SkyscraperCity banner
1 - 20 of 20 Posts

·
MP
10,113 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Enkele weken geleden ben ik voor wat dagen in Belgisch Limburg geweest. Ik kon er onderdak bij een studievriend en heb met hem, maar ook met andere vrienden, België onveilig gemaakt. Standplaats was Hasselt, de hoofdstad van Belgisch Limburg.

- Van Maastricht naar Hasselt
Ik had het onzalige plan opgevat van Maastricht naar Hasselt te fietsen. Nu, op zich was dat plan niet onzalig - de terugweg verliep ook vlotjes - maar op de dag van de heenreis was het winderig en regenachtig weer. Voor foto's niet ideaal, voor een eenzame fietser nog minder, maar ik heb 't overleefd.

1.

Onderweg een aardig zicht op het dorp Gellik.

2.

Genk is van een geheel andere bekoring.

3.

- Hasselt
Hasselt zelf bleek een aangename, gezellige stad, die 't niet moet hebben van de grote monumenten (die vind je er niet) maar van de oude straatjes en pleintjes. Hasselt ziet er provinciaal uit, maar is de laatste eeuwen toch tot een flinke stad uitgegroeid, zodat er ook stedelijke stukjes zijn, die niet altijd even goed rijmen met de rest, maar dat heeft z'n charme.

4.

5.

Vanaf het station loop je langs stedelijke kantoorblokken de oude binnenstad in.

6.

7.

8.

Achter de huizen het torentje van de Virga Jessekerk.

9.

10.

Een stil steegje, waar de zon kennelijk toch schijnt, getuige de aanwezige zonwering.

11.

Dichterbij de markt vinden we 't aardige Gerechtshof, in een soort Limburgse interpretatie van de Amsterdamse school, en een vakwerkhuis.

12.

13.

De markt zelf is de naam Grote Markt eigenlijk niet waardig, maar mooi is ze zeker wel. Centraal op de markt troffen we zittend de Rien, nog zo'n Hasselts verschijnsel - hij heeft de rondleiding door de stad grotendeels verzorgd.

14.

15.

Op de achtergrond twee torens, die ook zo heten.

16.

Zoals de Grote Markt van Hasselt eerder klein is, zo is ook de kathedraal van Hasselt eerder een dorpskerk. Het zicht vanaf de markt is niettemin fraai.

17.

18.

19.

Avondlicht.

20.

Als gezegd, Hasselt is geen stad van opzienbarende eeuwenoude monumenten, het is vooral een stad van idyllische doorkijkjes en een gezellig straatleven.

21.

22.

23.

Minderbroederskerk

24.

Begijnhofpoort

25.

Stadsherstel

26.

Een moderner gebouw, een school aan de ring.

27.

Laten we niet vergeten dat Hasselt vooral ook een propere stad is.

28.

- Ommeland
Mijn fiets had ik natuurlijk niet voor niets mee: ik wilde per fiets meer van België leren kennen. De landelijke omgeving van Hasselt was zeker de moeite.

Sint-Lambrechts-Herk, deelgemeente van Hasselt, ligt voor een deel al in het groen.

29.

30.

Nog wat indrukken van het platteland.

31.

32.

33.

34.

35.

·
Registered
1,962 Posts
Mooie fotoreeks. Een ietwat saaie provinciestad met een historie dat bleekjes is in vergelijking met een Mechelen of een Brugge, maar spijt zal je nooit krijgen van een bezoekje aan Hasselt.

·
Registered
787 Posts
Mooie reeks, maar natuurlijk zeer onvolledig.

Hasselt is vooral een winkel- en kantoorstad geworden.
Ik meen de 5de winkelstad van Belgie. Dat eist zijn tol.
Binnen de oude stadskern, de zgn. 'kleine ring/groene boulevard' (= de vroegere stadwallen), wonen nog amper 2.000 mensen.
's Avonds kan het vrij doods zijn, het enige leven komt van de restaurantjes en terrasjes bij mooi weer.

Hasselt kent inderdaad weinig indrukwekkende historische gebouwen.
Een paar eeuwen geleden had je bijna een monocultuur van kloosters en kerken in de binnenstad. Maar door oorlogen, branden en sloop zijn vele verdwenen.
Het oude gerechtshof is bvb afgebrand begin vorige eeuw, de begijnhofkerk werd platgebombardeerd en is geworden tot een ruinemonument enz.

