SkyscraperCity banner
1 - 10 of 10 Posts

·
Registered
1,881 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Een paar foto´s van dit voorjaar uit Berlijn en uit de omgeving van Berlijn. Veel plezier bij het bekijken.

Kreuzberg-Schöneberg, 28 Maart.

1. Riehmers Hofgarten in Kreuzberg. Een sjieke woonomgeving in een "szene"-wijk. Tip top gerenoveerd.

2.

3. Een Franse auto in Schöneberg.

4. Mooie ingang met sculptuur.

5. Schöneberg is niet overal schön. Eisenacher Strasse.

6. En als het er dan eens aan de ene kant van de straat netjes uitziet...

7. ...dan kan de overkant er zo uitzien: :eek:hno:

8.

9. In een park in Friedenau lopen ridders rond, die vriendelijk hun kunsten uitleggen. Het kind rechts vind het maar niks.

Een weekend de stad uit: Waren a.d. Müritz, 10 mei. De Müritz is het grootste binnenmeer van Dld. (Bodensee grenst ook aan Oostenrijk en Zwitserland). Het plaatsje zelf is erg fraai en er ligt een groot natuurpark naast en er zijn veel mogelijkheden voor watersport.

10. Hier staat de meiboom op de marktplaats.

11. Oude huizen aan de oude markt.

12. Skyline.

13. Hier groeit de vis die ik bij het volgende bezoek ga eten.

14. Kustbebouwing.

Eigenlijk hoef je helemaal niet de stad uit om aan de stad te ontsnappen. Je kunt een metro nemen naar Spandau. Dat hoort officieel nog bij Berlijn, maar je waant je ergens in de provincie. (hetzelfde geldt trouwens voor Köpenick, Friedrichshagen en nog een paar plekken). 17 mei was ik in Spandau, waar toevallig een schutterijfeest aan de gang bleek te zijn.

15. Leuk fifties gebouw: Deutsche Bank filiaal aan de markt.

16. Typisch straatje in de binnenstad.

17. Kleurige gevels.

18. Deze telefoonpalen zijn kapotgemaakt door vandalisme. Verbazingwekkend dat die glasplaten nog aan elkaar zitten. Ik vind het er niet eens zo slecht uitzien, en je hebt bovendien meer privacy bij het bellen. Misschien een idee om overal die platen te vernielen ?

19. Er zijn uit heel Dld schutterijen naar Spandau gekomen. De plaatselijke schutterij bestaat dit jaar 675 jaar. Sommige zijn nóg ouder.

20. Schutterpaar.

21. Nadat de schutterijen zich bij het stadhuis hadden verzameld, kwam de optocht voorbij aan het restaurant waar wij in het zonnetje zaten te lunchen.

22. Schutterskoning met koningin.

23. Veel muziek, trommels en ook blaaskapelletjes...

24. ...oldtimers...

25. ...en natuurlijk mag een kanon niet ontbreken.

26. Wat ben ik toch een charmeur! :bowtie:

27. Eigenlijk heet het Gymnasium in Spandau nog altijd Kant Gymnasium, zover ik weet.

28. Er is behoorlijk veel industrie in en om Spandau, zowel oud als nieuw. Hier een paar oudere fabrieksgebouwen.

29. De brug die naar de Zitadelle voert.

30. Hier heeft gisteren iemand iets gevierd.

31. Zitadelle met Juliusturm. Napoleon heeft het fort zonder strijd veroverd. Hier werd tussen 1871 en 1918 het staatsgoud van de Reichsbank (nu het gebouw van het ministerie van buitenlandse zaken bij de Friedrichswerdesche markt) opgeslagen.

32. Mortieren.

33. Een verzameling standbeelden op de binnenplaats.

·
-
3,628 Posts
Leuke en interessante serie. Vooral leuk vanwege de typische Duitse details, zoals de prachtige helm op de brug (foto 29) en het Schützenfest.

