SkyscraperCity banner

141 - 160 of 167 Posts

·
Urban dweller
13,452 Posts
Erasmus heeft enkel een metro (en enkele onbekende buslijnen),
Dat is meer dan genoeg.
Parking C zou in de nabije toekomst tramsporen krijgen waarmee je minstens 3 tramlijnen kunt verlengen.
In de nabije toekomst? Vergeet het maar. De eerst tien jaar zien we daar geen tramsporen.

Jouw eerder voorstel om de metro naar Parking C te verleggen ben ik ook nog altijd genegen.
Heb ik dat voorstel gedaan? Dat dacht ik niet, ik heb ooit wel een tekening gemaakt met een idee om het technisch probleem op te lossen van de verbinding tussen Boudewijn en de parking, maar de verlenging zelf is niet aan de orde. Maar ondertussen ligt de metro daar reeds aan Erasmus. Aan parking C liggen de eerste 10 jaar geen tramsporen en de metro komt nooit tot daar. Zeker nu het stadion er niet komt.
De afstand tussen parking C en metrostation Heizel is redelijk (500 meter) voor mensen die naar een voetbalmatch gaan, maar is niet redelijk voor mensen die aankopen met een internationale bus of voor pendelaars die er overstappen. Ik denk trouwens dat ook die tramverlengingen tesamen met het stadion begraven zullen worden.

Al zal er daarvoor misschien meer dan enkel een busterminal moeten zijn daar...
Juist.

Ik zie de MIVB hier wel zijn Noctis uitbreiden, zeker als De Lijn beslist om deze lijn volledig op te geven (zouden ze eigenlijk beter doen).
Ik hoop dat men Noctis gaat uitbreiden daar een 7/7 en heel de nacht door. Dat heeft Brussel echt nodig. En een Noctis lijn naar de luchthaven zou daar fantastisch bij zijn.

·
Registered
2,256 Posts
Dat is meer dan genoeg.
Het voorstel was daar omdat jij eerder beweerde dat veel mensen heus niet enkel naar het centrum gaat. Vanuit Heizelregio zijn er meer verbindingen.

Heb ik dat voorstel gedaan? Dat dacht ik niet, ik heb ooit wel een tekening gemaakt met een idee om het technisch probleem op te lossen van de verbinding tussen Boudewijn en de parking, maar de verlenging zelf is niet aan de orde.
Je zei zelfs dat je het naar Pascal Smet ging doorsturen! :) Maar bon het Parking C (Vlaams grondgebied) verhaal zal inderdaad een eeuwige twistappel blijven, of het nu voor een voetbalstadion is of een busstation. Al hoop ik dat men een tramlijn voor de parking er alsnog doorkrijgt. De verlenging bedraagt nog geen 500 meter en de parking blijft enorm veel potentieel hebben als P&R.

Heeft men nooit overwogen om het internationaal busstation te integreren in NEO? Een multifunctionele buurt met toekomst, zeer goed ontsloten door OV (en in de toekomst enkel nog meer), op een boogscheut van de Ring (vind de ring op dat gedeelte trouwens interessanter dan ter hoogte van Erasmus. Ligt veel meer op een knooppunt van autostrades voor doorgaande buslijnen).

Ik hoop dat men Noctis gaat uitbreiden daar een 7/7 en heel de nacht door. Dat heeft Brussel echt nodig. En een Noctis lijn naar de luchthaven zou daar fantastisch bij zijn.
Ik denk dat MIVB daar nu gewoon nog niets doet omdat De Lijn daar nog actief is. MIVB zou eventjes de ballen moeten hebben om te zeggen tegen De Lijn "gasten leg het stil, wij nemen het wel over".

