SkyscraperCity banner
1 - 8 of 8 Posts

·
MP
10,131 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Het laatste uitstapje van mijn verblijf in België betrof de Brabantse stad Diest. Of Diest wel zo Brabants is, is de vraag: het ligt precies op de grens met Limburg en ook de provincie Antwerpen grenst aan Diest. Als "Oranjestad" is Diest zelfs een beetje Hollands...

Diest combineert van lieverlee dan maar alles wat deze provincies te bieden hebben: een oude binnenstad, een begijnhof, groen, heuvels en zelfs een molen. Ook het dialect staat tussen Brabants en Limburgs in: wel ich voor "ik", zoals in Limburg, maar dat op Brabantse melodie.

Een vriend van mij die zelf uit Diest komt bood aan me door zijn stad te leiden en wachtte me dan ook op aan het station. Dat station beviel me wel. De grote letter op de gevel waren goed vormgegeven en het interieur leek zo uit een oude film te komen. Helaas lukte het niet goed binnen te fotograferen. De weinige mensen in de stationshal konden zich niet voorstellen dat iemand er überhaupt een foto van wilde trekken.

1.

Diest is zeer groen en heeft z'n oude stadsomwalling weten te behouden, dat wil zeggen, de middeleeuwse omwalling is in later eeuwen steeds vernieuwd en gemoderniseerd, omdat Diest een vestingstad bleef. Juist daaraan dankt Diest zijn groene, plezierige uitstraling.

2.

3.

4.

De binnenstad zelf is samenhangend en oud. Niet overal wordt even oplettend met de tere bebouwing omgesprongen - restaureren is ook een vak-, maar desondanks heeft Diest nog vele charmante straten en hofjes. Ook heeft men er een obsessie met vlaggen.

5.

6.

Art-deco.

7.

8.

Het begijnhof van Diest is één van de schilderachtigste van België. Wel heeft de kerk het moeilijk, maar hopelijk zal ze gauw weer in oude glorie worden hersteld. Vooral op afstand valt op hoe fraai het begijnhof is gelegen in het groen.

9.

10.

11.

12.

13.

Zandgronden, gekke paadjes en een prachtstad dichtbij: de plek voor een knooppunt. Met Brabantse bordjes (in Limburg zijn ze blauw, en groter).

14.

Rond het oude centrum zijn bossen, heuvels en meertjes. Om het genoegen te vervolmaken staat er ook nog een molen, aan het water, zoals het hoort.

15.

16.

Een leeg voetbalstadion...

16.

...en een verlaten kerkgebouw.

17.

18.

19.

In fel contrast met de ruïnekerk was deze protserige poort. Iets verderop waren er andere contrasten: hoogbouw in Diest.

20.

21.

We slingerden weer terug het echte stadshart in. Daar waren er poortjes en plaatsjes.

22.

23.

24.

Op de Markt stond een kleurrijke en lawaaierige kermis. Gezellig, maar voor het fotograferen natuurlijk niet ideaal. Tot overmaat van ramp stond ook de kerk in de steigers.

25.

26.

27.

Toch kon het kermisgeweld de intimiteit van dit stadje niet echt verdringen.

28.

29.

Mijn gids leidde me nu omhoog, de heuvel op. Diest mag dan geen hoogbouwstad zijn, op deze manier heb je natuurlijk óók uitzicht.

30.

31.

We betraden nu het terrein van de citadel. Die wordt nog steeds door het Belgische leger gebruikt, en een groot deel van het terrein is dan ook afgeschermd. Maar mijn gids wist natuurlijk wel hoe we er toch konden binnendringen ;) Geen hond gezien, trouwens.

32.

33.

34.

Urban exploring in Diest.

35.

Na weer te zijn afgedwaald hebben we nog even door wat straatjes en cafés gedwaald, om uiteindelijk weer bij het station uit te komen.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43.

Dat was Diest. Dat was ook België - m'n vakantiefoto's hebben op dit forum nu hu bestemming gevonden. Morgen vertrek ik naar Duitsland. De weerslag daarvan krijgen jullie uiteraard ook te zien ;)

·
Registered
5,972 Posts
Mooi zeg!

Eigenlijk schandalig dat ik al die stadjes door een Nederlander leer kennen... Dat heb je dan met die spotgoedkope vliegreizen...
:)

Kunt in Charleroi via Ryanair-network naar Eindhoven vliegen. Dan is het lang zo ver niet meer tot Diest:cheers:

·
Bike It!
22,248 Posts
Ook een van die stadjes waar ik nooit kom. Jammer, want het ziet er best mooi en gezellig uit. Jammer genoeg is de jeugdherberg er sedert een tweetal jaar gesloten. Anders bleef ik er direct een weekendje.
Mooie foto's!

·
Registered
1,751 Posts
Ja, Diest is idd wel een heerlijk stadje, beetje onterecht vergeten vaak maar na Leuven is het de mooiste stad van Vlaams-brabant. Normaal gezien zouden ze binnenkort moeten beginnen met het heropenen van de Demer in het centrum. Meer redenen om eens naar daar te trekken ;)

·
Registered
4,213 Posts
Prachtige reeks, Plaas! Eerste keer dat ik iets te zien krijg van Diest!

Zandgronden, gekke paadjes en een prachtstad dichtbij: de plek voor een knooppunt. Met Brabantse bordjes (in Limburg zijn ze blauw, en groter).
Ik vind die ouderwetse Limburgse knooppuntborden maar niks. Veel te groot met veel te kleine cijfers :)hahano:).

Maar de provincie Limburg was wel de Belgische/Vlaamse initiatiefnemer van de knp-fietsroutes, dus is mijn commentaar eigenlijk ongepast...

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Op foto 27 zie je duidelijk dat de Sint-Sulpitius en Dionysuskerk een stevige basis heeft voor een westertoren. Ook weer een enorme toren die er nooit gekomen is.
Het torentje waar de klok op hangt, de vieringtoren, heeft als bijnaam de Mosterdpot.

1 - 8 of 8 Posts