SkyscraperCity banner
1 - 20 of 24 Posts

·
MP
10,113 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
De laatste van de vier hoofdsteden die Lotje en ik vorige week aandeden was Belgrado (in het Servisch Београд). Belgrado is sinds 2006 de hoofdstad van Servië, maar 25 jaar geleden was het nog de hoofdstad van het grote Joegoslavië. Alle wegen leiden naar Belgrado, nog steeds, en jongeren uit al die "landen" die ze de voorbije jaren uit hun duim gezogen hebben gaan uit in deze stad. Wat dat betreft is het nog steeds een hoofdstad, een wereldstad; op papier is die glorie allang vergaan. Belgrado is een stad met heel veel pech en toch nog veerkracht.

Het is een grote stad, Belgrado, maar net als Skopje is het een stad die zichzelf wat verloren lijkt te hebben. Heel de wereld denkt wel dat die Serviërs vermaledijde chauvinisten zijn, in de praktijk blijkt dat meer mee te vallen dan goed is voor een stad. Het centrum is westers, karakterloos haast. Pizza en goedkoop bier, dat trekt toeristen, maar niet de leuke. Het droeve lot van een Europese hoofdstad, we kennen het al van Amsterdam: meuk.

Het echte Belgrado vind je in de parken, in de straten buiten het centrum, en langs het water, waar veel bootcafés zijn. Ook dan doet Belgrado willekeurig aan Amsterdam denken, maar op een veel fijnere manier: goede cafés, degelijke producten, benaderbare mensen. 't Is wel een stad waar je je vermaken kunt, maar nooit zonder je ook aan haar te ergeren. Maar zo doen de bewoners zelf het natuurlijk ook.

1.

Eigenlijk is Belgrado geen stad van kleine huisjes, maar hier en daar zijn ze er nog. Grote blokken overheersen niettemin.

2.

3.

4.

5.

Cyrillisch en Engels, dat is aardig. Toch is het eigen schrift aan het verdwijnen in Belgrado, meer en meer wordt ook het Servisch in onze letters gespeld. Het verschil met het Kroatisch wordt daardoor nog moeilijker zichtbaar.

6.

7.

De Ulica knes Mihailova is een voorname winkelstraat in Belgrado. Er rijden geen auto's, de gebouwen zijn prachtig gerestaureerd: zo zal in de toekomst, als de welvaart stijgt, misschien een groter deel van Belgrado eruit gaan zien.

8.

9.

Studentski trg, het Studentenplein, is eigenlijk een parkje met daar een bushalte tegenaan. Het is 'n plezierig stukje stad, niet alleen voor studenten, maar ook voor gezinnen met kinderen en voor toeristen met moeie voeten.

10.

11.

Belgrado ligt op een heuvel die uittorent boven de samenloop van twee rivieren. Geen gekke plek om een stad te stichten, en ook geen gekke plek voor een kasteel. Er is dan ook een groot fort dat vrij toegankelijk is en vooral functioneert als park.

12.

13.

14.

15.

Natuurlijk kom je hier voor het uitzicht over de rivieren (de Donau en de Sava). Je kunt Novi Beograd, de moderne stad uit de communistische tijd, ook goed zien liggen.

16.

17.

18.

19.

20.

21.

Door de stad van brede straten en hoge gebouwen lopen we naar volgend moois toe... Zo'n stad is Belgrado wel: mooie plekken verbonden door lelijkheid. Maar zo zijn veel hoofdsteden, we zij gewoon verwend met Amsterdam.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30.

Op naar Skadarlija, want daar moet je zijn hoor, dat is het échte Belgrado, met bohémiens en zo... Enfin, dat laat zich wel raden: accordeons die "Tulpen uit Amsterdam" spelen, kelners die je aanklampen om toch vooral hun restaurant binnen te gaan en terrassen vol Italianen en Amerikanen. Laat dan maar.

31.

32.

33.