·
Urban dweller
13,452 Posts
Het voorstel was daar omdat jij eerder beweerde dat veel mensen heus niet enkel naar het centrum gaat. Vanuit Heizelregio zijn er meer verbindingen.
Ik vind dat een busstation zo centraal mogelijk moet gelegen zijn, liefst aan een groot station zoals Brussel-Zuid of Brussel-Noord. Het probleem is dat de gronden schaars zijn in Brussel. Het voorstel van Erasme komt uiteraard niet van mij, ik zie er wel een aantal pluspunten

Je zei zelfs dat je het naar Pascal Smet ging doorsturen! :) .
Ja, dat ging over een oplossing voor het probleem dat een verlenging naar de C parking technisch bijna onmogelijk was. Maar voor de verlenging zelf ben ik nooit voorstander van geweest. Het was ook niet mijn idee om de metro te verlengen naar de parking, die kwam van een aantal politici.

Heeft men nooit overwogen om het internationaal busstation te integreren in NEO?
Niet dat ik weet.

Ik denk dat MIVB daar nu gewoon nog niets doet omdat De Lijn daar nog actief is. MIVB zou eventjes de ballen moeten hebben om te zeggen tegen De Lijn "gasten leg het stil, wij nemen het wel over".
Ik denk dat je gelijk hebt. Ik ben geen voorstander van een nachtbus van de lijn in Brussel. Ik vind dat een taak van de MIVB. Ook naar de luchthaven, want die nachtbus rijdt maar een heel klein stukje in Vlaanderen.

·
Moderator
19,823 Posts
Bruzz.be

Smet wil snel voorlopig busstation aan Erasmus

6 MIN GELEDENLV© BRUZZ

Op korte termijn kan er al een voorlopig station voor internationale reisbussen komen aan Erasmus. Dat moet de buurten van het Noord- en Zuidstation ontlasten. Dat heeft minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) gezegd in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement.

Minister Smet wil doorzetten met de uitbouw van een internationaal busstation in Anderlecht. Dat blijkt uit zijn antwoord op een vraag van oppositielid Gaëtan Van Goidsenhoven (MR). Het busstation zou gebouwd worden op de overstapparking Lennik, eigendom van het Brussels Gewest, maar nog tot 2023 beheerd worden door parkeerbedrijf Indigo.

Al voor die datum zouden enkele internationale buslijnen er halt kunnen houden om het Noord- en Zuidstation te ontlasten. Daarvoor zou een voorlopige aanleg gebeuren. Vervolgens moet er een definitief project worden uitgewerkt. Dat zou gebeuren via een architectuurwedstrijd. Daarnaast zouden sommige bussen wel het Noordstation blijven aandoen.

Volgens Van Goidsenhoven past een busstation niet in de eerdere ontwikkelingsplannen voor de wijk. De liberaal vreest dat de omgeving minder aantrekkelijk wordt voor mensen die er werken of wonen.

Volgens Smet is het echter de best mogelijke locatie voor een busstation. Er is een goede verbinding met het centrum via de metro en de site ligt vlakbij de Ring, waardoor doorrijdende bussen niet langer door de stad moeten. “Ook in buitenlandse steden liggen busstations vaak buiten de stad”, klinkt het.

Omdat het Gewest de grond in handen heeft, kan het project bovendien vrij snel concreet worden. De architectuurwedstrijd moet garanderen dat het project goed wordt geïntegreerd in de omgeving. De minister wees erop dat de bouw van het busstation bijvoorbeeld kansen biedt om de nieuwe wijk Erasmus Gardens beter te verbinden met het metrostation.​

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #146
Inderdaad, drastische evoluties in die sector.

Bruzz:
Flixbus gaat Eurolines kopen
SN© BRUZZ

De ene internationale busmaatschappij slokt de andere op. Het Duitse Flixbus start exclusieve onderhandelingen met de Franse Transdev Group om Eurolines te kopen.

Zowel Eurolines als Flixbus bedienen Brussel met hun internationale busdiensten. Nu meldt Flixbus dat het exclusieve onderhandelingen opstart met Transdev Group om concurrent Eurolines te kopen, zo schrijft De Tijd.

