Skyscraper City Forum banner
1 - 20 of 21 Posts

·
MP
10,312 Posts
Discussion Starter · #1 ·
De Belgische Kempen zijn niet rijk aan grote steden, maar kleine stadjes zijn er wel. Herentals is daar één van. Ik was er maar kort, maar dat was voldoende om het centrum te zien. Helaas hadden we voor het begijnhof, dat net buiten het centrum ligt, niet genoeg tijd. Dat Begijnhof zou wel eens het mooiste stukje Herentals kunnen zijn, want de binnenstad zelf was een tikje troosteloos.

Herentals kun je binnenkomen door oude stadspoorten, er staan er nog twee. Ik kwam de stad binnen door de bovenpoort, een bescheiden, maar goed onderhouden stadspoort.

1.

2.

Het oude centrum bestaat eigenlijk uit één straat en daaromheen een ringmuur, die met kleine straatjes met de centrale straat verbonden is. Deze "brink" is de Grote Markt van Herentals, maar het stuk bij de Bovenpoort heet Bovenrij.

3.

4.

Een verdwijnpaal. Magie in Herentals.

5.

Centraal op de markt staat de Lakenhal, dat later als stadhuis in gebruik is genomen en daar de vreemde ronde toren aan te danken heeft.

6.

7.

Gotisch zuiltje voor het stadhuis. Misschien is 't alleen maar neogotisch. Dat weet je in België nooit.

8.

De eigenlijke Grote Markt was best mooi, al zal ik aan de Belgische gewoonte eeuwenoude marktpleinen tot parkeerplaatsen om te toveren wel nooit kunnen wennen.

9.

10.

11.

De grote kerk van Herentals ligt iets dichter tegen de stadsmuur. De kerk van Herentals was voor mij de grootste verrassing van de stad: een uit de kluiten gewassen, goed geconserveerde middeleeuwse kerk, die boven de omliggende straatjes uittorende, zoals dat hoort. Het interieur was prachtig, maar in een kerk maak ik geen foto's - er waren daar mensen aan 't bidden.

12.

13.

14.

15.

16.

Weerspiegeling. Het idee was beter dan het resultaat, maar dat lag vooral aan de wisselvallige luchten van die dag. De ruiten waarin de kerk wordt weerspiegeld horen bij een ruimteschip dat beter niet in dit stukje stad was geland, maar de gemeenteraad zal er destijds (jaren 70?) vast heel enthousiast over zijn geweest.

17.

Tussen kerk en markt stonden nog wat oude huisjes.

18.

19.

In plaats van rolluiken of bricolement: beton. Hier moet stadsherstel nog veel werk verrichten.

20.

Herentals lijkt verder een beetje te twijfelen in de richting waarop het zich zal ontwikkelen: een dorpse centrumplaats, of een echte stad. De dorpse huisjes vond ik fotogenieker, maar de poging tot torenflats in deze provincieplaats was wel zodanig mislukt dat ze in al haar dwaasheid ook weer charme kreeg.

20.

21.

Een frituur als afsluiter. Reacties zijn altijd welkom.

22.

·
My train goes everywhere!
2,783 Posts
Leuke serie!

·
Registered
1,752 Posts
Inderdaad :)

En je hebt jammer genoeg gelijk dat je de leukste stukjes Herentals gemist hebt. Het begijnhof en het minder bekende besloten hof zijn heel mooie voorbeelden van de lokale baksteenarchitectuur.

·
MP
10,312 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Dat besloten hof, waar ligt dat? Het kan zijn dat ik er langs gelopen ben, maar er niet in kon. Ik zag een torenspitsje en wat daken, maar verder een blinde muur en een dichte deur.

Van het begijnhof heb ik vanuit de auto nog wel een glimp opgevangen, dat zag er inderdaad mooi uit.

