SkyscraperCity banner

121 - 140 of 167 Posts

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #121
Naar het schijnt zijn er mensen die daar plannen hebben voor een stadion :D

Alle gekheid op een stokje. Ik ben niet zeker dat parking C beter zou zijn. Waarom denk je dat dat wel zo zou zijn?

·
Registered
7,836 Posts
Wordt de metro daar dan 24 uur op 24 uitgebaat binnenkort ?

En zo niet (wellicht), hoe geraken die mensen dan in het centrum ?

EDIT: even gecheckt op de site van Flixbus: het grootste gat in de aankomsten morgen vanuit Amsterdam is tussen 12u15 en 15u15. 's Nachts komt de laatste bus toe om 2u55, terwijl de eerste overmorgen al toekomt om 5u15.

·
Registered
3,057 Posts
^^ En hoeveel mensen stappen er 's nachts af? Je kiest toch een bus die op een schappelijk tijdstip toekomt op het bestemming? En als je dan toch kiest voor een bus die 's nachts toekomt, weet je toch dat je ff. een paar uur op die bestemming zal moeten wachten voor je verder kan reizen?

Een busstop aan de ring, vlakbij de metro lijkt me prima. En zorg voor een verwarmde wachtruimte zodat nacht-reizigers er kunnen wachten op de eerste metro. We moeten het niet zotter maken dan het al is. Als je kiest voor goedkope busreizen, weet je dat er consequenties aan zijn!

·
Registered
7,836 Posts
Ik vermoed dat, moesten er geen reizigers zijn, die bussen al lang afgeschaft waren.

·
Registered
3,057 Posts
^^ dat is mijn opmerking niet. Hoeveel kwaliteit verwacht je als je die bus neemt? En is het niet voldoende om 's nachts een paar uur te moeten wachten op een verwarmde locatie?

Een jaar of 2 geleden kwam er iemand naar ons vanuit Slovenie. Haar bus kwam aan om 3h 's nachts aan het noordstation en ze vond het heel logisch om daar enkele uren te wachten voordat ze de trein kom nemen. Een busstation met verwarmde ruimte zou al een hele verbetering tov. de huidige situatie.

·
Urban dweller
13,451 Posts
Als men nabij de ring wilt bouwen, dan zou parking C toch wel een beter idee zijn?
Helemaal niet. Erasmus ligt letterlijk vlak naast de metro, Parking C is 500 meter van de metro.

·
Registered
7,836 Posts
^^ dat is mijn opmerking niet. Hoeveel kwaliteit verwacht je als je die bus neemt? En is het niet voldoende om 's nachts een paar uur te moeten wachten op een verwarmde locatie?

Een jaar of 2 geleden kwam er iemand naar ons vanuit Slovenie. Haar bus kwam aan om 3h 's nachts aan het noordstation en ze vond het heel logisch om daar enkele uren te wachten voordat ze de trein kom nemen. Een busstation met verwarmde ruimte zou al een hele verbetering tov. de huidige situatie.

De meeste mensen hebben hun bestemming ergens in of rond het centrum van Brussel, en dus op wandelafstand van beide huidige eindhaltes (Noord en Zuid). En niet van Erasmus.

·
Urban dweller
13,451 Posts
De meeste mensen hebben hun bestemming ergens in of rond het centrum van Brussel, en dus op wandelafstand van beide huidige eindhaltes (Noord en Zuid). En niet van Erasmus.
Ik denk het niet hoor. Lijkt me sterk. Waarom denk je dat?

·
Registered
7,836 Posts
^^ Omdat ik maar weinig toeristen naar Asse zie gaan, en die bussen je evengoed naar Gent of Luik rechtstreeks brengen.

·
Registered
3,057 Posts
^^ Er zijn best wel locaties waar dit kan. Maar zeggen dat 100% van de busreizigers direct doorkunnen naar hun bestemming als ze 's nachts toekomen in Brussel Zuid, klopt niet. Mijn buikgevoel zegt me dat het eerder 10% dan 90% is die direct verder kunnen. Die (beperkte?) groep zal beter af zijn met een busstop in Brussel zuid. De rest (90%?) is beter af met een busstop waar een verwarmd lokaal is waar ze ondertussen kunnen verblijven.

