Skyscraper City Forum banner
1 - 6 of 6 Posts

·
MP
10,317 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Aarschot is een ander klein Belgisch stadje, niet ver van Leuven, mooi gelegen aan de rand van een kleine heuvelrug. Aarschot is nog best een mooi stadje, met een aardige markt, een begijnhof, een grote kerk en een aantrekkelijke omgeving. Op de dag dat ik er was werd de Vlaamse feestdag gevierd, dus hier en daar staan er kermisattracties in beeld.

Ik kwam in Aarschot per trein, maar ik laat de reeks beginnen alsof ik zo uit de bossen kwam gelopen. De oude stad grenst nog mooi aan de natuurlijke omgeving, en er is nog aardig wat reliëf in Aarschot zelf.

1.

2.

3.

De stad wordt gedomineerd door de Onze-Lieve-Vrouwekerk, die overal achter de huisjes zichtbaar is.

4.

5.

Maar duivenkoten zijn er ook, dit is immers België.

6.

Op het plein waar ooit de Leuvense Poort gestaan moet hebben werden de feestelijkheden voorbereid. Het weer was druilerig en er was nauwelijks volk op straat - het zag er zeldzaam troosteloos uit.

7.

8.

Een beeldje op het zelfde plein.

9.

Onder de luifels miezerde het niet.

10.

De kerk, nu dichterbij.

11.

12.

Ee jezeke.

13.

In de kerk was een trouwerij gaande, dus ik ben er niet in geweest. Wel hadden we nog een gesprek met de vader van de bruid, die nogal verloren voor het portaal stond. 't Boterde niet meer tussen vader en dochter, maar hij had toch naar haar trouw willen komen. Dat was niet zo'n goed idee, hij stond al gauw weer buiten, maar overwoog nu toch af te wachten en rijst te gooien.
Wij besloten de man maar te laten en deden een rondje om de kerk.

14.

15.

16.

Ter ere van de Vlaamse feestdag was er een rommelmarkt.

17.

Een kasteelachtig gebouw tegenover de kerk, waarvan ik betwijfel of 't wel echt zo oud is. Het leek meer op een 20e eeuwse interpretatie van een middeleeuws slot, en 't zou als gerechtshof gebruikt worden.

18.

Ook 20e eeuws, maar veel leuker, waren twee huisjes in art-deco stijl aan de rand van de oude binnenstad.

19.

20.

Hier vanuit het begijnhof:

21.

Dat begijnhof was de Grote Oorlog (= 1e Wereldoorlog) niet ongeschonden doorgekomen, maar in oude stijl herbouwd. Een klein deel was wel bewaard.

22.

23.

Het begijnhof is niet meer intiem of beschut, maar juist heel ruimtelijk. Een van de hoofdwegen van de stad loopt er dwars doorheen.

24.

Nabij het begijnhof staat, over de Demer heen gebouwd, een oude watermolen die op dit moment grondig wordt gerestaureerd. Je ziet er dus niks van, maar toch geeft 't vertrouwen dat ook in Aarschot wordt geïnvesteerd in stadsherstel.

25.

De stad Aarschot is in de Eerste Wereldoorlog deels verwoest. De straatjes vertonen een aangename mengeling van Vlaamse wederopbouwarchitectuur en echt oude pandjes.

26.

27.

Oude panden aan de Demer, de smalle rivier die langs Aarschot stroomt.

28.

29.

Een ouderwetse drogisterij. Aarschot had meer van dit soort typische plekjes, die herinneren aan een België dat elders allang niet meer bestaat.

30.

Dit frituur, dat de halve straat barricadeerde, mag wat dat betreft ook tellen. Het scoort wat mij betreft 100% op Belgischheid.

31.

Na een dwaaltochtje door pittoresk Aarschot kom je hoe dan ook uit op de Grote Markt. Die was zeker mooi, een echt Brabants plein, met kleurrijke huisjes. Maar de Vlaamse feestdag had ook hier toegeslagen: de kinderkermis bezette het plein en belemmerde het zicht op de gevels nogal, en als de kermis 't niet deed, dan was het wel de mensenmenigte of - voor fotograferen nog nefaster - de middagzon. Toch wat impressies:

32.

33.

34.

