SkyscraperCity banner
1 - 20 of 29 Posts

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Vorig deel: Berlijn deel 1:Sachsenhausen en een glimp van Berlijn

Na ons bezoek aan Sachsenhausen en een middag/avond bier drinken in Kreuzberg was het tijd om de toerist uit te hangen. In dit deel komt voor het stadsdeel Historisches Mitte en kleine gedeeltes van Moabit en Friedrichshain aan bod.

Kijk ze :cheers:

1. Ons hostel, Amstel House, lag in de wijk Moabit. Een gedeelte van de stad wat de oorlog redelijk ongeschonden is doorgekomen, zoals te zien is aan ons hostel.

2. Om de hoek van ons hostel lag de Arminiushalle, een markthal uit 1891. Deze is, helaas, vrijwel niet meer in gebruik.

3. Voor een goed Duits ontbijt is de Back-Factory écht een aanrader.

4. Lekker, veel en goedkoop!

5. Berlin Hbf, een schitterend station in de middle of nowhere. De komende jaren zal het gebied rond het station een flinke metamorfose ondergaan.

6. Op 3 niveau's komen treinen, metro's en S-bahn samen op dit station.

7.

8. De Reichstag uit 1894, met een gigantische rij. We zijn dan ook 's avonds teruggekomen toen het rustiger was (nog 2 uur wachten....)

9. Deze tekst is pas in 1916 op het gebouw geplaatst, door Joodse arbeiders.

10. De Brandenburger Tor.

11. Friedrichstrasse

12. Goedkope auto van een slordige 895.000 euro....

13. Deutscher Dom op de Gendarmenmarkt

14. Concertgebouw

15. De bekende stadshuizen die vaak in het Rotterdam forum door sommige worden genoemd als mogelijk nieuwe bebouwing aan Steiger, Hang en Zijl.

16. Leipzigerstrasse

17. Deutsches Historisches Museum met op de achtergrond de Fernsehturm.

18. De Berliner Dom, gebouwd tussen 1895 en 1905

19. Herfst in de Lustgarten

20.

21. Een illuster duo, Marx en Engels.

22. De Nederlandse ambassade in Berlijn, wow!

23.

24. Eastside gallery, het langste stuk Berlijnse muur.

25.

26.

27. Muhlenstrasse

28. Psychedelic!

29.

30. De Oberbaumbrücke.

31. Met die tekst kan ik het alleen maar eens zijn ;)

32. De Warschauerstrasse in de wijk Friedrichshain, vanuit hier hebben we de tram genomen en zijn we, met wat tussenstops, naar het Nordbahnhof gereden.

33. Stedelijke chaos bij de Frankfurter Tor, aan het einde van de Karl-Marx Allee.

34. Typische suikertaart Sowjet-architectuur, top!

35.

36. Kollhoff-toren bij Potsdamer Platz

37. Het dak van het Sony-Center

38. Sony-Center, een leuke plek om wat plaatselijk gebrouwen bier te drinken. Ook hier is het totaal niet duur, bizar eigenlijk :cheers:

39.

40. Festival of Lights op de Potsdamer Platz

41. Ik wist niet of de kleuren- of zwart-wit versie mooier was :)

42.

43. De Amerikaanse ambassade

44. 2 uur in de regen wachten om de Reichstag binnen te komen.

45. De moderne opbouw van Sir Norman Foster op de Reichstag vanuit de binnenkant gezien.

46. Je kijkt zo op de regering 'neer'.

47. Het was echt herfstweer die dag.

48. De opbouw van buiten uit gezien, schitterend.

49.

Bedankt voor het kijken! In het volgende deel komt o.a. Prenzlauerberg aan bod. Gelukkig was het toen schitterend weer :)

·
Enjoy your freedom!
7,585 Posts
Hele mooie serie van een prachtige stad met een enorm goede sfeer. Vele voor mij bekende plekken met goede herinneringen :)

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Komt me erg bekend voor, veel plaatsen ben ik ook geweest. Ben benieuwd naar je foto's van Prenzauerberg, daar ben ik helaas niet aan toegekomen om naar toe te gaan.

·
Registered
34,648 Posts
^^ Een prachtige serie van deze boeiende metropool in het hart van Europa. Veel bekende plekken op deze foto die ik ook bezocht heb. Dank voor het plaatsen van de serie. :eek:kay:

·
Bas
14,383 Posts
Hele mooie serie, Dezz. Apart sfeertje als ik Berlijn zo op een regenachtige dag zie, maar het verveelt nooit. Berlin is booming, zo te zien en de stad is in Duitslands city-ranking op economisch gebied naar een 8e plaats geschoten. Moet er hoog nodig weer eens een keer naar toe, 06.00 uur vertrekken hier en 12.30 uur aankomen daar (auto), zo zit dat.

Eten en drinken in café`s en restaurants is in Duitsland over het algemeen niet zo duur. En bovendien is er erg veel concurrentie. Voor 40-60 Eurocent scoor je al een Berliner Bol, vier van die dingen op een dag en je zit aardig vol met koolhydraten, vetten en suikers! Dan loop je wel weg, hoor.

Ik zie tegenwoordig ook meer fietsers in Berlin. Eigenlijk is fietsen de mooiste manier van stad verkennen.