·
Stadtaffe
2,731 Posts
Leuke serie! "Rotzooi" zoals op foto 7 en 8 vind ik niet echt storend, zeker als je gewoon in de stad loopt. Favorieten: 1, 2 en 8 :cheers: Ben afgelopen week vlak bij foto 1 en 2 in de buurt geweest, en toch helemaal niks van dit chiques meegekregen. Da's het mooie van die 'binnenwerelden' in bouwblokken die je in Berlijn aantreft (zie ook mn avatar ;))

·
Registered
1,881 Posts
Discussion Starter · #4 ·
Leuke serie! "Rotzooi" zoals op foto 7 en 8 vind ik niet echt storend, zeker als je gewoon in de stad loopt. Favorieten: 1, 2 en 8 :cheers: Ben afgelopen week vlak bij foto 1 en 2 in de buurt geweest, en toch helemaal niks van dit chiques meegekregen. Da's het mooie van die 'binnenwerelden' in bouwblokken die je in Berlijn aantreft (zie ook mn avatar ;))
wow, dat blok in jouw avatar is idd groot. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat alle binnenplaatsen daar met elkaar zijn verbonden. Nadat ik met veel moeite had gevonden waar het blok ligt, zag ik dat de link in jouw signature staat.. :moods: :) Ik vraag me af of dat het grootste bouwblok in Berlijn is.
Voor als je geinteresseerd bent: beroemd/berucht als complex van "Mietskasernen" was Meyers Hof aan de Ackerstrasse 132-133.

·
Registered
1,352 Posts
Mooie platen.
Berlijn is een erg fascinerende stad vnml omdat het zo een centrale plek had in beide Wereldoorlogen. De stad ademt Geschiedenis uit.

·
Stadtaffe
2,731 Posts
wow, dat blok in jouw avatar is idd groot. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat alle binnenplaatsen daar met elkaar zijn verbonden. Nadat ik met veel moeite had gevonden waar het blok ligt, zag ik dat de link in jouw signature staat.. :moods: :) Ik vraag me af of dat het grootste bouwblok in Berlijn is.
Voor als je geinteresseerd bent: beroemd/berucht als complex van "Mietskasernen" was Meyers Hof aan de Ackerstrasse 132-133.

Helaas kwam ik bij thuiskomst er pas achter dat blok in Prenzlauerberg... Volgende keer ga ik zeker proberen op een of andere manier binnen te komen (moet niet moeilijk zijn; volgens mij staan de hekken/deuren waar de auto's het blok binnengaan meestal niet op slot). Het gekke is dat je vanaf de straat geen flauw idee hebt van wat er zich allemaal afspeelt binnen zo'n blok. Met dit soort blokken kom je echt tot enorme dichtheden, en dat merk je ook op straat (veel mensen, groot gedeelte van de plint is winkel/café/etc). Op Bing (het vroeger maps.live.com) krijg je pas echt goed een indruk van de dichtheden: http://www.bing.com/maps/default.as...&phx=0&phy=0&phscl=1&scene=12402010&encType=1 .

Wat betreft die Mietskasernes: inderdaad erg interessant. Ben net terug van een excursie naar Berlijn met mijn studie. Daar zijn we ook in een aantal voormalige Mietskasernes geweest, onder andere in Neukölln. De meeste Mietskaserne zijn trouwens afgebroken, of er zijn blokken tussenuit gesloopt, zodat het eerste en het tweede hof samen zijn gevoegd (mooie oude foto trouwens). Misschien dat ik vanmiddag nog wel even wat van mijn foto's online zet.

Heb je nog meer foto's van Berlijn?

·
Bas
14,400 Posts
Hele aardige en interessante serie. De Mietskasernen kom ik haast overal wel tegen, maar zo extreem als in Berlijn heb ik het nog niet gezien. Ik ga mij er ook eens in verdiepen, lijkt mij erg interessant. Overigens zijn de foto`s uit Spandau wel weer een leuk weerzien, zelfs in deze gezellige stad ben ik ooit nog geweest. Daar kun je mooi de auto stallen om met de U-Bahn de stad Berlin te ontdekken.

1 - 10 of 10 Posts