En als je dat pas doet vanaf het kruispunt met de Lange Leemstraat (dus vanaf de naamsverandering naar Cuperusstraat)? En vervolgens opnieuw tweerichting tussen Belgiëlei en Lange Kievitstraat en vanaf daar tot aan de de Keyserlei terug eenrichting?
Dat vind ik zo mogelijk nog een slechter idee, want dan gaat autoverkeer door de Lange Leemstraat beginnen rijden als ontsluitingsweg, terwijl die daar veel minder geschikt voor is vanwege het smallere profiel en de menging met fietsers én tram op dezelfde rijweg, alsook dat die straat aan beide zijden bebouwd is in vergelijking met het alternatief. Wat wel een goede oplossing zou zijn voor het probleem weet ik niet, maar gemakkelijk is het volgens mij niet. Ik denk alleen dat de Grote Steenweg hier slechts een marginale rol in zal spelen.
Persoonlijk zie ik trouwens toch het meest in een premetro-verlenging, maar dan een van slechts 400 meter in cut-en-cover om het lokale knelpunt te omzeilen. Ik heb dat zelfs ooit eens in Sketchup uitgetekend😅 Ik zie die straat immers eigenlijk als de ideale straat voor zowel auto, tram als fietsverkeer van de omgeving te ontsluiten zoals nu het geval is, maar dan liefst met een breder fietspad en dat gaat alleen zonder tram op dat éne smalle stukje Mercatorstraat (de tunnelhelling zit in de weg). Verderop denk ik dat je met wat creativiteit ter hoogte van Berchem Station niet per sé een metrotunnel meer nodig hebt, en dat de ruimte voor een vrije trambaan daar wel gemaakt kan worden. Maar excuus alvast voor deze zijsprong richting tram/premetro. Maar tja tis een wetmatigheid he