Er is in de binnenstad ontzettend veel gesloopt, uiteraard in de destructieve jaren '60 en '70. Alles van waarde moest wijken voor beton, staal en glas. Maar ook in de jaren '80 was de sloophamer genadeloos aanwezig. De school op foto 27, het Koninklijk Atheneum, werd 30 jaar geleden gebouwd nadat men eerst een 17-eeuwse kloosterkerk heeft platgegooid! Het zegt voldoende over de afbraakpolitiek in het corrupte Belgie.

En zo zijn er tientallen en tientallen voorbeelden van onherstelbare stadsverminking.

De grootste stadskanker is natuurlijk de Twee Torenwijk, het lokale Manhattan-project uit de jaren '70, dat met politieke steun de authentieke volkswijk 'De Beek' volledig van de kaart heeft geveegd en de historische skyline -met de cathedraaltoren als middelpunt- voor altijd vernield heeft.

De torenwijk kreeg recent nog een nieuw jasje, maar structureel blijft de verminking bestaan.

In de Kon. Albertstraat, de belangrijkste winkelstraat, werd bvb het Gravenhuis gesloopt om plaats te maken voor de betonklomp van het Innovation grootwarenhuis.

Alles moest wijken voor 'de commerce'.

De oude binnenstad (of wat ervan overblijft) is echter door de jaren heen mooi opgefrist, vooral door kleine ingrepen. Nieuwe verrassende doorsteekjes en het autovrijmaken hebben de leefkwaliteit van de binnenstad alleen maar verbeterd.

De actuele grote bouwprojecten situeren zich voornamelijk langs de 'grote ring' en tussen de kleine en de grote ring.

·
MP
10,113 Posts
Discussion Starter · #5 ·
't Is altijd de vraag of stadsvernieuwing wel goed is voor een stad, zeker als er voor gesloopt moet worden. Hasselt lijkt me dan juist een voorbeeld van een stad die beter is geworden door de vernieuwingen, al zijn ze natuurlijk niet allemaal geslaagd. Maar de eigen bebouwing van Hasselt is toch behoorlijk kleinschalig en geeft je niet het gevoel in een provinciehoofdstad te zijn - wat dat betreft was het excentrische Sint-Truiden een logischer keuze geweest, met z'n indrukwekkende markt. Maar de werkelijke hoofdstad van Limburg was - en is - natuurlijk Maastricht.

Het schoolgebouw (Koninklijk Atheneum) dat dus blijkbaar een ouder gebouw vervangen heeft vond ik eigenlijk wel mooi. Modern, kaal, maar door de strakke, omhoogwijzende lijnen op een of andere manier wel aantrekkelijk.

Bij de Twee Torens heb ik ook m'n bedenkingen. Het idee was niet slecht, maar de uitvoering is wat saai; hogere of kleurrijkere torens zouden beter geweest zijn. Een cluster zoals in Den Haag, bijvoorbeeld... maar goed, voor zoiets is Hasselt natuurlijk nog niet groot genoeg (tenzij je Hasselt en Genk samenvoegt tot één stad gebied en er flink bijbouwt).

Over het algemeen vond ik Hasselt ordelijk en zeker aangenaam. Er waren heel aardige cafés en de Hasselaren vond ik vriendelijker en beleefder dan de meeste Belgen.

·
Registered
4,213 Posts
Goeie voorbereiding, deze thread, ik ga namelijk morgen met de trein een dagje naar Hasselt, vanuit Turnhout via Herentals ;). Eerst ga ik de Japanse Tuin (zeer de moeite, maar alweer jaren geleden) bezoeken, daarna zien we wel verder. Het jenevermuseum (gezondheid!) is ook wel interessant, herinner ik me van m'n vorige bezoek.

·
MP
10,113 Posts
Discussion Starter · #7 ·
Ha, de Japanse tuin, daar kwam ik de stad binnenfietsen vanaf 't kanaal. Ik heb er geen foto's gemaakt (ik was meer bezig met het regelen van een goed glas bier na die fietstocht), maar ik herinner me wel dat het er mooi was. Plezier in Hasselt, X38 :)

·
Registered
5,966 Posts
Goeie voorbereiding, deze thread, ik ga namelijk morgen met de trein een dagje naar Hasselt, vanuit Turnhout via Herentals ;). Eerst ga ik de Japanse Tuin (zeer de moeite, maar alweer jaren geleden) bezoeken, daarna zien we wel verder. Het jenevermuseum (gezondheid!) is ook wel interessant, herinner ik me van m'n vorige bezoek.
Ben jij naar Turnhout verhuisd???