Maar ja, als het centrum niks is en Skadarlija ook al niet, wat is dan nog het échte Belgrado? Daar gingen we van miserie maar naar zoeken. De buurt ten noorden van het centrum, heuvel-af, kwam ons authentiek over. Ook daar waren er toeristen, maar dan vooral Duitsers en Nederlanders, van het soort al even wanhopig naar zo'n buurt zoekt. Er waren leuke cafés en restaurantjes, dus we hebben ons geamuseerd.

34.

35.

26.

De volgende morgen spendeerden we de laatste uurtjes van onze reis van lieverlee in Novi Beograd. Dat is tenminste zonder twijfel authentiek. Hoewel ook daar al zo'n mall stond lelijk te wezen. Onder een flat kochten we de beste baklava die we ooit geproefd hebben, dat dan weer wel.

27.

28.

Ook in Novi Beograd staan orthodoxe kerken.

29.

Zo keerden we terug naar ons hotel, de rivier nog maar 'ns over... Het einde van de reis, maar natuurlijk niet van onze zoektocht. Het was nooit ons voornemen om al die steden helemaal te doorgronden, een glimp en een herinnering was genoeg, maar na negen dagen reizen hadden we alleen Sofia echt begrepen. En net daar willen we nog eens naar terug. Maar al die andere steden zijn dat ook waard hoor, heus. Ik kan het iedereen aanbevelen dit deel van Europa te verkennen.

30.

31.

32.

33.

Reacties zijn welkom :)

·
mentula agricolæ vulgaris
1,330 Posts
Ontzettend leuk, zo'n reis langs Oostblokhoofdsteden. Ik zou zelf wel de auto verkiezen, want de afhankelijkheid van het openbaar vervoer en boekingen werkt me op mijn zenuwen, en daarvoor ga ik niet op vakantie. Natuurlijk zou ik dan niet in eerste instantie de hoofdsteden kiezen. Dat is gewoon niet praktisch. Ik ga eind juni een week naar Slovenië met de auto en wil dan eens rondneuzen in de regio. Wie weet een leuke fotoreeks aanstaande?

·
mentula agricolæ vulgaris
1,330 Posts
Alleen was Joegoslavië geen deel van het Oostblok. Daar gaat je reis!
Hoe dan ook: een stedenrondreis is gewoon leuk. Oostblok of niet. En waar houdt/hield het Oostblok dan eigenlijk op?

·
Fremdkörper
1,227 Posts
Je had in Novi Beograd nog iets verder moeten doorrijden, naar de wijk Zemun. Dat is het enige deel van de stad dat met recht "mooi" genoemd kan worden.

·
MP
10,113 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Ja, daar heb ik foto's van gezien. Op afstand heb ik 't ook in het echt zien liggen, vanaf de burchtheuvel. Best aardig, zo'n oud stadje binnen de grenzen van een grotere, maar ik had niet de verwachting net dáár het "echte Belgrado" te vinden.

·
Fremdkörper
1,227 Posts
^^ 't Is maar net wat je zoekt, natuurlijk.

Trouwens, over Cyrillisch, Servië is inderdaad interessant als enige land waar twee verschillende schriften voor één taal volkomen aan elkaar gelijkwaardig zijn. Hoewel ik een gevoel heb dat er een soort code-switching bestaat: Cyrillisch voor alles wat officieel is, Latijns meer voor reclame e.d. Maar dat is geen vaststaande regel.

·
Registered
12,443 Posts
^^Ook Cyrillisch voor meer conservatieven en nationalisten en Latijn voor de meer Europa-gezinden en progressieven. Overigens is in Kosovo alleen Servisch in het Latijns alfabet officieel. Nog even en ze splitsen ook het Servisch in twee 'talen'. Dan hebben we dus 5 verschillende standaardtalen van het Servo-Kroatisch (Bosnisch, Kroatisch, Montenegrijns, Latijns Servisch en Cyrillisch Servisch).

