SkyscraperCity banner
1 - 19 of 19 Posts

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Discussion Starter · #1 · (Edited)
Deel 1: Berlijn deel 1: Sachsenhausen en een glimp van Berlijn
Deel 2: Berlijn deel 2: Historisches Mitte

Na het druilerige weer van de voorgaande dagen kwam deze dag als geroepen; een strakblauwe lucht met geen zuchtje wind! Een groot gedeelte van de dag hebben we dus terrasjes verkend in de wijk Prenzlauerberg :cheers:

1. Het nieuwe metrostation, lijn U55, onder Berlin Hbf, het is nu nog een kort lijntje met maar een paar stops.

2. Holocaust Memorial

3.

4.

5. Het monument moet een gevoel van verlorenheid oproepen en dat is wat mij betreft gelukt.

6. Niks te zien? Toch wel! Dit is de Gertrud-Kolmar Straße, de plek waar de Führerbunker heeft gestaan. Deze lag dus niet aan de Voßstraße zoals vele denken.

7. Op sommige plekken zijn de oorlogswonden, dan wel die van de Berlijnse muur nog goed te zien.

8. Aan de Wilhelmstraße liggen de resten van het SS-hoofdkwartier. Tegenwoordig is er de indrukwekkende permanente expositie Topographie des Terrors gesitueerd.

9.

10. Het über-toeristische en neppe Checkpoint Charlie kan ik ook weer van mijn lijstje afstrepen ;)

11. Lekkere curryworst kopen op de Alexanderplatz bij de mobiele curryworst makers!

12. De wereldklok en het Park-Inn hotel

13. De Fernsehturm, een echte knoeper van een toren!

14. Op naar Prenzlauerberg, de Rosenthaler Platz ligt op de grens van de wijk.

15. Prenzlauerberg heeft een van de hoogste geboortecijfers van Europa

16. Dat resulteert dus in Kindercapoeira!

17. De watertoren. Eerst dus een watertoren, toen een concentratiekamp en nu appartementen! Deze toren heeft heel wat meegemaakt :)

18. Lekker relaxen in het park

19. Genieten in de zon

20. Kinderen, heel veel kinderen dus in deze wijk!

21. Heerlijke herfst!

22.

23. Er hangt een relaxt sfeertje in de wijk

24. Die auto die wil ik ook ;)

25. De Kulturbrauerei, eerst een brouwerij nu een verzameling van café's, uitgaansgelegenheden, theater etc.

26.

27.

28. Ampelmännchen, we zijn dus in Oost-Berlijn

29. Let's walk :)

30.

31. Party in het Mauerpark

32. Ook hier een top sfeer

33. Het was wel redelijk druk ;)

34. Lekker drinken op straat :cheers:

35.

36. Wachten bij het verkeerslicht op de Bernauerstraße

37. De Kaiser Wilhelmgedächtniskirche, helaas in de steigers en de nieuwe kerk was dicht...

38.

39. Het oude Hamburger Bahnhof, nu is het een museum.

40. Tacheles! Wat een top plek :banana:

41. Graffiti, graffiti en nog eens graffiti aangevuld met kunstenaars, barretjes en een alternatieve bios.

42.

43.

44. Achter het gebouw is een relaxte 'tuin' waar je heerlijk kunt drinken. Dat het koud was deerde niet.

45. Helaas gingen we alweer naar huis. Gelukkig wel via dit prachtige station :)

Bedankt voor het kijken! Berlijn is een stad waar ik absoluut weer heen wil, het liefste ook zo snel mogelijk. In het voorjaar lijkt het me wel een mooie bestemming. Er is zoveel te doen en te zien dat je er rustig een week voor uit kunt trekken :)

·
Enjoy your freedom!
7,587 Posts
Dezz, deze serie is wederom top met ook voor mij weer herkenbare plekken. Het station is magnifiek. Ik heb er een redelijk uitgebreide serie van. Wellicht dat ik die toch nog ga posten. :eek:kay:

·
Registered
34,660 Posts
^^ Voor mij is deze serie deels minder herkenbaar omdat ik deze delen van Berlijn niet of nauwelijks goed bezocht heb. Maar dat neemt niet weg dat de serie inderdaad weer top is. :) :eek:kay:

·
Gouda's Glorie
7,880 Posts
Dan kunnen ze in Dubai denken dat ze cool zijn door 300 800-meter hoge torens in de woestijn te zetten. Dan kunnen ze in Los Angeles weer 100 hectare woestijn per dag omzetten in suburbs en daarmee denken dat ze een grote stad zijn. Dan kunnen ze in Amsterdam wel denken dat ze hip zijn en alternatief. Dan kunnen ze in Rotterdam wel denken dat zij het grootste WO-II slachtoffer zijn. Dan kunnen mensen roepen "Berlijn is lelijk".

Maar Berlijn weet dat dat niet zo is.

·
Bas
14,397 Posts
Wederom bedankt voor de fraaie en afwisselende foto`s. Berlin is Cool, een soort slapende reus, ik wil er ook wel graag weer een weekje rondkijken bij allerlei treinenwinkeltjes is rare uithoeken van deze dynamische wereldstad.

En zo relaxed als die Duitsers daar zijn, drinken op straat .....het kán gew:):)n..... ik herken dat!

·
Registered
1,881 Posts
wow, dat zijn drie prachtige Berlijn series geworden. Weet je zeker dat op #11 curryworst te koop is en geen braadworst ?

·
Zitterd veur ummer
2,094 Posts
Prenzlauerberg ziet er idd erg relaxt uit, laat me ook een beetje aan Kreuzberg denken. En altijd leuk in Duitsland : bier drinken op straat. Mooie serie.

·
Registered
189 Posts
Ben net een week terug uit Berlijn, voor de zoveelste maal er geweest. Het blijft een geweldige stad met een inderdaad relaxte sfeer. Dat zal ongetwijfeld niet overal zo zijn, dat hoort helaas ook bij een grote stad.
Bij het zien van de foto's wil ik snel weer terug; bij een aantal foto's voel ik de Berlijnse sfeer. Bedankt voor het plaatsen van de foto's!

·
Crooswijkert
5,785 Posts
Discussion Starter · #11 ·
Volgens mij heeft sqm gelijk, heb die wandelende worstverkopers nooit curryworst zien verkopen. Favo's: #14, 18, 20, 41.
Je hebt gelijk, het was geen curryworst. Evengoed was de worst wel lekker ;)

·
....okay?!?!?
1,990 Posts
Hey super serie!
Allemaal erg herkenbaar (woon zelf randje Mitte/Prenzlauerberg), echt een hele leuke buurt en er zijn altijd nog dingen te vinden die je nog niet eerder gezien had.
Danke!

·
Registered
154 Posts
Prachtige foto's. Berlijn is echt zo fotogeniek. Ben al een tijdje niet meer in Berlijn geweest dus het wordt zo langzaam weer eens tijd. Maar dan liever pas in het voorjaar ofzo.

·
a.k.a. Sequentia
21,664 Posts
@ groentje

April red ik niet, ik moet echt voor die tijd weer terug. Het is een zwaar gemis :(

·
Registered
651 Posts
Het is al weer bijna een jaar geleden dat ik er was. Het was toen eigenlijk te koud om veel buiten te lopen door al die sneeuwbuien. Heb zodoende best wat stukjes gemist zo te zien. Een goede reden om nog eens terug te gaan!

Vind foto 4 trouwens wel echt wat hebben.

1 - 19 of 19 Posts