SkyscraperCity banner

1 - 8 of 8 Posts

·
BPM'er
235 Posts
Discussion Starter #1 (Edited)
Ik wilde al lang m'n geboortestadje 'Veurne' eens voorstellen aan onze noorderburen maar het is er nog nooit van gekomen, nu wel dus ;) Jammergenoeg heb ik geen goede camera (enkel m'n gsm van 2 MP en een oude digitale van slechts 4MP). Daarom heb ik een mix van foto's van mezelf en van foto's van flickr.com gebruikt om deze reeks te maken.

Veurne, een kleine stad in de Belgische provincie West-Vlaanderen

Veurne ligt in de polders, weinig lintbebouwing dus. Al van ver kun je de "skyline" van Veurne zien.

Boven de daken is het zicht ook wel fraai

De markt is het pareltje van de stad

Het oude stadhuis in de hoek van de markt

Met rechts ervan het Landhuis, tot 1586 de zetel van het bestuur en het gerecht van de kasselrij Veurne, daarna van de stad en kasselrij Veurne en dit tot 1795-1796. Vanaf dan tot 1982 deed het Landhuis dienst als gerechtshof. Boven het Landhuis steekt het belfort (1628) uit.

Ook vanuit het stadspark kun je de toren mooi zien

Terug op de Grote Markt staan er vijf typische Vlaamse trapgevelhuisjes

Rechts ervan een leuk straatje

Tegenover het oude stadhuis aan de andere kant van de markt staat het Spaans Paviljoen

Naast het Spaans Paviljoen, aan de andere kant van die straat die op de markt uitkomt, staat de oude vleeshalle (1615) (later in 19de eeuw omgebouwd tot stadsschouwburg, nu de Westhoek Academie). We kunnen ook al een glimp opvangen van de Sint-Niklaastoren

De Sint-Niklaastoren

Tussen de Grote Markt en de Appelmarkt staat de Sint-Niklaaskerk

In de hoek van de Sint-Niklaastoren en de kerk zelf werd in de 18de eeuw een kleine herberg gebouwd

In het stadspark, dat naast de markt ligt, staat de Sint-Walburgakerk die wat weg heeft van een kathedraal. De kerk is er nooit volledig gekomen. Men was begonnen met de bouw van de westertoren maar die is slechts enkele meters hoog geworden (nu ruïne in het stadspark). Dit alles wegens geldgebrek. De kerk werd in het begin van de 20ste eeuw afgewerkt maar dus zonder toren. Het is dus een beetje een halve kerk, maar daarom zéker niet minder mooi. De kerk toont toch heel groots.

Ook zijn er enkele mooie glasramen

In één van de vele gezellige straatjes staat het oudste huisje van de stad (1570)

Er zijn ook de laatste jaren enkele modernere gebouwen bijgekomen, maar vind die historische toch leuker ;)

Veurne ligt zoals ik in het begin al gezegd heb in de polders, te midden de velden als het ware ;) Ideaal dus om de streek via de fiets te verkennen. Ikzelf woon op het platteland rond Veurne, dit is het uitzicht uit m'n slaapkamerraam in de zomer...

en in de winter...

Zo, ik hoop dat ik met deze reeks enkelen van jullie zin heb laten krijgen om met jullie eigen ogen dit pittoreske stadje en haar omgeving te komen ontdekken ;) Want er is nog zo veel meer te zien!

·
Registered
1,361 Posts
^^odd comment. Leuk stadje! Eerste keer dat ik beelden van Veurne zie. Dank je wel voor deze bijdrage.

ps. jammer van de uitbouwen voor de huizen op de Grote Markt...weghalen die handel! :)

·
BPM'er
235 Posts
Discussion Starter #4
Bedankt voor de positieve reactie Bibelo :) Het is inderdaad wel jammer van die uitbouw maar " de commerce moet draaien" ;) Vroeger was de markt ook één grote parkeerplaats, gelukkig hebben ze nu al een groot deel ervan autovrij gemaakt :)

·
MP
9,424 Posts
Veurne ziet er heel mooi uit :) 't Staat dan ook al lang op m'n verlanglijstje, maar het is er nog altijd niet van gekomen. Ik heb ook geen vrienden in die omgeving wonen, dat verhoogt de drempel misschien. Toch, eens fietsen door West-Vlaanderen, van stadje naar stadje, dat lijkt me wel wat.

·
BPM'er
235 Posts
Discussion Starter #6
Ieper en Veurne zou je dan zéker moeten aandoen. En dan enkele kleinere dorpjes zoals Beauvoorde, Lo (is officieel een stad maar lijkt veel meer op een dorp) enzovoort. Er zijn ook zoveel leuke routes om te fietsen door de Westhoek, we zijn hier écht goed voorzien van fietspaden doorheen de velden enzo :) Vlak achter ons huis loopt er zo één. Het is zéker aan te raden :) En af en toe stoppen voor een fris Belgisch 'pintje' op een terrasje ;) (bij jullie is het woord waarschijnlijk 'biertje' ;))

·
MP
9,424 Posts
Nja, "pintje" ken ik ook, maar ik ben dan ook een Nederlander die lang in België heeft gewoond. Mijn stedentocht door West-Vlaanderen zou ik zeker met bieren combineren. De hommelbieren, Rodenbach, Westvleteren natuurlijk... er is daar voor mij nog genoeg te ontdekken :cheers: Maar eerst moet weer centjes hebben ;)

1 - 8 of 8 Posts