·
Registered
1,751 Posts
hogere of kleurrijkere torens zouden beter geweest zijn.
Die waren vroeger ook nog wel een stuk hoger. Maar ik moet zeggen dat ik ze in hun huidige vorm wel ietsje boeiender vind. De oorspronkelijke torens waren opzich best indrukwekkend voor een stadje als Hasselt maar ook een typisch voorbeeld van de ingrepen die België een hoogbouwtrauma deden oplopen.

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Zelf ben ik een keer of 5 in Hasselt geweest en ik herken dan ook de nodige foto's. Mijn indruk was dat Hasselt een best wel mooie provinciestad is, die, zoals je het zelf zegt, het vooral met hebben van de kleine straatjes en niet van de grote monumenten. Beandkt voor her posten!

·
Registered
4,213 Posts
Ben jij naar Turnhout verhuisd???
Neen, maar ik logeerde enkele weken in 2275 Gierle, en was van daaruit bezig met mijn grootouders aan te leren hoe je uitstapjes maakt met de trein ;).

Maar nu heb ik de Kempische rust vaarwel moeten zeggen, ik zit alweer in het stinkende 2100 Deurne :eek:hno:.

·
Registered
5,966 Posts
Neen, maar ik logeerde enkele weken in 2275 Gierle, en was van daaruit bezig met mijn grootouders aan te leren hoe je uitstapjes maakt met de trein ;).

Maar nu heb ik de Kempische rust vaarwel moeten zeggen, ik zit alweer in het stinkende 2100 Deurne :eek:hno:.
Verhuis dan naar de Kempen...? is toch niet zo ver.

Al is het verschil Deurne/Kempen is toch niet zo groot, denk ik, qua luchtvervuiling... verwaarloosbaar.

Nu ja, het gezondst is en blijft natuurlijk 2000 Antwerpen, zowel qua lucht (Scheldewind:)) als qua bodem (gebrek aan historische vervuilende industrie).

Absoluut.

·
Bike It!
22,248 Posts
Ben nooit écht in Hasselt geweest. Alleen een paar keer in de deelgemeente Kiewit voor het Pukkelpopfestival.
Niet onaardig blijkbaar, maar Hasselt boeit me niet genoeg. Ik denk niet dat het vanuit het uiterste westen van Vlaanderen de lange treinrit verantwoordt. Gezelligheid vind je elders ook, in steden met belangrijker cultureel erfgoed.
Voor de rest een aardig volkje, die Limburgers.
Bedankt voor de knappe foto's!

·
Registered
4,213 Posts
In gans Limburg steekt heel dat opgeblazen "shoppinggedoe" mij tegen. Iédere Limburgse provinciestad (soms ook "opgeblazen boerengat") wilt zich daar per sé met àlle geweld profileren als dé shoppinghoofdstad van de Benelux... :|

·
Registered
110 Posts
Hasselt valt erg in de smaak bij buitenlanders.

Japanners, Grieken, Amerikanen.. die er komen vinden het Top.

Ikzelf vind het wat "gemaakt", maar wel gezellig.

Maar ja, dan heb je Brugge, Gent,Brussel....

Hoedanook, fijn dat we zoveel "schatten" hebben in Belgie.

·
Registered
787 Posts
In gans Limburg steekt heel dat opgeblazen "shoppinggedoe" mij tegen. Iédere Limburgse provinciestad (soms ook "opgeblazen boerengat") wilt zich daar per sé met àlle geweld profileren als dé shoppinghoofdstad van de Benelux... :|
:nuts: Waar haal jij je (des)informatie?

Hasselt en in toenemende mate Genk (bipool midden limburg) hebben hun commerciele ambities nooit onder stoelen of banken gestoken. Verder heb je nog Maasmechelen Village, dat zich owv geografische ligging Euregionaal profileert. And that's it in Limburg.

Je kan niet verwachten dat elke Limburger naar Antwerpen of Brussel moet afzakken om wat inkopen te doen hè. Die tijden zijn gelukkig voorbij.

·
Urbanist
341 Posts
Ach alle Limburgse steden (Nederlands èn Belgisch) zijn volgens mij een beetje jaloers op Maastricht. Maar van mij mogen ze het aantal kooptoeristen loopt echt de spuigaten uit hier.

1 - 20 of 20 Posts