·
Bike It!
22,249 Posts
Nog zo'n stadje dat ik alleen maar ken omdat ik er enkele keren overstapte van de trein op de bus naar Westerlo. Ziet er inderdaad best aardig uit.
Flatgebouwen zijn bij ons nogal dikwijls misbaksels die een historisch centrum verknoeien.
En die gewoonte om oude marktpleinen tot lelijke parkings om te toveren, went ook bij mij niet. Maar de meerderheid der Belgen parkeert liever centraal en ergert zich er niet aan.
Jammer.

·
Registered
1,752 Posts
Dat besloten hof, waar ligt dat? Het kan zijn dat ik er langs gelopen ben, maar er niet in kon. Ik zag een torenspitsje en wat daken, maar verder een blinde muur en een dichte deur.
In een van die straatjes vlakbij de markt. Ergens ter hoogte van de kerk, maar dan langs de andere kant van de centrale straat die het centrum in 2 deelt.

Als dat een beetje helpt? ;)

·
Registered
4,213 Posts
Heel mooie reeks! Iets verderop, maar levendiger dan Herentals is het nabijgelegen Turnhout.
Ik ken Herentals eigenlijk ook alleen maar van het (trieste) station, én ik was ooit uitgenodigd op een diner in een restaurantje dichtbij die "bovenpoort" daar.

Het interieur was prachtig, maar in een kerk maak ik geen foto's - er waren daar mensen aan 't bidden.
Ik wel, maar ik schakel mijn flitslamp uit, blijf stil en doe geen gekke toeren om tóch maar goeie foto's te verkrijgen. Wanneer ik een heiligdom betreed, doe ik dat met respect.

·
Registered
5 Posts
Mooie fotoreeks!

Ik vind Herentals een leuke stad om in te vertoeven, ik kom er echt graag.

Nog een van de troeven vind ik de wekelijkse markt op vrijdag: een van de grootste markten van de omgeving, echt de moeite waard.

In het centrum en winkelstraten heerst er weinig verkeersdruk en Herentals is goed te bereiken met het openbaar vervoer.

De belangrijkste winkelstraat, Zandstraat is nog niet zo lang geleden heraangelegd en ziet er best goed uit!

·
Banned
1,484 Posts
Mooie fotoreeks!

Ik vind Herentals een leuke stad om in te vertoeven, ik kom er echt graag.

Nog een van de troeven vind ik de wekelijkse markt op vrijdag: een van de grootste markten van de omgeving, echt de moeite waard.

In het centrum en winkelstraten heerst er weinig verkeersdruk en Herentals is goed te bereiken met het openbaar vervoer.

De belangrijkste winkelstraat, Zandstraat is nog niet zo lang geleden heraangelegd en ziet er best goed uit!
Ik vind het altijd nogal misleidend dat Vlamingen zo ongeveer ieder uitgestorven vlaams dorpje een stad noemen.
Er zou maar een Nederlander zomaar heen gaan naar aanleiding van dit soort commentaren,zou die raar opkijken van dat centrum met zijn winkelstraten.:lol:
Plaatsen als Hasselt en Turnhout kan je stadjes noemen maar Herentals,Diest,St.Truiden en wat je op dit forum allemaal voorbij ziet komen?

·
Cosa dire cosa fare
3,439 Posts
Daar heb je wel gelijk in. Hoogstraten is bvb. ook maar een klein dorp, en in Wallonië zijn tal van voorbeelden te vinden: Durbuy, La Roche etc. Maar in Friesland kunnen ze er toch ook wat van, dacht ik? ;)

·
MP
10,312 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Ik vind het altijd nogal misleidend dat Vlamingen zo ongeveer ieder uitgestorven vlaams dorpje een stad noemen.
Er zou maar een Nederlander zomaar heen gaan naar aanleiding van dit soort commentaren,zou die raar opkijken van dat centrum met zijn winkelstraten.:lol:
Plaatsen als Hasselt en Turnhout kan je stadjes noemen maar Herentals,Diest,St.Truiden en wat je op dit forum allemaal voorbij ziet komen?
In Nederland is dat echt niet anders hoor. Reis voor de grap eens de oude Zuiderzee rond en zie in wat voor "steden" je terecht komt. Met een verschil tussen Vlamingen en Nederlanders heeft dit geen klap te maken.