·
Banned
3,985 Posts
Prachtige foto's. Berlijn heeft echt een eigen steil qua stedelijkheid, totaal anders dan andere grote west-europese steden zoals bijv. Londen en Parijs. Het ziet er allemaal heel ruimtelijk uit, grootstedelijke chaos kan ik nog niet ontdekken. Mooi :)

·
Whirlwind
1,254 Posts
^^ Komt omdat Berlijn ook niet echt een centrum heeft. Het heeft meerdere belangrijke gebieden verspreid over een aardig groot gebied. Daarom is het openbaar vervoer daar ook zo goed ontwikkeld.

Mooie foto's weer. Zo te zien had je net zulk shitweer als ik had. Maar dat mocht de pret niet drukken. ;) Ik zie dat ik toch een paar bezienswaardigheden in Berlijn nog niet gezien heb (duh), dus ik moet er maar weer eens heen. ;)

·
Registered
1,381 Posts
ah Berlijn, heb er vorig jaar 7 maanden gewoond en gestudeerd en blijf het een geweldige stad vinden, prachtige foto's, kan niet wachten op de volgende!

ps. een kleine tip voor wie de lange wachttijden aan de rijksdag wil vermijden...boven in de koepel is een café/brasserie waar je tamelijk goedkoop kan ontbijten (+/- 8 euro), dus als je aanschuiven wil vermijden reserveer er een tafeltje en ontbijt er zonder aan te schuiven ;).

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
^ Wat jij hier stelt, daar klopt dus echt totaal niets van. Kom er net voor de 9e keer vandaan en Berlijn is:

- bruisend, grootstedelijk en historisch (!)
- de minst klinische stad die ik ooit heb meegemaakt
- de stad met de waanzinnigste moderne architectuur

Ik denk echt dat je met het schaamrood op de kaken terugkomt uit Berlijn. Misschien pas na de 3e of 4e keer, want deze stad is zo immens dat je het met één tripje niet goed kunt ontdekken.

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Discussion Starter · #14 ·
Helemaal mee eens! De stad is zo monsterlijk groot (zeker qua oppervlakte) dat je nooit alles in een keer kunt ontdekken. Ik ben er in ieder geval helemaal weg van :)

·
POTTEN
280 Posts
Leuke serie, mooie foto's, prachtige stad. Is Moabit een leuke wijk? Het is denk ik de laatste wijk binnen de hundekopf die ik nog niet goed heb kunnen bekijken.

nog een tip voor de Berlijn fans, de botanische tuinen van Berlijn zijn ook heel mooi, en staat een enorme ouderwetse tropische kas, waar het goed vertoeven is.
http://www.botanischer-garten-berlin.de/

·
Registered
2,116 Posts
ja, berlijn is extreem fragmentarisch - het heeft grote lege plekken en stukken centrumperiferie in de stad. Vrijwel de volledige stad is bovendien 22x22 profiel en dus compacte stedelijkheid, maar tegelijkertijd altijd ruim. Vreemdgenoeg werkt dat beter dan je vanaf de foto's zou zeggen (al heb je de eerste keer regelmatig het idee dat je de stad uit loopt)

De truc van berlijn is dat je van stadsdeel naar stadsdeel trekt - Mitte (noord), Prenzlberg, Kreuzberg, Friedrichshain, NeuKöln, Wedding, etc. Vergeet Unter Der Linden, vergeet die neoklassieke monumenten, en ook dat moderne centrum kom je niet echt (is meer corporate town). Het is typisch een stad waar je naartoe gaat voor de stedelijkeid, de feestjes, barren, restaurants, winkels, marktjes, herbestemde oude troep, gekte, rafelrandjes, niet echt voor bezienswaardigheden.

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Discussion Starter · #19 ·
^^Door OVG nog wel :)

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
@ Niyyu

Londen ken ik minder goed, Parijs wel en dat steekt m.i. toch echt zeer schraal af tegen Berlijn. Het is ook te verklaren door de grondprijzen - Berlijn kent een enorme dynamiek omdat je overal in de stad, zelfs hartje centrum, een woning kunt krijgen of een zaakje kunt beginnen (ook al wordt dit door de veryupping in sommige wijken al langzaam minder). Parijs is daarnaast echt een stad van de Parijzenaren, waar Berlijn een soort 'hub' is tussen West-Europa, Oost-Europa, Scandinavië, etc.
De mix aan mensen is zo enorm, en het gigantische aantal creatievelingen maakt de stad tot een mekka voor eenieder die hier van houdt.

Ruim opgezet is ook al niet waar. Ja, de buurt rond het Hauptbahnhof is één groot park (sowieso is dit één van de groenste steden die ik ken). Het zijn daarentegen wel imposante gebouwen en het is er altijd druk. Vrijwel alle overige buurten die ik ken, en het zijn ze nog niet allemaal, hebben smalle straten met dichte straatwanden en eindeloze rijen kleine zaakjes - afgewisseld met enkele Parijse boulevards waar je U tegen zegt.

Zoals Dezz al zegt - de stad is immens. Parijs is ook groot, met vier keer zoveel inwoners, maar ik Berlijn is álles centrum. Het is de meest polycentrische stad die ik bezocht heb, en ik moet de eerste echte buitenwijk nog ontdekken.

1 - 20 of 29 Posts