Het netwerk van Eurolines strekt zich uit over 25 landen. In Frankrijk bestaat het ook onder de naam Isilines. Flixbus is operationeel in 28 landen en is ook in Brussel de grootste.

Voor Transdev Group past de verkoop van Eurolines in de bedrijfsstrategie. “De concurrentie met andere internationale busmaatschappijen is stevig,” klonkt het eerder al in het Franse Les Echos. Transdev Group wil nu meer focussen op transport voor bedrijven of lokaal openbaar vervoer.
En Bruzz:
BlaBlacar gaat concurrentie aan met Flixbus
CGG© BRUZZ

BlaBlaCar, de Franse autodeeldienst, lanceert ‘BlaBlaBus’ voor busdiensten in de Benelux en Duitsland. "We verwachten de ontwikkeling van de diensten in het tweede trimester van dit jaar en de gehele ontwikkeling in alle 60 steden tegen eind 2019," meldt medeoprichter Nicolas Brusson.

De bekende autodeeldienst BlaBlaCar gaat dit jaar nieuwe busdiensten lanceren in verschillende steden van de Benelux, waaronder Brussel. Dat verklapt medeoprichter Nicolas Brusson aan de Duitse krant Handelsblatt en wordt door hem aan onze redactie bevestigd.

‘BlaBlaBus’ moet tegen het einde van dit jaar zestig steden met elkaar verbinden. Daarmee gaat het Franse bedrijf de strijd aan met Flixbus, de Duitse busdienst die al meerdere jaren populair is in onze hoofdstad.

BlaBlaBus huurt, net als Flixbus, bussen van andere bedrijven in om de vaste kosten te drukken. BlaBlaCar begaf zich vorig jaar al op de busmarkt met de overname van Ouibus, dochter van het Frans spoorbedrijf SNCF.

Ouibus wordt dit jaar echter omgedoopt tot BlaBlaBus en zal vanaf verschillende steden, waaronder Brussel, rijden naar één of meerdere bestemmingen. Meer details zijn er momenteel niet.

·
Registered
2,256 Posts
Ik blijf erbij dat men moet onderzoeken hoe ze een busstation in het NEO project kunnen integreren... Aan de Heizel heb je dan tegen dat het zover is 1 metrolijn, 3 a 4 tramlijnen, een noctisbus én een trambus. De Heizel ligt trouwens op een beter knooppunt van de ring waar niet enkel Noord-Zuid routes baat bij hebben maar ook Oost-West routes. Bovendien is de Heizel een veel grotere attractiepool wat het zelfs aantrekkelijk maakt voor mensen die een overstap hebben van twee uur. Eventjes het Atomium op, picknicken in het park of 't shoppingcenter in.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #148
Je hebt wel een punt... naar het schijnt staat daar ook nog een kleine parking te blinken en te wachten op een zinvolle invulling :D

·
Registered
1,667 Posts
Ik blijf erbij dat men moet onderzoeken hoe ze een busstation in het NEO project kunnen integreren... Aan de Heizel heb je dan tegen dat het zover is 1 metrolijn, 3 a 4 tramlijnen, een noctisbus én een trambus. De Heizel ligt trouwens op een beter knooppunt van de ring waar niet enkel Noord-Zuid routes baat bij hebben maar ook Oost-West routes. Bovendien is de Heizel een veel grotere attractiepool wat het zelfs aantrekkelijk maakt voor mensen die een overstap hebben van twee uur. Eventjes het Atomium op, picknicken in het park of 't shoppingcenter in.
Je ne suis pas d'accord du tout je pense qu'il faut absolument tout centralisé dans une grande gare où toutes les connexions sont possibles pas seulement pour les gens de la ville mais aussi pour pouvoir continuer vers le reste du pays.
Sinon c'est ligne bus ne pourront jamais concurrencer les trains et il faut absolument que c'est bus rentre en concurrence avec les prix des trains sous la ligne de Bruxelles Paris par exemple c'est un monopole même chose ou presque sur Amsterdam.