Wederopbouwhuizen, in een Vlaamse stijl. Brabantse huizen hebben zulke spitse gevels helemaal niet, maar na de eerste wereldoorlog zijn de Brabantse steden overal in Vlaamse (lees Brugse, Gentse) stijl herbouwd. Ook in Leuven vind je zo veel gevels die eigenlijk niet echt thuishoren in een Brabantse stad. 't Is iets als herbebossing met dennen: 't hoort niet, maar 't is wel mooi.

35.

Op de markt ook de wonderlijke St. Rochustoren, ooit een folterkamer. Het gebouw komt uit de middeleeuwen en is gebruikt met de typische roodbruine zandsteen waar de kerk ook uit leek opgetrokken, en die ik later die week ook in Diest veel zou tegenkomen.

36.

Zo liepen we verder. Er was nog een klein parkje...

37.

...en er was dit café. Een fenomeen, dit café. Bier van 't vat was er niet meer, met de teruggelopen klandizie werd dat toch maar zuur. De bieren die er op fles waren zul je in andere Belgische cafés niet gauw tegenkomen. Het hele café was een anachronisme; de 21e eeuw leek er volkomen aan voorbijgegaan.

38.

Boven de deur van het café zag ik een plastieken zak hangen. Nu leek 't me geenszins uitgesloten dat dit hele café aan een infuus lag - alles was hier vergane glorie - maar ik stelde de buitengewoon vriendelijke waardin er toch maar een vraag over.

"Waarom hangt die zak daar?"
"Ziet gij vliegen?" was haar antwoord.
Ik zag geen vliegen.
"Awel."

Mijn gezelschap en ik konden ons lachen eigenlijk niet houden, maar ze deed haar best ons ervan te overtuigen dat zo'n zak met water echt tegen vliegen hielp. Het verhaal klonk best redelijk.
Juist op dat moment vloog op topsnelheid een vlieg het lokaal binnen.

"Ma zie!" riep ik.
Ze haalde haar schouders op. "Da's ne derver."

De durfal werd niet veel later doodgemept en opgeveegd. Het werd nog gezellig, die namiddag.

·
Registered
6,014 Posts
Heuvelachtige plaatsjes als Aarschot en Diest doen me als inwoner van Antwerpen altijd aan het 'buitenland' denken. :lol:

·
Registered
1,962 Posts
Boven de deur van het café zag ik een plastieken zak hangen. Nu leek 't me geenszins uitgesloten dat dit hele café aan een infuus lag - alles was hier vergane glorie - maar ik stelde de buitengewoon vriendelijke waardin er toch maar een vraag over.

"Waarom hangt die zak daar?"
"Ziet gij vliegen?" was haar antwoord.
Ik zag geen vliegen.
"Awel."

Mijn gezelschap en ik konden ons lachen eigenlijk niet houden, maar ze deed haar best ons ervan te overtuigen dat zo'n zak met water echt tegen vliegen hielp. Het verhaal klonk best redelijk.
Juist op dat moment vloog op topsnelheid een vlieg het lokaal binnen.

"Ma zie!" riep ik.
Ze haalde haar schouders op. "Da's ne derver."

De durfal werd niet veel later doodgemept en opgeveegd. Het werd nog gezellig, die namiddag.
Jonges toch. :lol:

·
Bike It!
22,249 Posts
^^ "Je maakt wat mee, in een Jupilercafé!"

Mooie serie in elk geval. We moeten tegenwoordig op het HHF om wat Belgische stadjes te ontdekken. Eerlijk, ik ben er nooit geweest en wist niet dat het zo'n knus stadje was. Vrij ordelijk ook naar Belgische normen, al zal de stadsrand ook wel ferm verkaveld zijn.

·
MP
10,317 Posts
Discussion Starter · #5 ·
^^ Geen Jupiler, ook geen Stella - helemaal geen pils. Alles kwam uit flesjes. Veel volk zat er niet, maar de enkele buurtbewoner die binnenkwam dronk een Palm. Ik heb er Drossaerd gedronken, van de Diestse brouwerij Duysters (Loterbol), die erg interessante bieren maakt. Er is zoveel meer dan InBev ;)

·
Bike It!
22,249 Posts
Ja, maar dat van dat Jupilercafé is wel hun reclameslogan, vandaar.
En ik hou ook meer vann een pittig streekbiertje dan van de Inbev-eenheidspils.

1 - 6 of 6 Posts