·
Fremdkörper
1,227 Posts
^^Ook Cyrillisch voor meer conservatieven en nationalisten en Latijn voor de meer Europa-gezinden en progressieven. Overigens is in Kosovo alleen Servisch in het Latijns alfabet officieel. Nog even en ze splitsen ook het Servisch in twee 'talen'. Dan hebben we dus 5 verschillende standaardtalen van het Servo-Kroatisch (Bosnisch, Kroatisch, Montenegrijns, Latijns Servisch en Cyrillisch Servisch).
Toch voerden alle presidentskandidaten in Servië campagne in het Cyrillisch.

Toch jammer, dat dat beetje identiteit en traditie nu voor nationalisme en conservatisme doorgaat.

·
MP
10,113 Posts
Discussion Starter · #12 ·
Ik had eigenlijk niet de indruk dat het in Servië zelf zo gepolitiseerd lag. Die schriften bestaan echt naast elkaar. Kranten verschijnen in twee edities, boeken worden in verschillende schriften gedrukt, opschriften zijn de ene keer in ons, dan weer in het cyrillische schrift - juist omdat het ogenschijnlijk zo willekeurig afgewisseld wordt is het moeilijk te volgen voor een buitenstaander.
Ik heb er ook wel naar gevraagd, maar de antwoorden waren steeds dat het persoonlijke keuze is, dat allebei mag, en dat het niet met leeftijd, opleiding of politieke kleur te maken heeft. De eigenaar van onze herberg - naar mijn indruk een progressieve, erudiete man - hield het meest van het cyrillisch, zei hij, maar omdat hij veel toeristen uit de rest van voormalig Joegoslavië ontving waren de opschriften in de herberg toch in het romaans (en in het Engels, natuurlijk).
Het lijkt me in ieder geval uniek in de wereld, deze digrafie.

·
Registered
97 Posts
Leuke serie!

Voor mij komt Belgrado het welvarendst over van de 4 steden die je bezocht hebt. Weet niet of je dit zelf ook zo bevonden hebt?

·
kejje nagaan!
5,050 Posts
En wederom een mooie serie! Belgrado ziet er groener uit dan ik gedacht had. Ik moest ook maar eens een keer die kant op... sowieso ben ik wel benieuwd naar al die voormalige Joegoslavische republieken.

·
MP
10,113 Posts
Discussion Starter · #15 ·
Leuke serie!

Voor mij komt Belgrado het welvarendst over van de 4 steden die je bezocht hebt. Weet niet of je dit zelf ook zo bevonden hebt?
Ja en nee. Belgrado oogt westerser en daardoor ook welvarender, maar tegelijkertijd is het een stad met veel problemen (verstopt verkeer, matige voorzieningen, slecht onderhoud buiten de hoofdstraten) die het gevoel gaven dat dat opgepoetste centrum maar een heel dun laagje was. Wel was Belgrado de duurste stad op onze reis, dat is natuurlijk wel een indicatie. Toch kwam op ons Sofia het meest verzorgd over. Bulgarije was trouwens ook het land met de duurste munt, een lev is een halve euro, terwijl een euro 110 Servische dinar en wel 140 Macedonische was - wat niet noodzakelijk iets zegt, natuurlijk, maar toch.

·
Registered
478 Posts
Leuke serie!

Voor de oorlog wel, nu niet meer. Hoewel Belgrado het wellicht beter doet dan Skopje maar op een landelijk niveau staan de twee landen zo een beetje gelijk.

·
Registered
1,975 Posts
glad u like our capital :) BG was long capital of Jugoslavia so it may look bigger than the city really is, special in center, its a bit crowded, but i think its nice city for this region, and i see u was in Sofia also i suposse in Zagreb also, so which city u liked the most, if i may ask? :)

·
MP
10,113 Posts
Discussion Starter · #19 ·
We were in Bucharest, Sofia, Skopje and Belgrade. We liked Sofia the best, we had a great time in the cosy pubs and restaurants and enjoyed the laid back atmosphere. But we will come back to Belgrade for another Yugotrip to Sarajevo, Zagreb and Ljulbljana :)

·
Urbanist
3,280 Posts
Je hebt niet echt je best gedaan om de mooiste kant van Belgrado te laten zien. Op jouw foto's lijkt het allemaal een troosteloos gebeuren. Of was het zondag?

1 - 20 of 24 Posts