Skyscraper City Forum banner
1 - 6 of 6 Posts

·
MP
10,312 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Met de fiets trok ik op een aardige zomerdag van Hasselt naar Zoutleeuw en Sint-Truiden, twee historische steden op een steenworp van elkaar. De fietsroute voerde door schilderachtige landschappen vol boomgaarden. Zoutleeuw en Sint-Truiden bleken de fietstocht allebei zeker waard: het zijn mooie, goed bewaarde stadjes.

- Van Hasselt naar Zoutleeuw
We hadden een fietsroute uitgestippeld volgens het knooppuntensysteem. Dat werkte met name in Limburg vrij goed. Zodra we door de provincie Brabant reden liet de bewegwijzering veel te wensen over en waren de borden op de knooppunten - die er ook nog eens anders uitzagen dan in Limburg, uniformiteit was er niet - goed verstopt. Het verschil in fietsvriendelijkheid tussen Limburg en Brabant was hier duidelijk meetbaar, vooral aan de verwarde blikken van fietsers en natuurlijk het gemopper van mij.

Nu goed, het landschap was hoe dan ook mooi. Vruchtbaar Haspengouw, met z'n fruitbomen, is een heerlijke streek. Onderweg stapte ik af om kastelen en bijzondere boerderijen vast te leggen. Hier bij Wijer:

1.

Aan de landschappen onderweg heb ik te weinig aandacht besteed. Ik vind slechts hier en daar landschapsfoto's terug.

2.

Kastelen boeiden me meer, hier dat van Nieuwenhoven.

3.

4.

De laan van het kasteel.

5.

Als je - zoals ik - vaak tussen Mechelen en Leuven reist, zou je bijna vergeten dat er ook nog écht platteland in België is. Hier werd ik er toch mee geconfronteerd, en waande ik me weer even terug thuis: het gereutel van trekkers...

6.

Mooie zandweggetjes, heuvel op, heuvel af, herinnerde me er dan toch aan dat dit wel het buitenland was.

7.

Een typische hoeve. Wat me opviel waren de heiligenbeeldjes die vaak in een nisje boven de poort over boer en land waakten. Hier en daar waren ze weggehouwen, misschien omdat de bewoners niet meer katholiek willen wezen, maar in andere boerderijen, zoals deze, waren ze nog aanwezig en werden ze zo te zien goed onderhouden.

8.

9.

Slingerend fietsten we verder. Eenmaal in Brabant verslechterde niet alleen de bewegwijzering, maar ook het wegdek. Kinderhoofdjes, welja, en als je geluk had betonplaten. Het autoverkeer werd hier ook meer over beton geleid dan in Limburg. Vreemd, zulke verschillen aan weerszijden van een provinciegrens.

Toen we Zoutleeuw naderden stond daar nog deze kapel:

10.

Mooie natuur was hier ook...

11.

...zij het hier en daar duidelijk aangelegd.

12.

-Zoutleeuw
De binnenstad werd nu zichtbaar. Zoutleeuw is na een korte bloeitijd in de middeleeuwen nooit veel verder gekomen. Er zijn geen buitenwijken, geen flats, geen verkeersknooppunten... het stadje is altijd landelijk gebleven, en is stiekem dan ook gewoon een dorp. Maar wel een mooi dorp.

13.

Hekwerk.

14.

Deze stad binnen te kunnen fietsen is een voorrecht.

15.

16.

17.

Er was zowaar een smalle waterloop die aan een gracht deed denken. Hier stond een groot, wit gasthuis. Willekeurig deed het me aan Franeker en de academie denken, ook al verschillen bouwstijl en omgeving natuurlijk behoorlijk. Kaatsers heb ik hier evenmin gezien.

18.

We stalden onze fietsen aan het grachtje en kuierden naar de Grote Markt, waar de magnifieke kerk stond. Die markt bleek van asfalt en werd gebruikt door zowel (te hard) rijdende als geparkeerde auto's. Zo zonde! België, let op uw saeck :eek:hno:

19.

Maar goed, er waren zebrapaden, en mooie geveltjes.

20.

21.

22.

Het stadhuis aan de Markt:

23.

De stad bestond maar uit enkele straten, waarvan sommige smal en karaktervol.

24.

Boerderij in het stadscentrum.

25.

-Van Zoutleeuw naar Sint-Truiden
Na een heel smakelijk Zoutleeuws biertje gedronken te hebben (een "Trapligger", beetje bokbierachtige smaak, maar ik denk wel van hoge gisting) pakten we onze fietsen en verrokken naar Sint-Truiden. Dat ligt zo'n 5 kilometer oostelijk, maar wel in een andere provincie: Limburg.

Dorpje halverwege:

26.

-Sint-Truiden
Sint-Truiden is vooral beroemd om z'n Grote Markt met de drie torens en om z''n begijnhof, maar wij begonnen bij de St. Maartenkerk, waarvan de toren uit de zestiende en het schip uit de achttiende eeuw stamde, zo las ik, maar 19e eeuw, ergens in Engeland, had ik ook geloofd.

27.

28.

Ook in Sint-Truiden lag hier en daar asfalt waar ik 't liever niet zou zien. Aan deze huisjes zou Stadsherstel nog wel eer kunnen behalen.

29.

Modern mag ook. Postmodern. Ach.

30.

Dan: de beroemde markt. Het stadhuis, de parochiekerk en iets weggedoken de oude abdijtoren. Een schitterende, historische, kleurrijke... parking. Het wordt een stokpaardje van me.

31.

32.

33.

34.

Hier zijn de torens er alledrie.

35.

Sint-Truiden had nog veel lieflijke straatjes en plaatsjes die deden denken aan de oude straten van Maastricht en Hasselt.

36.

37.

De abdijruïne.

38.

Een binnenhof.

39.

Straatbeelden.

40.

41.

42.

Er was ook een modern winkelcentrum voorzien. Niet mooi, maar dat hoeft ook niet, het voldeed en ontlast in al z'n doelgerichtheid hopelijk mooiere delen van de stad.

43.

44.

Een verrassend, oud kerkje, aan de rand van de oude stad.

45.

-Sint-Truiden: het begijnhof
We vonden onze fietsen terug en fietsten zo naar het begijnhof, dat in Sint-Truiden nog echt buiten de stad ligt, zoals alle begijnhoven in eerste instantie. Het Sint-Truidense begijnhof is UNESCO-werelderfgoed.

We zetten ons fietsen net buiten het Begijnhof neer, waar dit aangename Belgisch stilleven mij bekoorde:

46.

Dan het begijnhof zelf, met de kerk en de fraaie huisjes.

47.

48.

49.

50.

En daarmee houdt de reeks op.

51.

Reacties zijn altijd welkom!

·
Registered
6,012 Posts
Wederom zeer mooie reeks.

Zoutleeuw ben ik nog nooit geweest.

Die parking op de Grote Markt van St-Truiden is inderdaad schandalig. Daar valt meer mee te doen.

·
Crooswijkert
5,796 Posts
Wederom een leuke serie, Plaas! Je hebt je zo te zien, en te lezen, goed vermaakt daar :)

1 - 6 of 6 Posts