·
Registered
2,256 Posts
Als men het busstation echt in het centrum willen, akkoord. Maar waar ga je nog plaats vinden om een deftig en ruim genoeg busstation neer te poten? Ik ben ook enkele keren met een internationale bus via Brussel gereisd en de afstand Brussel-Noord - R0 duurde toch telkens een dik half uur. Als reiziger Amsterdam-Parijs vraag ik me dan af hoe zij kunnen concurreren met de trein.

Mijn Heizelsuggestie was vooral als alternatief voor Erasmus, als men dan toch iets buiten het centrum overweegt.

·
Registered
7,836 Posts
Ik zie nog één mogelijkheid in de buurt van het centrum: het oude postgebouw naast Brussel-Zuid.

Tussen Erasmus en Heizel is er weinig verschil, en dus vooral een politieke keuze.

·
Registered
1,889 Posts
Als men het busstation echt in het centrum willen, akkoord. Maar waar ga je nog plaats vinden om een deftig en ruim genoeg busstation neer te poten? Ik ben ook enkele keren met een internationale bus via Brussel gereisd en de afstand Brussel-Noord - R0 duurde toch telkens een dik half uur. Als reiziger Amsterdam-Parijs vraag ik me dan af hoe zij kunnen concurreren met de trein.
Niet op reistijd. Andere markt. Flixbus gaat voor goedkoopste, niet voor snelste... Op de heizel aankomen voor de allerlaagste prijs Parijs-bxl of Amsterdam-bxl is niet slecht.

·
Registered
611 Posts
Op bepaalde trajecten is Flixbus toch al wel erg concurrencieel met de trein. Zaterdag ga ik naar Den Haag, ik heb hier bij station Gent-Dampoort (waar ik ook de trein zou nemen) een rechtstreekse bus naar Den Haag-Centraal (met enkel een tussenstop in Rotterdam) en die doet er 3 uur over. De trein doet er weliswaar 20 minuten minder lang over, maar je moet dan wel tweemaal overstappen. Dat maakt het een stuk minder comfortabel maar houdt ook altijd het risico in dat ik een aansluiting mis en een uur of een half uur vertraging oploop.

Maar als je dan de prijzen vergelijkt dan twijfel je niet meer: bus 8€99, trein 34€20 (enkele reis), ik weet dat ik nog iets van de treinprijs kan afromen door het internationale ticket te combineren met een railpassrit naar Noorderkempen, maar zo veel scheelt dat nu ook weer niet.

Het enige nadeel dat de bus nog heeft is het beperkte aanbod (4x per dag Gent-Den Haag tegenover een uurdienst met de trein), maar als de treinprijzen zo hoog blijven dan zie ik de frequentie in de toekomst nog wel serieus stijgen.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #154
Bruzz:
Ouibus verandert van naam en wordt BlaBlaBus

Met BlaBlaBus heeft maandag een nieuwe langeafstandsbus zijn intrede gedaan op de Belgische markt. De rode bussen, de opvolgers van Ouibus, rijden over tien verschillende routes door België, waarbij ze in totaal zes verschillende stopplaatsen hebben.

Negen van de tien routes houden halt in Brussel. In tegenstelling tot de concurrenten van FlixBus en Eurolines (dat door FlixBus wordt overgenomen), die stoppen aan het Brusselse noordstation, houden de BlaBlaBussen halt aan het zuidstation. "Het noordstation heeft niet zo'n goede reputatie, en bovendien stopte ook Ouibus al aan het zuidstation", luidt de uitleg.

Ouibus was een verlieslatend filiaal van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF. Het werd in november vorig jaar overgenomen door het Franse autodeelplatform BlaBlaCar. Dat voert nu geleidelijk het merk BlaBlaBus in.

De eerste rit van BlaBlaBus in België is er eentje vanuit Amsterdam naar Brussel. De bus rijdt nadien door naar Parijs.