Herentals is, net als St. Truiden en Diest, in grootte goed vergelijkbaar met plaatsen als Enkhuizen, Harderwijk, Harlingen, Vlissingen of Gorinchem. Ik denk dat de meeste Nederlanders deze oorden als "stad" zullen beschouwen.

·
Registered
5 Posts
Herentals is niet groot, maar het heeft wel een bepaalde aantrekking op de omgeving. 't Is nu wel niets om speciaal van Nederland naar toe te komen.

Voor mij is het op 20 min rijden en ik ga er makkelijk heen als ik iets nodig heb, en je moet die winkelstraten natuurlijk niet vergelijken met grote steden.
Je weet toch zelf ook wat je hier kan verwachten (de grootte en inwonersaantal in acht genomen) ?
Je moet mijn positieve beoordeling van Herentals dan ook op een correcte manier benaderen, maar misschien had ik nog meer toelichting moeten geven over de grootte van de plaats en dergelijke, maar toch is Herentals niet uitgestorven. :)

·
Registered
1,752 Posts
Stad is nu eenmaal een historische titel die aan een gemeente is toegekend en geen strikte omschrijving op basis van objectieve criteria die over heel de wereld gelijk lopen. Nederland heeft sinds 1848 zelfs helemaal geen steden meer tout court. ;)

·
MP
10,312 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Herentals heeft 26.000 inwoners en ligt in een dichtbevolkt gebied. Dat maakt 't voor mij ook qua inwonertal wel een stadje. Meestal zal ik een plaats van rond de 20.000 inwoners of meer wel een "stadje" noemen. Enkhuizen dus (18.000), Schagen ook (19.000).

Aan de andere kant noem ik Volendam (22.000) meestal toch een dorp, en Edam (7000) weer een stad. Die historie speelt dus toch wel mee.

In België bestaat de titel "stad" meen ik nog wel altijd. Heist-op-den-Berg (39.000) heeft geprobeerd die titel vast te krijgen om zich voortaan "stad" te mogen noemen, maar is hier niet in geslaagd.

·
Registered
4 Posts
hee, wat tof dat ik hier mijn geboortestad tegenkom. enne herentals is weldegelijk een stad, want ze heeft ooit stadsrechten verworven, en heeft nog twee van de vier stadspoorten over.

·
Registered
4 Posts
Herinner je de plaats waar je de bovenste foto nr 20 gemaakt hebt, en als je dan die straat verder volgt richting de tweede foto nr 20 dan zie je dat het voetpad langs die kant langzaamaan breder wordt. en dan plots word dat voetpad terug heel smal. In die hoek is en grote houten poort. Achter die poort is het besloten hof. Op bepaalde tijdstippen is dat wel toegankelijk.
Dat houten deurtje met een ronde bovenkant, daar was vroeger het eerste kleuterklasje. Nu is dat lokaaltje omgebouwd tot centrale verwarmingsplaats.
Van het begijnhof heb ik vanuit de auto nog wel een glimp opgevangen, dat zag er inderdaad mooi uit.
Het herentalse begijnhof is inderdaar pitoresk. De weg die van de ene naar de andere poort loopt, is nog een heel oud, oorspronkelijk kasseiweggetje, net als het tweede weggetje, dat langs een grot loopt. De zogenaamde grot van lourdes. Het is echt de moeite waard om daar eens te wandelen.
Pittig detail, het hele begijnhof is geklasseerd als beschermd monument.
De begijnenkerk die is onlangs gerestaureerd.

