SkyscraperCity banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Op 14 oktober heb ik samen met een vriend een bezoek gebracht aan een stad die me al tijden fascineerde.....Berlijn. Nu ik er eindelijk ben geweest kan ik beamen wat iedereen altijd zegt; wat een stad zeg! Een aanrader voor iedereen.

- Geweldige sfeer, leuke wijken (Friedrichshain, Kreuzberg, Prenzlauerberg, etc.)
- Prachtige gebouwen, zowel oud als nieuw.
- Super openbaar vervoer.
- Goedkoop bier (1,80 euro voor een halve liter!!!).
- Geweldig uitgaansleven.
- Etc.

In dit eerste deel komen het concentratiekamp Sachsenhausen en een klein stukje van Berlijn zelf aan bod. Veel plezier :cheers:

1. Met de slaaptrein vertrokken we vanuit Utrecht....

2. en 9 uur later kwamen we aan op Berlin Hbf! (foto's hiervan volgen nog!)

SACHSENHAUSEN

3. Vanuit het S-Bahn station Oranienburg loop je door een 'gezellige' wijk naar het concentratiekamp.

4.

5. Een verwaterde roos op de maquette van het kamp

6. Prachtig glas in lood in het Sachsenhausen Museum

7. De ingang naar het kamp zelf.

8. De bekende tekst...

9.

10. Een van de vele wachttorens met, links in beeld, een steen op de plek waar een van de vele barakken heeft gestaan.

11. Toiletten in een van de Joodse barakken. De gevangenen mochten hier alleen 's ochtends en 's avonds gebruik van maken.

12. De barakken zijn in de jaren '90 door een brand zwaar beschadigd door rechts-extremisten. Er hangt dan ook een creapy sfeer.

13. Wasbakken, waar vele gevangenen zijn gemarteld en gedood door SS'ers.

14.

15. Martelpalen waar je aan opgehangen werd waardoor je schouders dislokeren.

16. Sovjet-gedenkteken voor de vele Sovjet-krijgsgevangenen die in het kamp opgesloten hebben gezeten.

17. Verschillende Sovjet-barakken.

18. De executie-plaats. Gevangenen werden hier met de enkels in een blok vastgezet waarna een vuurpeleton de executie uitvoerde.

19.

20. De bekende ovens....

21. De 'medische' barak. Hier werden o.a. gruwelijke experimenten op gevangenen uitgevoerd.

BERLIJN

Na 6 uur! in Sachsenhausen te hebben gelopen zijn we terug naar de stad gegaan om bij te komen met een lekkere Weizen :cheers:

22. Een van de vele hofjes die Berlijn rijk is. Ook de klim-op is prachtig!

23. De andere muur is compleet begroeid, schitterend!

24. Je eigen boombut, midden in de stad! Welk kind wil dat nou niet ;)

25. De oude Joodse-Synagoge

26. :drool:

27. Ook in Berlijn houden ze van fietsen.

28. Häckeschen Markt.

29. Een van de 9e Häckeschen Höfe, met architectuur uit het begin van de 20e eeuw.

30. Een van de vele metrostations.

Binnenkort volgt een nieuwe serie met Berlijn on- and of the beathen path :cool:

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
Ik vertrek morgenochtend weer richting Berlijn, bedankt voor de smaakmaker!

·
Echt wel
766 Posts
Ik vertrek woensdag. Nog tips voor leuke 'underground' feest/chill/fotolocaties?

·
Whirlwind
1,254 Posts
Die foto's en begeleidende tekst van Sachsenhausen geven me weer een beetje dat nare gevoel wat ik ook had in Auschwitz, wat eigenlijk herkenbaarder is. Je kan je eigenlijk maar weinig voorstellen wat er voor vreselijks allemaal in die kampen is gebeurd, maar alles geeft je zo'n naargeestig gevoel. Ik weet niet of jij dat ook had in Sachsenhausen? Ik wist trouwens niet dat het zo makkelijk te bereiken was vanuit Berlijn.

Ik kijk uit naar je volgende serie. Zoals velen ben ik ook gek op Berlijn. Ben er vorige maand voor de tweede keer geweest, o.a. ook in de Hackische Höfe. Kan niet wachten om weer naar Berlijn te gaan en dan ook eens goed het nachtleven te ontdekken. :)

·
Enjoy your freedom!
7,585 Posts
Ik heb de serie in tegengestelde richting gekeken en moet zeggen dat het een mooie serie is.

Ik vertrek morgenochtend weer richting Berlijn, bedankt voor de smaakmaker!
Veel plezier daar. Het is goed vertoeven in Berlijn :eek:kay:

·
AstroNout
5,096 Posts
Wat een indrukwekkende serie is dit. In Sachsenhausen ben ik ook geweest; een mentale mokerslag was het voor me. Deze serie brengt weer iets van het onbegrip in me boven. Na Sachsenhausen voor mij geen concentratiekamp meer, heb genoeg gezien. De verhalen die hier te lezen zijn van oa. een kampclown (een vd gevangenen!) zijn hartverscheurend.

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
ik neem aan dat je panorama bar bedoelt, hoewel op ssc weet je het nooit. anders is de kitkatclub ook wel leuk
Panoramabar is de bovenste verdieping van Berghain.

Uiteraard ook weer geweest, evenals Kitkatclub, Chantal's House of Shame en Voodoo @ Dice Club.

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
Aangezien ik Knurft incl. smaak kan inschatten, wel dus. Berghain is redelijk gangbaar wat dat betreft! Bovendien kun je Panorama Bar niet bezoeken zonder Berghain, omdat je erdoorheen moet.

Kitkatclub is een ander verhaal, maar daar kwam ik dan ook niet mee. Maar als je open minded ben is dat hoe dan ook een levenservaring.

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
Ik was zondag ook in Weekend, tegenwoordig is daar heel vaak op andere dagen ook een feest. In de zomer natuurlijk met het fantastische dakterras!

·
Registered
5,774 Posts
afgelopen zomer was het dakterras helaas erg snel weer afgesloten. omdat sommige mensen toch dingen naar beneden gingen gooien :eek:hno:

zo zijn er wel meer voorbeelden dat berlijn steeds meer gereguleerd wordt. bar 25 dicht :eek:hno: de rest van de spreeufer bedreigd vanwege project ontwikkelaars. turkse huisjes melkers die de huren gigantisch ophogen. langzamerhand verandert het steeds meer :eek:hno:

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
Momenteel heb ik meer het idee dat het verplaatst in plaats van verandert, maar het is natuurlijk een kwestie van tijd. Bar25 is wel een groot verlies inderdaad, perfecte zaterdagavondbesteding vond ik!

Wanneer ben je afgelopen zomer geweest? Want ik stond eind augustus nog op het Weekend-dakterras!

·
Registered
5,774 Posts
Momenteel heb ik meer het idee dat het verplaatst in plaats van verandert, maar het is natuurlijk een kwestie van tijd. Bar25 is wel een groot verlies inderdaad, perfecte zaterdagavondbesteding vond ik!

Wanneer ben je afgelopen zomer geweest? Want ik stond eind augustus nog op het Weekend-dakterras!
van kerst 2009 tot 20 augustus

1 - 19 of 19 Posts