SkyscraperCity banner

161 - 167 of 167 Posts

·
Urban dweller
13,419 Posts
^^ Een overdekt busstation is juist een pluspunt in een land waar het soms regent en behoorlijk koud kan zijn. Ondergrondse ruimtes hoeven ook helemaal niet donker en lelijk te zijn, en de toegang kan beperkt worden zowel kan bussen (rolhekken of schuifdeuren die opengaan als een bus er langs wilt) en de toegang tot de perrons beperken voor mensen met een ticket. In zo'n busstation moet er ook constant bewaking zijn, van een beveiligingsfirma die onmiddellijk de hulp van de politie kunnen inroepen in geval van problemen.
Dit is echt niet zo moeilijk. Ik ben in mijn leven wel in een paar busstations geweest, dat kan dus elders, waarom hier niet?

·
Read Only
3,371 Posts
Onder ccn (Of zijn opvolger) blijft een donker gat, of het nu de lijn is of flixbus.

De Vooruitgangsstraat zijn 4 rijstroken, er zijn zeker manieren om het tegenrichting argument teniet te doen. Worst case de koning Albertlaan voor de andere richting :)
Hierdoor verdwijnt de net aangelegde bushalte richting Noordstation aan het Rogierplein. Daarenboven dienen hierdoor ter hoogte van elke schuine parkeerplaats voor de bussen een oversteekplaats te worden voorzien wat voor heel wat hinder gaat zorgen over het geheel van de straat. Met als gevolg vertragingen voor het openbaar vervoer dat er passeert.

De trottoirs zijn daar ook niet bepaald heel breed aan de ene zijde en ik kan mij ook voorstellen dat de bewoners van de appartementen daar niet gaan staan springen om heel de dag reizigers voor hun deur te hebben staan.

Nee van dit voorstel word ik niet bepaald happy.

·
Brussels sprout
16,356 Posts
Discussion Starter #163

Ben niet helemaal overtuigd van Erasmus, maar dat tegenvoorstel mbt de Industrielaan is compleet van de pot gerukt !

·
Registered
2,053 Posts
De dubbeldeksbussen kunnen niet onder het CCN stoppen. Dat is te laag.

Men zou ook de middenberm op de Simon Bolivarlaan tussen de Antwerpsesteenweg en de Koning Albert II-laan kunnen gebruiken als busstation. Hiervoor dient men wel de rijrichting gedeeltelijk om te draaien en het doorgaande autoverkeer anders te organiseren.

·
Registered
5,234 Posts
Ik heb in maart de bus in de Vooruitgangstraat genomen. De halte is strategisch gelegen en voldoet theoretisch. In de praktijk zou een overkapping, zitbanken en een vertrekscherm het geheel modern en perfect maken. In het Noordstation zelf vindt men alle mogelijke eetgelegenheden, wc's enz.
Uit mijn ervaring: de ligging is ook praktisch. De chauffeur reed via het koninklijk paleis naar de A12 en daar de Ring op. Dit ging heel snel en efficiënt. Plaats te kort (teveel bussen) leek me evenmin een probleem te zijn. Het is een halte, en de meeste bussen staan er maar voor een beperkte tijd, minder dan een half uur. Wat reizigersinformatie, eventueel genummerde plaatsen of zones en een overkapping: meer moet dat daar niet zijn. Ik vond het geweldig handig: met de Lijn bus naar het station, de trein naar Brussel Noord en de Flixbus naar Caen. En de verloederde omgeving in en rond het Noordstation is een ander verhaal.

·
Urban dweller
13,419 Posts
Het beste zou zijn een busstation in Brussel Noord en één in Brussel Zuid, zoals het nu al is feitelijk. In Brussel Noord gaat men het CCN afbreken, het is dan het moment om een nieuw busstation voor zowel De Lijn als de MIVB en de internationale busssen uit te tekenen.
Bussen naar Parijs en dergelijke vertrekken misschien het beste vanuit Brussel Zuid, het moet toch mogelijk zijn om daar iets te bouwen, op de parking van infrabel bijvoorbeeld.

161 - 167 of 167 Posts