·
Registered
104 Posts
Leuke fotoreeks, al bevestigt dit wel mijn beeld over Vlaamse dorpjes. En voor een stad(je) vind ik het er toch allemaal uitgestorven uitzien.

-edit- Had helemaal niet door dat dit van 2 jaar geleden was :)

·
MP
10,312 Posts
Discussion Starter · #18 ·
Leuk deze oude reeks nog 'ns terug te zien :) Eigenlijk is Herentals best wel 'n typisch plaatsje zo. Het zegt veel over het Belgisch ruimtelijk beleid.

In Nederland zou het zich stellig anders ontwikkeld hebben. Het centrum was waarschijnlijk wat beter geconserveerd geweest, al zouden de stadspoorten wel zijn gesloopt, vrees ik, en zou de stadsmuur tot een park zijn ongevormd. Rond dat park zouden dan eindeloos strakke forenzenwijken zijn gebouwd, want Antwerpen is niet ver natuurlijk. Er zou misschien zelfs een tweede station gekomen zijn. Maar Olen was een gat gebleven, twee straatjes en een paar rijtjeshuizen, en tussen Herentals en Lier zou alles open land gebleven zijn.

Al bij al zou mijn voorkeur wel uitgaan naar de Nederlandse oplossing. Die buitenwijken neem ik dan maar voor lief. Toch is dit Herentals ook wel charmant. Waar Nederlandse steden misschien hun aangezicht hebben mogen behouden, maar voor de rest probleemloos tot sattelietsteden zijn omgevormd, daar hebben Belgische steden tenminste hun karakter bewaard. Ik vermoed dat Herentals nog wel een eigen dialect zal hebben. Purmerend en Alkmaar hebben dat allang niet meer, en zelfs dat van Monnickendam is goeddeels verdwenen (ik heb er nog 'n boek over staan, dus bestáán heeft het). Herentals is zo, op z'n Belgisch, toch wel prima.

·
Registered
4 Posts
Klopt Plaas. Herentals heeft een eigen dialekt. Ik ken niet alle woorden meer, tja ik ben er ook al sinds 1998 uit Herentals verdwenen.
Ik zal er hier enkele geven, dan kunnen jullie ook eens meegenieten van het gezellige taaltje
De anderen mogen natuurlijk ook meegenieten van het gezellige taaltje. Spijtig genoeg is het ook hier zo stilaan aan het uitsterven.

hèrtals soms ook wel hèttals = herentals (de è word heel kort uitgesproken zoals de u in mus en is ook scherp van klank
teike = hond
teikeleren = discusieren, maar ook nadenken of overpeinsen.
pjeit = paard
pjeire of pjaare = paarden
mozegoot = ouderwetse gootsteen, dat was zo'n stenen geval, gemaakt met hele fijne steentjes, ook wel frut genoemd. het vuile water liep gewoon weg door een gat in de muur en liep zo langs de buitenkant van de muur naar beneden in de tuin. Het water werd door een handpomp uit de onderliggende regenwater put gehaald,
poempstie-jen = gootsteen, zelfde als hierboven, maar hier zat wél een afloop aan, die was ook aangesloten aan de afvoer naar buiten naar de gracht in de straat of gewoon ergens in de tuin.
soms hoor je dat er over jaar gesproken word, dat is dan zand, want het woordje jaar, (365 dagen) dat is meestal joâr
keis = kaas
keise= kousen
er zijn er nog, maar die ken ik niet of ik kan er niet meteen opkomen.

ik vergat nog te zeggen dat, tot einde 1950 er ook een tram reed in herentals. de sporen zijn in 1951 weggehaald, en de tram is vervangen door een busdienst. er is nog steeds een cafee welke vroeger als wachtzaal voor de tram diende, je kan nog altijd zien dat er boven de ramen de melding staat, tramstatie wachtzaal.
ik heb nog ergens een foto zitten op mijn pc, maar vind hem niet meteen.

1 - 20 of 21 Posts