij in België ook wel wat meer 'in' dan in Nederland (ik hou van lang haar ;)). En Vlaams is sexy :lol: Ik weet niet in hoeverre het daadwerkelijk zo is maar in mijn beleving zijn Vlaamse jongeren wat beleefder en vooral ook zachtaardiger dan Nederlanders. Duitse jongeren idem maar het gaat hier over België ;)

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Haha naja, ik kan weinig zeggen over Vlaamse jongens omdat ik op vrouwen val, maar van de Vlaamse vrouwen die ik (van gezicht) ken kan ik weinig verschil opmaken tussen hun en Nederlandse. Allebei mag ik graag naar kijken. ;)
Laten we het erop houden dat beide 'groepen' hun best doen om er een beetje netjes uit te zien. ;) Iets wat Duitsers volgens mij niet altijd even goed begrijpen :lol:

·
Moderator
53,123 Posts
Was het niet zo dat Nederland de beste wegen van Europa of zelfs de wereld had? Zoiets staat me bij in ieder geval.
Vaak worden de Duitse Autobahnen daarbij aangehaald, maar wat mij betreft redden die het niet qua wegdekwaliteit en ontwerpeisen, daar loopt Nederland echt mijlenver op voor.

·
Registered
3,850 Posts
Mijn vader komt vrijwel elke week 2 keer door België (als hij naar Spanje/Frankrijk gaat). Als hij verdwaald, is het bijna altijd in België...

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Ik startte deze topic ook omdat een 2-tal weken geleden voor de eerste keer in mijn leven in Amsterdam was. Uiteraard is dit té laat want het is echt een leuke stad.

Wat me echter wel onmiddellijk opviel is dat Amsterdam niet zo proper was zoals ik me het had voorgesteld. Gelukkig is dit voor mij geen probleem want als Belg houd ik wel van een beetje wanorde... Ik vind het verschil tussen een steden zoals Antwerpen en Amsterdam dan ook niet zo groot als het op netheid aankomt.

Verder viel mij ook nog op dat veel kroegen een sluitingsuur hebben in Amsterdam. Ik had dit helemaal niet verwacht. Ik had er zeker geen probleem maar voor een stad met zo een liberale reputatie vond ik dit toch vreemd... In België bestaat dit niet of amper.

Anyway, Amsterdam was leuk en ik kom er zeker nog terug.

·
D’r is mor ain Stad!
3,403 Posts
Dat van die sluitingstijden vind ik ook heel vreemd. Zelfs Groningen heeft dat niet, dus je zou zeggen dat Amsterdam dat dan al helemaal niet zou moeten hebben.

Hebben Breda, Eindhoven en Tilburg ook nog steeds sluitingstijden?

·
|/|/|\/|
7,721 Posts
^ Ik denk eerder dat Groningen uniek is op dat gebied in plaats van dat de rest zo vreemd is. In Breda zitten ze wel te praten over verlenging van de openingsuren, café mogen sinds februari al tot 3:00 open zijn en waarschijnlijk gaan nachtcafés naar 5:00 uur. Nouja, daar heb ik niet echt een probleem mee. Heb je tenminste een streeftijd wanneer je in bed ligt. ;)

@ Vincedem: inderdaad! Amsterdam is dan ook eigenlijk wel behoorlijk 'anders' dan andere Nederlandse steden. Waarbij de rest uitblinkt in netheid/truttigheid vind je in Amsterdam een rommelige openbare ruimte, schreeuwerige reclameborden etc. Er is wel een verandering gaande, op veel plaatsen is alles al wat netter.

·
Registered
3,436 Posts
Als je grootstedelijke rommel wilt zien zit je in Amsterdam inderdaad goed :). Momenteel is het gebied rond het stationsplein/damrak een onoverzichtelijke rotzooi, maar ook het Rembrandtplein en de Wibautstraat bijvoorbeeld zien er onverzorgd uit.

Over België: wat een 'Hollander' inderdaad meteen opvalt is het gebrek aan ruimtelijke ordening. De lintbebouwing valt erg op, maar dit alles ligt waarschijnlijk ook aan het feit dat Nederland qua ruimtelijke ordening het andere uiterste is. En de wegen hebben zeker een reputatie in Nederland, maar ik kom er de laatste tijd te weinig om daar een goed en recent oordeel over te kunnen vellen.

Wat ook erg opvalt is de slechte bewegwijzering, niet alleen veel te weinig, maar de nieuwe borden zien er zo oud en rommelig uit dat het lijkt alsof ze ergens vandaan gerecycled zijn ofzo :S.

Maargoed, genoeg gezeurd. België is een prachtig land!

·
Moderator
53,123 Posts
Ik ben op de N25 (Louvain-la-Neuve - Nivelles) wel eens een tractor tegengekomen. Big deal zou je denken. Het was dus echter een expressweg met ongelijkvloerse kruisingen en een snelheidslimiet van 120km/uur :lol:

·
Registered
290 Posts
Discussion Starter · #19 ·
Het is dus idd een feit dat het op vlak van infrastructuur wat minder is dan in Nederland. Op dit vlak heeft België wellicht meer gelijkenissen met Frankrijk. Daar is het ook allemaal iets chaotischer, zeg maar iets zuidelijker.

Ik vind echter wel dat de centra van de meeste Vlaamse steden aantrekkelijk zijn. In Antwerpen, Gent, Brugge,... valt dit allemaal goed mee. Ik heb toch de indruk dat België op vlak van infrastructuur bezig is met een inhaalbeweging.

2 weken geleden was ik bijvoorbeeld voor het eerst sinds lang nog eens in Brussel. Ik moet echt zeggen dat Brussel snel aan het evolueren is. Je hebt nog enkele kankerplekken maar op vele vlakken is het een hoofdstad waar we toch trots op mogen zijn.

·
Moderator
53,123 Posts
Brussel heeft een uitstekende doch slecht onderhouden infrastructuur. Die tunnels onder allerlei kruispunten voorkomen veel files, jammer dat we dat in Nederland niet wat meer doen. Zeker op stedelijke ringwegen scheelt dat enorm.

1 - 20 of 85 Posts