Skyscraper City Forum banner
1 - 17 of 17 Posts

·
Member
4,560 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Na Sofia vorig jaar (zie deel 1 en 2), dit najaar naar Belgrado geweest voor een stedentrip. Belgrado is de hoofdstad van Servië en telt 1,7 miljoen inwoners. Het stadscentrum is drukker en groter dan Sofia. Wat Sofia wel heeft maar Belgrado niet is een metro, er zijn wel trams en heel veel drukke stadsbussen. In de stad is veel architectuur in de Brutalisme stijl te vinden. Naast de vele Yugo's reden er ook opvallend veel Fiat Multipla's (met die gekke voorkant). Heb niet alles kunnen bezoeken van mijn lijstje, dus wellicht volgt er nog een volgend bezoek. In deel 2 onder meer aandacht voor de flatwijken van Novi Beograd en de GENEX Toren. Alle foto's zijn gemaakt met de Sony RX100 compactcamera (avondfoto's zonder statief) op 12 t/m 15 oktober 2017.

1. Belgrado Fort ligt op een heuvel uitkijkend op het kruispunt van de rivieren Donau en Sava.

2. Rondom het fort ligt het Kalemgdan Park.

3.

4. De 'splavovi', drijvende restaurants en lounges langs de oevers van de Donau en Sava, vormen een belangrijk onderdeel van het nachtleven.

5. Oeverpad langs de Donau.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13. Skadarlija is een oude straat met veel restaurants en cafés.

14.

15.

16.

17. Trg Republike is het centrale plein van de stad.

18. Een van de bushaltes op de drukke verkeersader Zeleni Venac.

19.

20.

21. Eén van de onderdoorgangen van de Terazije straat.

22. Uitzicht vanaf het dakterras van het moderne Rajićeva winkelcentrum.

'25 mei sportcentrum'
Langs de Donau staat het '25 mei sportcentrum' uit 1975, onderdeel daarvan is een zwevend restaurant. Nu is er een fitnessbedrijf in gevestigd.

23.

24.

25.

26.

Rudo complex
De Oostelijke Stadspoort (Источна Капија Београда) is een complex van drie woontorens uit 1976. Het beton is behoorlijk aan het afbrokkelen, er stond ook een waarschuwingsbord. De portiekdeur stond open dus met de lift naar boven gegaan.

27. Bron: Bing maps.

28.

29.

30.

31.

32.

33.

34.

35.

36.

37.

38.

39.

40.

41.

42.

43.

44.

·
Registered
1,884 Posts
Herejee, die commieblocks! Overal de wapening blootliggend, brokken eraf maar het staat er nog. Wat een gribus. Sowieso nogal wat achterstallig onderhoud in de stad. Ben benieuwd of er ook nog andere eigenschappen aan bod komen. Mooie parken of zo.

·
Registered
5,413 Posts
^ Ja goeie vrouwen hebben ze inderdaad in die regio. ;)

Hele gave serie, ik ben benieuwd naar de rest. :cheers:

Ik was er in 2011 en ik kan me herinneren dat ik meer onder de indruk was van Sarajevo, maar dat komt misschien omdat dat de eerste grote stad op de Balkan was die ik bezocht en de Joegoslavische burgeroorlog, die meer impact had op Sarajevo.

·
Registered
5,906 Posts
Jaar of 10 geleden daar geweest omdat FC Groningen tegen Partizan moest spelen.
Was aardig onder de indruk van de stad.
De tegenstellingen, rijk en arm, kapot geschoten en al hersteld, roma kampen naast de dure hotels, veel rijke Russen met grote auto's toen ook.
Zal misschien wel wat verandert zijn ondertussen.
Levendige, chaotische stad..lelijk en mooi tegelijk.
De vrouwen waren wij toen ook al zeer van onder indruk, haha...
Paar maffe avonden beleefd ook op die splavovi. Volgens mij toen nog echt iets voor de rijkere inwoner van die stad en heb toen regelmatig idee gehad dat je met de onderwereld stond te babbelen en te drinken daar.

·
Registered
1,306 Posts
Verval en armoede lenen zich altijd wel voor mooie foto's (die ik zeker kan waarderen) maar zijn tegelijkertijd (voor mij) niet ech een uitnodiging de stad ook daadwerkelijk te bezoeken. Wat vond je eigenlijk zelf van de stad? Als je een tweede bezoek overweegt moet er blijkbaar toch ook iets zijn wat meer aanspreekt?

·
hemelschraper
2,026 Posts
Mooie compo's weer en goede street shots.

·
Registered
5,686 Posts
Verval en armoede lenen zich altijd wel voor mooie foto's (die ik zeker kan waarderen) maar zijn tegelijkertijd (voor mij) niet ech een uitnodiging de stad ook daadwerkelijk te bezoeken. Wat vond je eigenlijk zelf van de stad? Als je een tweede bezoek overweegt moet er blijkbaar toch ook iets zijn wat meer aanspreekt?
If i understand correctly, yes, Serbia is not so rich like Holland but there is reason. For example,

This picture show place where World war 1 started. On 29. july 1914. Austria started bombarment of Belgrade...