Behalve aan het Brusselse zuidstation, kan je ook op de langeafstandsbus stappen in Antwerpen, Brugge, Brussels Airport, Leuven en Luik. Mogelijke bestemmingen zijn Amsterdam, Schiphol, Utrecht, Rotterdam en Den Haag, Parijs en Londen.

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #155
Bruzz:
Buschaos zonder einde
LV© BRUZZ

Het onthaal van internationale reisbussen laat nog steeds te wensen over in Brussel. Dat leidt tot ongemakken voor de reizigers en overlast voor de buurtbewoners. "Het is wachten op een ernstig ongeval."

Het is vrijdagnamiddag en op het stukje Vooruitgangsstraat voorbij het Noordstation staat de halve wereld op de stoep. Al zouden de meesten liever zitten. Bij gebrek aan banken leunen mensen dan maar tegen de glazen wand van het aanpalende kantoorgebouw of hangen ze op hun bagage. Een vrouw heeft zich op een achtergelaten elektrische deelscooter gezet.

Dit is de belangrijkste internationale bushalte van het Brussels Gewest, al is dat nauwelijks aangeduid. “Het is een en al onduidelijkheid”, vertelt Georges Xouras, een Brusselse veelreiziger die de halte vaak heeft gebruikt. “Er is geen enkele informatie over de bussen. Dus moet je rondvragen om te weten welke bus je moet nemen. In Azië of Zuid-Amerika is het allemaal een stuk beter georganiseerd. Een busstation lijkt er meer op een luchthaven.”

Bussen rijden af en aan en elke keer zie je wachtenden ongerust zoeken naar de bestemming die meestal op een papier of plakkaat achter de voorruit zit. De schrik om de juiste bus te missen zit er goed in. Gelukkig is er toch een steward van Flixbus, tegenwoordig de belangrijkste busmaatschappij, die een beetje orde in de chaos brengt. “Amsterdam 16 uur”, roept hij terwijl een groene bus de straat inrijdt. Maar naast het geronk van de andere bussen draagt zijn stem niet ver.

De concentratie van reizigers en het gebrek aan infrastructuur zorgen voor overlast zoals zwerfvuil. “Het afval vliegt soms tot in onze inkom”, vertelt Chaim Demarée, bewoner van de aanpalende woontoren. “Ondertussen heeft Net Brussel eindelijk door dat ze iets vaker moeten kuisen.”

Daarnaast leidt de drukte al eens tot onveilige situaties. “Ik weet niet waarom we tot 900 bussen per week door deze smalle straat proppen, terwijl hier ook nog doorgaand verkeer is. Op drukke momenten persen wagens en bussen zich langs mensen die aanschuiven om op te stappen. Het is wachten op een ernstig ongeval.”

Illegaal

“De halte is volgens mij ook illegaal”, vervolgt Demarée. “Hier is duidelijk sprake van een economische activiteit met gevolgen voor de buurt, maar er is geen milieuvergunning. De winst is voor de bedrijven, de overlast voor de buurt en de kosten voor de samenleving.”

Vooral in het weekend en in de vakanties kan het heel druk worden, met ernstige vervuiling en lawaaihinder tot gevolg. “Op piekmomenten staat alles vast en zit iedereen hier op elkaar te toeteren. Dat gebeurt minstens een keer per week en soms ook meermaals per dag.”

En zo gaat het al vier jaar. “Er waren altijd al bussen, maar het is verergerd sinds de bushalte aan het Centraal Station is opgedoekt. Het lijkt erop dat de tijdelijke oplossing permanent is geworden. En de politiek blijft onverschillig, of komt niet verder dan wat kat- en muisspelletjes tussen het Gewest en de gemeente Schaarbeek. Dat is het drama van Brussel.”

Begin dit jaar werd nog beterschap beloofd. Er zou “snel” een “voorlopig” busstation komen aan metroterminus Erasmus in Anderlecht. Sindsdien bleef het echter stil. “Momenteel is er jammer genoeg geen nieuws”, klinkt het vandaag bij Brussel Mobiliteit. Het nieuwe regeerakkoord rept met geen woord over een mogelijk busstation.