Ik zou voor de 90% gaan. (maar die 90% is een eigen inschatting, gebaseerd op eigen ervaringen en dus niet per definitie correct of representatief).

·
Urban dweller
13,451 Posts
^^ Omdat ik maar weinig toeristen naar Asse zie gaan, en die bussen je evengoed naar Gent of Luik rechtstreeks brengen.
1. Een groot stuk van die reizigers zijn Belgen die terug naar huis gaan op het einde van hun vakantie.
2. Een ander stuk zijn toeristen die niet noodzakelijkerwijs naar Brussel of het centrum van Brussel gaan. Misschien gaan ze wel couchsurfen in Asse?
3. Ik vind de locatie van dit busstation ook veel te ver van het centrum. Maar het is sowieso problematisch een locatie verder in het centrum te vinden. Ik vermoed dat in de meeste andere steden die busstations ook niet allemaal in het centrum liggen? Erasmus is misschien wel veraf, maar heeft wel het voordeel aan een metrostation te liggen.

·
Registered
3,057 Posts
^^ Het past ook beter bij het business model van bussen vs. dat van treinen.

Bussen rijden op de snelweg en spenderen zo weinig mogelijk tijd om het stadscentrum in te rijden. Treinen doen dit wel (de centra zijn rond de treinstations gegroeid). En het maakt een deel uit van de keuze. Ik zou er verder echt geen (overheids)geld aan uitgeven.

·
Registered
7,836 Posts
Eigenlijk is er een oplossing hé: maak de bus 620, die al een paar jaar Erasmus en de Luchthaven verbind via een stukje vijfhoek, weer toegankelijk voor iedereen, en laat dat betalen door Flixbus, Ouibus en aanverwanten.

·
Moderator
12,380 Posts
3. Ik vind de locatie van dit busstation ook veel te ver van het centrum. Maar het is sowieso problematisch een locatie verder in het centrum te vinden. Ik vermoed dat in de meeste andere steden die busstations ook niet allemaal in het centrum liggen?
Het wisselt nogal van stad tot stad. In Rijsel gaat alles via het station Lille-Europe, dat qua ligging tegenover het centrum vergelijkbaar is met Brussel-Noord. In Parijs ga je met Flixbus naar Bercy, van waaruit je een aanzienlijk deel van de stad in principe te voet kan bereiken. Met Eurolines ga je naar Gallieni, waar je ook niet veel aan hebt als de metro niet rijdt (ligging op zich ok, maar de directe omgeving voelt nogal onherbergzaam). In Amsterdam rijden bussen naar station Sloterdijk. Wel een van de grotere treinstations, maar niet bepaald centraal in de stad. In Hamburg is het dan weer een mooie draaischijf vlak achter het Hauptbahnhof. In Rotterdam is het een deel van het gewone busstation naast het Centraal Station. Ook in Londen ligt het belangrijkste busstation best wel centraal.

Qua afstand tot het stadscentrum zou een busstation aan Erasmus niet gewéldig eigenaardig zijn. Wat het wel eerder uitzonderlijk zou maken, is dat het niet bij een treinstation ligt.

·
Moderator
19,823 Posts

Gelukkig is er nog uber om tot het centrum te geraken :)

·
Registered
2,256 Posts
Helemaal niet. Erasmus ligt letterlijk vlak naast de metro, Parking C is 500 meter van de metro.
Erasmus heeft enkel een metro (en enkele onbekende buslijnen), Parking C zou in de nabije toekomst tramsporen krijgen waarmee je minstens 3 tramlijnen kunt verlengen. Ik denk maar aan de 3 (25 min naar Rogier), 51 (25 min tot St Katelijne), 9 (...) en wie weet de trambus naar de luchthaven :) Jouw eerder voorstel om de metro naar Parking C te verleggen ben ik ook nog altijd genegen. Al zal er daarvoor misschien meer dan enkel een busterminal moeten zijn daar...

Eigenlijk is er een oplossing hé: maak de bus 620, die al een paar jaar Erasmus en de Luchthaven verbind via een stukje vijfhoek, weer toegankelijk voor iedereen, en laat dat betalen door Flixbus, Ouibus en aanverwanten.
Ik zie de MIVB hier wel zijn Noctis uitbreiden, zeker als De Lijn beslist om deze lijn volledig op te geven (zouden ze eigenlijk beter doen).

121 - 140 of 167 Posts