So much wars in Serbia, 7-10 wars(it is question how is calculated some wars) on own territory in past 150 years. If we exclude Russia or Turkey tell me is there any europe country with such statistic?
1876-1878 war with Turkey
1885 war with Bulgaria
1912 First Balkan war
1913 Second Balkan war
1914-1918 First world war, Serbia lost 20% of population and nearly 40% of male population with catastrophic economic consequence. Austrians declared Serbs dead nation in 1915-1916.
1941-1945 Catastrophe of Second world war in Yugoslavia. Genocide, mass executions of 5-6 different armies, huge economic decline and steal resources by Germans...

1990-2001 Yugoslav wars(Croatia, Bosnia & Herzegovina, Kosovo and South Serbia), Serbia was sanctions harder than North Korea(economy, sport even culture)...

I don't want talk about politics, in some of that wars we, Serbs, are guilty, no question, in others we not. But that is reason why is Serbia poorer.
Also that is reason why Belgrade don't have some old architecture, except Belgrade fortress(wrong name is Kalemegdan, that was small, turkish part of Belgrade fortress)...

Belgrade was several time under bombs in 20. century. Look at Rotterdam after World war 2, and Belgrade was under bombs not only in World war 2(several times by germans and allies) but also in First world war and in the 90s.

But if you just dig litle in old part of town you will find bunch of romans, celts...arhitecture under city. There is another city under Belgrade.
Belgrade is old city and nearby Vinca and Stracevo culture, Starcevo is one of oldest settlemetns-cities in Europe.

https://en.wikipedia.org/wiki/Starčevo_culture

https://en.wikipedia.org/wiki/Vinča_culture

In the end this is Balkan, where European civilization begin. Europe is greek origin word and our greek friends(that was not the case in Middle ages:lol:) live south of us but they have huge influence on us but also we on them like toghether fighting in 19. century.

Due to the terrible conditions and the practice of strangling the prisoners and throwing them through the openings of the tower into the river, the Nebojša Tower became one of Belgrade’s darkest symbols. The most famous captive was a Greek revolutionary and poet Rigas Feraios, who was strangled in 1798.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rigas_Feraios

Best regards and sorry for my english because i don't know dutch.

·
Member
4,560 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Had mij voor deze trip vooral gericht op de Brutalisme architectuur. Zoals je op foto #35 kan zien zijn er ook wijken met mooie villa-appartementen, ook nieuwbouw. Voor een bezoek aan de fraaie wijk Zemun had ik geen tijd meer, ook de toren daar dus niet beklommen. Erg handig is dat er veel kiosken zijn, ook buiten het centrum, waar je wat drinken kan kopen. Ook zijn er overal bakkers met ruime openingstijden. Vaak hebben ze ook een pizza-afdeling waar je verse slices kan halen. Zaterdagavond was het druk in het centrum maar wel gemoedelijk. Sowieso zijn de inwoners erg stil, ook in een drukke stadsbus geen luide (telefoon)gesprekken. Het drukke centrum is vrij groot, zeker in vergelijking met Sofia. Maar inderdaad dus geen straten met veel mooie gebouwen, zoals in Praag of Boedapest. Wel veel beton en achterstallig onderhoud. Maar dat heeft ook zijn charme. Kortom, voor mij genoeg redenen om deze stad nog eens te bezoeken.

De verblijfskosten vielen ook erg mee, was er 3 hele dagen (aankomst de avond ervoor en vertrek de ochtend erna) en heb in totaal 56 euro uitgegeven aan OV, eten, drinken, entree, fooien. Voorbeelden van prijzen: OV-kaart voor vijf dagen €8,75, gekoeld 0,5 liter flesje Lipton Icetea bij een straatkiosk €0,60, entree voor een toren in het fort €0,40, een Servische hamburger ('pljeskavica') €1,70, Tien Cevapi worstjes in brood met salade en frisdrank €5,80, een banaan €0,25, glas ijskoffie in café €1,60. Binnenkort deel 2 van de fotoserie.

·
SkyTeam member
Oranje Noord
10,653 Posts
I'll switch to English since my Dutch is still not that advance.

Everything aside - but did you really had an impression that people are calm and that public transport is quiet (if I read it correctly, I am trying not to use google translate for reading Dutch)?

My impression of public transport in Serbia (no matter which city we're talking about) is quite an opposite. :dunno:

·
mentula agricolæ vulgaris
1,426 Posts
I remember taking tramline 1 (the one that circles the center) and I remember is wasn't crowded or loud - partly because of the ancient, spacey trams with few chairs which reminded me of the old Rotterdam trams - and partly because there was a foulstenching homeless guy in the back, sleeping in a chair. :D Also, we had to evacuate the vehicle at the trainstation because of the rain the rails were too slippery to go uphill from there. :D

That tram held for a while in a loop somewhere in a backarea of town and I remember thinking that would be an excellent opportunity for criminals. But nothing happened. The ones who bother you are the gypsies, and I didn't see that many in Belgrade.

I also remember a busride to the west, there was supposed to be a fishermans village somewhere there, but it was dark and I couldn't see because of the wet windows and it was, as a matter of fact, very crowded.

The state of the vehicles turned the whole scene into something from a movie.

·
Registered
1,022 Posts
Mooie serie! Bijzonder dat je ook even naar boven kon in zo'n Rudo toren.

Ben benieuwd naar de volgende delen.

1 - 17 of 17 Posts