Ondertussen heeft Flixbus de reizigersstromen een beetje verminderd door bijkomende haltes in te richten. “De bussen naar Londen stoppen nu aan het Zuidstation en we hebben ook een halte aan de Heizel”, aldus Rosa Donat, woordvoerster van Flixbus. Aan het Zuidstation is de situatie echter niet beter. De smalle stoep wordt niet alleen gebruikt door Flixbus, maar ook door de Franse concurrent BlaBlabus en de bussen naar de luchthaven van Charleroi.

Overstap

Voor de sector is metrohalte Erasmus, op een boogscheut met Vlaanderen, ook geen ideale oplossing. “Wij juichen toe dat er een nieuwe terminal komt, maar willen ook nog steeds stoppen bij een belangrijk treinstation”, klinkt het nog bij Flixbus. Het Duitse bedrijf wil de komende jaren ook internationale treinen inleggen en dan is een directe overstap tussen bus en trein onmisbaar. Bovendien moeten veel reizigers ook gewoon in de binnenstad zijn. “Als je 2,5 uur onderweg bent tussen Amsterdam en Brussel wil je niet nog eens een halfuur in de metro zitten voor je in het centrum bent.”

Aan het Noordstation wijzen we een familie uit Centraal-Amerika de weg naar de premetro. Ze zijn net uit de Flixbus komende uit Amsterdam gestapt en moeten even bekomen van hun eerste indrukken in de Europese hoofdstad. “We namen de bus omdat het goedkoper was, maar gelukkig hebben we naar Parijs een trein geboekt.”

·
Registered
2,069 Posts
Zou men ook een busstation kunnen inrichten op de brede lanen rond het Noordstation? Vooral de lanen ten noorden van de hoofdingang hebben weinig last van files en zijn eigenlijk te breed.

·
Registered
7,836 Posts
Korte termijn zou ik die busbaan op de Vooruitgangsstraat herinrichten tot schuine bushaltes. Het aantal auto's is daar nu immers héél beperkt.

Op langere termijn zie ik eigenlijk alleen de oude postgebouwen aan Brussel -Zuid als centrale optie.

·
Read Only
3,371 Posts
Korte termijn zou ik die busbaan op de Vooruitgangsstraat herinrichten tot schuine bushaltes. Het aantal auto's is daar nu immers héél beperkt.

Op langere termijn zie ik eigenlijk alleen de oude postgebouwen aan Brussel -Zuid als centrale optie.
Dan moeten die bussen vertrekken tegen de richting. Niet echt ideaal dus.

Als De Lijn wegtrekt onder het CCN kunnen ze alvast tijdelijk naar daar verhuizen.

·
Registered
7,836 Posts
Onder ccn (Of zijn opvolger) blijft een donker gat, of het nu de lijn is of flixbus.

De Vooruitgangsstraat zijn 4 rijstroken, er zijn zeker manieren om het tegenrichting argument teniet te doen. Worst case de koning Albertlaan voor de andere richting :)

·
Brussels sprout
16,386 Posts
Discussion Starter #160 (Edited)
Bwa, als dat van bij het ontwerp opgenomen is zou ik het nog een goed idee vinden om dat in de opvolger van CCN te integreren. Je kan daar ook de toegang tot de bussen/perrons beperken tot de mensen met een ticketje, wat toch een groot pluspunt is tegen diefstal en andere vervelende zaken.
Veel busstations in het buitenland zijn trouwens (deels) overdekt, dat hoeft geen probleem te zijn.

Koning Albert-laan en Vooruitgangsstraat lijken me toch niet ideaal. Het aan- en aflopen van de reizigers langs voorbijrijdende auto's is niet optimaal en dat zorgt voor een grote "muur" van bussen op die lanen. Niet echt een fraai zicht.

141 - 160 of 167 Posts